AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #1 Skrevet 5. april 2015 Da jeg var liten fikk jeg alltid husarrest når jeg gjorde noe foreldrene mine ikke likte.Jeg ble låst inn på rommet mitt og fikk ikke gå ut før husarresten var over. Måltidene måtte jeg spise på det lille lekebordet på rommet mitt. Fikk kun lov til å forlate rommet når jeg måtte på do eller det var skoledag. Husarresten kunne vare alt fra en ettermiddag/kveld til en uke, avhengig av hva jeg hadde gjort. Dette var vel sånn de fleste hadde det før. Men i 2015 vet man aldri hva som er lov. Regnes husarrest som barnemishandling? Anonymous poster hash: 222c2...acc
Nordvesta Skrevet 5. april 2015 #2 Skrevet 5. april 2015 Husarrest er ikke forbud. Men om man jevnlig stenger et barn inne så beveger man seg på grensen. Intensjon og hyppighet er stikkordet på om arresten / frihetsberøvelsen vil skade barnet. Det barneloven sier er: "Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode" 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #3 Skrevet 5. april 2015 Hadde jeg i dag sagt at datteren min hadde fått husarrest så hadde jeg ment at hun skulle holde seg innendørs, null fritidsaktiviteter og null venner. Det er for meg husarrest. Å begynne å stenge ungene inne på rommene sine ser jeg ikke noe grunn til, der har de både tv og pc og kan kose seg... Anonymous poster hash: a374c...b36 9
skruf Skrevet 5. april 2015 #4 Skrevet 5. april 2015 Det hørtes utrolig strengt ut! Å bli innestengt på rommet på den måten du ble Ts synes jeg faktisk grenser til mishandling, psykisk mishandling. Fikk selv (velfortjent) husarrest for noen sprell jeg gjorde i min barndom, men da var det snakk om å måtte være inne, fikk ikke ut å leke med venner eller noe kjekt, fikk også tvforbud. Rett og slett holdt på å kjede meg skakk. 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #5 Skrevet 5. april 2015 Her har mitt barn fått husarrest en gang. Og jeg låste henne ikke inne på rommet, hun fikk gå fritt rundt i huset, og mat ble spist sammen med oss. Anonymous poster hash: 12488...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 Lov å "gi husarrest", det er godt innenfor det foreldreansvaret tillater. Ikke lov å med makt sperre et barn inne på et rom over tid, akkurat, men hvis man må håndheve en husarrest med ren vold har man jo et større, underliggende problem i relasjonen. Så man kan fint gi et barn husarrest og nekte det å gå ut av selve huset, i hvert fall, og det går jo også fint å si at de må bli på rommet sitt ut kvelden. Bare bruk sunn fornuft med hvordan man rent fysisk håndhever det. Men poenget med å gi husarrest er jo å lære barnet å oppføre seg og søke å unngå nye husarrester fordi det er kjedelig, og den effekten oppnås før man kommer til et nivå der alle måltider må inntas ved et lekebord på rommet. Det er ikke dritfett å spise middag med foreldre, akkurat, så det kan man trygt få gjøre. Men det er altså lov med husarrest. Det er ikke lov å sperre døren til barns rom med bokhyller i ukesvis, men det er lov å begrense bevegelsesfriheten til egne barn som straff så lenge det gjøres fornuftig og moderat. Anonymous poster hash: 9f114...32f 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #7 Skrevet 5. april 2015 Ungene får husarrest i ekstreme tilfeller, men har skjedd to ganger tror jeg. Da har de ikke fått lov til å være ute med venner, men dratt på trening som vanlig. Svir faktisk mye mer for dem at jeg sperrer nettet for annet enn skolearbeid, så de holder seg unna trøbbel for å kunne chatte og se Netflix 😊😉Anonymous poster hash: 1db6e...496 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #8 Skrevet 5. april 2015 Husarrest er frihetsberøvelse, og "psyisk" avstraffelse. Jeg vil tro, uten å ha lest meg opp på temaet eller reflektert over det før det dukket opp her, at dette ikke er lovlig. Anonymous poster hash: d22b6...3c4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #9 Skrevet 5. april 2015 Husarrest er ikke forbud. Men om man jevnlig stenger et barn inne så beveger man seg på grensen. Intensjon og hyppighet er stikkordet på om arresten / frihetsberøvelsen vil skade barnet. Det barneloven sier er: "Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode" Men hva om barnet ikke aksepterer husarresten, og rett og slett går ut? Anonymous poster hash: de744...971
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #10 Skrevet 5. april 2015 Da løper du etter, og drar det inn igjen ;-) . Herlighet hva er det som har skjedd i Norge, jeg må le, da jeg var barn fikk jeg husarrest flere ganger, å stikke av fra husarrest hadde jeg rett og slett ikke turd, hadde altfor stor respekt for mine foreldre til engang å tenke tanken! ;-) . Anonymous poster hash: 7ad06...20c 3
skruf Skrevet 5. april 2015 #11 Skrevet 5. april 2015 Husker jeg stakk av fra husarresten en gang. Satte på radioen på rommet mitt, låste døra, og klatret ut vinduet, også stakk jeg til den koselige gamle nabodama som disket opp med saft og boller. Ble såklart oppdaget etter noen timer. Straffen ble at husarresten ble forlenget i to dager til.....og null lørdagsgodt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #12 Skrevet 5. april 2015 Hva med straffekrok da? Nå kalles det visst "time-out". Anonymous poster hash: 9a3f6...345
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #13 Skrevet 5. april 2015 Husker jeg stakk av fra husarresten en gang. Satte på radioen på rommet mitt, låste døra, og klatret ut vinduet, også stakk jeg til den koselige gamle nabodama som disket opp med saft og boller. Ble såklart oppdaget etter noen timer. Straffen ble at husarresten ble forlenget i to dager til.....og null lørdagsgodt. lærte du noe av det? :-) Anonymous poster hash: a374c...b36
skruf Skrevet 5. april 2015 #14 Skrevet 5. april 2015 lærte du noe av det? :-) Anonymous poster hash: a374c...b36 Jo.......jeg stakk ikke av fra husarrest flere ganger iallefall 2
MissPierce Skrevet 5. april 2015 #15 Skrevet 5. april 2015 Fikk husarrest en gang. Da hadde søsteren min og jeg, gått over veien å ned til en jente for å leke. Vi fikk ikke gå over den veien uten å spørre, og mamma var helt fra seg da vi kom hjem noen timer senere. Hun hadde lett etter oss lenge. Fikk husarrest i to dager. Gikk ikke over den veien uten å spørre mer. Mye fordi vi så hvor redd mamma ble da hun ikke fant oss. Synes husarrest er helt innenfor,så lenge man ikke bruker det mot alt. Å ikke sperrer barnet inne over lang tid på romme sitt.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #16 Skrevet 5. april 2015 Da jeg var liten fikk jeg alltid husarrest når jeg gjorde noe foreldrene mine ikke likte.Jeg ble låst inn på rommet mitt og fikk ikke gå ut før husarresten var over. Måltidene måtte jeg spise på det lille lekebordet på rommet mitt. Fikk kun lov til å forlate rommet når jeg måtte på do eller det var skoledag. Husarresten kunne vare alt fra en ettermiddag/kveld til en uke, avhengig av hva jeg hadde gjort. Dette var vel sånn de fleste hadde det før. Men i 2015 vet man aldri hva som er lov. Regnes husarrest som barnemishandling? Anonymous poster hash: 222c2...acc Etter min mening så er det uhørt å låse er barn inne og jeg ville ha anmeldt slikt til politiet og barnevernet om jeg visste om slikt. Det er frihetsberøvelse. Anonymous poster hash: 3cda6...d04
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #17 Skrevet 5. april 2015 Etter min mening så er det uhørt å låse er barn inne og jeg ville ha anmeldt slikt til politiet og barnevernet om jeg visste om slikt.Det er frihetsberøvelse.Anonymous poster hash: 3cda6...d04 Ja, det er jo poenget! Barn kan uansett ikke ha full frihet, de må oppdras. Anonymous poster hash: 222c2...acc 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #18 Skrevet 5. april 2015 Hjelpe meg, folk er altfor milde og syr for mange puter under ungene sine nå til dags... Ikke rart det er så mange ufordragelige drittunger der ute, de blir jo aldri irettesatt! Jeg og søstrene mine fikk husarrest hvis vi gjorde noe vi ikke hadde lov til, og vi har ikke tatt noe skade av det... Hvilke skader tar man av det egentlig? Eneste som skjedde var at vi kjedet oss i 1-2 dager og lærte at vi ikke skulle gjøre det igjen for å unngå det der. Anonymous poster hash: 5b7ee...bb4 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #19 Skrevet 5. april 2015 Å herregud.. Ja det er lovlig,. Det er ikke snakk om frihetsberøvelse som i "Genie" tilfellet, men god barneoppdragelse. Snakk om å surre barn i bomull! Anonymous poster hash: b938b...240 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2015 #20 Skrevet 5. april 2015 Husarrest er frihetsberøvelse, og "psyisk" avstraffelse. Jeg vil tro, uten å ha lest meg opp på temaet eller reflektert over det før det dukket opp her, at dette ikke er lovlig.Anonymous poster hash: d22b6...3c4 Det må du gjerne tro, men det stemmer altså ikke. Anonymous poster hash: 9f114...32f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå