Gå til innhold

Hersketeknikker på KG


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært på forumet en stund, og i nesten alle trådene jeg leser florerer det med hersketeknikker, "bitch-kommentarer" og andre ufine stikk til meddebattanter. Er dette et kvinnefenomen? Jeg har nemlig også vært mye på et skikkelig "manneforum", og der er tonen mye mer saklig.



Anonymous poster hash: 6cceb...323
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo gøy å være bitch innimellom da. En kan ikke være snill alltid.

For å ha det på det rene: Jeg bitcher ikke med folk i krise.



Anonymous poster hash: 47815...cf4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat sånn at menn her inne er mer saklige enn kvinnene..

Anonymous poster hash: 79f5c...ec8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi KGere svarer med trykk og følelser. :fnise:

Vi er alle bitches her.

Ja det skal ikke være en barnehage på slike forum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begrepet hersketeknikk med opphav fra en ¨psykolog med navnet Ingjald Nissen fra 1945 og senere brukt i 1981 av Berit Ås som var SV dame. Er blitt et argument på lik linje som rasismekortet og nå ABB argumentet. Hvorfor la seg bli herket med? Etter mitt syn hyles det hersketeknikk når noen blir satt på plass i debatter, ofte kvinner bruker dette begrepet. Min undring er, hvorfor tillate og bli herket med? Svar igjen med samme tone og gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HeiHade

Dette begrepet hersketeknikk med opphav fra en ¨psykolog med navnet Ingjald Nissen fra 1945 og senere brukt i 1981 av Berit Ås som var SV dame. Er blitt et argument på lik linje som rasismekortet og nå ABB argumentet. Hvorfor la seg bli herket med? Etter mitt syn hyles det hersketeknikk når noen blir satt på plass i debatter, ofte kvinner bruker dette begrepet. Min undring er, hvorfor tillate og bli herket med? Svar igjen med samme tone og gå videre.

Her er jeg uenig. Jeg personlig føler ikke at jeg vinner en dritt på å synke ned på deres nivå og svare med samme mynt. Da er vi bare to idioter som sitter der og snakker i stedet for bare den ene. Bedre å overse dem og holde seg til litt mer oppgående motdebattanter hvis de ikke klarer å diskutere skikkelig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg uenig. Jeg personlig føler ikke at jeg vinner en dritt på å synke ned på deres nivå og svare med samme mynt. Da er vi bare to idioter som sitter der og snakker i stedet for bare den ene. Bedre å overse dem og holde seg til litt mer oppgående motdebattanter hvis de ikke klarer å diskutere skikkelig.

Jeg har vansker med å vite hva som går under hersketeknikk. Det jeg kaller ufinhet, er sikkert for mange hersketeknikk. Jeg bryr meg egentlig svært lite om slikt. Jeg er selv i mange diskusjoner svært så ufin, helt bevist. Fordi andre er det og det provoserer og det liker jeg i debatter på nett. Men jeg forstår deg og er jo egentlig enig. Det er tåpelig og legge seg på et slikt nivå. Men det blir lite fres i debatter om vi kun er hyggelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det finnes knapt en tråd som ikke svømmer over av hersketeknikker, dårlig retorikk, overdrivelser, stråmenn og/eller latterliggjøringer. Derfor tar jeg ikke KG seriøst, det er ikke her man går om man ønsker en konstruktiv og oppegående debatt. Dette er mer stedet for litt underholdning.

Bortsett fra når man kan spørre om, og gi, praktiske råd. Der kan det selvsagt også alltid komme noen som bare må være vemmelige, men her er KG ganske bra.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på forumet en stund, og i nesten alle trådene jeg leser florerer det med hersketeknikker, "bitch-kommentarer" og andre ufine stikk til meddebattanter. Er dette et kvinnefenomen? Jeg har nemlig også vært mye på et skikkelig "manneforum", og der er tonen mye mer saklig.

Anonymous poster hash: 6cceb...323

Ja, for alle menn på KG er supersaklige. :skratte:

Anonymous poster hash: 76784...dec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for alle menn på KG er supersaklige. :skratte:

Anonymous poster hash: 76784...dec

Ja stort sett de fleste av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye hersketeknikker her.

I mer personlige tråder ser jeg mye av den "herregud, hvordan kan noen bry seg om dette"-holdningen. Det er en kjip hersketeknikk, å bare avfeie andres problemer eller saker de er opptatt av, fordi du selv ikke er interessert eller finner det provoserende, og i samme slengen insinuere at de som bryr seg er hysteriske og teite.

Gothminister har jo krysset av en del punkter på hersketeknikklistne i denne tråden:

- kalle motdebattant "min venn" når vi alle vet det ikke er hans venn, nedlatende

- presentere en overdrevet versjon av virkeligheten som en sannhet, når det kun er en personlig mening

- antyde at de som tar seg nær av hersketeknikker er hysteriske eller nærtagende, eller at problemet ikke eksisterer.



Anonymous poster hash: 40c92...bd4
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jalapeno

"Hersketeknikk" har for øvrig ikke noe med å snakke stygt til hverandre. Da snakker vi om trakassering og sjikanering.

Hersketeknikk er en måte å "herske" over andre på, som regel der det føres debatter, og man har møter, f.eks. i en bedrift. Det gjøres normalt med metoder som er slu og diskrét, og det er som regel menn som gjør dette overfor kvinner. De får dem til å føle seg mindre verdt, og latterliggjort. Det kan også være skjult seksuell trakassering involvert, dvs. at menn ser på kvinnene som sexobjekter, og ikke likeverdige kolleger.

Det er som ofte snakkom "de 5 hersketeknikkene":

1. Usynliggjøring
2. Latterliggjøring
3. Utestengelse (man unngår å gi informasjon til den som blir "hersket" over)

4. Fordømmelse

5. Påføring av skyldfølelse

Her på KG er det som regel mer direkte sjikanering og trakssering med kalling av navn og direkte håning. Ikke at det er noe å foretrekke, altså.....

Det vi ser mest av her inne, som nærmer seg hersketeknikker, er jo bedreviterne som setter seg over sine motdebattanter og fremstår som orakler, fullstendig blottet for ydmykhet og selverkjennelse. Da snakker vi nok om en form for hersketeknikk.

Endret av Jalapeno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hersketeknikk" har for øvrig ikke noe med å snakke stygt til hverandre. Da snakker vi om trakassering og sjikanering.

Hersketeknikk er en måte å "herske" over andre på, som regel der det føres debatter, og man har møter, f.eks. i en bedrift. Det gjøres normalt med metoder som er slu og diskrét, og det er som regel menn som gjør dette overfor kvinner. De får dem til å føle seg mindre verdt, og latterliggjort. Det kan også være skjult seksuell trakassering involvert, dvs. at menn ser på kvinnene som sexobjekter, og ikke likeverdige kolleger.

Det er som ofte snakkom "de 5 hersketeknikkene":

1. Usynliggjøring

2. Latterliggjøring

3. Utestengelse (man unngår å gi informasjon til den som blir "hersket" over)

4. Fordømmelse

5. Påføring av skyldfølelse

Her på KG er det som regel mer direkte sjikanering og trakssering med kalling av navn og direkte håning. Ikke at det er noe å foretrekke, altså.....

Det vi ser mest av her inne, som nærmer seg hersketeknikker, er jo bedreviterne som setter seg over sine motdebattanter og fremstår som orakler, fullstendig blottet for ydmykhet og selverkjennelse. Da snakker vi nok om en form for hersketeknikk.

Og det er ikke en hersketeknikk å påstå at menn bruker hersketeknikk mot kvinner?

Hva med menn mot menn da?

Kvinner mot kvinner?

Hvem er egentlige ofre for hersketeknikker tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Teåden er ryddet for språkpirk, persondebatt, hets og avsporing, samt svar.

- Magnifique, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reza08

Har merket meg denne uttrykksformen her inne på KG. Det florerer av folk som finner det for godt å tråkke på andre når som helst, hvor som helst og for hva som helst. Samme om det er et seriøst spørsmål eller et uskyldig forsøk på å være morsom, så skal alltid noen komme inn for å ødelegge. Noen finner det også for godt å snakke nedlatende til noen i en sørgetråd. Det går over alle grenser.

Folk har ulike følelser. Man skal ikke tulle med andres følelser. Noe som er greit for deg, oppfattes ikke automatisk som greit for andre. Dessuten er det visse ting man ikke skal tulle med eller være krass i språket i forhold til. Respekt for andres ståsted er et nøkkelord. Mange her inne er veldig egosentriske. De har overhodet ingen evne til å se ting fra andres ståsted, og bare kjører sitt eget løp. Flere av disse viser stor uvitenhet om mange seriøse temaer. Det er med på å forsterke deres status som noe skikkelige "klovner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...