Gå til innhold

P-piller og soppinfeksjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste tre årene slitt med tilbakevendende soppinfeksjoner som gjerne dukker opp etter at jeg har hatt sex. Kremer og vagitorier fra apoteket lindrer, har prøvd alle kjerringråd jeg har kommet over, men soppen kommer tilbake allikevel. Har vært innom tanken på at det kan være bakteriell vaginose, men det pleier vel å føre med seg en ganske distinktiv lukt, noe verken jeg eller partnere har merket noe til. Kjønnssykdommer har jeg også testet meg for.

Her om dagen kom jeg på at jeg for tre år siden startet jeg på Loette p-piller, og like etter fikk jeg en soppinfeksjon, noe jeg aldri slet med tidligere. Oppført som en en vanlig bivirkning av disse pillene er "skjedekatarr (inkludert soppinfeksjon)."

Har bestilt time hos legen neste uke, men tenkte å høre her inne også om noen har erfaringer med soppinfeksjon som bivirkning av p-piller, og om det har blitt bedre ved å bytte til en annen pilletype eller et annet prevansjonsiddel?

Anonymous poster hash: 1ee3d...c46

Anonymous poster hash: 1ee3d...c46


Anonymous poster hash: 1ee3d...c46



Anonymous poster hash: 1ee3d...c46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beskriv følelsen når du kjenner det? Man trenger heller ikke å ha alle symptomer på BV for å faktisk ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskriv følelsen når du kjenner det? Man trenger heller ikke å ha alle symptomer på BV for å faktisk ha det!

Det klør rundt skjedeåpningen. Når jeg merker at jeg får det klør det konstant i en dag eller noen timer, deretter merker jeg det når jeg tørker meg (svir ikke når jeg tisser), vasker meg eller er i kontakt med området på andre måter.

Anonymous poster hash: 1ee3d...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klør rundt skjedeåpningen. Når jeg merker at jeg får det klør det konstant i en dag eller noen timer, deretter merker jeg det når jeg tørker meg (svir ikke når jeg tisser), vasker meg eller er i kontakt med området på andre måter.

Anonymous poster hash: 1ee3d...c46

Det høres rett ut... Jeg har ingen erfaring med å få det av p-pillene, kanskje noen andre vet. Bare synes du skal skifte piller :) da ordner det seg sikkert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rett ut... Jeg har ingen erfaring med å få det av p-pillene, kanskje noen andre vet. Bare synes du skal skifte piller :) da ordner det seg sikkert!

Hva høres rett ut, BV eller sopp?

Takk for svar :) Håper virkelig det, begynner å bli ganske frustrert. I dag våknet jeg med symptomer på uvi også...

Anonymous poster hash: 1ee3d...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svie og kløe er ofte tegn på sopp. Særlig om det er rødt og kanskje små sprekker også. Kanskje du trenger en litt lengre Diflucankur på resept, gjerne i noen uker (en til to tabletter i uka). Det er ikke alltid lokalbehandling tar knekken på soppen.

Anonymous poster hash: f3f4c...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og noen leger mener partner bør behandles for sopp også, for ellers kan du bli smittet på nytt og på nytt.

Anonymous poster hash: f3f4c...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt Diflucan reseptfritt.



Anonymous poster hash: c936b...dcd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt Diflucan reseptfritt. Anonymous poster hash: c936b...dcd

Det må være helt nytt i så fall? Jeg vet man kan det i Sverige, men trodde ikke det i Norge. Så bra om man kan det, for det er ingen påvist resistensutvikling.

Anonymous poster hash: f3f4c...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Canesten? Det funket for meg da jeg hadde de samme symptomene som du beskriver. Du kan kjøpe det reseptfritt på apoteket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - Både Canesten og Pevaryl har jeg prøvd flere ganger, det hjelper en liten stund og så kommer symptomene tilbake.

Takk for tipset om Diflucan, skal til legen i morgen og foreslå det, og få tatt en GU for å sjekke om det kan være noe annet. Tror nok jeg trenger noe mer enn kortvarig lokalbehandling ja. Men et lite spørsmål til - jeg har sett disse tablettene på apoteket i engangspakninger, og det må jo bli fryktelig dyrt å ta det over flere uker? :unsure:



Anonymous poster hash: 1ee3d...c46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her - Både Canesten og Pevaryl har jeg prøvd flere ganger, det hjelper en liten stund og så kommer symptomene tilbake. Takk for tipset om Diflucan, skal til legen i morgen og foreslå det, og få tatt en GU for å sjekke om det kan være noe annet. Tror nok jeg trenger noe mer enn kortvarig lokalbehandling ja. Men et lite spørsmål til - jeg har sett disse tablettene på apoteket i engangspakninger, og det må jo bli fryktelig dyrt å ta det over flere uker? :unsure:Anonymous poster hash: 1ee3d...c46

En enpakning koster ca 45 kr. Be om Fluconazol som er akkurat det samme, bare billigere. Det kommer også i flerpakninger, som er litt rimeligere. Man tar en tablett per uke, vanligvis. Ofte får man 1-2 tabletter i første omgang.

En pakning med Canesten vagiatorie og krem koster jo ca 180 kr, sånn til sammenlikning :)

Anonymous poster hash: f3f4c...1a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enpakning koster ca 45 kr. Be om Fluconazol som er akkurat det samme, bare billigere. Det kommer også i flerpakninger, som er litt rimeligere. Man tar en tablett per uke, vanligvis. Ofte får man 1-2 tabletter i første omgang.

En pakning med Canesten vagiatorie og krem koster jo ca 180 kr, sånn til sammenlikning :)

Anonymous poster hash: f3f4c...1a1

Ok, takk for hjelpen :)

Anonymous poster hash: 1ee3d...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, takk for hjelpen :)Anonymous poster hash: 1ee3d...c46

Bare hyggelig :) Har slitt mye med det samme før.

Anonymous poster hash: f3f4c...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva høres rett ut, BV eller sopp?

Takk for svar :) Håper virkelig det, begynner å bli ganske frustrert. I dag våknet jeg med symptomer på uvi også...

Anonymous poster hash: 1ee3d...c46

Det høres ut som sopp mente jeg! Håper gynekologen har svar :) du blir sikkert bra av en Diflucan-kur, som nevnt over. God bedring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...