Gå til innhold

Når barna banner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du når barna sine banner? Eksempel: Sønnen på fem år har lært noen stygge gloser i barnehagen, slenger de rundt seg i tide og utide.

Anonymous poster hash: ef4d2...fae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to ting jeg gjør. Jeg sier at sånt er ikke fint å si og at han ikke får lov. Eller så sier jeg absolutt ingenting.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi her om dagen sto nabogutten ute og skrek "jævla pikktryne" til de som gikk forbi, og moren gjorde ingenting.

• Liker 1
Skrevet

Fordi her om dagen sto nabogutten ute og skrek "jævla pikktryne" til de som gikk forbi, og moren gjorde ingenting.

Hadde mitt barn gjort det skal jeg gitt klar beskjed om at det ikke var greit!

Skrevet (endret)

Jeg ville fortalt barnet at slike ord ikke er fine å si, at det er stygge ord. Men jeg ville ikke sagt at det ikke er lov å si det...En 5åring vil jo undre seg over hvorfor voksne personer "får lov", mens han ikke får lov. De fleste barn utsettes for banning dessverre. Det er omtrent ikke til å unngå at barn får med seg banneord, det kan overhøres på butikken, når ungdommen tusler rundt i gaten, når en dame holder på å snuble på bussen og slenger en glose fra seg osv. De fleste foreldre unngår vel i stor grad å bruke banneord.
I tillegg til å gitt beskjed til barnet når han sier banneord, så ville jeg også kommentert hendelser til barnet som han får med seg. Om mannen i butikken banner fordi han har glemt lommeboken og barnet får det med seg, så ville jeg sagt til barnet (når det passer seg) "jeg merket at du hørte mannen si faen i helvette. Hva synes du om de ordene?". Barnet vil jo som oftest vite at det er ufint og svare det. Og da kan man samtykke og være helt enig i at slikt sier man ikke. Og samtidig fortelle og være enig i at det dessverre kan glippe stygge ord ut av folk, selv om ikke alle mener å si noe stygt.

Legger til: om jeg hadde hatt et barn som sa "pikktryne" til folk som gikk forbi, så ville jeg blitt sint og gitt klar beskjed om at slikt bør man ikke si. Og samtidig forklart til barnet at personer kan bli lei seg dersom folk sier slike stygge ord til dem. Og gjerne fått han til å beklaget seg ovenfor personene han sa det til - så lenge de ikke er forsvunnet.

Endret av Luckiness
Skrevet

Er det ikke best å bare ignorere dette helt, da? Hvis banning fører til noen reaksjon hos foreldrene, så vil jo det fort kunne bli det kuleste i verden for barnet.

• Liker 1
Gjest Trollkarlen
Skrevet

"Stygge gloser" er da noe utdatert. Det kommer an på kontekst. I dette tilfelle så er det akkurat ikke pent å skrike jævla pikktryne til personer, men ordene jævla og pikktryne i seg selv er ikke stygge.

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvilke konsekvenser det får for barna senere i livet, om de hører mye banning som små.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke best å bare ignorere dette helt, da? Hvis banning fører til noen reaksjon hos foreldrene, så vil jo det fort kunne bli det kuleste i verden for barnet.

Høres kanskje fornuftig ut, inntil du står der og ignorerer at ungen din skjeller ut forbipasserende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

de får vanligvis time out med en gang. De må unnskylde seg for stygge ord og så snakker vi litt om å passe på hva en sier Og ikke sier.

Anonymous poster hash: ff607...761

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

de får vanligvis time out med en gang. De må unnskylde seg for stygge ord og så snakker vi litt om å passe på hva en sier Og ikke sier. Anonymous poster hash: ff607...761

Jeg synes dette blir å gi for mye oppmerksomhet.

"Sånt er ikke greit å snakke, det får du ikke lov til" holder på de fleste.

Det er som regel en fase de går igjennom. Man blr også ignorere det i noe grad, så sant de ikke banner til andre personer.

Min datter bannet til bamsene sine. Greit utløp!

Anonymous poster hash: d9b64...687

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Ignorerer istedenfor å fyre under. Er morsomt å banne hvis man ikke får lov.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom de gjør det innendørs og for oppmerksomhet, for eksempel sier faen el lignende så ignoreres det her, bortsett fra en rolig kommentar om at det ikke er fint å si.

MEN dersom mitt barn som eksempelet over står ute og skriker "jævla pikktryne" til naboene, så får det barnet beskjed om å gå til rommet sitt og holde seg der til han/hun klarer å oppføre seg greit. Det samme om "jævla pikktryne" brukes innenfor husets vegger. Da får barnet beskjed om at sånt sier vi ikke til andre, og at hun/han kan være for seg selv til det er forstått. Fordi vi andre skal slippe å høre på slikt.

Anonymous poster hash: 103e3...7f3

• Liker 1
Skrevet

Lurer på hvilke konsekvenser det får for barna senere i livet, om de hører mye banning som små.

Ingen konsekvenser tipper jeg.

Er vokst opp i et fiskevær uti gokk, og de eneste gangene jeg banner er på kødd.

Unger gidder ikke å holde på å banne å styre hvis ingen bryr seg om det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette blir å gi for mye oppmerksomhet.

"Sånt er ikke greit å snakke, det får du ikke lov til" holder på de fleste.

Det er som regel en fase de går igjennom. Man blr også ignorere det i noe grad, så sant de ikke banner til andre personer.

Min datter bannet til bamsene sine. Greit utløp!

Anonymous poster hash: d9b64...687

De må forstå at sånt er ikke greit å si. Og det forstod de veldig fort. Det er en fase i livet men de må lære seg spillereglene. Det er uhørt hos oss at de skriker pikktryne eller lignende i det hele tatt,ikke minst til forbipasserende.

Anonymous poster hash: ff607...761

AnonymBruker
Skrevet

Syns dere herregud går under banneord? Det sier datteren min på 7 hele tiden, men vet ikke helt om jeg syns det går som banning, så har ikke rettet på henne.

Anonymous poster hash: ff07b...4d3

AnonymBruker
Skrevet

"Stygge gloser" er da noe utdatert. Det kommer an på kontekst. I dette tilfelle så er det akkurat ikke pent å skrike jævla pikktryne til personer, men ordene jævla og pikktryne i seg selv er ikke stygge.

I hvilken kontekst er pikktryne ikke et stygt ord?

Anonymous poster hash: 22125...1d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Banning er noe av det styggeste jeg vet, og det vitner om et mangelfullt ordforåd.

Mine barn får ikke lov å banne, og jeg banner heller ikke selv. De har såklart lært seg noen gloser oppigjennom årene som de har testet ut hjemme, men da har de fått beskjed om at sånne ord er stygge og uten mening, de får heller inne andre ord de kan bruke.

Herregud er heller ikke lov å si, da det er misbruk av Guds navn.

Anonymous poster hash: 3223c...995
Skrevet

I hvilken kontekst er pikktryne ikke et stygt ord?

Anonymous poster hash: 22125...1d8

Jeg synes da både jævla og pikktryne er veldig stygge ord?!!

Jeg synes også herregud er et banneord. Jeg brukte det selv mye og legger veldig lite i det, men da min lille på 2 år begynte å kopiere så sluttet jeg fort for det høres så fælt ut! Jeg sier at det ikke er lov å si det og så prøver jeg å dirigere oppmerksomheten over på noe helt annet. Tror kanskje at å totalt overse det er en slags form for tillatelse.

AnonymBruker
Skrevet

Slenge dritt er noe annet enn banning i seg selv. Det er mer alvorlig og må tas med en gang. Mulig jeg ville fokusert mest på å si fra at det ikke er fint å være frekk, heller enn å fokusere på ordene som ble sagt. Intensjon er mer avgjørende enn ord.

Anonymous poster hash: fdcdb...2d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...