Gå til innhold

Alkoholens effekt på kroppen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det med kroppens toleransegrenser etter flere års misbruk?

Man kan vel kalles alkoholiker selv om man holder drikkingen til helg og ferie?

Syns er rart at samboeren aldri blir fysisk dårlig av mengden sprit han drikker.

Han får psykiske reaksjoner som angst.

Usikker på om dette er riktig sted å poste dette.

Han har ingen forhøyde Leververdier og ellers i god form. Tåler noen alkoholen bedre?

Anonymous poster hash: 69fa2...27b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han "mye" kropp? ikke feit, men.. en stor mann tåler mye?

Anonymous poster hash: cedf0...260
Gjest Runforit
Skrevet

At han ikke blir dårlig av store mengder alkohol gjør han ikke til en alkoholiker.

En alkoholiker er avhengig av å drikke hver dag og føler seg ikke normal eller fungerende uten å bli beruset av alkohol.

Om han får angst etter å ha drukket alkohol så er det ganske normalt (fylleangst), men noen takler ikke psykisk alkohol så bra og forandrer personlighet totalt.

Noen tåler alkohol bedre enn andre både fysisk og psykisk.

Jeg kan f.eks drikke mer enn mannen min. Folk kan ikke engang se på meg at jeg er beruset selv etter en halv flaske med rom, mens mannen min kan blacke ut etter samme mengde.

AnonymBruker
Skrevet

At han ikke blir dårlig av store mengder alkohol gjør han ikke til en alkoholiker.

En alkoholiker er avhengig av å drikke hver dag og føler seg ikke normal eller fungerende uten å bli beruset av alkohol.

Om han får angst etter å ha drukket alkohol så er det ganske normalt (fylleangst), men noen takler ikke psykisk alkohol så bra og forandrer personlighet totalt.

Noen tåler alkohol bedre enn andre både fysisk og psykisk.

Jeg kan f.eks drikke mer enn mannen min. Folk kan ikke engang se på meg at jeg er beruset selv etter en halv flaske med rom, mens mannen min kan blacke ut etter samme mengde.

Så hvis man må drikke i helgene og ferier så har man et alkoholproblem?

Vi snakker dårlig humør hvis han ikke får drukket.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes alkoholikere som bare drikker i perioder, f. eks. 2-6 uker på stormfylla, og deretter mange måneder uten å røre en dråpe.

Toleransenivået har ikke så mye med kroppsstørrelse å gjøre, men med hvordan leveren bryter ned alkoholen. Selv om man regner en konstant nedbrytningsrate på ca. 0.14 promille pr. time er det betydelig variasjon mellom individer. Ved jevnlig konsum opparbeides høyere toleranse, slik at man fungerer mere normalt i promilleområder der andre er kanon fulle.

Det høres ut som om samboeren din kan ha et problematisk forbruk, men han er neppe alkoholiker pr. i dag.

Anonymous poster hash: b9d42...67d

Skrevet

Så hvis man må drikke i helgene og ferier så har man et alkoholproblem?

Vi snakker dårlig humør hvis han ikke får drukket.

Hvis han kommer i dårlig humør hvis han ikke får drukket i helgene så har han nok i det minste et problematisk forhold til alkohol, og burde kanskje søke hjelp. Det behøver ikke å ha noe å gjøre med at man ikke blir dårlig dagen derpå, noen er rett og slett bare heldige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...