Gå til innhold

Et liv i sus og dus


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Kom over et annet innlegg her inne om det å være en god forelder.

Begynte da å stusse over det å ha for mye å gi, hvilke konsekvenser det kan gi senere i livet.

For alle(?)drømmer vi jo om å kunne gi "alt" til barna vår,

økonomisk trygghet, gode egenskaper, bra utdannelse mm.

Tenker på artikkelen om sønnen til Kjell Inge Røkke som stod i Vg for litt siden. Hvor han, med sitt liv i sus og dus, koste seg med vennene på yachten i St. Tropez. Var nok misunnelse å spore i manges øyne som leste dette denne dagen. Må innrømme at jeg også kjente stikket av det.

Flere antall ganger siste ukene har det vært på forsidene, om rikmannsdøtre/sønner som i ung alder sitter på en formue.

"Så greit de må ha det" , tenker jeg da.

Men er det egentlig så greit? Jeg ville nok ikke sagt nei takk, men hvilke egenskaper vil man sitte igjen med når man vokser opp med at alt er så enkelt bare man har penger nok.

Hva med dere som har barn, drømmer dere om å kunne gi "alt" til barna deres?

Kan denne "luksusen" overgå andre egenskaper man som medmenneske bør være i besittelse av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det var altså jeg som skrev innlegget.

Trodde jeg ble automatisk innlogget hver gang, men... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...tydelig at du har mange tanker om hvor mye penger andre mennesker har....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Klart livet må være en god del lettere for de som har alt, pluss sine foreldres tid, oppmerksomhet og kjærlighet.

Jeg er så lei av alle misunnelige mennesker som kommer med utsagn som "Hun/han kan ikke ha det greit, mye penger ja men sikkert ingenting av kjærlighet..." HALLO!!! Fritar penger et menneske fra å få kjærlighet, sånn helt automatisk??

Vi må bare innse og svelge at noen har mye mer enn andre, både av det ene og det andre. Klart man kan bli misunnelig på de unge som får tilsynelatende alt oppi fanget, men jeg tror faktisk ikke at det er tilfelle med mange. Klart man får reist mer, man har mer pene klær, man får mange venner som gjerne vil være med på yacth tur osv.. Og for dem som i tillegg har kjærlige foreldre så må jo de være utrolig glade for livet sitt.

Jeg unner dem da det!

Ta og brenn den hersens janteloven sier nå jeg :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeger

Helt enig med du vinga... brenn janteloven.

Vær glad for det du har, og ikke misfornøyd med det du ikke har for det har du ikke eller????????

De som har store ressureser må jo for f...n få lov til å bruke av det uten at jeg og du skal kritiser dem for det, nei alle med mye penger må få bruke dem til det de vill uten at andre bryr seg.

Alle streber etter å få det bedre og det er en bra ting for det bringer oss videre ( kalles utvikling ), men husk at det er svært få følelser som er knyttet opp mot materielle goder.

Mitt motto: Den som er mest lykkelig når mann dør vinner. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel aldri uttrykt at det ikke er kjærlighet i bildet.

Det var dine ord, Vinga.

De fleste er nok like glad i barna sine-penger eller ei.

Mener ikke at det er urettferdig at noen har flere penger enn andre.De fleste har nok jobbet hardt for å komme dit de er idag. Og det unner jeg dem!

Tenkte her på de som vokser inn i gullgruva. De som altså ikke trenger

å gjøre noe for de godene de er så heldige å ha. Hva slags syn de vil få når de vokser opp med alt på et sølvfat.

Er nok ikke hengt opp i misunnelse på de som har mer enn meg :ler:

At jeg må spinke og spare til den buksa jeg har så veldig lyst på gjør at det er ekstra gøy å kjøpe den.

De verdiene jeg tenker på når du må tjene til livets opphold.

At du må yte noe for å få noe!

For slike er det gjennom livet og ikke minst i forhold til andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvel

Nå skal jeg komme og blande meg litt. :lol:

Jeg går på en "snobbeskole", men er selv fra en typisk arbeiderfamilie. Det er vel egentlig 50-50 med "rike" og "fattige" på skolen min, men det er de med penger som dominerer, og ja, vi merker faktisk at det er forskjell... Ikke så mye i måten vi kler oss på, snakker og oppfører oss i klasserommet, men "vi" har litt andre holdninger til en del ting enn "dem". Det er ikke bra å generalisere, og jeg trodde faktisk ikke at det var sånn - helt til jeg begynte på denne skolen. Ble litt sjokkert jeg, over at så mange av "dem" ikke aner noen ting om hvordan "vi" har det. "De" er mye mer vant med å få det som de vil, og det merkes.

Vet ikke om det er penger som gjør det slik, jeg, men jeg synes i hvert fall at det er litt skummelt. Jeg ante ikke at det faktisk var så store forskjeller! (Og trodde faktisk at det var noe man hadde vokst av seg etter at man var ferdig med ungdomsskolen...)

Har hørt mange si at det virker som om "vi" vet mer om den harde virkeligheten...

Ok, dette var kanskje litt utenfor det som egentlig ble tatt opp her, men jeg bare følte for å blande meg, som sagt. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At foreldre med god råd skal være bedre forelder enn oss vanlige dødelige? Nei, tror ikke det.

Det viser seg at de foreldrene jobber mye mere borte fra hjemmet enn andre folk.

Slike som Røkke og andre ledere, de er da på kontoret sent og tidlig.

Vel, mangler vel ikke barna det matrielle, men kansje noe annet.

Ting blir jo enklere når du slipper å tenke på alle regninger som skal betales,hvor skal man skaffe penger til ulike ting osv, men bedre ?Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger gir litt færre bekymringer på visse områder. Du trenger ikke tenke på pris, det er sikkert deilig. Veldig fint for dem som har det slik - både de som har jobbet for det, og de som har "flakset seg til det".

Penger har derimot ikke noe å si for hvordan du har det som person, eller er som person. Dermed blir du økonomisk uavhengig, men er du ikke "sosialt" uavhengig, er du like langt.

De som både har penger og er lykkelige, unner jeg alt sammen.

Det er nok heller de som er misunnelige som har et problem, vil jeg mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...