AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #1 Skrevet 4. april 2015 Goddagen! I januar 2016 skal jeg dra på backpacking tur alene i Europa, Asia og Amerika. Dette vil jeg gjerne dokumentere med en blogg, ikke minst også tiden frem mot reisen mtp forberedelser og lignende. Først og fremst for min egen del og familiens skyld, men også fordi det hadde vært en drøm å eventuelt kunne leve på inntekter fra en potensiell blogg (ja, fullt klar over at dette ikke er noe man kan regne med og at det er knallhardt arbeid, men det er alltids verdt et forsøk!) Det eneste jeg er usikker på er om jeg skal blogge på norsk eller engelsk. Altså, det letteste er klart å blogge på norsk, og her er det nok også enklere å bygge en merkevare/få seg et navn. Samtidig ønsker jeg også å blogge på engelsk for å treffe også internasjonale lesere, selv om det her helt sikkert er mye lettere å forsvinne i mengden av reisebloggere. Ikke minst kommer nok mange av mine norske venner synes at det er rart å blogge på engelsk. Samtidig føler jeg at dette kanskje kan åpne flere muligheter for meg? Samt at folk jeg møter på veien kan stikke innom bloggen og faktisk forstå hva som står der. Sikkert en latterlig ting å bruke tid på å bekymre seg over, men sånn er det altså. Hva synes Kvinneguiden: blogge på norsk eller engelsk? Begge? Blir veldig glad for deres synspunkt Anonymous poster hash: 9ce08...93b
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #2 Skrevet 4. april 2015 Jeg tror jeg hadde valgt å blogge på begge språkene. Kanskje skrive innleggene på norsk og siden oversette dem til engelsk (evt skrive en kortere og mindre personlig versjon) når det var til til det. Enkelte ting er kanskje fullstending irrelevant for lesere utenfor Norge, men likevel verd å ta med i bloggen. Om du ikke går for en gratisblogg, så finnes det plug-ins til f.eks Wordpress der du kan velge språk. Slik kan du tilrettelegge for begge deler. Klikker man på engelsk får man hele bloggen, inkludert navigasjon o.l. på engelsk, klikker man på norsk får man det på norsk. Anonymous poster hash: e4191...fd4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #3 Skrevet 4. april 2015 Jeg tror jeg hadde valgt å blogge på begge språkene. Kanskje skrive innleggene på norsk og siden oversette dem til engelsk (evt skrive en kortere og mindre personlig versjon) når det var til til det. Enkelte ting er kanskje fullstending irrelevant for lesere utenfor Norge, men likevel verd å ta med i bloggen. Om du ikke går for en gratisblogg, så finnes det plug-ins til f.eks Wordpress der du kan velge språk. Slik kan du tilrettelegge for begge deler. Klikker man på engelsk får man hele bloggen, inkludert navigasjon o.l. på engelsk, klikker man på norsk får man det på norsk. Anonymous poster hash: e4191...fd4 TS her. Høres absolutt ikke dumt ut. Føler Google Translate app for Wordpress ikke oversetter så veldig bra, men tenker det fort kan bli mye arbeid å skrive samme innlegg både på norsk og engelsk. Men som du sier kan det jo være noe som er mer interessant på den norske og noe annet mer interessant på den engelske. Da vil jo et annet spørsmål igjen bli om man skal ha to helt separate blogger med ulike domenenavn eller ikke... Spesielt med tanke på potensielle annoneinntekter. Anonymous poster hash: 9ce08...93b
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #4 Skrevet 4. april 2015 Det er ikke translate-app jeg snakker om. Eller, det KAN være det også. Men mange bruker translate til å oversette grovt, så oversetter de og rydder opp i språket etterpå. Kommer veldig an på teksten, men man kan også velge å skrive uavhengig av originalinnlegget. Jeg hadde valgt et .com domene og hatt begge på ett sted med begge språkene der. Dette er mest lønnsomt økonomisk (selv om det er snakk om småpenger) og mht treff. Trafikk er jo viktig når det kommer til blogging og evt sponsorer. Anonymous poster hash: e4191...fd4
Alethia Skrevet 15. april 2015 #5 Skrevet 15. april 2015 Uansett hvilket språk du skriver på kommer jeg hvertfall til å følge med! 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #6 Skrevet 15. april 2015 Hurra! Jeg elsker reiseblogger, og vil gjerne følge deg! Men vær så snill, ikke gå i reisebloggfella! Det finnes så uendelig mange eksempler på folk som oppretter en blogg før de legger ut på tur, for så å la bloggen lide en stille død et stykke uti turen. De skriver innlegg om reiseinspirasjon og destinasjoner, pakkeliste og utstyr, planer, budsjett, forberedelser og forventninger. Så begynner reisen, og innleggene blir kortere. Innlegg som "Nå er det lenge siden sist, men her kommer en liten oppdatering!" blir vanlige. Til slutt kommer det ingenting mer. Dette skjer som en kombinasjon av to grunner: Reising er altoppslukende Blogging tar tid Husk å sette av tid til bloggen underveis på reisen. Ha hviledager hvor du ikke reiser eller deltar på aktiviteter, men jobber med bloggen og lar inntrykkene synke inn. Noter ned alt av interessante detaljer i en notatblokk underveis, slik at du ikke glemmer det til du setter deg ned for å blogge. Reiseblogging er krevende, og noe helt annet enn rosa- og hverdagsblogging. Jeg sier ikke at det er umulig, men det er dessverre ikke mange som klarer å holde liv i en blogg mens de er på reisefot. Det er dessverre lettere å finne tid etter at man har kommet hjem. Jeg håper du er bevisst på hva du begir deg ut på, og ønsker deg masse lykke til! Legg ut linken til bloggen din her når du har kommet i gang, da vel Anonymous poster hash: cdf7e...02e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå