WubWub Skrevet 3. april 2015 #1 Skrevet 3. april 2015 Hvorfor er det slik at det ikke er lov med eggdonasjon mens det samtidig er lov til å donere sæd? Får en litt bitter smak i munnen når jeg tenker over det for jeg skjønner ikke hvorfor det skal være slik. For meg som er stor tilhenger av likestilling så fremstår det som diskriminering av et kjønn. Det er mange hundre norske kvinner som må reise til utlandet for å få donert egg hvert år, en praksis som er ulovlig og svært dyrt. Syntes det burde vært lov her på berget også, kan liksom ikke komme på noen gode argumenter for det forbudet. Noen som kan opplyse meg? 3
Gjest Solstråla88 Skrevet 3. april 2015 #2 Skrevet 3. april 2015 Er enig med deg. Men jeg personlig hadde nok ikke vært donor.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2015 #3 Skrevet 3. april 2015 Når vi først er igang; hvorfor ikke bare kjøre løpet fullt ut? Det kommer jo før eller siden. - fritt fram for kjøp av anonym sæd og egg. - fritt fram til både kjøp av egg og sæd (til samme barn) - ja til surrogati - statlig støtte alle over 18 år i kategorien enslige kvinner, enslige menn, homofile/ lesbiske par slik at alle kan få råd til å skaffe seg seg unger. Alt annet er jo i grunn diskriminerende! Anonymous poster hash: c2ef1...77b 1
Suss81 Skrevet 3. april 2015 #4 Skrevet 3. april 2015 Jeg må jo si at jeg stusser på at donorsæd er lovlig, men ikke donoregg. Det er jo en indirekte måte å si at kvinner ikke har like mye bestemmelsesrett over egen kropp som menn. Min krop, mitt valg. For ikke å glemme hvor håpløst det er å være i fertilitetsbehandling når det er kvinnens egg som er årsaken til barnløsheten. Hvordan kan de rettferdiggjøre en slik forskjell på verdi? Om jeg som kvinne kunne fått lov til å hjelpe ett barnløst par med å donere egg ville jeg gjort det med glede. Jeg vet hvor hardt det er å stå midt i den prosessen. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #5 Skrevet 4. april 2015 Når vi først er igang; hvorfor ikke bare kjøre løpet fullt ut? Det kommer jo før eller siden. - fritt fram for kjøp av anonym sæd og egg. - fritt fram til både kjøp av egg og sæd (til samme barn) - ja til surrogati - statlig støtte alle over 18 år i kategorien enslige kvinner, enslige menn, homofile/ lesbiske par slik at alle kan få råd til å skaffe seg seg unger. Alt annet er jo i grunn diskriminerende! Anonymous poster hash: c2ef1...77b Ja alt minus den statsstøtten er jo greit? Kvinner bestemmer jo hvordan de skal disponere sin kropp. Anonymous poster hash: 4a4fc...adb
Droid Skrevet 4. april 2015 #6 Skrevet 4. april 2015 Jeg skjønner ikke at det er lov å donere sæd men ikke egg. Vi endte i den situasjonen at min kones egg av diverse årsaker ikke kunne brukes, og det er veldig frustrerende å da omtrent "møte veggen" hos helsevesenet. Jeg skjønner at helsepersonellet må forholde seg til det regelverket som er, men er det noen som vet årsaken til at reglene ble lagd slik i sin tid?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #7 Skrevet 4. april 2015 Prostutisjon er forbudt og "kvinneundertrykkende" vil dere at det skal bli lovig også da? Anonymous poster hash: 6bedc...257
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #8 Skrevet 4. april 2015 Det er inkonsekvent å være imot eggdonasjon når sæddonasjon er lovlig. Kvinner bør selv få bestemme om de ønsker å donoere bort sine egg. Joda, det er en noe mer komplisert situasjon enn å runke i en kopp, men kvinner får selv bestemme. Anonymous poster hash: 0a426...12f 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #9 Skrevet 4. april 2015 Nei, det er ikke det. Jeg er imot egg- og aæddonasjon. Og abort. Alle tre nevnte ting er barneundertrykkende. Alle barn har rett til å leve, alle barn har rett til å vite hvem sine biologiske foreldre er. Leste for noen år siden om et kjærestepar i Danmark, begge var barn av sæddonorer. Vel, det viste seg etterhvert at de var halvssøsken. Ikke så rart hvis en sæddonor leverer 1000 doser i åretAnonymous poster hash: 9a4dc...400 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #10 Skrevet 4. april 2015 Nei, det er ikke det. Jeg er imot egg- og aæddonasjon. Og abort. Alle tre nevnte ting er barneundertrykkende. Alle barn har rett til å leve, alle barn har rett til å vite hvem sine biologiske foreldre er. Leste for noen år siden om et kjærestepar i Danmark, begge var barn av sæddonorer. Vel, det viste seg etterhvert at de var halvssøsken. Ikke så rart hvis en sæddonor leverer 1000 doser i åretAnonymous poster hash: 9a4dc...400 Er du imot adopsjon også? Anonymous poster hash: 0a426...12f
sommermor Skrevet 4. april 2015 #11 Skrevet 4. april 2015 Nei, det er ikke det. Jeg er imot egg- og aæddonasjon. Og abort. Alle tre nevnte ting er barneundertrykkende. Alle barn har rett til å leve, alle barn har rett til å vite hvem sine biologiske foreldre er. Leste for noen år siden om et kjærestepar i Danmark, begge var barn av sæddonorer. Vel, det viste seg etterhvert at de var halvssøsken. Ikke så rart hvis en sæddonor leverer 1000 doser i åretAnonymous poster hash: 9a4dc...400 Jeg er helt enig med deg i det du skriver.Men jeg er ikke i mot adopsjon.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #12 Skrevet 4. april 2015 Prostutisjon er forbudt og "kvinneundertrykkende" vil dere at det skal bli lovig også da?Anonymous poster hash: 6bedc...257 Ja, de må da få bestemme om de vil det selv?Anonymous poster hash: 4a4fc...adb
Gjest O.G. Skrevet 4. april 2015 #13 Skrevet 4. april 2015 Hvorfor er det slik at det ikke er lov med eggdonasjon mens det samtidig er lov til å donere sæd? Får en litt bitter smak i munnen når jeg tenker over det for jeg skjønner ikke hvorfor det skal være slik. For meg som er stor tilhenger av likestilling så fremstår det som diskriminering av et kjønn. Det er mange hundre norske kvinner som må reise til utlandet for å få donert egg hvert år, en praksis som er ulovlig og svært dyrt. Syntes det burde vært lov her på berget også, kan liksom ikke komme på noen gode argumenter for det forbudet. Noen som kan opplyse meg? Du, ikke ta det der så hardt du.
Cassiuss Skrevet 4. april 2015 #14 Skrevet 4. april 2015 Hvorfor er det slik at det ikke er lov med eggdonasjon mens det samtidig er lov til å donere sæd? Får en litt bitter smak i munnen når jeg tenker over det for jeg skjønner ikke hvorfor det skal være slik. For meg som er stor tilhenger av likestilling så fremstår det som diskriminering av et kjønn. Det er mange hundre norske kvinner som må reise til utlandet for å få donert egg hvert år, en praksis som er ulovlig og svært dyrt. Syntes det burde vært lov her på berget også, kan liksom ikke komme på noen gode argumenter for det forbudet. Noen som kan opplyse meg? Med tanke på at det er kvinner som stort sett er mottaker av sæden, er det vel mannsundertrykkende du mener? 2
WubWub Skrevet 4. april 2015 Forfatter #15 Skrevet 4. april 2015 Du, ikke ta det der så hardt du. Snakker om? Det eneste jeg tar hardt er damer.
Peter007 Skrevet 4. april 2015 #16 Skrevet 4. april 2015 (endret) Ditt innlegg om temaet ødelegger du ved å blande inn feminisme. Kvinnner som påstår dette er urettferdighet og kvinneundertrykkende vet ikke helt hva det dreier seg om. Når dette er sagt mener jeg også at det burde være lovlig i Norge med eggdonasjon men av andre grunner enn TS. Dette pga.det burde i et demokrati være fritt for dette i ordnede former. Det er like mye mannen som lider av manglende eggdonasjon i Norge. Det er imidlertid kvinner som har gleden av sæden som doneres. Menn har faktisk ingen rettigheter ovenfor barnet ved en sæddonasjon. Slik vil det være når en kvinne gir egg ved donasjon. Altså ingen juridiske foreldrebånd. Så å trekke kjennskapen inn er feil. Når en vet hvor lett det er for kvinner og skaffe seg sæd fra en mann burde en heller stille spørsmål ved dette tyveriet. Det kan sammenlignes med en form for svindel. En tillater ikke at folk lures ved handel og spill f.eks.Her er det mange reguleringer. En tillater ikke svindel og tyveri av fulle mennesker. Men av fulle menn er det tillatt for kvinner og ta deres deres sæd. Voldtekt av fulle kvinner er ikke tillatt. Voldtekt av fulle menn er tillatt for kvinner. Om pikken er stiv kan hun få ut sæd. En full mann får ståpikk bare hun lurer han til det selv om han ikke vil. Biologien er slik. Men slik ser ikke rettssystemet det. Burde ikke fedre som f.eks blir far etter ONS.ha de samme juridiske rettigheter som de som blir far i et parforhold. En må stille opp økonomisk og til dels som omsorgsperson. Da burde foreldreansvar være naturlig når farskap ble fastsatt. Slik er det ikke merkelig nok. Mange tror de har foreldreansvar når en er fastsatt som far. Ikke så rart når en signerer på dette. Jeg vet Barne og fam.dep får mange henvendelser på at dette er feil og føles vondt. En må søke om foreldreansvar. Om mor nekter, gå til retsssak for å få dette. De fleste får dette. Dagens ordning er gammel og før DNA test kom. En test og en blir far om en vil eller ikke. Så enkelt kan det gjøres. Skrive bunder på farskap er bare tull etter DNA. En burde skrive under på foreldreansvar og ikke farskap for dette er opplagt med DNA. Selvfølgelig obligatorisk DNA test etter fødselen. Far er prisgitt mors holdninger. Spesielt etter barn som blir til ved ONS. Dette er fullstendig feil. Nå snakker vi virkelig om urettferdighet både for barn og far. Blir TS bitter nå? Mor kan til og med oppgi ukjent far selv om hun vet hvem dette er. Til og med uten konsekvenser. Likhet for loven? Kjære Ts.kvinner har så mange ekstra rettigheter på området. De går også foran barnas beste som ikke skal settes til siden. Ja men kvinner trenger tydeligvis ikke følge barneloven her. Hurra hurra for kvinners fordeler i Norge. Er vel på tide å stoppe opp og tenke seg om Ts? Endret 4. april 2015 av Peter007
WubWub Skrevet 4. april 2015 Forfatter #17 Skrevet 4. april 2015 Far er prisgitt mors holdninger. Spesielt etter barn som blir til ved ONS. Dette er fullstendig feil. Nå snakker vi som virkelig er urettferdig. Blir TS bitter nå? Mor kan til og med oppgi ukjent far selv om hun vet hvem dette er. Til og med uten konsekvenser. Likhet for loven? Kjære Ts.kvinner har så mange ekstra rettigheter på området. De går også goran barnas beste som ikke skal settes til siden. Ja men kvinner trenger tydeligvis ikke følge barneloven her. Hurra hurra for kvinners fordeler i Norge. Er vel på tide å stoppe opp og tenke seg om Ts? Bitter? Hvorfor i alle dager skulle jeg bli det. Du er i din fulle rett til å ha en mening om saken, det er helt legitimt. Folk er forskjellig og tenker anderledes, det er ikke noe å bli bitter over. Dessuten har jeg ikke så mange følelser, ei heller når det kommer til temaet her, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg ikke kan diskutere tema til tross for at bitterhet ikke er inne i bildet. Du har rett i at kvinner har noen fordeler på noen områder, men det har også menn. Mens damer har mer rettigheter når det kommer til barn så får menn i snitt mye høyere lønn enn kvinner for samme jobb. Jeg er for likhet for alle, og en god start i riktig retning slik jeg ser det er å lovliggjøre eggdonasjon ettersom sæddonasjon er lov, rett skal være rett. I andre nordiske land så er eggdonering fullt lovlig så slik burde det være her på berget også. 1
Peter007 Skrevet 4. april 2015 #18 Skrevet 4. april 2015 Bitter? Hvorfor i alle dager skulle jeg bli det. Du er i din fulle rett til å ha en mening om saken, det er helt legitimt. Folk er forskjellig og tenker anderledes, det er ikke noe å bli bitter over. Dessuten har jeg ikke så mange følelser, ei heller når det kommer til temaet her, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg ikke kan diskutere tema til tross for at bitterhet ikke er inne i bildet. Du har rett i at kvinner har noen fordeler på noen områder, men det har også menn. Mens damer har mer rettigheter når det kommer til barn så får menn i snitt mye høyere lønn enn kvinner for samme jobb. Jeg er for likhet for alle, og en god start i riktig retning slik jeg ser det er å lovliggjøre eggdonasjon ettersom sæddonasjon er lov, rett skal være rett. I andre nordiske land så er eggdonering fullt lovlig så slik burde det være her på berget også. Du sa selv det var bitterhet ved dagens ordning. Derfor snu på det og spørre deg på det som har med barn å gjøre. Men å trekke inn lønnspolitikken i dette blir helt på trynet om en kan si. Ja jeg vil også ha det mest mulig likt mellom kjønnene også med barn og lønninger. Du trekker inn feminisme i eggdonasjonsspørsmålet. Det er dette jeg reagerer på. Vi er også forskjellige biologisk. Gjentar at du ødela ditt innlegg med kjønnsroller og feminisme. Det er hovedbudskap i mitt innlegg.
WubWub Skrevet 4. april 2015 Forfatter #19 Skrevet 4. april 2015 Du sa selv det var bitterhet ved dagens ordning. Derfor snu på det og spørre deg på det som har med barn å gjøre. Men å trekke inn lønnspolitikken i dette blir helt på trynet om en kan si. Ja jeg vil også ha det mest mulig likt mellom kjønnene også med barn og lønninger. Du trekker inn feminisme i eggdonasjonsspørsmålet. Det er dette jeg reagerer på. Vi er også forskjellige biologisk. Gjentar at du ødela ditt innlegg med kjønnsroller og feminisme. Det er hovedbudskap i mitt innlegg. Jeg sa jeg fikk en bitter smak i munnen, ikke at jeg var/er bitter. Man kan få bitter smak av en sitron, men det betyr ikke at man er følelsesmessig bitter. Herre min hatt. Lønnspolitikk passer ikke helt inn i temaet her nei, men jeg tok det opp siden du kom drassendes med eksempler på kvinners fordeler i samfunnet. Ville bare belyse deg at det går begge veier, vi er ikke likestilt på alle områder enda. Lovliggjøring av eggdonasjon vil være et vunnet slag for likestillingen. Ellers så stiller jeg meg bak konklusjonen til feministen Sanna Sarromma : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/sarromaa-om-vg-leder-om-eggdonasjon-j-konservativt-og-kvinneundertrykkende/a/23426249/ Forbudet mot eggdonasjon er et alvorlig likestillingsproblem, mener Sanna Sarromaa.
Frisørdama Skrevet 4. april 2015 #20 Skrevet 4. april 2015 Burde være lov med både eggdonasjon og surrogati... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå