Gå til innhold

Grå stær operasjon - lurt av klinikk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Grå stær operasjon - lurt av klinikk?

Min mor bor et stykke unna - oppover i midtnorge, forteller at hun nå er operert for grå stær på det ene øyet og planen er klar for det neste om ikke lenge.

Litt overrasket må jeg si jeg ble da hun fortalte at hun ikke så noen forskjell før/etter operasjonen, og heller ikke ante at hun hadde grå stær i det hele tatt.

Hun forteller at det er selve klinikken som stod for både konsultasjon og operasjon, om jeg forstår henne rett. Da ringer det bjeller hos meg...
Er det bukken og havresekken som rår her og operasjon foretas mer enn gjerne for å generere penger i kassa.

Etter operasjon er jo den eventuelle grå linsemassen borte og dermed bevisene også. Ganske fiffig om dette stemmer.

Når hun er usikker selv på om det er riktig, samt ikke visste hva grå stær er så er det vanskelig å stå i mot en lege(?) som hevder hun bør opereres.

Jeg har mer enn generelt kjenner til øyets oppbygning bl.a. pga yrke/jobbsituasjon (linser og optikk).

Noen som kjenner til lignende tilfeller (foreldre, svigers eller bekjente)?

Anonymous poster hash: 51b69...681
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ville jeg ha gått til en annen øyelege for en second opinion av det øyet som ikke er operert. :)

AnonymBruker
Skrevet

Privat helsehjelp er en tjeneste man må velge seg ut på linje med andre tjenester. Selv har jeg vært utsatt for lege-tabbe i det private, men det å rase i ettertid hjelper ingen... Man må ta ansvar over seg selv. :)

-Få en second opinion som hun over skriver. Mange rådgivere til sin egen helse er lurt.
-Slå opp klinikken på nettet. Link den her? Det må da være lov ifølge forumreglene. Kanskje vi kan se hva vi synes. Hvis den ser seriøs ut så er den nok det.
-Google hva andre har sagt om klinikken.
-Be om å få utskrift av operasjonsbeskrivelse og journalen hennes fra klinikken. De tok vel bilder og målinger. Be om å få se dem.

Ellers er grå stær svært vanlig. Min egen mor er nylig operert, og det tar en del tid etter operasjonen før man kan se klart igjen.

Lykke til. :)

Anonymous poster hash: bc077...f7f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis dekkes vel grå stær operasjoner av det offentlige?

Hvorfor da gå privat? Og hvordan kom hun opprinnelig i kontakt med klinikken?

Anonymous poster hash: daf59...99d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be klinikken sende epikrise til fastlegen, og bring bekymringen dit når den er mottatt. Om det viser seg å være operasjon på gal indikasjon (hvilket virker uhyre underlig) vil du da få hjelp til å ta saken videre.

Jeg synes også det er merkelig at en operasjon som alltid dekkes av det offentlige er gjort privat. Og som andre har sagt - det tar tid fra operasjonen til synet normaliserer seg.

Anonymous poster hash: 4abae...341

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm.....nå står det vel strengt tatt ikke at det er en privat klinikk, heller....

Det er så pass lange ventelister at jeg tviler på at man ville operere uten at det forelå en verifisert kataraktdiagnose.

Det er forøvrig svært vanlig at man ikke er klar over at man har denne diagnosen. Forandringene kommer så langsomt at man ofte ikke legger merke til dem.

AnonymBruker
Skrevet

Uff, nå ble jeg litt engstelig her. Jeg skal ha grå-stær operasjon i mai og er skikkelig nervøs for at operasjonen ikke skal ha noen effekt...

Anonymous poster hash: 98a35...b0e
AnonymBruker
Skrevet

Uff, nå ble jeg litt engstelig her. Jeg skal ha grå-stær operasjon i mai og er skikkelig nervøs for at operasjonen ikke skal ha noen effekt... Anonymous poster hash: 98a35...b0e

Det synes jeg er helt meningsløst. Hva noen skriver på et nettforum burde ikke påvirke hva du skal tenke om en operasjon som er svært vanlig og har svært høy suksessrate.

Ikke bekymre deg. Hør på legen din i stedet for kg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kom hun i kontakt med klinikken i utgangspunktet? Hvorfor tok hun kontakt? Ofte er det optiker som først oppdager grå stær, og henviser deretter til enten privat eller offentlig øyelege. Forandringene skjer i mange tilfeller gradvis og man merker det ikke selv før det påvises. Og ikke alle har en subjektiv effekt av operasjon heller.

Anonymous poster hash: 4b098...a7b
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Kommer tilbake med litt mer opplysninger snart.

Anonymous poster hash: 51b69...681
  • 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Som tiden går forresten.

Har det vært vill vest rundt øyeoperasjoner?
Øyelegen her har fått advarsler i 2006 og 2013 etter pasientklager.
Så er det bare tut og kjør, i det han bedriver et råkjør med øyeoperasjoner for å få brukt opp kvoten så raskt som mulig.

Er det slike tilstander ellers i landet også?
Er det andre fagområder som kan ha lignende tilfeller, ikke bare på øyeoperasjoner?

Synes ikke det holder å bare skylde på en lege når systemet ikke følger opp i det hele tatt, til tross for advarsler.

Litt utenfor tema, men en bekjent som kjenner en pasient hos denne øyelegen kunne fortelle at legen selv sa han eier 10 Teslaer.
Høres drøyt ut, men opplysningene må tas med forbehold og ei klype salt.

29. april
https://www.nrk.no/nordland/karsten-_89_-ble-operert-av-omstridt-oyelege-_-mistet-synet-pa-ett-oye-1.14519751

Feb/april
https://www.nrk.no/nordland/to-nye-pasienter-smittet-av-alvorlig-oyebakterie-1.14450603

Anonymkode: 66d9b...231

AnonymBruker
Skrevet
På 3.4.2015 den 13.10, September Girl skrev:

Da ville jeg ha gått til en annen øyelege for en second opinion av det øyet som ikke er operert. :)

*ny vurdering*

Anonymkode: 52d09...e6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...