Gå til innhold

Seborreisk eksem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått konstatert seborreisk hud/eksem og perioral dermatitt av hudlege. I vinter har jeg mistet mye hår. For noen uker siden begynte jeg med fungoral sjampo, men klør mer enn på lenge i hodebunnen. Nå begynner jeg å få litt panikk og vil ikke miste mer hår. Utslettet i ansiktet blir borte i sol og i syden, men nå bor jeg jo langt mot nord hvor vinteren er lang...

Hvor lenge etter man begynner med spesialsjampo tar det før man blir bedre?

Er det vanlig å miste så mye hår?

Hvordan er det med hårfarging når man har eksem?

Håper noen andre med samme problemer kan hjelpe meg... :(



Anonymous poster hash: 602be...edd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble bare verre av Selsun og Fungoral. Legen vil ikke skrive ut linniment, så jeg har gitt opp.

Anonymous poster hash: 49abc...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bare verre av Selsun og Fungoral. Legen vil ikke skrive ut linniment, så jeg har gitt opp.

Anonymous poster hash: 49abc...b5d

Huff, ikke mye oppløftende :(

Anonymous poster hash: 602be...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve selukos eller selsun hvis fungoral ikke virker, for meg var selukos mye bedre enn selsun.

La Roche-Posay har en krem laget for å behandle seboreisk eksem, det er jo verdt å prøve den i ansiktet og se om den hjelper http://www.apotek1.no/produkter/la-roche-posay-kerium-ds-krem-40ml-842511p.

Jeg er plaget med sebore på kroppen også, og hadde dessverre ikke noe god effekt av den da jeg prøvde den på kroppen, men jeg pleier å bruke sjampoen på kroppen og det fungerer bra. Vet det står at man skal holde den unna øynene og munnen, men hvis du er forsiktig kan du prøve å smøre deg i ansiktet med den?

Det står i alle fall i pakningsvedlegget til Selukos at man ikke skal farge håret når man bruker den, men jeg har gjort det uten problemer.



Anonymous poster hash: 0059e...0af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått konstatert seborreisk hud/eksem og perioral dermatitt av hudlege. I vinter har jeg mistet mye hår. For noen uker siden begynte jeg med fungoral sjampo, men klør mer enn på lenge i hodebunnen. Nå begynner jeg å få litt panikk og vil ikke miste mer hår. Utslettet i ansiktet blir borte i sol og i syden, men nå bor jeg jo langt mot nord hvor vinteren er lang...

Hvor lenge etter man begynner med spesialsjampo tar det før man blir bedre?

Er det vanlig å miste så mye hår?

Hvordan er det med hårfarging når man har eksem?

Håper noen andre med samme problemer kan hjelpe meg... :(

Anonymous poster hash: 602be...edd

Selukos! Funker med én gang for meg (okei sånn to vasker da) :)

Anonymous poster hash: 8128f...441

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, får prøve selukos i stedet for fungoral... Før jeg klør ihjel og alt håret detter av.

TS

Anonymous poster hash: 602be...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også perioral dermatitt. Gikk lenge med massevis av røde prikker rundt nesen og på haken, også oppover mot kinnene. Gikk til legen, og fikk en slags type antibiotika - ble absolutt helt fin etter en uke++ :)

Sliter selv med at jeg mister sinnsykt mye hår. Er usikker på om jeg har psoriasis og/eller seborrisk eksem, men har uansett ikke funnet noe som funker. Flasser ekstremt mye, og kan til tider ha klumper i hodebunnen og har noe skjelling, derfor jeg tenker at dette er psoriasis. Skal følge med om det kommer fler tips i tråden:)



Anonymous poster hash: a6142...ebd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også perioral dermatitt. Gikk lenge med massevis av røde prikker rundt nesen og på haken, også oppover mot kinnene. Gikk til legen, og fikk en slags type antibiotika - ble absolutt helt fin etter en uke++ :)

Sliter selv med at jeg mister sinnsykt mye hår. Er usikker på om jeg har psoriasis og/eller seborrisk eksem, men har uansett ikke funnet noe som funker. Flasser ekstremt mye, og kan til tider ha klumper i hodebunnen og har noe skjelling, derfor jeg tenker at dette er psoriasis. Skal følge med om det kommer fler tips i tråden:)

Anonymous poster hash: a6142...ebd

Jeg prøver nå en tredje salve mot perioral dermatitt. Alle tre holder utslettet nede så lenge jeg bruker dem, men det kommer jo tilbake. Hvorfor kunne jeg ikke få antibiotika?!?!

Jeg flasser ikke mye i hodebunnen nå, men det klør og klør - enda verre etter jeg startet med fungoral. :(

Anonymous poster hash: 602be...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har seborreisk eksem i hodebunnen: hvor ofte vasker dere håret?



Anonymous poster hash: 602be...edd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har seborreisk eksem i hodebunnen: hvor ofte vasker dere håret?

Anonymous poster hash: 602be...edd

Prøver å vaske håret maks annen hver dag/hver tredje dag forutsatt at jeg ikke trener da. Hva mener du? :)

Anonymous poster hash: 8128f...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å vaske håret maks annen hver dag/hver tredje dag forutsatt at jeg ikke trener da. Hva mener du? :)

Anonymous poster hash: 8128f...441

Jeg vasker det annenhver eller hver tredje dag. Men er ikke sikker på hva som er anbefalt - vaske sjeldnere eller oftere.

Anonymous poster hash: 602be...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 03 Apr 2015 - 10:37, said:

Men dere som har seborreisk eksem i hodebunnen: hvor ofte vasker dere håret?

Anonymous poster hash: 602be...edd

Jeg vasker det med selukos en dag i uken (og så med en 'vanlig' sjampo for å bli kvitt lukten etter selukos), og skyller det bare med vann de andre dagene, for meg blir eksemet verre hvis jeg bruker annen sjampo oftere, og vil helst slippe å bruke selukos oftere både pga lukten og fordi håret blir så tørt av den. Det pleier å bli litt bedre om sommeren, så håper jeg kan bruke selukos litt sjeldnere da.

Anonymous poster hash: 0059e...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har seborreisk eksem i hodebunnen: hvor ofte vasker dere håret? Anonymous poster hash: 602be...edd

Jeg vasker håret en gang i uken. Innimellom går det to uker. Bruker bare butikksjampoo mot flass nå, og klør ikke like mye selvom jeg fremdeles har hår og hodebunn full av disse store flassflakene. Jo oftere jeg vasker eller grer håret, jo verre blir hodebunnen.

Anonymous poster hash: 49abc...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker håret en gang i uken. Innimellom går det to uker. Bruker bare butikksjampoo mot flass nå, og klør ikke like mye selvom jeg fremdeles har hår og hodebunn full av disse store flassflakene. Jo oftere jeg vasker eller grer håret, jo verre blir hodebunnen.

Anonymous poster hash: 49abc...b5d

Jeg lurer på hvilken sjampo du bruker?

Anonymous poster hash: 8128f...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvilken sjampo du bruker? Anonymous poster hash: 8128f...441

Ingen spesiell. Head&Shoulders, Aco, Neutral, Änglamark.

Har du forresten prøvd saltvannskuring? Mange har visst god effekt av det (jeg merket ikke så mye), men det er jo enkelt å prøve.

Anonymous poster hash: 49abc...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spesiell. Head&Shoulders, Aco, Neutral, Änglamark.

Har du forresten prøvd saltvannskuring? Mange har visst god effekt av det (jeg merket ikke så mye), men det er jo enkelt å prøve.

Anonymous poster hash: 49abc...b5d

Du mener havsalt? Det har jeg prøvd. Jeg er ikke TS forresten! Bare lurer.

Anonymous poster hash: 8128f...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei, Jeg registrerte meg her nå egentlig bare for å komme med noen gode råd så du slipper å gå igjennom det helvete jeg er vært igjennom. Jeg har hatt samme symptomene, som startet for 3 år siden, og opplevde mye håravfall, men håret vil vokse tilbake når du får orden på symptomene.

jeg har prøvd: nizoral, fungoral, selukos, liniment, head & shoulders, saltvann, eplecider eddik, hvitløk og ingenting av det har funket langsiktig, det bare demper symptomene en liten periode, også kommer det tilbake, men løser ikke selveste problemet.

årsaken til at jeg fikk dette var pga lavt med magesyre, som skaper de perfekte omgivelsene for vekst av sopp i kroppen.

så derfor begynte jeg med disse kost tilskuddene her for å løse problemet og jeg må si at over 80% av symptomene forsvant etter en ukes tid:

Caprylic Acid (MCT)

probiotics

Betaine HCL med pepsin

MSM (MethylSylfonylMethane)

Jeg kjøpte alt på iherb.com

prøv også å konsumere mindre mengder sukker og gjærprodukter da dette forverrer symptomene.

Lykke til!



Anonymous poster hash: c007a...b27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg registrerte meg her nå egentlig bare for å komme med noen gode råd så du slipper å gå igjennom det helvete jeg er vært igjennom. Jeg har hatt samme symptomene, som startet for 3 år siden, og opplevde mye håravfall, men håret vil vokse tilbake når du får orden på symptomene.jeg har prøvd: nizoral, fungoral, selukos, liniment, head & shoulders, saltvann, eplecider eddik, hvitløk og ingenting av det har funket langsiktig, det bare demper symptomene en liten periode, også kommer det tilbake, men løser ikke selveste problemet.årsaken til at jeg fikk dette var pga lavt med magesyre, som skaper de perfekte omgivelsene for vekst av sopp i kroppen.så derfor begynte jeg med disse kost tilskuddene her for å løse problemet og jeg må si at over 80% av symptomene forsvant etter en ukes tid: Caprylic Acid (MCT)probiotics Betaine HCL med pepsinMSM (MethylSylfonylMethane) Jeg kjøpte alt på iherb.com prøv også å konsumere mindre mengder sukker og gjærprodukter da dette forverrer symptomene. Lykke til! Anonymous poster hash: c007a...b27

Hvis hun har sopp i kroppen blir hun vel lagt inn på sykehus. Tror ikke det er så lurt å styre med kosttilskudd på egenhånd hvis man er såpass syk.

Anonymous poster hash: 49abc...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk antibiotika (tetracyklin) mot perioral dermatitt for noen år siden. Det funket veldig bra på kort tid, så jeg syns du skal be om å få det av hudlegen din, evt. Gå til en annen hudlege som tar eksemen din på alvor. Jeg sleit med perioral dermatitt i nesten 8 år før jeg kom til en hudlege som gadd å se på det og ta det på alvor 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dårlig effekt av fungoral, og begynte å bruke min bestemors kjerringråd.

Smøre hodebunnen inn med eddik. (7% blandet halvt om halvt med vann) og la det virke en halvtimes tid. Vask håret som normalt etterpå. Gjør dette to- tre ganger i uka i tre uker.

Nå bruker jeg bare engangsbehandling med eddik når jeg kjenner det begynner å klø.



Anonymous poster hash: 17112...da5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...