Alexiah Skrevet 2. april 2015 #1 Skrevet 2. april 2015 Heisann. Jeg er 18, kronisk syk og svært forvirret på systemet. (Var ikke sikker på om dette går i helse eller bolig). Jeg har Ehler Danlos Syndrom som er en bindevevs sykdom og jeg kan ikke gå skole eller jobbe. Får støtte av NAV i 4 år fremover mens vi 'venter' på at jeg på mystisk vis skal bli frisk. Problemet mitt var at jeg ikke fult vet rettighetene mine. Jeg har ikke fått oppfølgingen jeg har krav på eller trenger. Jeg vet jeg får 'gratis' fysioterapi og tannlegetimer. Men ett problem jeg har er moren min og hjemmet. Det kan ikke være som det er. Jeg er ekstremt deprimert og hun takler ikke situasjonen selv. Jeg har søkt rundt på leiligheter og ikke funnet noen. Så jeg lurer; > Hvem kan hjelpe meg å flytte ut økonomisk? Er det Nav eller kommunen? > Om det er kommunen, sender man inn en søknad? > Annen info over dette? > Om noen vet noe om behandlingsreiser til utlandet hadde jeg vært takknemmelig for info der også! Takk!
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #2 Skrevet 2. april 2015 Få en individuell plan, først. Det hjelper de som styrer med hjemmehjelp/hjemmesykepleie eller Nav deg med. Så får du på den måten hjelp til, enten en kommunal omsorgsbolig, (beklager den diagnosen du har kan jeg ingenting om, og vet derfor ikke hvor funksjonshemmet du er. Kan du legge ut en info lenke?) Dersom du er for frisk til omsorgsbolig, er det kommunal bolig, eller lån og tilskudd til kjøp av bolig. Du kan få kommunalt tilskudd til utbedring og tilpassing av boligen. Dette var litt generell info. Anonymous poster hash: 6529c...aad 3
Alexiah Skrevet 2. april 2015 Forfatter #3 Skrevet 2. april 2015 Det er en sjelden diagnose, så jeg forventet ikke at noen vet om den. http://www.eds-foreningen.no/eds Sier vell de groveste trekkene. Jeg sliter med å gå grunnet kroniske smerter, hypermobile ledd, kroniske migrener, osv. Takk for informasjonen!
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #4 Skrevet 2. april 2015 Ser at Sunnaas sykehus har fagmiljø på sykdommen. Ville bedt om enten et opphold og eller en vurdering mht behov for bolig og tilrettelegging deri fra. Fastlegen må henvise. Der kan du da sikkert og få en legeerklæring på hvilken type bolig og tilrettelegging som er viktig ved din tilstand. (F.eks. at du ikke kan bo i 4. Etasje uten heis, vil jeg anta?) Med legeerklæring får du lettere gjennomslag for bolig hos kommunen og eller lån og tilskudd fra kommunen. Ville og kontaktet foreningen mht om du har rettpå noe behandlingsopphold og andre ting. De sitter på gagkompetansen. Ellers kan du og kontakte FFO sitt rettighetssenter. Anonymous poster hash: 6529c...aad
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #5 Skrevet 2. april 2015 Ring kommunen og be om å få snakke med en koordinator eller en ergoterapeut. De kan hjelpe deg med å søke om individuell plan. En ergoterapeut kan også søke rullestol og andre hjelpemidler om du trenger det etterhvert. Det er gratis. En koordinator eller sosionom på sykehuset kan hjelpe deg med å fylle ut søknadsskjemaer. At du må ha AAP i fire år før du kan få uføretrygd er tull. EDS blir man ikke frisk av, så du kan snakke med legen din om å søke om uføretrygd. Nav vil ha deg på arbeidsevnevurdering for å se om du f.eks. kan jobbe en dag eller to halve dager i uken. Du har krav på et tillegg både til AAP og til uføretrygd fordi du er ung. Snakk led saksbehandleren din på Nav om dette. Angående at du er deprimert. Får du psykologtimer nå? Det er helt naturlig å gå gjennom en sorgprosess når man blir kronisk syk. Hvis du venter på psykologtimer eller opplever at du trenger mer støtte kan du søke kommunen om psykiatrisk sykepleier. Det er gratis. Se på nettsidene til kommunen din. Hør med sykehuset om de har mestringskurs eller vet om en likemannsgruppe for din (ev. andre "liknende") sykdom. Når det gjelder leilighet bør du snakke med Husbanken. Både om bostøtte og startlån. Ergoterapeut fra kommunen kan snakke med deg om hva du bør tenke på når du ser etter leilighet, og hun kan også hjelpe deg med å søke ombygging av leilighet hvis du kjøper. Hvis du har behov for transport, men ikke kan bruke buss kan fastlegen din hjelpe deg med å søke om TT-kort. Det er stort sett fastlegen som har ansvar for å følge deg opp, og prøve ut smertestillende. Anonymous poster hash: 77c75...8ce 1
nyher Skrevet 2. april 2015 #6 Skrevet 2. april 2015 Dette er kanskje noe fastlegen kan hjelpe deg med? Eller NAV.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #7 Skrevet 2. april 2015 #5: Husbanken vil bare henvise henne til kommunens boligkontor. Det er helt unødvendig å kontakte Husbanken. Fysio og ergoterapitjensten og hjemmesykepleie/hjemmehjelp har i de aller fleste kommuner tett samarbeid. Så hvilken tjenste man kontakter er smak og behag. Anonymous poster hash: 6529c...aad
Alexiah Skrevet 4. april 2015 Forfatter #8 Skrevet 4. april 2015 (endret) Sykdommen går greit å takle mentalt og emosjonelt sett, men moren min eller familien generelt har problemer å takle det. Dermed roper de mye, kjefter, osv. hvilket setter et ekstremt press på meg. I tillegg gråter moren min både hjemme og på kontoret - samtidig som jeg setter et dårlig forbilde for lillebroren min. Familietrøbbel med andre ord. Har vurdert psykolog og lignende mange ganger, men i livssituasjonen jeg er i nå ville det ikke hjulpet. Takk så mye for hjelpen, tror jeg forstår det viktigste! Endret 4. april 2015 av Alexiah
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #9 Skrevet 4. april 2015 Sykdommen går greit å takle mentalt og emosjonelt sett, men moren min eller familien generelt har problemer å takle det. Dermed roper de mye, kjefter, osv. hvilket setter et ekstremt press på meg. I tillegg gråter moren min både hjemme og på kontoret - samtidig som jeg setter et dårlig forbilde for lillebroren min. Familietrøbbel med andre ord. Har vurdert psykolog og lignende mange ganger, men i livssituasjonen jeg er i nå ville det ikke hjulpet Takk så mye for hjelpen, tror jeg forstår det viktigste! Det må i en slik situasjon være bra for både deg og familien at du får din egenytterdør å låse, selv om du er ung til å bo alene. Men du virker voksen og fornuftig trross din unge alder. Lykke til videre. Og stå på! Anonymous poster hash: 6529c...aad
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #10 Skrevet 4. april 2015 Ser at Sunnaas sykehus har fagmiljø på sykdommen. Ville bedt om enten et opphold og eller en vurdering mht behov for bolig og tilrettelegging deri fra. Fastlegen må henvise. Der kan du da sikkert og få en legeerklæring på hvilken type bolig og tilrettelegging som er viktig ved din tilstand. (F.eks. at du ikke kan bo i 4. Etasje uten heis, vil jeg anta?) Med legeerklæring får du lettere gjennomslag for bolig hos kommunen og eller lån og tilskudd fra kommunen. Ville og kontaktet foreningen mht om du har rettpå noe behandlingsopphold og andre ting. De sitter på gagkompetansen. Ellers kan du og kontakte FFO sitt rettighetssenter.Anonymous poster hash: 6529c...aad Enig i dette! TRS på Sunnaas er stedet å begynne, de kan hjelpe deg med de tingene du lurer på og sette hjulene i gang i kommunen din. Har bare gode erfaringer derfra. Anonymous poster hash: e329c...192
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå