Gå til innhold

Hvordan overbevise (debattteknikker)


Monstermagnet

Anbefalte innlegg

Jeg har selv en tendens til å provosere litt med inleggene mine, men er vel egentlig tvilende til om det er den mest effektive måten å overbevise motpartene i debatter.

Hva mener dere er den mest effektive metoden for å slå gjennom med sine argumenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest effektivt -

grundighet (ta for seg motopartens argumenter bit for bit og plukke dem fra hverandre),

høflighet (ikke ty til drittslenging...),

ordforråd (kunne uttrykke seg og sine meninger på en forståelig måte - og beherske et minimum av gramatikk)

og

henvisninger (kunne vise til lover, nettsteder, bøker ol som er troverdige)

Behersker jeg alt dette - neppe... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Det avhenger helt hvem jeg ønsker å formidle buskapet til, og intensjonen med debatten. Ofte forsøker jeg å finne ute av bakgrunnen til den andre, og dermed forsøker å trigge denne litt for å se hvordan h*n reagerer. Andre ganger formulerer jeg meg slik at budskapet skal komme klart fram av selve teksten, men at teksten kanskje gir tolkningsrom. Dette for å lure ut de som har en tendens til å legge ord og meninger i munnen på andre, og som ikke klarer helt å skille sak fra person. Disse vil som regel ofte tolke innlegget slik at det passer deres bilde, og ikke nødvendigvis virkeligheten.

Andre igjen tar budskapet med en gang, og det er ofte de jeg vil diskutere med. De andre leker jeg bare med på dager litt sadisme gjør dagen litt mer fornøyelig.

Ellers forsøker jeg å holde innleggene fri for smilefjes. Dette får ofte andre til å tro jeg er mer arrogant enn det jeg er (ironi og sarkasme tas ikke med en gang), og deres argumentasjon svikter. Hersketeknikk, nei, manipulasjon, tja nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I hverdagen bruker jeg vold.

På KG holder det lenge med :sjarmor: eller :ler: . Da tror folk jeg er ironisk, og selv de uten smilefjes lar seg provosere av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

På KG holder det lenge med  :sjarmor:  eller  :ler: . Da tror folk jeg er ironisk, og selv de uten smilefjes lar seg provosere av sånt.

Det tror du kanskje fordi svarene formuleres slik at det åpner for tolkning, og uten smilefjes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Jeg snakket ikke om deg, Tom. Ikke alle gjør dét.

Jeg sier heller ikke at du snakker om meg. Åpninger for tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begrenser også bruken av smileys, men har en tendens til å bruke :wink: når jeg er ironisk.

Jeg har i altfor stor grad brukt en helt åpen sarkasme overfor enkelte, men ser at det egentlig ikke fører til annet enn at motdebattantene blir grinete, og motsetter seg ABSOLUTT ALT jeg deretter sier.

Synes selv det er mest interessant å debattere med de som er direkte i kommunikasjonen og ikke setter følelser foran fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært mye lettere å debattere med dere i RL for da hadde dere straks fallt for min sjarm og karisma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Hva mener dere er den mest effektive metoden for å slå gjennom med sine argumenter?

Hvis du tror jeg har tenkt å avsløre mine geniale debatteknikker må du tro om igjen. :sjarmor:

Og ja - før du spør; Jeg har noen - tuller ikke alltid. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saklighet og bakrunn for påstander.

Nå leste jeg faktisk feil og syns du skrev salighet og bakgrunn... :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte konfrontasjon' date='jeg går i strupen på deg og dine ekle meninger :P[/quote']

Samme som jeg har gjordt overfor deg. Og siden jeg ikke kommer frem med noen argumenter overfor deg, så vurderer jeg et kurs i kommunikasjonsteknikker. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...