Gå til innhold

KA

Hege899

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Birdo skrev:

Herlighet, så lenge han ikke tok det alvorlig, hvorfor skal du? Om man ikke skal kunne si boy til en gutt som vasker, så burde man ikke ansette de heller da - er jo slaveri de driver med. (nå er ikke dette mine meninger, men satt på spissen for å få frem poenget!)

Vanskelig å forstå hva slags poeng du forsøkte å komme mer her, men det å kalle en mørkhudet vaskehjelp for "boy" er altså svært negativt ladet i den amerikansktalende verden, og det er gode grunner for det. Dette er ikke noe du og jeg trenger å diskutere - det er et faktum.

Dersom man ikke makter å sette seg inn i et minimum av kulturen man reiser til, bør man kanskje vurdere å holde seg hjemme på bygda, hvor man ikke risikerer å fremstå som en uvitende  tulling, såfremt man ikke logger seg inn på kvinneguiden og dummer seg ut via tastaturet, da.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk til speedmaster som holdt tråden mens jeg var borte! 

Og må si jeg er rystet over historieløsheten til de som ikke tok poenget. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Speedmaster skrev:

Vanskelig å forstå hva slags poeng du forsøkte å komme mer her, men det å kalle en mørkhudet vaskehjelp for "boy" er altså svært negativt ladet i den amerikansktalende verden, og det er gode grunner for det. Dette er ikke noe du og jeg trenger å diskutere - det er et faktum.

Dersom man ikke makter å sette seg inn i et minimum av kulturen man reiser til, bør man kanskje vurdere å holde seg hjemme på bygda, hvor man ikke risikerer å fremstå som en uvitende  tulling, såfremt man ikke logger seg inn på kvinneguiden og dummer seg ut via tastaturet, da.

Poenget mitt er at folk tar seg nær av så ufattelig mye om dagen, ting som ikke de det gjelder tar seg nær av. Hadde han hatt noe imot det så hadde han vel ikke ledd og tullet tilbake?

For all del, jeg er ikke for å diskriminere, men man må se an litt også. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Birdo skrev:

Poenget mitt er at folk tar seg nær av så ufattelig mye om dagen, ting som ikke de det gjelder tar seg nær av. Hadde han hatt noe imot det så hadde han vel ikke ledd og tullet tilbake?

For all del, jeg er ikke for å diskriminere, men man må se an litt også. 

Det er blitt moteriktig å kritisere at alle føler seg krenket om dagen, men dette er ikke et sånt tilfelle. Hva skulle denne fyren gjort annet enn å le det bort? Løpt til HMS-ansvarlig og fortalt at den rike, hvite kvinnen kalte ham "boy"? Hva tror du hadde skjedd da? Du avslører igjen en totalt manglende forståelse for problemstillingen.

I praksis er det fortsatt raseskille i USA: sammenlignet med snittet av befolkningen har sorte lavere utdanningsnivå, lavere levealder, blir oftere sjekket av politiet, større omfang av rusmisbruk og lavere inntekt: listen er endeløs. Fatter ikke hvorfor du ser behov for å bagatellisere dette. Vi snakker ikke her om veslevoksne Unge Venstre-jenter som griner fordi de får et brutalt møte med det offentlige ordskiftet: vi snakker om en lutfattig person i en svært dårlig betalt stilling med minimalt rettsvern som blir tilsnakket i termer som hører slavetiden til. Det er groteskt, og har ingenting med at "folk tar seg nær av så ufattelig mye om dagen". 

Faen altså. Er det så vanskelig å forstå at dette ikke er OK?

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pizzaface

Jeg er helt enig i at dette er skikkelig nedlatende, Utrolig flaut for henne, og utrolig ignorant. Om man ikke vet det, vet man ikke mye om historien og verden rundt seg, mener jeg.

Endret av Pizzaface
tull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Speedmaster skrev:

Det er blitt moteriktig å kritisere at alle føler seg krenket om dagen, men dette er ikke et sånt tilfelle. Hva skulle denne fyren gjort annet enn å le det bort? Løpt til HMS-ansvarlig og fortalt at den rike, hvite kvinnen kalte ham "boy"? Hva tror du hadde skjedd da? Du avslører igjen en totalt manglende forståelse for problemstillingen.

I praksis er det fortsatt raseskille i USA: sammenlignet med snittet av befolkningen har sorte lavere utdanningsnivå, lavere levealder, blir oftere sjekket av politiet, større omfang av rusmisbruk og lavere inntekt: listen er endeløs. Fatter ikke hvorfor du ser behov for å bagatellisere dette. Vi snakker ikke her om veslevoksne Unge Venstre-jenter som griner fordi de får et brutalt møte med det offentlige ordskiftet: vi snakker om en lutfattig person i en svært dårlig betalt stilling med minimalt rettsvern som blir tilsnakket i termer som hører slavetiden til. Det er groteskt, og har ingenting med at "folk tar seg nær av så ufattelig mye om dagen". 

Faen altså. Er det så vanskelig å forstå at dette ikke er OK?

Jeg syns det du skriver er ganske groteskt jeg, bare fordi han er mørk i huden så må han være en lutfattig person som må beskyttes?

Vet noen av oss nok om personen til å i det hele tatt utale oss?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Birdo skrev:

Jeg syns det du skriver er ganske groteskt jeg, bare fordi han er mørk i huden så må han være en lutfattig person som må beskyttes?

Det de aller fleste burde vite, som det er åpenbart at du ikke vet - og det er bare trist, er at man IKKE kaller en mørkhudet vaskehjelp på et cruiseskip "boy". Vi trenger ikke vite noe om bakgrunnen, velstanden eller lykken hans. Du er seriøst nødt til å lese deg opp på historien til ordet hvis du tror det er okei.

Knipser du i hendene og roper "Garçon!" til en kelner i Frankrike også? Det er bedre om du gjør det enn å kalle en mørhudet mann "boy", men du skal ikke gjøre det likevel. Det er frekt og uhøflig.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Birdo skrev:

Jeg har bakgrunn fra humanitært arbeid, og vet veldig mye om hvordan denne industrien fungerer. Etter å ha lest dette, vet du også mer:

http://media.waronwant.org/sites/default/files/sweatships.pdf?_ga=1.12939895.157830573.1456606112

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, troikaen skrev:

Det de aller fleste burde vite, som det er åpenbart at du ikke vet - og det er bare trist, er at man IKKE kaller en mørkhudet vaskehjelp på et cruiseskip "boy". Vi trenger ikke vite noe om bakgrunnen, velstanden eller lykken hans. Du er seriøst nødt til å lese deg opp på historien til ordet hvis du tror det er okei.

Knipser du i hendene og roper "Garçon!" til en kelner i Frankrike også? Det er bedre om du gjør det enn å kalle en mørhudet mann "boy", men du skal ikke gjøre det likevel. Det er frekt og uhøflig.

Jeg kan mer enn nok om historie, jeg snakker om en enkelt hendelse. Utifra det vi så på snappen(kan ikke huske å hørt at hun sa boy i det hele tatt, men nå var det det som ble skrevet her) så virket det som de hadde en god tone. De tullet å fjaset, å jeg så ikke noe grunn til at noen burde blåse opp dette.

4 timer siden, Speedmaster skrev:

Jeg har bakgrunn fra humanitært arbeid, og vet veldig mye om hvordan denne industrien fungerer. Etter å ha lest dette, vet du også mer:

http://media.waronwant.org/sites/default/files/sweatships.pdf?_ga=1.12939895.157830573.1456606112

Igjen, har du noen garanti for at dette gjelder akkurat denne mannen? Akkurat dette skipet? Eller mener du at fordi mange skip har det sånn så er det sånn på alle? Sier selvfølgelig ikke at dette er grei behandling av ansatte, men det er en annen diskusjon. Syns bare det er litt generaliserende at du mener at han er en "lutfattig svart mann" bare fordi han jobber som rengjører og er mørk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fox Mulder
11 timer siden, Speedmaster skrev:

Man kaller ikke en mørkhudet tjener 'boy'. Uttrykket er et rautende rap fra slavetiden, og er helt grotesk rasistisk i denne sammenhengen. Og ja: jeg vet at KA ikke er rasist, men det er grenser for hvor uvitende hun ( og dere to over her kan være). 

6 timer siden, troikaen skrev:

Gud hjelpe meg, snakk om å overdrive! Patetisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hellooooo booooooy haha, hihi, fnis, knis". Skal ha rimelig selektiv hørsel om man ikke hørte det på de to snappene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, neiognei skrev:

"Hellooooo booooooy haha, hihi, fnis, knis". Skal ha rimelig selektiv hørsel om man ikke hørte det på de to snappene. 

Eller så kanskje jeg ikke fulgte så mye med på hva hun sa?

8 minutter siden, Holititten skrev:

Hun har nå lagt ut enda en snap med han der hun sier "Helloooo Boy, hahahahha" :dry:. Og hun er på ny date med kapteinen.

Ja, der han svarer heeeey giiiirls også fistbumper de - ja han er nok dypt skuffet og fornærmet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har lest den bloggen, så pen hun er!

Litt misunnelig på den turen, ser så utrolig deilig ut. :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest morhjertegod
Den 28. februar 2016 at 20.28, loffen skrev:

Lenge siden jeg har lest den bloggen, så pen hun er!

Litt misunnelig på den turen, ser så utrolig deilig ut. :) 

Hun har et utrolig pent ansikt, syns også at hun ser bedre ut en ever, nydelig fasong.. Liker Kristina jeg, hun tråkker i salaten innimellom men tar ikke seg selv så høytidlig. Tror hun er seg selv :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er en som spør i kommentarfeltet hennes på bloggen (Innlegget om 10 % rabatt hos Royal Caribbean) om hun kan fikse Captains dinner til han når han skal ut og reise med samme skip om noen uker. Så skriver KA at de aldri var på Capteins dinner men at det var hun som spiste med han privat og alene, og at de hadde sluttet med captains dinner.. Hvorfor skriver hun i to blogginnlegg da at hun skal på captains dinner? :klo:  Får det til å høres ut som det BARE var hun som var invitert og at hun er såå viktig. Men mulig det har med at oppholdet er sponset?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sitronmelis skrev:

Ser at det er en som spør i kommentarfeltet hennes på bloggen (Innlegget om 10 % rabatt hos Royal Caribbean) om hun kan fikse Captains dinner til han når han skal ut og reise med samme skip om noen uker. Så skriver KA at de aldri var på Capteins dinner men at det var hun som spiste med han privat og alene, og at de hadde sluttet med captains dinner.. Hvorfor skriver hun i to blogginnlegg da at hun skal på captains dinner? :klo:  Får det til å høres ut som det BARE var hun som var invitert og at hun er såå viktig. Men mulig det har med at oppholdet er sponset?

Jeg er vanligvis skeptisk til det meste fra KA, meeen jeg tror faktisk at hun "datet" kapteinen de dagene de var ombord. At han typisk fikk nyss i henne pga bloggen, syns hun var pen, inviterte til middag, fikk en god tone og gjorde det samme kvelden etter. Hvertfall sånn det så ut fra Snapchat, fra bloggen var det hele noe mer tvetydig :P 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...