Gå til innhold

Dere med barn med atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere for å lindre eksamen? Min tre uker gamle sønn har atopisk eksem. Ganske hissig i ansiktet, men har også kommet litt på de typiske stedene på kroppen.

Smører tre ganger daglig med A-Derma Exomega, og det ser ut til å lindre litt. Både jeg og faren var hardt rammet som barn, men mye har jo skjedd siden da, så kanskje noen som har gode tips?

Bader han kun en gang i uken, unngår alt av parfymerte vaskemidler. Spiser ikke sitrus og holder meg unna ren melk. Men har spist yoghurt og spist ost. Vet ikke hvor mye melken påvirkes av det jeg spiser sånn i forhold til eksemen.

Skal til legen om en uke, men det er jo en stund til, og jeg får så vondt i meg, for det ser skikkelig ubehagelig ut. Ikke at han viser tegn til ubehag selv da, men.

Hadde det ikke vært for at han er så liten så hadde jeg smurt Hydrokortison i pannen på han der det er verst, men det gjør jeg ikke uten at legen evt anbefaler det neste uke.

Så eventuelle råd fra foreldre med mer erfaring tas i mot med takk. :)

Det er forresten ikke tvil om at dette er atopisk. Han har hatt hormonutslett også, men dette er typisk atopisk eksem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn på 6 mnd fikk det ganske fort etter fødsel. Etter vi pratet med barnelege var beskjed å smøre på milison når ikke vanlig fuktighetskrem virker. Og bade i vann med olje. Ull klær direkte mot hud kan forverre, så det bruker vi ikkr. Men bambusklær er et godt alternativ.

AnonymBruker
Skrevet

Begge sønnene til venninna mi fikk atopisk eksem, hun kuttet ut alt av ullplagg og plagg som inneholdt noen prosent med ull. Da ble eksemen mye bedre, men ikke borte. Jeg har selv hatt atopisk eksem og kjøpe vaskemiddel som fungerte for meg til henne for at hun skulle prøve, og da forsvant eksemen.

Siden dere allerede bruker sensitiv vaskemiddel, ville jeg fjernet ulltøy og sett om det hjelper.

Anonymous poster hash: c2983...2ff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale oljebad, med det som tidligere het Rikshospitalets badeolje, har vel skiftet navn til NAF badeolje. Fås på apotek, den har hjulpet flere jeg vet om i allefall

Anonymous poster hash: 68f9f...308
AnonymBruker
Skrevet

Vi smører med karbamidkrem(canoderm) 2 ganger daglig(morgen og middag) og oljebad med 0,5 dl olje(NAF-badeolje) hver kveld. Vi fikk en smøreplan av en barnelege. Hun anbefalte ikke aderma måtte innholde karbamid. Den svir litt på sår hud, men sønnen min har aldri reagert på det.

Anonymous poster hash: 37655...b03

AnonymBruker
Skrevet

Vi smurte olje på hver morgen og kveld (samme olja som i badevannet) og smurte med fet krem oppå (Repair). Da gikk det faktisk over (var på sommeren).

Et annet tips vi har fått nå (barnet er nå 2 år, og hardere rammet etter barnehagestart) er å kun bruke flytende Blenda Sensitive- visstnok fordi pulver ikke alltid skylles godt nok ut i vask.

Har du forsøkt å smøre morsmelk på?

Anonymous poster hash: a1e4b...2d1

Skrevet

Tusen takk for mange tips. NAF badeolje skal kjøpes inn. Vi bruker mest bomull på han, men får droppe de gå ullbodyene vi har. Og kjøpe lue i bomull.

Har ikke prøvd å smøre melk på nei. Kan det funke altså?

Ville dere droppet alt av melkeprodukter eller? Vi har ingen i familien som er allergisk mot melkeprotein, men sønnen min på tre er laktoseintolerant. Men det går vel ikke over i melken? Laktosen spaltes vel i magen/tarmen min før det tas opp i morsmelken.

AnonymBruker
Skrevet

Min var ikke så fryktelig hardt rammet, men det som gjorde det verst hos oss var ulltøy og kulde, samt tørr luft - spesielt hos foreldrene mine der de fyrer med ved. Om dere gjør det, så prøv å holde luften fuktig, f.eks ved å sette en kjele med vann på peis/ovn. I tillegg viste det seg senere at hun var allergisk mot egg, det er en vanlig "følgesykdom" hos atopikere. Vet ikke hvordan det påvirker melken, men det kan være verdt et forsøk å kutte hos deg. Melk hørte vi aldri noe om ifm eksemet. Tomat er forresten også en kraftig trigger hos datteren min, det er som sitrus. Men igjen, vet ikke om det har noe for seg å kutte i din mat.

Som behandling brukte vi samme krem som dere, og også kortison etterhvert (etter å ha pratet med lege). Vi trengte ikke bruke noe annet, da det ikke var så ille så lenge.

Anonymous poster hash: f55bf...cba
AnonymBruker
Skrevet

Mange mener morsmelk er godt for "alt", så om du har, er det jo veldig enkelt å prøve.

Her er også tomat trigger, sammen med eple- men det er når jenta spiser selv, så vet ikje hvordan det er om du spiser det.

Anonymous poster hash: a1e4b...2d1

Skrevet

Får prøve ut litt forskjellig. :) Det har roet seg litt nå. Dvs nesten bare rur igjen enkelte områder, mens andre plasser har eksemen flyttet på seg, på en måte. Men han ser totalt sett bedre ut etter at vi i går begynte å smøre med Exomega. :)

Skrevet

Ikke noe ull, og bruker Repair Locobase, veldig fet krem som hjelper godt. Jeg har selv atopisk eksem og bruker den på både ham og megselv.

Skrevet (endret)

Hva gjør dere for å lindre eksamen? Min tre uker gamle sønn har atopisk eksem. Ganske hissig i ansiktet, men har også kommet litt på de typiske stedene på kroppen.

Smører tre ganger daglig med A-Derma Exomega, og det ser ut til å lindre litt. Både jeg og faren var hardt rammet som barn, men mye har jo skjedd siden da, så kanskje noen som har gode tips?

Bader han kun en gang i uken, unngår alt av parfymerte vaskemidler. Spiser ikke sitrus og holder meg unna ren melk. Men har spist yoghurt og spist ost. Vet ikke hvor mye melken påvirkes av det jeg spiser sånn i forhold til eksemen.

Skal til legen om en uke, men det er jo en stund til, og jeg får så vondt i meg, for det ser skikkelig ubehagelig ut. Ikke at han viser tegn til ubehag selv da, men.

Hadde det ikke vært for at han er så liten så hadde jeg smurt Hydrokortison i pannen på han der det er verst, men det gjør jeg ikke uten at legen evt anbefaler det neste uke.

Så eventuelle råd fra foreldre med mer erfaring tas i mot med takk. :)

Det er forresten ikke tvil om at dette er atopisk. Han har hatt hormonutslett også, men dette er typisk atopisk eksem.

Du skal være forsiktig med eksemen i panna slik at han ikke får blefaritt.

Det finnes ikke medisin til barn under 1 år.

Som andre sier, ligg unna ull og såpe i badevannet. Bad i olje.

Endret av LilleSnupp
Skrevet

Sønnen min hadde dette da han var liten, og jeg husker jeg leste at i tillegg til å bare bruke allergivennlig vaskemidler på klær så lønner det seg å ha lyse farger på tekstiler, både sengetøy og klær ellers. Husker ikke helt hvorfor, men det finnes sikkert info om det på nettet ett eller annet sted.

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 6 mnd fikk det ganske fort etter fødsel. Etter vi pratet med barnelege var beskjed å smøre på milison når ikke vanlig fuktighetskrem virker. Og bade i vann med olje. Ull klær direkte mot hud kan forverre, så det bruker vi ikkr. Men bambusklær er et godt alternativ.

Mildison bruker vi også. Det fås reseptfritt og er veldig skånsom for huden (tynt lag), og lindrer kløe.

Anonymous poster hash: 4005b...0b5

AnonymBruker
Skrevet

Får prøve ut litt forskjellig. :) Det har roet seg litt nå. Dvs nesten bare rur igjen enkelte områder, mens andre plasser har eksemen flyttet på seg, på en måte. Men han ser totalt sett bedre ut etter at vi i går begynte å smøre med Exomega. :)

Å bade i olje fungerer godt, og all kløe blir borte (pluss at det hjelper godt for huden). Vi bruker badeolje fra "Life" butikken, med hvete. Lukter rart, men veldig effektiv!

Anonymous poster hash: 4005b...0b5

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min hadde dette da han var liten, og jeg husker jeg leste at i tillegg til å bare bruke allergivennlig vaskemidler på klær så lønner det seg å ha lyse farger på tekstiler, både sengetøy og klær ellers. Husker ikke helt hvorfor, men det finnes sikkert info om det på nettet ett eller annet sted.

Det er ikke så mye fargestoffer i lyse klær som kan irritere huden. Sønnen vår bruker nesten bare hvite bodyer i tillegg til st vi vrenger dem da han reagerer på sømmene og lappen

Anonymous poster hash: 79304...330

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du skal være forsiktig med eksemen i panna slik at han ikke får blefaritt.

Det finnes ikke medisin til barn under 1 år.

Som andre sier, ligg unna ull og såpe i badevannet. Bad i olje.

Blefaritt? Er det en slags betennelse i huden eller? Endret av Teriyaki
Skrevet

Blefaritt? Er det en slags betennelse i huden eller?

Blefaritt er betennelse i hårsekkene til øyevippene. Hud som flasser av fra eksemen går inn i hårsekkene og gir byller under øyelokkene.

Skrevet

Blefaritt er betennelse i hårsekkene til øyevippene. Hud som flasser av fra eksemen går inn i hårsekkene og gir byller under øyelokkene.

Hørtes veldig vondt ut!
AnonymBruker
Skrevet

Kom dere snarest til hudlege, og krev tett oppfølging der (det vil nok en hudlege foreslå selv). Hvis barnet bare er tre uker gammel, er han alvorlig rammet og trenger eksperthjelp. . Hudlegen vil teste ut forskjelluge kremer, og ta alle allergitester som trengs (melk, egg, fisk, støv osv).

Anonymous poster hash: 13bd3...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...