Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skrevet: Man Aug 02, 2004 02:28 Tittel: Fantastiske Korsika!

--------------------------------------------------------------------------------

Ser det står skrevet lite om denne ville, vakre og vidunderlige øya midt i middelhavet.

Kom akkurat hjem etter to uforglemmelige uker med alt en ferie litt utenom det vanlige kan by på.

Her kan du virkelig oppleve en ferie kombinert av

det meste. Bare Korsikas historikk og historie er verdt et besøk i seg selv!

Den mest kjente korsikaner er Napoleon Bonaparte,(1769-1821) som ble en stor feltherre og keiser.

Som ung forsøkte Napoleon å gjøre karriere på Korsika, men korsikanerene foretrakk opprørslederen Pascal Paoli.

Dette førte til at Paolis tilhengere fordrev Napoleon og hans familie fra øya.

Han kom kun tilbake en gang for et kort besøk. Dette har aldri de nasjonalistiske korsikanere kunnet tilgi ham.

Det at han aldri vendte tilbake, eller gjorde noe for sin fødeøy da han ble keiser. Men du kan dra til Napoleons fødeby Ajaccio på vestkysten og se huset der han bodde.

Korsikas klima er middelhavsklima med varme og tørre somre, og milde vintre.

Gjennomsnittstemperatur om sommeren er 36 grader ved kysten og 26 grader i 1000

meters høyde. Det er likevell deilig fordi det alltid er en sval bris :briller:

Om våren er lukten av øyas ville krydderurt Maki

i full blomst, noe som gir en deilig duft under hele oppholdet.

Vi var flere (26: kvinner, barn, menn, par) som dro sammen, og med så mange mennesker er det klart vi hadde ulike behov. Noen

ville rett og slett bare nyte late dager på de utrolig vakre langstragte strendene med kritthvit sand, turkist vann og barnevennelig langrunnet ut i havet, men med gode muligheter fo å finne små private paradisbukter.

Andre ville klatre i fjellene eller stupe fra høye klipper. Noen av oss ville selvfølgelig shoppe :sexy:. Og det var det nok av muligheter til!

Vi strenet rundt i Bastia, korsikas nest største by som ligger i regionen Cap Corse. Her kunne vi finne det meste.

Fra små rare sjapper til de hotteste designerbutikker

Alt for enhver smak!

Blir dette for heftig kan du slappe av på en av de mange kefeene og drikke virkelig god kaffe, ta en pastis, et godt glass vin (Korsika er kjent for sine gode viner og vinproduksjon) eller rett og slett titte på folket.

Ikke minst på de vakre kvinnene øya er kjent for.

Jeg personlig synes mennene var like flotte som kvinnene vakre :tunge1: Nydelig utsikt er det uansett!

Velg om du vil bo på hotell, i leilighet, leie hus, på camping eller litt av alt. En ting er sikkert: Den hysteriske masseturismen og de skyhøye charterhotellene finner du ikke!

Ellers er korsikanere veldig hyggelige folk og spesielt glade i barn. Min datter på ni fikk masse hyggelig oppmerksomhet :kose:

For ikke å glemme maten! - mange nydelige måltider og det som hører til av god drikke (allerede nevnt ovenfor).

I tillegg alltid hyggelig og hjemmekoselig service.

Det jeg vil anbefale før en slik reise er å besøke

http://korsika.no/

Et utrolig flott familiedrevet reisebyrå som har spesialisert seg på Korsika, hvor daglig leder og hennes far er korsikanske. Så her får du virkelig god og lommekjent informasjon. De skreddersyr gjerne reisene dine, og er behjelpelige med det meste. Tar du kontakt får du prate med en av de hyggelige, kunnskapsrike og flinke medarbeiderene.

Ja,ja... nå ble det sent, men jeg har virkelig forelska meg i denne øya og håper flere enn meg får oppleve denne sjarmerende lille diamanten.

Jeg skal garantert tilbake!

Er gjerne behjelpelig med spørsmål så langt jeg kan bidra. Ønsker dere en goood tur. Dere blir garantert ikke skuffa! :hoppe: i det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig i at Korsika er fantastisk! Har du vært i Calvi også?

(Men hvorfor samme innlegget to ganger?)

Skrevet

Gøy å lese! Har helt klart planer om å dra til Korsika en gang. Hadde det allerede og lysten ble i allefall ikke noe mindre etter å ha lest anbefalingen din. Men først skal jeg til Provence.

Skrevet
Helt enig i at Korsika er fantastisk! Har du vært i Calvi også?

(Men hvorfor samme innlegget to ganger?)

Så fint at du også har oppdaget Korsika! Sprøtt at du spør om Calvi, da jeg reiser til Korsika nå til uka og skal bo nettopp der :)

Har ikke vært der før, men gleder meg veldig! Har du vært der? Og i så fall: har du noen tips om hva jeg burde se/gjøre? Ikke at jeg tror det vil bli noe problem, men morsomt hvis du har opplevd noe spessielt...

Svar på ditt andre spørsmål; hadde glemt å logge meg på da jeg skrev innlegget, og moderator har lovet å slette det uten navn. Litt klønete av meg det der :klø:

Ellers koselig at flere får lyst til å reise dit! :kul:

Skrevet

Var i Calvi i sommer, nydelig by med virkelig atmosfære. Gled deg!

Tips: Ta det lille toget som går mellom Calvi og Ille Rousse - som også er en trivelig, liten by. Ta med deg badetøy! Toget stopper ved masse fine strender hvor det ikke er så mange folk, så man kan ligge litt alene. Se deg ut en strand på vei til Ille Rousse, og hopp av toget på vei tilbake! Det er vel fortsatt varmt og godt i været der nede...

Strendene på Korsika er bare helt utrolige - intenst azurblått vann.

Heldige deg som skal ned dit snart!

Skrevet

Takk for godt tips!

Det skal jeg absolutt gjøre :rosasmil:

Fint å kunne finne strender hvor man har mulighet til å ligge i litt fredelige omgivelser.

Noe man man jo faktisk kan på Korsika!!

Så den turen tar jeg definitivt.

Enig med deg, heldige jeg... :briller:

Skrevet

Et par spørsmål bare....

Hvordan kommer man seg dit? Er fly til Nice og båt til Korsika et alternativ?

Og hvordan er prisnivået der? (orker ikke reise på ferie for å spare :-? )

Skrevet

Klart fly til Nice og ferge eller fly til Korsika er et godt alternativ! Du kan også fly direkte fra Oslo, og vil da lande i Bastia. Flyet går fra Gardermoen hver lørdag.

Priser og tider kan du finne på en kjempeflott norsk side om Korsika.

Adr: www.korsika.no :briller:

Ellers er prisene for å leve godt på Korsika varierende.

Det kommer an på om du velger å bo i nord eller syd.

Det er absolutt billigere i nord og betraktelig høyere priser i syd, der turismen er mer utbredt med sine utrolig vakre strender, og mer Rivieraliknende tilstander. Dette gjelder særlig i høysesongen. Men likevel billigere enn fastlandet og Frankrike generelt :wink:

I nord kan du oppleve det mer genuine Korsika med mindre turisme og deretter hyggeligere priser, og for all del også flotte strender!

Håper dette var til litt hjelp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...