Gå til innhold

Sen språkutvikling (2,5 år)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det der med å ikke høre etter når de er opptatt av lek er jo helt vanlig. Min gutt på samme alder driver også på med å stille opp lekene sine på rekke og rad og det er vel noe som kjennetegner barn i denne alderen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her settes leker på rekke og rad, her også. Og det er først nå den siste måneden at han har sagt noe om sult, trøtthet, vondt nle sted osv. Han påpeker at andre er lei seg, men bruker ikke såpass abstrakte begrep om seg selv. Han er snart tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenkte på det at hun ikke reagerer på navnet sitt.. Så kanskje hun hører dårlig? Har dere sjekket hørselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å ta kontakt med helsestasjonen også. Her i kommunen bruker de skjemaer for å kartlegge generell utvikling hos barn. Måtte du fylle ut noe slikt på 2-årskontrollen? Hvis du stusser over noe i utviklingen til barnet ditt så ville jeg tatt kontakt med helsestasjonen, der har de gjerne god oversikt over hvem du bør ta kontakt med for videre utredning.

Min sønn blir 2,5 til sommeren og har også vært litt sen i språkutviklingen. Det har tatt seg opp ganske mye i det siste, men det er fortsatt veldig enkle ting vi snakker om. Det handler stort sett om hva han ser rundt seg, slik som leker, biler som kjører forbi etc. Andre ting som sult, trøtthet osv er han dårlig på å formidle. Han forteller heller ikke om noen han kjenner ved navn, bare mamma og pappa. Du sier at jenta di startet som tospråklig, det kan også være grunnen til at språket hennes utvikles senere enn andres.

I barnehagen hvor jeg jobber så tar vi ikke språkkartleggingstester på barn under 3 år. Det er fordi språketutviklingen er så sprikende i den alderen, at det som stemmer en måned kan være totalt snudd neste måned.

Hvordan er hun i lek sammen med andre barn? Foretrekker hun yngre lekekamerater? Be barnehagen øve på at hun skal ordlegge hva hun trenger og føler. Vi gjør ofte mye ut fra rutiner og ungene trenger kanskje ikke be om noe som helst fordi alt kommer bare servert :)



Anonymous poster hash: 5c98e...563
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det vet jeg. Gi meg navnet på et forsikringsselskap som gir utbetaling på medisinsk invaliditet på slike diagnoser da? Det finnes ikke. Banken vi er forsikret i hadde dekning på dette frem til 2011, og det kan godt hende andre forsikringsselskaper hadde det tidligere, men det finnes ikke et forsikringsselskap som dekker dette nå, det er jeg helt sikker på.

Snakker hovedsakelig om behandlingsgaranti på undersøkelse etc. Bare å lese vilkår det. Er litt viktigere å ta tak i problemer tidlig enn å få en slant penger. Og da har man ikke tid til å vente på offentlig helsevesen.

Anonymous poster hash: 27dda...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt du skal be om utredning, det er det fastlegen som må gjøre. Har selv en gutt med mild autisme.

Hvordan er hun i matveien? Lyd/lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Kriteriene for en autismediagnose er et ikke-funksjonelt språk, vansker sosialt og rigiditet/lite fleksibilitet.

Jenta di er jo lita enda, og disse symptomene vil bli mer framtredende etter hvert dersom det er snakk om autisme. Det er uansett viktig å eliminere andre ting først, og jeg ville starta med å utrede hørselen hos audiopedagog. Helsestasjonen kan henvise deg dit. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en utredning, så vil de jo sjekke alle disse tingene, og de vet jo hva som er "normalt" og "ikke normalt". Og en hørselssjekk vil nok tas om det ikke har blitt tatt. Det kan være forskjeller fra hjemme og i barnehagen pga at det er to vidt forskjellige situasjoner, og da vil forskjellige "symptomer" vise seg hjemme vs. barnehagen. F.eks. kan sosiale problemer vises mer i bhg pga at der er det flere barn å forholde seg til, der er også mer støy så det kan være vanskelig å høre beskjeder. + at der gis mer kollektive beskjeder. Hjemme kan de også være mer seg selv - på godt og vondt. Men de har vel ikke begynt å "ta seg sammen" så mye i den alderen. Men foreldre har gjerne mer tid til å se barnet siden de ikke har så mange barn, og de kjenner barnet bedre også.

Lykke til! Håper dere finner ut hvordan dere kan hjelpe barnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar alle.

Vi har bestilt time hos både fastlege og helsestasjon.

Når det gjelder både mat og stimuli er det ingen uvanlige tegn. Hun liker ikke støvsugeren, men det er det. Heller ikke var for berøring eller forandringer. Hun er tilsynelatende normal på de områdene.

Etter å ha lest en god del i natt så ser jeg at det er andre ting som også kan være problemet, men tenker at vi må vente og se først og fremst hva de sier etter utredning.

Det er ingen tvil om at hun har en tendens til å være 'i sin egen verden', og jeg ser tydelig at hun ikke er som andre barn- samtidig er hun også veldig sosial og har gode kognitive evner..Så dette er litt forvirrende.

La merke til går da vi fikk besøk, så nevnte en person til henne at nå som det er påske får hun vel påskeegg, og da svarte hun "ja med kyllinger på!" Så sånne ting svarer hun altså på..jeg er da mest bekymret for at hun ikke kommunisere behov og at hun kommuniserer litt rart. F.eks kan jeg spørre om noe og få et helt urelatert svar. Og ikke minst i perioder gjentagende oppførsel.

Merker at jeg blir enda mer bekymret og forvirret av å lese om det, så tenker at nå må jeg prøve å la det ligge til vi får ordentlig svar. :) Blir bare verre om man stresser rundt det! :)

Takk for hjelpen alle!

Anonymous poster hash: 4c8d3...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lurt å ikke fundere for mye før en utredning. Om en leser veldig mye om én ting, så kan en jo bli overbevist om at det er det. Men så egentlig er det noe annet. Dette finner jo utrederen ut av. Kanskje det ikke er noe "med navn", men bare at hun sliter med noen ting. Da kan dere uansett få hjelp til de tingene i barnehagen, evt. at det kommer inn en spesialpedagog som sikkert har vært borti disse problemstillingene mange ganger før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo selvfølgelig få oppfølging om det er noe du bekymrer deg for. Men det meste du skriver høres akkurat ut som min gutt på samme alder og jeg er ikke bekymret for at noe er galt. Vi har ikke fått tilbakemeldinger fra barnehagen på at noe er mistenkelig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo selvfølgelig få oppfølging om det er noe du bekymrer deg for. Men det meste du skriver høres akkurat ut som min gutt på samme alder og jeg er ikke bekymret for at noe er galt. Vi har ikke fått tilbakemeldinger fra barnehagen på at noe er mistenkelig heller.

Nei jeg ser selv at hun fungerer godt generelt, men det er visse ting jeg bare vil få sjekket.

Jeg har en del leger i nærmeste vennekrets, en venn spesielt nær har jobbet med barn med spesielle behov, han er selv psykolog. Han nevnte dette med at stimming, altså selvstimulerende adferd slik min datter gjør kan være en egen genetisk arvelig forstyrrelse i seg selv som bør utredes selv om det ikke skulle være noen annen utviklingsforstyrrelse. Dette var jeg ikke klar over før vi snakket om dette i går kveld, og kom frem fordi jeg selv har hatt slik adferd frem til voksen alder-men nå er det mer skjult. Vi får vente og se hva utrederne kommer frem til.

Takk for svar alle :)

Anonymous poster hash: 4c8d3...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Hei!

Ser dette innlegget er «gammelt». Men hvordan gikk det med jenta di? Jeg har en datter som nettopp har fått diagnosen «barne autisme». Mye av det du beskriver er veldig likt min datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...