Gå til innhold

rettigheter som aleneforsørger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og samboer er blitt enige om at vi ikke kan bo sammen lenger, og at det er best å gå hver vår vei. Men jeg vil ikke ta babyen (6mnd) fra ham, derfor skal jeg og babyen flytte et sted i nærheten slik at han kan besøke henne når han vil, og at han kan ha henne i helgene når jobben tillater det. Han har liten dagligvarebedrift, og må vanlkgvis jobbe ihelgene, noen ganger får han fri da andre ansatte kan gjøre det. De er bare 3.

Jeg lurer på hva slags stønad jeg kan få, litt info om meg:

Permisjon tar slutt i slutten av mai. Jeg kommer til å stå uten arbeid, da jeg ikke lenger vil jobbe med samboer som sjef. Så jeg får ikke dagpenger før 2mnd etter dette, altså i juli mnd.

Kan ikke skaffe meg ny jobb pga må passe på babyen, hun får ikke barnehageplass i høst for hun ble født i slutten av oktober og fyller ikke 1år innen barnehagestart. Jeg er da låst til å være hjemme å passe på henne f.o.m august og utover, da far skal ha pappapermisjon i 10uker fra min permisjon slutter.

Jeg har ikke funnet noen hybel enda, men det skal gå fint her i området. Usikker på hvor mye jeg kan leie, kommer ann på stønadene jeg får. Hyblene kan være alt fra 20kvm2 til 60kvm2 og 4000kr-8000kr.mer har jeg ikke råd til tenker jeg.

Jeg har mye lån. Har lån på huset som vi eier sammen. Så, kommer til å betale han 4000kr hver mnd, til å dekke div. Vil ikke tvinge han til å selge huset da han ikke har familie eller venner her som han kan sove hos.ha flyttet ned hit pga meg, så kan ikke ta fra ham huset. Annet lån er 1200kr lånekassen. Har forbrukslån på 60000kr på mitt navn i tillegg. Har drevet med oppussing kjelleren i2014. Har også billån på 100000kr på mitt navn som jeg betaler fast hver mnd 5600kr

Så, jeg tenker å selge bilen og vil få ca 160000kr, og betaler ned lånet på bilen på 100000kr. Står igjen med 60000kr som jeg kan betale ned forbrukslånet på. Dermed har jeg eliminrrt 2lånekostnader, bilen og forbrukslånet. Står igjen med 4000kr og 1200kr fast hver mnd.

slik tror jeg budsjettet blir:

4000 hus sammen

6500 leie eget sted

1200 lånekassen

2000 mat meg og baby

1000 div meg og baby utstyr

1000 tlf, medisin, og annet

Nesten 16000kr må jeg ha hver mnd for å overleve. Jeg vil ikke ha barnebidrag fra far, da jeg vet han sliter med økonomien. Bedriften går ikke sæ bra, og han har også forbrukslån etter oppussingen vi hadde i 2014.

Jeg leste på nav sin side at jeg kan få overgangsstønad. Hva blir det hver mnd?

Jeg får nå 970kr barnetrygd hver mnd. F.o.m november da baby fyller ett år, får jeg ca 6000kr extra da baby ikke går i barnehage.da hsr jeg altså ca 7000kr f.o.m oktober. Det er heller ikke nok. Og hva med perioden før det? Jeg har bare 2mnd permisjon igjen, og det er ikke noe å spare på der.hva med periode august til okober da jeg ku får 970kr i mnd...

Dette har plaget meg lenge, tanken på å ikke kunne forsørge meg selv og babyen har vært grunnen til at jeg ikke vil gå min vei.men det er ikke grunn nok når man er så ulykkelig i et forhold, som ikke kan reddes, vi begge nesten hater hverandre.. så jeg trenger råd om hva jeg kan gjøre for å få inn penger, hvilke stønad jeg kan få innen jeg kan skaffe meg arbeid, som blir vanskelig da baby ikke har barnehageplass. Råd om hvordan jeg skal håndtere forholdet kan jeg være foruten, da vi har prøvd veldig lenge.

Anonymous poster hash: 83020...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er årsinntekten din?

I 2014 var den på 380000kr

Anonymous poster hash: 83020...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel ikke dagpenger om du ikke er aktivt jobbsøker..

Anonymous poster hash: 7299a...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei...ikke sant...enda et problem. Jeg tenkte ikke på den. Tenker bare at jeg må søke jobb nå, men kan jo ikke jobbe pga baby..

Anonymous poster hash: 83020...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nå på nav at man kan få stønad til barnetilsyn, når man er aktivt arbeidssøkende. Så jeg kan registrere meg som jobbsøker og få dagpenger mens jeg søker. Og dessuten få stønad til tilsyn. Hva ligger denne på?

Anonymous poster hash: 83020...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest celine

Hvor lenge tenkte du å sponse far med livsopphold og bosted? I tillegg til å være eneforsørger for felles barn, mener jeg..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset er jo mitt også, så jeg har jo ansvar.

Anonymous poster hash: 83020...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder denne posten, så er det slik at jeg kommer til å fjerne den om pengene ikke strekker til. Det er regnet som siste utvei. Far får ev selge huset hvis jeg ikke greier å dekke utgiftene...

Anonymous poster hash: 83020...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det e slutt mellom dere så er ditt ansvar for deg selv og babyen, ikke eksen. Fint at du vil hjelpe eksen, og at dere har en grei tone men når det går på bekostning av deg og baby så blir det for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jo vært han som flytta, høres bare rart ut.

Anonymous poster hash: 09b25...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnstykket mitt blir da slik inntil jeg får jobb:

Ta opp nytt forbrukslån f.o.m juni som skal dekke juni, juli, august.

F.o.m august kommer jeg sannsynligvis til å få dagpenger da jeg må gjennom 2mnd karantene.dagpenger skal dekke 60% av inntekt=13000 netto i mnd

13000 dagpenger

970 barnetrygd

Sum ca 14000kr inn f.o.m august

hva med overgangsstønaden?

Men, til november får jeg 6000kr extra fordi baby fyller ett år. Det blir dermed 20000kr i mnd, mot 17000kr kostnad. Her har jeg lagt til enda 2000kr på barnepass da jeg må registrere meg som jobbsøker. Regner med å bruker 5000kr i barnepass, og , å dekke 36% av dette selv..

Så frem til oktober så vil jeg faktisk gå i pluss. Men inntil da må jeg ty til forbrukskort. Høres dette riktig ut eller er det for dumt? Noen andre stønader jeg har glemt?? Hva med overgangsstønaden? Vil den falle bort når jeg har dagpenger?

Anonymous poster hash: 83020...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke han finne seg et nytt sted å bo? Dersom man ikke har råd til å beholde boligen ved samlivsbrudd, må man selge og finne et annet sted å bo.

I din situasjon kan du ikke bruke 4000 på en bolig som du ikke bruker. Uansett bør du søke på jobber allerede nå.

Kontakt også Lånekassen. Står man uten inntekt, tror jeg man kan få avdragsfrihet, rentefritak eller lignende. Det kan hende du kan få det noen måneder for å hjelpe deg over kneika.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg og samboer er blitt enige om at vi ikke kan bo sammen lenger, og at det er best å gå hver vår vei. Men jeg vil ikke ta babyen (6mnd) fra ham, derfor skal jeg og babyen flytte et sted i nærheten slik at han kan besøke henne når han vil, og at han kan ha henne i helgene når jobben tillater det. Han har liten dagligvarebedrift, og må vanlkgvis jobbe ihelgene, noen ganger får han fri da andre ansatte kan gjøre det. De er bare 3.

Jeg lurer på hva slags stønad jeg kan få, litt info om meg:

Permisjon tar slutt i slutten av mai. Jeg kommer til å stå uten arbeid, da jeg ikke lenger vil jobbe med samboer som sjef. Så jeg får ikke dagpenger før 2mnd etter dette, altså i juli mnd.

Kan ikke skaffe meg ny jobb pga må passe på babyen, hun får ikke barnehageplass i høst for hun ble født i slutten av oktober og fyller ikke 1år innen barnehagestart. Jeg er da låst til å være hjemme å passe på henne f.o.m august og utover, da far skal ha pappapermisjon i 10uker fra min permisjon slutter.

Jeg har ikke funnet noen hybel enda, men det skal gå fint her i området. Usikker på hvor mye jeg kan leie, kommer ann på stønadene jeg får. Hyblene kan være alt fra 20kvm2 til 60kvm2 og 4000kr-8000kr.mer har jeg ikke råd til tenker jeg.

Jeg har mye lån. Har lån på huset som vi eier sammen. Så, kommer til å betale han 4000kr hver mnd, til å dekke div. Vil ikke tvinge han til å selge huset da han ikke har familie eller venner her som han kan sove hos.ha flyttet ned hit pga meg, så kan ikke ta fra ham huset. Annet lån er 1200kr lånekassen. Har forbrukslån på 60000kr på mitt navn i tillegg. Har drevet med oppussing kjelleren i2014. Har også billån på 100000kr på mitt navn som jeg betaler fast hver mnd 5600kr

Så, jeg tenker å selge bilen og vil få ca 160000kr, og betaler ned lånet på bilen på 100000kr. Står igjen med 60000kr som jeg kan betale ned forbrukslånet på. Dermed har jeg eliminrrt 2lånekostnader, bilen og forbrukslånet. Står igjen med 4000kr og 1200kr fast hver mnd.

slik tror jeg budsjettet blir:

4000 hus sammen

6500 leie eget sted

1200 lånekassen

2000 mat meg og baby

1000 div meg og baby utstyr

1000 tlf, medisin, og annet

Nesten 16000kr må jeg ha hver mnd for å overleve. Jeg vil ikke ha barnebidrag fra far, da jeg vet han sliter med økonomien. Bedriften går ikke sæ bra, og han har også forbrukslån etter oppussingen vi hadde i 2014.

Jeg leste på nav sin side at jeg kan få overgangsstønad. Hva blir det hver mnd?

Jeg får nå 970kr barnetrygd hver mnd. F.o.m november da baby fyller ett år, får jeg ca 6000kr extra da baby ikke går i barnehage.da hsr jeg altså ca 7000kr f.o.m oktober. Det er heller ikke nok. Og hva med perioden før det? Jeg har bare 2mnd permisjon igjen, og det er ikke noe å spare på der.hva med periode august til okober da jeg ku får 970kr i mnd...

Dette har plaget meg lenge, tanken på å ikke kunne forsørge meg selv og babyen har vært grunnen til at jeg ikke vil gå min vei.men det er ikke grunn nok når man er så ulykkelig i et forhold, som ikke kan reddes, vi begge nesten hater hverandre.. så jeg trenger råd om hva jeg kan gjøre for å få inn penger, hvilke stønad jeg kan få innen jeg kan skaffe meg arbeid, som blir vanskelig da baby ikke har barnehageplass. Råd om hvordan jeg skal håndtere forholdet kan jeg være foruten, da vi har prøvd veldig lenge.Anonymous poster hash: 83020...76c

Du kan ikke velge bort barnebidrag fra far.

Hvis bidragsyter har så lav inntekt at han ikke har noe å bidra med så blir det tatt hensyn til av Nav og du vil motta bidragsforskudd derifra. Men å velge bort bidrag er ikke en mulighet hvis du har tenkt å søke om andre stønader som aleneforsørger.

Anonymous poster hash: 97c0a...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så da tar jeg barnebidraget og gir det tilbake til han. Han har flyttet ned hit for meg og startet bedrift så vi kan ha en fremtid sammen. Jeg kan ikke gjøre dette mot han.

Anonymous poster hash: 83020...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh søren..glemte posten med klær. Babyen vokser utro, ig flrt. Selv o jeg kjøper brukte klær, koster det jo også. Må legge til 1000kr til klær.

Anonymous poster hash: 83020...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, glemte også at jeg jo må betale ned på forbrukslånet som jeg skal ha på nytt f.o.m juni måned. Herregud dette blir så rotete..

Anonymous poster hash: 83020...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Så du planlegger altså at du og barnet lever på et minimum for at han skal få beholde huset og leve godt? Ser du ikke at det er barnet du har et ansvar for, og ikke denne mannen? :murvegg: Han er voksen og kan klare seg selv, mens barnet har ikke noe annet valg enn å leve slik det blir bestemt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, glemte også at jeg jo må betale ned på forbrukslånet som jeg skal ha på nytt f.o.m juni måned. Herregud dette blir så rotete..Anonymous poster hash: 83020...76c

Ja! Rotete, uoversiktlig og helt totalt urealistisk!!!

Dette blir rett og slett for dumt...!

Anonymous poster hash: 97c0a...899

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert ikke det du vil høre, men jeg må si at det er ganske tåpelig å gå fra hverandre om man har et barn på 6 mnder(med mindre det er alvorlige grunner). Dette er en unntakstilstand og ikke en tid hvor man tar slike drastiske beslutninger. Ikke er det bra for barnet å forlate mor for så å være med far en helg, for så å forlate ham igjen. Og hvordan skal du ha råd til å betale på lånet samtidig som du betaler en plass og bo for deg og baby? Nei, dette var ikke mye gjennomtenkt.



Anonymous poster hash: 8da1f...bdc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...