Gå til innhold

Hvorfor kjører du bil?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

1. Når jeg jobber helg, så går det ikke tidlig nok busser til jobb. Det er også for langt å gå + jeg begynner tiiidlig, så det er uaktuelt å stå opp kjempetidlig for å sykle/gå.

2. Bussene kjører ikke "snarveier", så da ender jeg heller opp med å komme 30-1t. senere hjem pga. rush/kø.

3. Jeg kan dra hvor som helst, når som helst.

4. Jeg får bedre tid i hverdagen med bil enn buss.

5. Bussene går ikke alltid når det passer meg

Edit:

6. Bussene matcher ikke alltid hverandre, og jeg vil ikke stå 45min-1t på et busstopp og vente på neste buss

Endret av happiest
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg i mitt liv fungerer utmerket uten bil, jeg tar tog, båt og buss og har ikke noe behov for å kjøre bil. Bilister er sure og sinte, tuter og kjører på hverandre. Studier viser at det er mye farligere å kjøre bil enn å kjøre buss og tog. Så hvorfor velger folk det da? Hvorfor velger de å ødelegge livet sitt og andres med å kjøre bil? Hvorfor velger de ikke et annet fremkomstmiddel og følger min oppskrift på hvordan man skal leve livet sitt?

Anonymous poster hash: 45645...416

Jeg følger ikke din oppskrift fordi jeg må komme meg fra sted til sted uten å vente mange timer. Bussen her går ca 3 ganger om dagen i ukedagene, og ca 1 gang om dagen i helgene. Og på søndagene går den ikke i det hele tatt.

Jeg bor ikke i Oslo, som du antagelig gjør. Her er det ikke så mye kollektivtransport at man kommer seg fra sted til sted uten å vente flere timer på neste avgang. Sånn er det mange steder i landet, faktisk.

Jeg velger bil fordi jeg vil kunne dra fritt omkring, uten å måtte forholde meg til 3 tider om dagen i hverdagene, og ingen i helgene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Æsj... Det er slik pandemier spres i de fleste filmer..

Bil er eneste ass.. Kollektivt er KUN om alle andre ting er forsøkt... Man tar f.eks ikke kollektivt til byen, fy faen så kleint...

Jeg ser at du enda er et barn.

Anonymous poster hash: 9d1ec...2f9

Skrevet

Jeg driver å skal ta lappen nå, fordi jeg trenger å ha bil for å komme meg fra a til b. Å ta tog blir altfor tungvint da jeg må bytte tog, og å ha koffert, bag og to bur med katter - ikke fysisk mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere som skriver at de ikke bruker kollektivt fordi "bussen ikke går når jeg vil" osv... Til opplysning: Kollektiv transport skal ikke gå akkurat når du vil, den går når flertallet bruker den. Tydelig en egoistisk tankegang kontra hva som er det beste for samfunnet og miljøet.

Bilkjøring hvor det eksisterer greit kollektivtransporttilbur er kun en stor egotrip som ødelegger for alle.

Anonymous poster hash: 610bc...171

Jeg bor på et større sted og kan ta kollektivtransport og gjør det, men jeg har all forståelse for hvorfor folk på mindre steder bruker bil. Har mange kolleger på små steder som jobber like lange uker som meg (som kan være opptil 100 timers arbeidsuker) og man kan selvsagt ikke sykle/gå mellom alle kundebesøkene (som kan være mange i løpet av en dag). Selv kolleger på samme kontor som meg er nødt til å bruke bil for å rekke over det man skal, noen av oss har faktisk tøffe jobber med tøffe krav til hva man skal rekke hver eneste dag.

Anonymous poster hash: fcb78...8bd

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg lite på. Hva koster et månedskort på buss/bane i snitt i landet 750 kr ?

BIL: Prisen per kilometer ligger på tre til tolv kroner per kjørte kilometer. Tallet varierer betydelige avhengig av hva slags bil du har, og ikke minst kjørelengde.

Den klart største kostnaden ved å ha bil, er den som kanskje færrest tenker over, nemlig verditapet.

Det er ikke meg du siterer her, men der jeg bor må jeg betale nesten 1500kr i mnd på månedskort. Bussen går annenhver time. Jeg rekker ikke å ta buss til barnehagen, så gå til barnehagen og levere, ned igjen til bussen og så videre til jobb før klokken er 08.00. Derfor kjører jeg bil. Det samme gjelder hjem igjen. Er ferdig på jobb kl 16.00 og rekker ikke til barnehagen før den stenger.

Anonymous poster hash: 92aa8...650

Gjest Cartina
Skrevet

- Først og fremst fordi jeg LIKER å kjøre bil.

- Sparer mye tid.

- Enklere.

- Er ikke avhengig av forsinkede busser og tog eller og måtte dra til et bestemt tidspunkt.

- Jeg kan selv styre varme/kulde, luft, støy o.l.

Her jeg bor nå er kollektivtilbudene OK og jeg kan gå til nærbutikken men der jeg er fra er det veldig dårlig og familien har alltid hatt bil. Jeg har hatt lappen og bil siden jeg ble 18. Det er bare en naturlig del av livet mitt.

Gjest Cartina
Skrevet

Det er ikke meg du siterer her, men der jeg bor må jeg betale nesten 1500kr i mnd på månedskort. Bussen går annenhver time. Jeg rekker ikke å ta buss til barnehagen, så gå til barnehagen og levere, ned igjen til bussen og så videre til jobb før klokken er 08.00. Derfor kjører jeg bil. Det samme gjelder hjem igjen. Er ferdig på jobb kl 16.00 og rekker ikke til barnehagen før den stenger.

Anonymous poster hash: 92aa8...650

Det koster noe sånt her også, og det er like mye som jeg bruker på diesel i måneden.

Ja, jeg har andre utgifter også men det er minimalt siden det er en forholdsvis ny bil. Og når månedskostnaden er så lik og komforten er myye større er valget enkelt.

Skrevet (endret)

Barnslig å si det, men jeg kjører bil for å irritere folk som deg TS.

Men for å svare seriøst, så liker jeg å kjøre og jeg bor på landet og kan ikke forholde meg til bussen.

Smule trangsynt av deg å si at bare pga du bor et sted hvor du ikke har behov for bil, så burde alle andre dele ditt syn.

Antar du skrev innlegget ditt kun for å provosere og det kan du vel si at du har lykkes med.

Endret av -Leon-
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kjører bil når det er mest praktisk. Vi tar bilen når vi handler (én gang i uka) og når vi har avtaler på spesifikke tidspunkt som passer dårlig med kollektivtrafikk. Bil blir også brukt for å besøke familie.

Jeg har ikke spesielt dårlig samvittighet for det. Har vært togpendler i 15 år, så bilbruken min er uansett bare en liten andel av forflytningen min. Jeg er også glad for at jeg har hatt muligheten til å bruke såpass mye tog, for jeg ser at det ikke er like gjennomførbart for alle.

Gjest Canario
Skrevet (endret)

Skulle jeg tatt bussen til jobben hadde jeg enten kommet halvannen time for tidlig eller en time for seint. Jeg kunne ikke tatt bussen hjem igjen (siste buss går klokka fem) og jeg hadde heller ikke kunnet jobbe lørdager. Jeg kunne sikkert syklet de 6milene t/r i veiskulderen langs 80sonen med trailere, traktorer og bøttevis med biler, men jeg er hverken så sprek eller så tøff i trynet.

Skulle jeg kutta ut bilen må jeg enten bytte jobb til den lokale spar butikken eller flytte mer sentralt. Og begge delene er egentlig totalt uaktuelt. :)

Endret av Canario
AnonymBruker
Skrevet

Det er utrolig mange dårlige, teite og kleine grunner til å sette seg bak rattet på en bil.

Dere vet hvem dere selv er. Egoister.

Anonymous poster hash: 610bc...171
AnonymBruker
Skrevet

Det er 7 mil til jobb. Det er ikke lov til å gå eller sykle gjennom den ene tunellen. Skulle jeg tatt buss hadde jeg kommet sent og måtte gått tidlig. Samkjørte med noen andre før, men de har sluttet. Har selv søkt på jobb nå som ligger 5 min fra hjemmet mitt med sykkel. Det hadde vært sinnsykt deilig. 5 timer mer fritid i uka. Kan kvitte oss med en bil.

Anonymous poster hash: 362ba...c5a
Skrevet (endret)

1) må hente gubben på jobb for at han skal være hjemme til jeg drar på jobb. Bussen er her 16:15 + gå og jeg starter 16:30 og da må jeg dra 16.

2) bussen kjører en gang i timen og annenhver i helger.

3) mer tilgjengelig.

4) to unger og to jobber

Endret av rosahelikopter
AnonymBruker
Skrevet

Jeg i mitt liv fungerer utmerket uten bil, jeg tar tog, båt og buss og har ikke noe behov for å kjøre bil. Bilister er sure og sinte, tuter og kjører på hverandre. Studier viser at det er mye farligere å kjøre bil enn å kjøre buss og tog. Så hvorfor velger folk det da? Hvorfor velger de å ødelegge livet sitt og andres med å kjøre bil? Hvorfor velger de ikke et annet fremkomstmiddel og følger min oppskrift på hvordan man skal leve livet sitt?

Anonymous poster hash: 45645...416

Du skal bare drite i hvorfor jeg kjører bil!!!! Vi bor i et fritt land og kan kjøre så mye bil vi bare vil. Og så kommer du, by rompa, og sier at vi kan gå eller sykle? Du er en av grunnene til at konflikter finnes.

Anonymous poster hash: b40d0...588

Skrevet

Fordi jeg bodde et sted det gikk lite buss. Og jeg håper for guds skyld at den siste linjen var sarkastisk. Man har ikke malen på hvordan andre skal leve sitt liv.

Skrevet

Fordi har to hunder som jeg frakter med meg land og strand rundt på treninger osv. Dit jeg drar går det ikke kollektivtransport. Jeg trenger også bil til å trekke henger osv...

Og jeg gidder ikke gå 4 km frem og tilbake til butikken

Skrevet

For å komme meg dit jeg skal, vel!

Skrevet

Må kjøre i jobben.

AnonymBruker
Skrevet

Kjører bil fordi da kommer jeg meg dit jeg skal når jeg skal på fjellet eller i skogen. Det er så utrolig enkelt og befriende å kunne bare sette meg i bilen og kjøre langt inni gokk med masse bagasje og proviant.

Husker med gru for en planlegging og styr jeg måtte gjennom når jeg måtte reise kollektiv for dette formål..

Ellers til andre gjøremål prøver jeg å bruke beina og reise kollektivt.

Anonymous poster hash: c7cc1...83e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...