Gå til innhold

Hvorfor kjører du bil?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ganske interessant at hver gang den oppstår en tråd om sykkel/kollektiv vs bil, så er tråden overrepresentert av folk fra distriktene som har ekstremt dårlig eller ikke eksisterende kollektivtransport. Det er et tankekors.....

Kanskje fordi det provoserer litt at noen tror at "alle" bor i en by og har alt lett tilgjengelig? Her går ikke buss her, men jeg sykler til jobb. Fordi jeg vil ha trimmen.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Det går daglig 2 busser forbi der jeg bor. En til barneskolen/ungdomsskolen, og en tilbake.

2) Jeg jobber i hjemmesykepleien i samme distrikt. Det hadde tatt innmari lang tid å gå fra den ene pasienten til den neste pasienten som kanskje bor 5 km unna. Ja, med mindre jeg hadde ventet på en av de to bussene som går daglig da, men da hadde det vel kanskje gått raskere å gå likevel.

Kunne nok ramset opp flere grunner her.

Skrevet

Kjører en diger amerikansk børstraktor med V8 diesel fordi det er det eneste fornuftige fremkomstmiddel her 9 mnd. i året.

Ikke har vi tog eller flyplass, og buss går bare 3 dager i uka.

Skrevet

Kollektivtrafikk? Hva er det? :fnise:

Jeg kjører bil fordi jeg elsker det! :hoppendeglad:

Jeg kommer aldri til å velge kollektivtrafikk foran min egen bil uansett hvor jeg skal.

Skrevet

Jeg kjører bil fordi jeg elsker det! :hoppendeglad:

Det er jo en legitim grunn.

Hadde nok jeg også gjordt dersom vi hadde hatt veier til å kjøre drømmebilen min på.

Skrevet

Det er jo en legitim grunn.

Hadde nok jeg også gjordt dersom vi hadde hatt veier til å kjøre drømmebilen min på.

Jeg kjører en høy, stor, komfortabel 4-hjulstrekker, så jeg nyter alle veier og der det ikke er vei. ;)

Men er enig i at veistandarden i Norge generelt er skrall.

• Liker 1
Skrevet

Jeg flommer nesten over av sympati. Skjønner ikke hvordan du holder ut, faktisk. :ironi:

Anonymous poster hash: 7f680...e51

Skjønner ikke at du orker å bruke tiden din på å skrive slikt bullshit.

Skrevet

Det er ganske interessant at hver gang den oppstår en tråd om sykkel/kollektiv vs bil, så er tråden overrepresentert av folk fra distriktene som har ekstremt dårlig eller ikke eksisterende kollektivtransport. Det er et tankekors.....

Tro det eller ei, det bor flere folk i distriktene enn i Oslo gryta.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at du orker å bruke tiden din på å skrive slikt bullshit.

Unnskyld meg, jeg var kanskje litt vel sarkastisk, men buss to ganger i timen er toppen av luksus for ca 75 % av landet.

• Liker 4
Skrevet

Tar for det meste buss, men synes det likevel er fantastisk å kunne ha tilgang på bil (kjærestens og foreldrene mines når jeg er hjemme) i visse situasjoner.

Er veldig glad jeg slipper å drasse på fem handleposer på vei hjem fra storhandel eller en koffert på vei til flyplassen på bussen. Når jeg er hjemme er det veldig greit å slippe å bruke 350 kroner på et busskort jeg skal bruke seks ganger og heller kjøre de ti minuttene det tar med bil. I tillegg går ikke bussen før en time etter helgevaktene begynner. Å gå eller sykle er ikke mulig, og da er det greit å kunne kjøre.

Men det blir likevel buss åtte av ti ganger :)

Gjest pandabjørnen
Skrevet

Det er flere som skriver at de ikke bruker kollektivt fordi "bussen ikke går når jeg vil" osv... Til opplysning: Kollektiv transport skal ikke gå akkurat når du vil, den går når flertallet bruker den. Tydelig en egoistisk tankegang kontra hva som er det beste for samfunnet og miljøet.

Bilkjøring hvor det eksisterer greit kollektivtransporttilbur er kun en stor egotrip som ødelegger for alle.

Anonymous poster hash: 610bc...171

Selvfølgelig må buss eller annen kollektiv transport gå når en trenger det om det skulle vært interessant å benytte det. For min del så funker det ikke uansett av flere grunner, arb.giver mener faktisk at jeg bør være på jobb de 7,5 timene jeg får betalt for (de er jammen kravstore altså), og det er jo ikke enkelt når bussen går etter jeg begynner på jobb om morgenen og siste buss går før jeg er ferdig på jobb om ettermiddagen.....

Om det så skulle ha klaffet med busstidene, så er det likevel flere hindringer, som f.eks at en må ta buss mye lenger enn dit en bor for å få handlet (flere kilometer), og da kommer jeg jo ikke hjem før dagen etter. Det hørtes jo også litt upraktisk ut, med tanke på at det er både barn og en partner som sikkert kunne tenkt seg at jeg kom hjem hver dag og med mat til oss.

Taxi kunne jo vært et alternativ, men det blir for kostbart når det blir flere kjøreturer i løpet av dagen grunnet jobb, barns fritidsaktiviteter til forskjellige tider og i forskjellige retninger.

Så derfor, det er bilkjøring som gjelder for vår del.

Skrevet

Jeg kjører bil fordi jeg blir sur og sint av å reise med buss eller tog. Dessuten er det 7 mil til nærmeste togstasjon og bussene går sjelden og i allfall ikke dit jeg skal, så det er i overkant upraktisk.

Dessuten liker jeg å kjøre bil. :)

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må buss eller annen kollektiv transport gå når en trenger det om det skulle vært interessant å benytte det. For min del så funker det ikke uansett av flere grunner, arb.giver mener faktisk at jeg bør være på jobb de 7,5 timene jeg får betalt for (de er jammen kravstore altså), og det er jo ikke enkelt når bussen går etter jeg begynner på jobb om morgenen og siste buss går før jeg er ferdig på jobb om ettermiddagen.....

Om det så skulle ha klaffet med busstidene, så er det likevel flere hindringer, som f.eks at en må ta buss mye lenger enn dit en bor for å få handlet (flere kilometer), og da kommer jeg jo ikke hjem før dagen etter. Det hørtes jo også litt upraktisk ut, med tanke på at det er både barn og en partner som sikkert kunne tenkt seg at jeg kom hjem hver dag og med mat til oss.

Taxi kunne jo vært et alternativ, men det blir for kostbart når det blir flere kjøreturer i løpet av dagen grunnet jobb, barns fritidsaktiviteter til forskjellige tider og i forskjellige retninger.

Så derfor, det er bilkjøring som gjelder for vår del.

Dere som frakter rundt på ungene. Hvor er disse fritidsaktivitetene i forhold til hjemmet ? Hvorfor ikke prøve å frakte ungene med sykkel ? Etterhvert kan de sykle selv, i stedet for å bli late. Det er ironisk at unger blir latere og latere, feitere og feitere, og fraktes med bil til et sted de skal være "aktive"... Sunnere å bevege seg til og fra.

Gjest pandabjørnen
Skrevet (endret)

Dere som frakter rundt på ungene. Hvor er disse fritidsaktivitetene i forhold til hjemmet ? Hvorfor ikke prøve å frakte ungene med sykkel ? Etterhvert kan de sykle selv, i stedet for å bli late. Det er ironisk at unger blir latere og latere, feitere og feitere, og fraktes med bil til et sted de skal være "aktive"... Sunnere å bevege seg til og fra.

Da må jeg rett og slett si at her har du ikke mye forståelse for hvordan det fungerer eller rettere sagt hva som må til i hverdagen for at ting skal kunne gå opp.

Barn som holder på med forskjellige aktiviteter som trener flere ganger i uka, med stevner og oppvisninger i tillegg. Sender ikke barn flere kilometer avgårde lands Riks/Fylkessveier med 60-80 km/t fartsgrense uten belysning eller gang -eller sykkelvei heller, men slike ting er det kanskje ikke så enkelt å forstå om en ikke selv har barn eller ikke har en buss utenfor døra til enhver tid.

Flott om du kan få det til å fungere med kollektivtransport og/eller sykkel, men det er faktisk ikke slik at det gjør det for alle, derfor er vi nødt til å gjøre det på den måten det fungerer for oss.

For vår del så har den ene har 17 kilometer til trening (en vei), og den andre 13 km (en vei), og dette er også i forskjellige retninger. Det i seg selv er jo trening og komme seg frem og tilbake til de treningene, men nå er det ikke sykkel de har interesse for. De har forskjellige alder, forskjellige interesser og dermed så holder de ikke på med de samme fritidsaktivitetene heller.

Så skal de gjøre lekser, spise og gjerne ha lit tid til seg selv, venner og sammen med oss andre også. Det fungerer ikke om de skal måtte sykle de strekningene det er snakk om her (om veien hadde vært trygg nok), for selve treningene tar også over 2 timer.

Endret av pandabjørnen
Gjest Trolletrine
Skrevet

Jeg i mitt liv fungerer utmerket uten bil, jeg tar tog, båt og buss og har ikke noe behov for å kjøre bil. Bilister er sure og sinte, tuter og kjører på hverandre. Studier viser at det er mye farligere å kjøre bil enn å kjøre buss og tog. Så hvorfor velger folk det da? Hvorfor velger de å ødelegge livet sitt og andres med å kjøre bil? Hvorfor velger de ikke et annet fremkomstmiddel og følger min oppskrift på hvordan man skal leve livet sitt?Anonymous poster hash: 45645...416

Jeg kjører bil fordi jeg da slipper å reise 3.5 timer før jeg begynner på jobb, og tilsvarende reisetid hjem igjen. Men flott å høre at din oppskrift på hvordan du skal leve livet ditt, funker for deg. Min oppskrift på hvordan jeg skal leve livet mitt, funker også veldig bra for meg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere som skriver at de ikke bruker kollektivt fordi "bussen ikke går når jeg vil" osv... Til opplysning: Kollektiv transport skal ikke gå akkurat når du vil, den går når flertallet bruker den. Tydelig en egoistisk tankegang kontra hva som er det beste for samfunnet og miljøet.

Bilkjøring hvor det eksisterer greit kollektivtransporttilbur er kun en stor egotrip som ødelegger for alle.

Akkurat, og der har du den beste forklaringen på hvorfor mange må bruke bil, selv om kollektivtrafikken er relativt greit utbygget.

Hvis jeg begynner på jobb kl 7, og første buss er på nærmeste holdeplass (25 minutters gange fra arbeidssted) kl 7.45, sier det seg selv at jeg ikke kan ta bussen til jobb, fordi bussen ikke går når jeg trenger den.

Jeg bor i utkanten av en by, og alle innenfor 5-7 km radius av sentrum har et veldig godt busstilbud der bussene går hvert 15. minutt i skoletiden, og hver halvtime ellers.

Men utenfor denne radiusen er busstilbudet nærmest ikke-eksisterende. Da er det kun skolerutene som går, og siden ikke alle jobber kun i skoletiden er bil en nødvendighet for disse.

Anonymous poster hash: f131c...eae

Skrevet

Jeg i mitt liv fungerer utmerket uten bil, jeg tar tog, båt og buss og

Anonymous poster hash: 45645...416

Æsj... Det er slik pandemier spres i de fleste filmer..

Bil er eneste ass.. Kollektivt er KUN om alle andre ting er forsøkt... Man tar f.eks ikke kollektivt til byen, fy faen så kleint...

Skrevet

Jeg i mitt liv fungerer utmerket uten bil, jeg tar tog, båt og buss og har ikke noe behov for å kjøre bil. Bilister er sure og sinte, tuter og kjører på hverandre. Studier viser at det er mye farligere å kjøre bil enn å kjøre buss og tog. Så hvorfor velger folk det da? Hvorfor velger de å ødelegge livet sitt og andres med å kjøre bil? Hvorfor velger de ikke et annet fremkomstmiddel og følger min oppskrift på hvordan man skal leve livet sitt?

Anonymous poster hash: 45645...416

Kjører bil fordi det ville gjort livet mitt særdeles tungvint og ikke gjøre det. Eller det ville ødelagt livet mitt hvis jeg skulle valgt så dramatiske ord som deg.

Jeg bor slik til at det ikke går buss, tog, trikk osv som jeg kan benytte meg av i det daglige. Eneste kollektivtransporten vi har i byen er buss.

Selvfølgelig kunne jeg ha valgt å bruke beina eller sykkel, men det gidder jeg ikke. Både pga avstand, temperaturer vinterstid og behov for bil i jobb.

Jeg synes det er merkelig å være så sneversynt at du ikke klarer å se at selv om ikke du har behov for bil er deg andre dom har helt andre behov enn deg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sikker på at sjefen blir fornøyd når jeg forteller ham at jeg kommer for sent på jobb hver dag fremover.

Anonymous poster hash: 14f66...a9b

Skrevet (endret)

Æsj... Det er slik pandemier spres i de fleste filmer..

Bil er eneste ass.. Kollektivt er KUN om alle andre ting er forsøkt... Man tar f.eks ikke kollektivt til byen, fy faen så kleint...

Lol, det er jo da det er lurest. Alle busser, tog osv. går inn til byen slik at du slipper å bytte linje, og det er et herk å finne parkering i sentrum... Spesielt om du bor i en by.

Unnskyld meg, jeg var kanskje litt vel sarkastisk, men buss to ganger i timen er toppen av luksus for ca 75 % av landet.

Trodde 75 % av norges befolkning bodde i byer? Der bussene går oftere enn 2 ganger i timen som regel. Om det ikke går busser, går det tog (østlandet) forsåvidt ganske ofte.

Jeg forstår at det finnes mange som bor utenfor byer der det kun går busser 2 ganger i døgnet, og jeg har all sympati for dem. Men for meg som bor akkurat langt nok unna sentrum til at gange og slikt blir for langt, er det kjedelig når bussen går sjeldent...

Edit: Jeg kjører forresten aldri til byen. Men om jeg må bytte buss for å komme meg til et sted det tar 10 min å kjøre til, så velger jeg heller det enn å bruke 1 time med buss.

Endret av sweg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...