Gå til innhold

Så sykt gongsperr !

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt så vondt før. Alltid synes gongsperr er en god følelse. Men nå er alt vondt. Vondt å bevege meg, ta på meg, alt. Dårlig Pga det er så vondt. Tenker med en gang på rabdomyolyse? Er det sjeldent ?

Anonymous poster hash: c79f9...af0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du bekymret oppsøker du lege. Hvordan er urinen din?

Anonymous poster hash: 7feea...128

AnonymBruker
Skrevet

Flaut hvis det bare er vanlig gongsperr . Hehe. Normal urin

Anonymous poster hash: c79f9...af0

AnonymBruker
Skrevet

Da synes jeg du skal fortsette å følge med:) spesielt på urinen, endrer den seg og blir mørkere til tross for at du drikker normalt så oppsøk lege/legevakt:)

Anonymous poster hash: 7feea...128

Gjest Runforit
Skrevet

At plutselig har fått en potensiell livstruende sykdom høres usannsynlig ut, men har du disse symptonene?

Hva er rabdomyolyse?

Rabdomyolyse betyr direkte oversatt akutt ødeleggelse og celledød av tverrstripet muskulatur. Innholdet i muskelcellene lekker ut i blodet: salter (eks. kalium og kalsium), myoglobin (et nedbrytningsprodukt av muskelprotein) og en rekke enzymer. Det viktigste muskelenzymet er creatinkinase (CK) som en kan måle i sterkt forhøyede verdier i blodet. Denne plutselige og store utskillelsen av "avfall" fra døde muskelceller kan gi fra bagatellmessige til livstruende forandringer i kroppen. Typiske symptomer er smerter, hevelse og svakhet i den rammede muskulaturen, samt utskillelse av store mengder pigment i urinen, noe som gjør urinen rødbrun på farge.

Om ikke så er det nok gangsperre. En lett joggetur eller gåtur vil nok løsne det opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...