Gå til innhold

Har 15 hull i tennene mine!

Fremhevede innlegg

Gjest Citronella
Skrevet

Der er regler for refusjon som en dyktig tannlege vil kunne informere deg om, forutsatt at han har refusjonsrett fra Helfo.

Tannlegeskrekk mener jeg er innafor reglene.

Anonymous poster hash: fb665...4c0

Jeg har ikke hørt om noen som har fått dekket pga tannlegeskrekk. Det er mange som gruer seg til tannlege, og i TS sitt tilfelle har hun jo klart å oppsøke tannlege. Det er tannleger som tilbyr lystgass og det er også mulig å få Valium før behandling. Det som dekkes fra HELFO er de som har en lav evne til egenomsorg.
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått hull i tennene fordi jeg brukte tannblekingsmiddel hjemme!! Eller.. dvs jeg hadde pittesmå hull fra før, og de ble veeeeldig mye større etter at jeg bleket tennene!! Sjekk om dere har hull før dere bleker tennene!!!!

Anonymous poster hash: e8eb9...33b
Skrevet (endret)

Jeg har ikke hørt om noen som har fått dekket pga tannlegeskrekk. Det er mange som gruer seg til tannlege, og i TS sitt tilfelle har hun jo klart å oppsøke tannlege. Det er tannleger som tilbyr lystgass og det er også mulig å få Valium før behandling. Det som dekkes fra HELFO er de som har en lav evne til egenomsorg.

Det er nok mange som har fått og som får dekket tannbehandling pga tannlegeskrekk. Å det og grue seg til tannlegen er ikke det samme som å ha tannlegeskrekk.

Med tannlegeskrekk som gir dekningsgrunn hos Helfo, menes at man pga tannlegeskrekken ikke har oppsøkt nødvendig tannbehandling på over 1 år, å i ts sitt tilfelle så har h*n ikke vært hos tannlege på over 10 år. Hvis grunnen er tannlegeskrekk, så gir det grunnlag for å få dekket deler av tannbehandlingen.

Man kan også få utført nødvendig tannbehandling i narkose og få store deler av dette dekket. Det vurderes selvsagt hva man skal gjøre.

Selv har jeg hatt ekstrem tannlegeskrekk, og det gikk over 20 år uten at jeg oppsøkte tannlege. Det ene dro det andre med seg, så kom skammen, og skrekken ble større. En veldig ond sirkel, og man kan ikke styre skrekken.

Jeg endte opp med en behandling som kom på nesten 300.000,- og har selv betalt 80.000,- Helfo har dekket ca 220.000,-

Flere jeg kjenner - som også har tannlegeskrekk, har oppsøkt tannlege og kommer innunder samme ordning som meg. Pris og hva de skal gjøre er litt forskjellig.

Endret av Tanntrollet
AnonymBruker
Skrevet

Det har sikkert jeg også! Og tennene mine er generelt ødelagte etter år med bulimi. Utrolig så mye oppkast kan gjøre med tenner!

Nå verker jeg i tennene, men har virkelig ikke råd til å gå til tannlege:(

Noen som vet om dette kan dekkes av helfo?

Anonymous poster hash: 6cb47...87a

Nav kan gi støtte til dette. Ordningen som var før at man fikk dekket 2/3 av pengene på behandling er gått ut. Snakk med Nav om hvordan du skal gå fram for og søke. Dette går visst under sosialstøtte.

Anonymous poster hash: b37ff...dcf

Gjest Citronella
Skrevet

Det er nok mange som har fått og som får dekket tannbehandling pga tannlegeskrekk. Å det og grue seg til tannlegen er ikke det samme som å ha tannlegeskrekk.

Med tannlegeskrekk som gir dekningsgrunn hos Helfo, menes at man pga tannlegeskrekken ikke har oppsøkt nødvendig tannbehandling på over 1 år, å i ts sitt tilfelle så har h*n ikke vært hos tannlege på over 10 år. Hvis grunnen er tannlegeskrekk, så gir det grunnlag for å få dekket deler av tannbehandlingen.

Man kan også få utført nødvendig tannbehandling i narkose og få store deler av dette dekket. Det vurderes selvsagt hva man skal gjøre.

Selv har jeg hatt ekstrem tannlegeskrekk, og det gikk over 20 år uten at jeg oppsøkte tannlege. Det ene dro det andre med seg, så kom skammen, og skrekken ble større. En veldig ond sirkel, og man kan ikke styre skrekken.

Jeg endte opp med en behandling som kom på nesten 300.000,- og har selv betalt 80.000,- Helfo har dekket ca 220.000,-

Flere jeg kjenner - som også har tannlegeskrekk, har oppsøkt tannlege og kommer innunder samme ordning som meg. Pris og hva de skal gjøre er litt forskjellig.

Da vil jeg tro du kom inn under lav evne til egenomsorg. Full forståelse for at skrekken kan bli patologisk.
Gjest Eurodice
Skrevet

Jesus christ, ja det kan du si...! Jeg er kjempeflau og har tannlegeskrekk! Har ikke vært til tannlegen på 10 år! Jeg har 11 bittesmåe hull og 4 litt større. Var på sjekk i Thailand da det er billigere her. Men nå er spørsmålet , bør jeg borre i Norge eller Thailand ? Har ikke peiling på pris i Norge og kvaliteten på tannleger i Thailand er veldig varierende, mn helt sikkert billigere. Hun sa de 4 hullene som burde taes snarest kom til å ta 2-3 timer! Hjelpes! Og det blir vel urolig dyrt i Norge å fikse 15 hull! Hva bør jeg gjøre? Hilsen flau sjokoladespiser som skal ta ekstra vare på tennene mine heretter:(

Hvor mye koster flyturen Norge-Thailand tur/retur? Du må jo ta den utgiften i betraktning også.

Skrevet

Det har sikkert jeg også! Og tennene mine er generelt ødelagte etter år med bulimi. Utrolig så mye oppkast kan gjøre med tenner!

Nå verker jeg i tennene, men har virkelig ikke råd til å gå til tannlege:(

Noen som vet om dette kan dekkes av helfo?

Anonymous poster hash: 6cb47...87a

Jeg mener at det er grunnlag for å få dekket tannbehandling, men finner ikke igjen oversikten.

Oppsøk en tannlege som har direkte oppgjør med Helfo. H*n skal ha greie på dette.

Da vil jeg tro du kom inn under lav evne til egenomsorg. Full forståelse for at skrekken kan bli patologisk.

Med lav evne til egenomsorg menes at man pga tannlegeskrekk ikke har oppsøkt tannlege på over 1 år, så ja jeg kom innunder det.

Hvor mye koster flyturen Norge-Thailand tur/retur? Du må jo ta den utgiften i betraktning også.

For ikke å snakke om overnattinger og opphold. Og man må gjerne tilbake flere ganger, så behandling i utlandet kan fort bli ganske dyrt det også.

Å skulle en akutt situasjon oppstå, så er tannlegen her hjemme i Norge bare en tlf unna å man får ofte time på dagen. Så enkelt er det ikke om man har tannlege i utlandet.

Sier ikke at ingen har nytte av behandling i utlandet, for de som ikke har noe kompliserte greier kan det være greit å gå til tannlege mens man f.eks er på ferie.

Skrevet

Nav kan gi støtte til dette. Ordningen som var før at man fikk dekket 2/3 av pengene på behandling er gått ut. Snakk med Nav om hvordan du skal gå fram for og søke. Dette går visst under sosialstøtte.

Anonymous poster hash: b37ff...dcf

Det er den behandlende tannlegen som bestemmer hva man får dekket. Det er jo tross alt tannlegen som vet hva som skal gjøres.

Tannlegen sørger for å kreve refusjon fra Helfo, og pasienten betaler kun egenandelen hos tannlegen.

Det eneste pasienten skal gjøre er å få en erklæring fra lege eller psykolog på at h*n har tannlegeskrekk.

Nav har ingenting med dette å gjøre - hvis det da ikke er snakk om at man lever på sosialstønad.

AnonymBruker
Skrevet

Når dere snakker om tannlegeskrekk, hva mener dere egentlig da? Jeg har selv ikke vært hos tannlegen siden 2002, men det er ikke fordi jeg er redd for smerte. Smerte takler jeg helt fint. Jeg er redd for å bli "dømt". Jeg er redd for å ikke være bra nok, redd for kommentarer om at jeg ikke har vært hos tannlegen på lenge, og det blir jo selvsagt verre for hvert år som går. Av samme grunn unngikk jeg en gang fastlegen så lenge at jeg havnet på sykehus.

Anonymous poster hash: cace5...097
AnonymBruker
Skrevet

Dekningsgraden for tannlegeskrekk er ca 2/3, så hvis behandlingen til ts kommer på f.eks 15.000,- vil h*n måtte betale ca 5.000,-

Så urettferdig, for vi med kronisk tannkjøttsbetennelse får ikke dekket så mye. Har en ødelagt "feil" tann pga betennelsen, og må derfor ta rotfylling til full pris. eller få meg implantater til full pris. Det sa ihvertfall tannlegen.

Anonymous poster hash: 3aad0...cec

Skrevet

Når dere snakker om tannlegeskrekk, hva mener dere egentlig da? Jeg har selv ikke vært hos tannlegen siden 2002, men det er ikke fordi jeg er redd for smerte. Smerte takler jeg helt fint. Jeg er redd for å bli "dømt". Jeg er redd for å ikke være bra nok, redd for kommentarer om at jeg ikke har vært hos tannlegen på lenge, og det blir jo selvsagt verre for hvert år som går. Av samme grunn unngikk jeg en gang fastlegen så lenge at jeg havnet på sykehus.

Anonymous poster hash: cace5...097

Det er helt normalt å være redd for å bli dømt, redd for kommentarer og det å ikke være bra nok. Det er en ond sirkel, det starter ofte med at man er redd for å gå til tannlegen pga f.eks smerter, så kommer skammen, tennene blir dårligere, skammen og skrekken vokser også.

Fysiske reaksjoner som hyperventilering, anspenthet, gråting følger også ofte med.

Du har ikke oppsøkt nødvendig tannbehandling pga de tingene du nevnte på 13 år, så det kan hende at du kommer innunder den ordningen som er nevnt flere ganger her. Du må nesten oppsøke en tannlege som kan svare deg på det.

Skrevet

Så urettferdig, for vi med kronisk tannkjøttsbetennelse får ikke dekket så mye. Har en ødelagt "feil" tann pga betennelsen, og må derfor ta rotfylling til full pris. eller få meg implantater til full pris. Det sa ihvertfall tannlegen.

Er du sikker på at tannkjøttsykdom ikke gir grunnlag for dekning?

Du burde undersøke om tannlegen din har direkte oppgjør med Helfo. De tannlegene som har det, er ofte også oppdatert på hvilke refusjonsregler som gjelder.

Mange blir ledd av når de spør tannlegen om de har krav på å få dekket noe, og det er gjerne av tannleger som ikke har direkte oppgjør med Helfo. Det er derfor viktig å gå til en tannlege som har nettopp dette.

I tråden som jeg linket til på side 1, var det flere som ble direkte latterliggjort når de spurte tannlegen om hva de hadde krav på. Synd at det skal være sånn, og det skremmer de som allerede er utsatt fra å fortsette behandling.

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at tannkjøttsykdom ikke gir grunnlag for dekning?

Du burde undersøke om tannlegen din har direkte oppgjør med Helfo. De tannlegene som har det, er ofte også oppdatert på hvilke refusjonsregler som gjelder.

Mange blir ledd av når de spør tannlegen om de har krav på å få dekket noe, og det er gjerne av tannleger som ikke har direkte oppgjør med Helfo. Det er derfor viktig å gå til en tannlege som har nettopp dette.

I tråden som jeg linket til på side 1, var det flere som ble direkte latterliggjort når de spurte tannlegen om hva de hadde krav på. Synd at det skal være sånn, og det skremmer de som allerede er utsatt fra å fortsette behandling.

Ja, det er litt sånn. Jeg har møtt motgang når jeg har spurt om det. Skal sjekke den linken du la ut på første side :)

Skrevet

Ja, det er litt sånn. Jeg har møtt motgang når jeg har spurt om det. Skal sjekke den linken du la ut på første side :)

Det er litt å tråle seg gjennom ;)

Det du burde gjøre, er å sjekke om tannlegen din har direkte oppgjør med Helfo. Har h*n ikke det, så bytt til en som har det.

Hør med venner og familie om de vet om noen. Det er utrolig hvor mange som kjenner til noen, eller selv får dekket noe. Så er det bare å ta ringerunden :D

Skrevet

Hadde det vært så enkelt som om at man kunne si til lege at man har tannlegeskrekk og få behandling dekket så hadde jo alle gjort det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde som deg, ikke vært til tannlegen på 10 år.. måtte ut med nesten 20 tusen over et år. Etter det har jeg gått til årlig kontroll. Kom heldigvis til en flink tannlege og fikk betalt noe over tid. Velg tannlege i Norge er min anbefaling. Lykke til!

Anonymous poster hash: cd7ad...eea

Skrevet

Hadde det vært så enkelt som om at man kunne si til lege at man har tannlegeskrekk og få behandling dekket så hadde jo alle gjort det.

Hvem sier at det er så enkelt?

Det er tannlegen som avgjør, men han må ha en erklæring fra legen.

En tannlege ser jo fort om det er snakk om reell tannlegeskrekk eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Eller kanskje de fleste tannleger er flinke, og at noen er uheldige og støter på unntakene.

Ja, heller det.

Anonymous poster hash: 20da9...2bb

AnonymBruker
Skrevet

Å fikse et hull koster over 1000 kr, så hun ser nok på en regning på 15 000-20 000 Vil si det er dyrt nok.

Tannlege er dyrt i Norge. Kanskje ikke for folk som har mye penger, men dyrt for de fleste. Bare en undersøkelse koster 7-800 kr hos min tannlege og bore er 1 hull er dobbelt så dyrt nesten.

Anonymous poster hash: 57bc2...762

Skrevet

Eller kanskje de fleste tannleger er flinke, og at noen er uheldige og støter på unntakene.

Ja, heller det.

Anonymous poster hash: 20da9...2bb

Dere har nok mye rett i det. Er bare så synd at de få klarer å ødelegge så mye for enkelte pasienter at det får store konsekvenser for pasienten. Ofte så skal det ikke mer til enn en ufin kommentar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...