Gå til innhold

Blir alene med to små


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jo mindre man har jo mindre bruker man og motsatt.

Jeg ville også ha fått småpanikk om jeg og min mann gikk fra hverandre mtp det økonomiske. Å gå fra langt over en million, til å klare seg på litt over en halv million vil jeg tro er som å kræsje i en murvegg.

Tror du også ville opplevd det likens dersom du fra neste måned hadde kun 14000,- kroner i mnd.

14.000,- til hva? Moro? Utenlandstur? Helgefyll? Shopping?

Vet du hva 500' i året utgjør? Trukket fra bidrag og ekstra barnetrygd?

TS har MANGE tusen i mnd, de fleste småbarnsforeldre i Norge har ikke råd til å betale vaskemaskinen dersom den ryker, om TS sparer i tre mnd kun hun kjøpt en NY en...

Å møte veggen med 500' i året er pinlig.

En omveltning, ja. Men faan så godt økonomisk anliggende.

Det er lov å spørre om hvilke rettigheter man har og evnt. støtte. Men ikke kom her og si at man har dårlig råd med 500' i året...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14.000,- til hva? Moro? Utenlandstur? Helgefyll? Shopping?

Vet du hva 500' i året utgjør? Trukket fra bidrag og ekstra barnetrygd?

TS har MANGE tusen i mnd, de fleste småbarnsforeldre i Norge har ikke råd til å betale vaskemaskinen dersom den ryker, om TS sparer i tre mnd kun hun kjøpt en NY en...

Å møte veggen med 500' i året er pinlig.

En omveltning, ja. Men faan så godt økonomisk anliggende.

Det er lov å spørre om hvilke rettigheter man har og evnt. støtte. Men ikke kom her og si at man har dårlig råd med 500' i året...

You go girl! :blomst:

Anonymous poster hash: e1914...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Stakkars deg, TS, som ikke tjener mer enn en halv million i året; Hvordan skal det gå med deg? Jeg ble alene med 5 barn; Det er et rent mirakel at vi har overlevd gjennom mange trange år;

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

Jo mindre man har jo mindre bruker man og motsatt.

Jeg ville også ha fått småpanikk om jeg og min mann gikk fra hverandre mtp det økonomiske. Å gå fra langt over en million, til å klare seg på litt over en halv million vil jeg tro er som å kræsje i en murvegg.

Tror du også ville opplevd det likens dersom du fra neste måned hadde kun 14000,- kroner i mnd.

Forskjellen er at på 14 000 ville jeg ikke klart meg uansett pga boligutgifter på 10 000 alene, + barnehage, mat ++. Det er under eksistensminimum for aleneforsørger med barn. 30 000 er ikke i nærheten av eksistensminimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo økonomien som gjør situasjonen vanskelig da (når du sier at det å gå fra to inntekter til en og man forsøker å orientere seg i jungelen av stønader).

Har ikke sagt noe om snylting jeg. Derimot så synes jeg man litt for kjapt tenker at NAV må komme på banen istedenfor å rydde litt opp i sin egen økonomi selv.

Anonymous poster hash: cc2dd...cc8

Nei, jeg mente faktisk hele TS' situasjon, både praktisk og mentalt. Men det er ikke til å stikke under en stol at det er litt av en omveltning å skulle gå fra to inntekter til en, selv om man tjener bra. Husk at hvis man tjener en million til sammen, og plutselig blir den inntekten halvert, så har man plutselig mye dårligere råd enn man er vant til! Selv om en halv mill i årslønn er mer enn mange andre har, så har TS gjerne utgifter som står i forhold til den årslønnen. En del av det å forberede seg på å bli aleneforelder, er å finne ut hvor mye man har til rådighet og så tilpasse forbruk og utgifter i forhold til det. Det er faktisk det eneste smarte og ansvarsfulle å gjøre, både ovenfor barna og seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre, hva er det som skjer med folk? Er dere overarbeidet og stressa hele på sammenbruddets rand, ettersom dere går hardt inn for å lese TS sine innlegg som fanden leser bibelen, og ikke greier å lese noen enkle spørsmål en gang?

Nei kjære vene, gå og sett dere ned, ta en kopp kaffe, pust ut, pust inn, ro ned. Hvis dere fortsatt føler dere iltre og bitre kan dere la vær å kommunisere med andre mennesker som dere bare vil angripe, så kan de som ønsker å svare på spørsmål gjøre nettopp det.

Uavhengig av lønn så er det vanskelig å gå gjennom samlivsbrudd, og få inntekten redusert- det er en ganske stor omveltning! Det er vanskelig, og det er fornuftig å sette seg ned og se på hva man kan få av økonomisk støtte. Det er lov å spørre, det er ikke sidestilt med å kreve eller forvente.

Ingen grunn til at dere skal eksplodere og bite hodet av ts. Igjen - ro dere ned (eller hold kjeft).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høh, her var det mye rart. Utrolig mye tull og vas fra anonyme.

For det første skjønner jeg ikke hvor noen får det fra at TS fremstiller seg selv som fattig. Ingenting i HI tilsier dette. TS sier selv hun har god lønn.

Og for det andre synes jeg det er helt fair at selv de som tjener bra får det de måtte ha rett på av evt støtte i slike situasjoner. Og ja, det er absolutt verdt å sjekke ut hvilke rettigheter man måtte ha. TS lurer på dette da hun hittil ikke har hatt behov for å sette seg inn i slikt. TS betaler også skatt, så det er ikke noe feil med å sjekke at man får det man har rett til, uansett lønn.

Hadde jeg vært TS hadde jeg stilt akkurat de samme spørsmålene og sørget for å sjekke de økonomiske mulighetene når slikt skjer. Det bør jo alle gjøre uansett inntekt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blei litt matt av å lese alle disse innleggene som for min del oppleves som bittre(?). Jeg har aldri sagt at jeg har dårlig råd eller at ¨lønnen min ikke er god nok¨.

Til info: Nei, barnefar kan ikke hjelpe til av årsaker jeg ikke vil utdype her, jeg bor heller ikke i min hjemby og jeg har særdeles lite nettverk. På grunn av barna velger jeg å bli værende sånn at de får ha både mamma og pappa i livet sitt.

Jeg har aldri trodd at jeg kommer til å få særbehandling i møte med verken NAV eller andre etater - jeg har forsøkt å orientere meg i ¨jungelen¨ blant hva man har rett på som aleneforsørger. Dersom noen har fått den oppfatning at jeg tenker på min økonomiske situasjon som stakkarslig så vil jeg avkrefte det.

Mine utgifter utgjør samlet hver måned 34.000,- og da er det i mine øyne ikke ¨luksus inne i bildet¨.

Ja jeg har satt av 1000,- til lek/fritid og klær hver måned men heldigvis er ikke dette noe som er realitet hver måned og vil brukes til spare/bufferkonto.

Her er mine poster i vårt budsjett. Jeg ser noen ikke tar høyde på forsikring men det gjør absolutt jeg.

Lånekassen lån 1270,-

Forbrukslån (snart innfridd) 2785,-
Mat/drikke/husholdning 6000,-
Lek og fritid 1000,-
Reiseutgifter - drivstoff 3000,-
Barnehage 4444,- (får dekt 64%ikke trukket i fra)
Strøm 1000,-
Sparing/ekstra reserve/buffer 1000,-
Mobil/internett/tv 1000,-
Forsikring Barn 442,-
Forsikring meg 464.-
Bolig/innbo forsikring 980,-
Reiseforsikring 100,-
Forsikring bil 400,-
Kommunale avgifter og årsavgift bil 12000,- i året/1020,- i måneden
Øvrige utgifter: vedlikehold bil, dekk, reperasjon bil
Huslån 11.000,-
sum: 35905,- da er ikke 64% av barnehage dekket tatt med i beregning.
Det eneste jeg kan tenke meg til at noen kan reagere på her er matbudsjettposten på 6000,- den har jeg bevisst lagt så høyt sånn at jeg alltid vet hva jeg MÅ ha da jeg absolutt ikke skal ha overraskelser på veien, og det som blir igjen hver måned legges til sparing likeledes som konto for klær og sparing/buffer.
Mvh trådstarter


Anonymous poster hash: f663e...0f7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

Kjenner jeg blei litt matt av å lese alle disse innleggene som for min del oppleves som bittre(?). Jeg har aldri sagt at jeg har dårlig råd eller at ¨lønnen min ikke er god nok¨.

Til info: Nei, barnefar kan ikke hjelpe til av årsaker jeg ikke vil utdype her, jeg bor heller ikke i min hjemby og jeg har særdeles lite nettverk. På grunn av barna velger jeg å bli værende sånn at de får ha både mamma og pappa i livet sitt.

Jeg har aldri trodd at jeg kommer til å få særbehandling i møte med verken NAV eller andre etater - jeg har forsøkt å orientere meg i ¨jungelen¨ blant hva man har rett på som aleneforsørger. Dersom noen har fått den oppfatning at jeg tenker på min økonomiske situasjon som stakkarslig så vil jeg avkrefte det.

Mine utgifter utgjør samlet hver måned 34.000,- og da er det i mine øyne ikke ¨luksus inne i bildet¨.

Ja jeg har satt av 1000,- til lek/fritid og klær hver måned men heldigvis er ikke dette noe som er realitet hver måned og vil brukes til spare/bufferkonto.

Her er mine poster i vårt budsjett. Jeg ser noen ikke tar høyde på forsikring men det gjør absolutt jeg.

Lånekassen lån 1270,-

Forbrukslån (snart innfridd) 2785,-

Mat/drikke/husholdning 6000,-

Lek og fritid 1000,-

Reiseutgifter - drivstoff 3000,-

Barnehage 4444,- (får dekt 64%ikke trukket i fra)

Strøm 1000,-

Sparing/ekstra reserve/buffer 1000,-

Mobil/internett/tv 1000,-

Forsikring Barn 442,-

Forsikring meg 464.-

Bolig/innbo forsikring 980,-

Reiseforsikring 100,-

Forsikring bil 400,-

Kommunale avgifter og årsavgift bil 12000,- i året/1020,- i måneden

Øvrige utgifter: vedlikehold bil, dekk, reperasjon bil

Huslån 11.000,-

sum: 35905,- da er ikke 64% av barnehage dekket tatt med i beregning.

Det eneste jeg kan tenke meg til at noen kan reagere på her er matbudsjettposten på 6000,- den har jeg bevisst lagt så høyt sånn at jeg alltid vet hva jeg MÅ ha da jeg absolutt ikke skal ha overraskelser på veien, og det som blir igjen hver måned legges til sparing likeledes som konto for klær og sparing/buffer.

Mvh trådstarter

Anonymous poster hash: f663e...0f7

Du har latterlig høye utgifter på forsikringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukslån er en dum utgift, som du selv sier snart er nedbetalt.

Forsikring kan du få ekstremt mye billigere, fikk livsforsikring til to voksne, to barn, innbo OG bilforsikring for to biler til 13.000,- i året.......

Lek og fritid er også urimelig høyt om du faktisk har det ulevelig trangt.

Om du MÅ selge huset så må du det.

Du får inn 3k for barnetrygd og kan kreve forskudd på bidrag, og vil hvertfall få en tusenlapp tilsammen for barna.

Strømmen kan du også få billigere og klart fire på matbudsjettet.

De fleste har faktisk ikke så god råd som deg, det er nok derfor de fleste blir provosert av at du får det til å virke som du lever drittrangt...

Endret av duplexx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet godt at jeg kan få matbudsjettet ned til 4000,- så det skal nok gå helt fint. Vedr. forsikringer så skal jeg ta meg en ringerunde og undersøke, om jeg kan spare på å bytte så gjør jeg det så fremst vi fremdeles vil være like godt forsikret. Jeg har forresten ikke sagt noen plass at vi lever ¨drit trangt¨ :-) at det blir trangere enn hva jeg er vant er en annen sak, jeg mener alikevel at far bør betale sin del uten at det gjør at andre opplever meg som grådig av den grunn :-)

Mvh Trådstarter



Anonymous poster hash: f663e...0f7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.000,- til hva? Moro? Utenlandstur? Helgefyll? Shopping?

Vet du hva 500' i året utgjør? Trukket fra bidrag og ekstra barnetrygd?

TS har MANGE tusen i mnd, de fleste småbarnsforeldre i Norge har ikke råd til å betale vaskemaskinen dersom den ryker, om TS sparer i tre mnd kun hun kjøpt en NY en...

Det er bullshit. De fleste er forhåpentligvis såpass fornuftige at de har en buffer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bullshit. De fleste er forhåpentligvis såpass fornuftige at de har en buffer.

Buffer har ikke nødvendigvis med fornuft å gjøre.

En buffer ryker fort i en skilsmisse og er vanskelig å bygge opp igjen når en er alene og (i noe grad) økonomisk sårbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. forskudd på bidrag, så er det slett ikke sikkert at dette er noe TS kan få dessverre. De har inntektstak på bidragsforskudd, og mitt ble kuttet så fort jeg tjente over 470 000 i året (tror jeg det var). Siden den gang har jeg ikke fått ei krone verken av NAV eller barnefar ;)

Lek og fritid på 1000 kroner i måneden er ikke mye når man har to barn. Regner med at aktiviteter, utstyr, bursdagsgaver osv er lagt til denne posten, kanskje ferie også, og det går fort såpass mye penger så det er greit å ta høyde for det.

Som du selv er inne på, TS, kan det være lurt å sjekke forsikringer og eventuelt knipe inn på matbudsjettet. Men ellers synes jeg budsjettet ditt ser ganske realistisk ut, og ikke råflott på noe vis :)



Anonymous poster hash: 86a56...655
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da kjøre vanvittig mye om du bruker 3000 på drivstoff i mnd.

Anonymous poster hash: cb977...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bullshit. De fleste er forhåpentligvis såpass fornuftige at de har en buffer.

Dette er tatt fra en undersøkelse gjort på den norske gjennomsnittsøkonomien til familien AS.

Kan finne link om det er livsviktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet godt at jeg kan få matbudsjettet ned til 4000,- så det skal nok gå helt fint. Vedr. forsikringer så skal jeg ta meg en ringerunde og undersøke, om jeg kan spare på å bytte så gjør jeg det så fremst vi fremdeles vil være like godt forsikret. Jeg har forresten ikke sagt noen plass at vi lever ¨drit trangt¨ :-) at det blir trangere enn hva jeg er vant er en annen sak, jeg mener alikevel at far bør betale sin del uten at det gjør at andre opplever meg som grådig av den grunn :-)

Mvh Trådstarter

Anonymous poster hash: f663e...0f7

Undersøk om du har noen medlemsskap som kan gjøre forsikringen billigere. Min innboforsikring er på under 900kr i året på en mill. fordi jeg har en gammel avtale jeg har fått beholde gjennom et boligbyggelag. De andre forsikringene jeg har er det også gode avtaler på, så lønner seg med en ringe og forhandlingsrunde.

Om du jobber i helsevesenet, kan det også hende at arbeidsgiver er villig til å sponse videreutdanning. Det gjør de her i byen, det er utlysninger hver vår.

Anonymous poster hash: 38554...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - jeg kjører MYE, jeg pendler til jobb tur-retur 1.5 time hver dag i tillegg til at jobben min fører til at jeg kjører mye grunnet ansvarsområder i stillingen min som er utenom fast arbeidssted (heldigvis dekker jobben denne delen, men må legge ut i forkant). Barnehagen ligger også utenfor kjørerute til jobb nå som jeg har kjøpt meg ny bolig.

Heldigvis har jeg en arbeidsgiver som er villig til å sponse videreutdanning, skal søke igjennom neste års bevilgninger hos fylkesmannen (kompetanseløftet). I utgangspunktet ønsket jeg å gjøre dette utenom arbeidssted sånn at jeg ikke må knytte meg opp til kommunen lengre enn hva jeg ønsker.

Skal undersøke med forsikringer, kan tenkes til at det er noen gode lapper å spare på å ringe rundt :-)

Hmm, mener dere at bidragsforskudd kuttes dersom man har for ¨høy lønn¨? :-o

Damen på NAV jeg snakket med nevnte ingenting om dette til tross for at hun visste om min årslønn.



Anonymous poster hash: f663e...0f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at bidragsforskudd er behovsprøvd, tror grensen er på 470 400 kr i årsinntekt. Men du har krav på bidrag fra barnas far. Det er viktig å søke om dette så fort som mulig etter samlivsbrudd, fordi det er vanskelig å få innvilget tilbake i tid.

Anonymous poster hash: 894a0...83d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...