Gå til innhold

Gode skolekretser utenfor Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er fryktelig bekymret for min datter og hennes skolegang. Hun er nå 5 år gammel og begynner på skolen til neste år. Skolen datteren min sogner til har 98% av elevene ikke - vestlig bakgrunn. Jeg har begynt å merke at de aller fleste som er etnisk norske har begynt å flytte fra dette nabolaget, det samme gjør ressurssterke innvandrere. Jeg blir mer og mer bekymret for hvordan det kommer til å gå med min datter.

Jeg vurderer nå å flytte, men vet ikke helt hvor, dessverre har jeg ikke altfor mye å rutte med heller. Jeg har sett litt på leiligheter rett utenfor Oslo, grunnet jobb må jeg bo i pendler avstand fra Oslo.

Jeg lurer nå på om dere vet om noen gode skolekretser rett utenfor Oslo? Jeg har sett litt på Finstadjordet, og området rundt Lørenskog. Jeg lurer på om det er gode skoler i disse områdene.

Jeg har ikke til mål å flytte til et sted helt uten innvandrere eller sende datteren min på en såkalt "blenda hvit" skole. Jeg har ikke noe imot innvandrere og mangfold, ektemannen min er selv innvandrer, men jeg har ikke samvittighet til å sende datteren min på den skolen.

Anonymous poster hash: 86fc2...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regner med det er Rommen skole du 'flykter fra' ( deg er jo den eneste i Norge som kan skilte med en så høy %.) Fjellhamar skole er bra i Lørenskog, det er også Norges største barneskole... De ligger rett ofre grensen til Akershus... Ellers hører jeg bra ting om Rasta...

Anonymous poster hash: 77131...bd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er Rommen skole du 'flykter fra' ( deg er jo den eneste i Norge som kan skilte med en så høy %.) Fjellhamar skole er bra i Lørenskog, det er også Norges største barneskole... De ligger rett ofre grensen til Akershus... Ellers hører jeg bra ting om Rasta...

Anonymous poster hash: 77131...bd1

Takk for svar! Jeg er som sagt veldig usikker og har lite kjennskap til de ulike skolene utenfor Oslo.

Anonymous poster hash: 86fc2...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellhamar er Norges største skole og er en skole med mange nasjonaliteter. Den er diger!

Rasta er en lite skole. Skolen er bra, men miljøet i nærmiljøet er preget at utlendinger.

Kurland skole ligger rett bak Ahus og er en liten bygd. Her går det ca 300 elever. Skolen er velholdt. Nærmiljøet er veldig bra. Mange rekkehus, mange barn og ikke gjennomgangstrafikk. Busser til Oslo ikke langt fra skolen. Eneste minuset er at det er dyrt der.

Lykke til!!

Anonymous poster hash: 8293b...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellhamar skole kan kanskje være noe?

Da kan du ta toget til Oslo S, det var vel 15-20 min?

Jeg kjenner noen som bor på Fjellhamar og de har barn som går der nå og de trives, men som sagt så har det mye med hva man selv gjør det til, og hvordan klassemiljøet er, og hvordan lærere er.

Er man sterk og uavhengig klarer man seg, men om man er lettpåvirkelig og usikker er det lett for å bli dratt inn i miljø som ikke er bra,

og om man blir sett på som svak er det lett å bli mobbet.



Anonymous poster hash: 6471b...466
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det desverre slik at det ofte er dyrere på Fjellhamar, enn i de stedene i Oslo som har en slik fordeling på skolene. Men kan anbefale Fjellhamar, kort vei til det meste, og hyggelig!



Anonymous poster hash: 25bcc...5df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med det er Rommen skole du 'flykter fra' ( deg er jo den eneste i Norge som kan skilte med en så høy %.) Fjellhamar skole er bra i Lørenskog, det er også Norges største barneskole... De ligger rett ofre grensen til Akershus... Ellers hører jeg bra ting om Rasta...

Anonymous poster hash: 77131...bd1

Benterud skole, Solheim skole er også bra på Lørenskog.

Anonymous poster hash: 7575c...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellhamar er Norges største skole og er en skole med mange nasjonaliteter. Den er diger!

Rasta er en lite skole. Skolen er bra, men miljøet i nærmiljøet er preget at utlendinger.

Kurland skole ligger rett bak Ahus og er en liten bygd. Her går det ca 300 elever. Skolen er velholdt. Nærmiljøet er veldig bra. Mange rekkehus, mange barn og ikke gjennomgangstrafikk. Busser til Oslo ikke langt fra skolen. Eneste minuset er at det er dyrt der.

Lykke til!!

Anonymous poster hash: 8293b...be8

Etter å ha satt meg bedre inn i dette, viser det seg at boligen jeg skal se på sogner til Finstad skole.

Anonymous poster hash: 86fc2...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det desverre slik at det ofte er dyrere på Fjellhamar, enn i de stedene i Oslo som har en slik fordeling på skolene. Men kan anbefale Fjellhamar, kort vei til det meste, og hyggelig!

Anonymous poster hash: 25bcc...5df

Jeg har sett litt på området Finstadjordet som sogner til Finstad skole. Vi har et budsjett på 3500000 kr. Og må ha minst to soverom i boligen.

Anonymous poster hash: 86fc2...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha satt meg bedre inn i dette, viser det seg at boligen jeg skal se på sogner til Finstad skole.

Anonymous poster hash: 86fc2...81f

Jeg ville heller send ungene mine på Finstad skole enn Rasta, Benterud, Fjellhamar og Solheim.

Dessuten er det fritt skolevalg så du kan velge hvilken skole du vil ungen din skal gå på. Husker jeg rett så er grensa mellom Finstad og Kurland utvaska så du kan få barnet inn på Kurland om du skulle ville det :)

Jeg hadde aldri sendt min unge på Fjellhamar skole!

Anonymous poster hash: 8293b...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller send ungene mine på Finstad skole enn Rasta, Benterud, Fjellhamar og Solheim.

Dessuten er det fritt skolevalg så du kan velge hvilken skole du vil ungen din skal gå på. Husker jeg rett så er grensa mellom Finstad og Kurland utvaska så du kan få barnet inn på Kurland om du skulle ville det :)

Jeg hadde aldri sendt min unge på Fjellhamar skole!

Anonymous poster hash: 8293b...be8

Boligen jeg skal se på ligger på Finstadjordet, nærheten av Løken. Og sogner til Finstad skole, er det i nærheten av Kurland? Hovedgrunnen til at jeg flytter er skole, så jeg vil forsikre meg om at det er en god skole.

Anonymous poster hash: 86fc2...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligen jeg skal se på ligger på Finstadjordet, nærheten av Løken. Og sogner til Finstad skole, er det i nærheten av Kurland? Hovedgrunnen til at jeg flytter er skole, så jeg vil forsikre meg om at det er en god skole.

Anonymous poster hash: 86fc2...81f

Jeg mener å huske at det går en grense på sykehusområdet. Noen elever går på Finstad andre på Kurland. Da jeg jobbet I området var det mange Finstad elever som flyttet til Kurland skole pga at Kurland er en mindre skole. Jeg kan se om jeg får sjekket opp i det 😊

Anonymous poster hash: 8293b...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visst dette funker så ser du at oppe til høres står det Kurland. Den røde pila står på Finstad skole. Det rosa området er sykehusområdet. Her bor det mange elever som sokner til Kurland dog Finstad alt etter hvor på området de bor. Som jeg sa så er det mange (opprinnelige) Finstad elever på Kurland skole. Du kan jo kontakte skolene og sammenlikne :)

Anonymous poster hash: 8293b...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...