AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #1 Skrevet 27. mars 2015 Jeg begynte å gå til psykolog i forbindelse med at moren min har vært syk, og jeg i etterkant av dette har fått angst og vært deprimert. Moren min har vært mye psykisk syk, og det er mye slik sykdom i familien. Jeg går nå til terapi, og lurer på: setter psykologen diagnose på meg? vi har i utgangspunktet kun snakket om at jeg er deprimert, og angsten min. Men om jeg f.eks. er bipolar eller lignende, finner han ut av det? Sier han dette til meg? Kan han ha satt en diagnose på meg eller en midlertidig diagnose uten at jeg er klar over dette? Anonymous poster hash: b25cb...aeb
Gjest Vevila Skrevet 27. mars 2015 #2 Skrevet 27. mars 2015 De setter som regel en diagnose ganske raskt, bare som et utganspunkt. I ditt tilfelle er det mye mulig; angst/depresjon som står. Diagnosene kan endres etter hvert under behandlingen, både med og uten din viten. Er du nyskjerrig er det nok bare å spørre.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #3 Skrevet 27. mars 2015 Jeg trodde jeg bare var deprimert, men da jeg sluttet og fikk avsluttende brev i posten sto det at jeg i tillegg til depresjon hadde avhengig personlighetsforstyrrelse. Det hadde ikke blitt nevnt i løpet av samtalene. Anonymous poster hash: d28a7...cec
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2015 #4 Skrevet 27. mars 2015 Jeg mener at god praksis er å utrede, sette diagnose, og SELVFØLGELIG informere pasienten om dette. Og faktisk ikke bare informere, men drøfte diagnosen psykologen har kommet frem til sammen med pasienten for å sjekke om han eller hun kjenner seg igjen i diagnosen. Det er en fryktelig uting at folk går til psykolog og får stilt diagnoser de ikke aner er tilfellet. Likevel, det er nok noe forskjell på de som jobber offentlig og de som jobber 100% privatpraktiserende. Jeg tror at de som jobber offentlig er flinkere til å bruke diagnosesystemet og tilpasse behandling deretter. Dette er min påstand. Anonymous poster hash: fa4ce...e20 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #5 Skrevet 28. mars 2015 Jeg har opplevd å få både personlighetsforstyrrelse og tilbakevendende depressiv lidelse (alvorlig) uten å bli informert. Flere ganger hos ulike psykologer. Og jeg synes det er sterkt kritikkverdig. Anonymous poster hash: 52ec5...7a8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #6 Skrevet 28. mars 2015 De setter som regel en diagnose ganske raskt, bare som et utganspunkt. I ditt tilfelle er det mye mulig; angst/depresjon som står. Diagnosene kan endres etter hvert under behandlingen, både med og uten din viten. Er du nyskjerrig er det nok bare å spørre. Får ikke alle utdelt sånn skjema på første time som man må svare på da? På disse skjemaene er det jo lett for psykologen å finne ut av hvilken alvorlighetsgrad man står ovenfor, sikkert også eventuelle diagnoser. Anonymous poster hash: 65c15...5a5
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #7 Skrevet 28. mars 2015 Får ikke alle utdelt sånn skjema på første time som man må svare på da? På disse skjemaene er det jo lett for psykologen å finne ut av hvilken alvorlighetsgrad man står ovenfor, sikkert også eventuelle diagnoser. Anonymous poster hash: 65c15...5a5 De må ha utredningssamtaler også. Et skjema gir kun en pekepinn. Like viktig å observere personen.Anonymous poster hash: 52ec5...7a8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå