Gå til innhold

psykolog - diagnose

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å gå til psykolog i forbindelse med at moren min har vært syk, og jeg i etterkant av dette har fått angst og vært deprimert. Moren min har vært mye psykisk syk, og det er mye slik sykdom i familien.

Jeg går nå til terapi, og lurer på: setter psykologen diagnose på meg? vi har i utgangspunktet kun snakket om at jeg er deprimert, og angsten min. Men om jeg f.eks. er bipolar eller lignende, finner han ut av det? Sier han dette til meg? Kan han ha satt en diagnose på meg eller en midlertidig diagnose uten at jeg er klar over dette?

Anonymous poster hash: b25cb...aeb
Videoannonse
Annonse
Gjest Vevila
Skrevet

De setter som regel en diagnose ganske raskt, bare som et utganspunkt. I ditt tilfelle er det mye mulig; angst/depresjon som står. Diagnosene kan endres etter hvert under behandlingen, både med og uten din viten. Er du nyskjerrig er det nok bare å spørre. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde jeg bare var deprimert, men da jeg sluttet og fikk avsluttende brev i posten sto det at jeg i tillegg til depresjon hadde avhengig personlighetsforstyrrelse. Det hadde ikke blitt nevnt i løpet av samtalene.

Anonymous poster hash: d28a7...cec
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at god praksis er å utrede, sette diagnose, og SELVFØLGELIG informere pasienten om dette. Og faktisk ikke bare informere, men drøfte diagnosen psykologen har kommet frem til sammen med pasienten for å sjekke om han eller hun kjenner seg igjen i diagnosen. Det er en fryktelig uting at folk går til psykolog og får stilt diagnoser de ikke aner er tilfellet.

Likevel, det er nok noe forskjell på de som jobber offentlig og de som jobber 100% privatpraktiserende. Jeg tror at de som jobber offentlig er flinkere til å bruke diagnosesystemet og tilpasse behandling deretter. Dette er min påstand.

Anonymous poster hash: fa4ce...e20
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd å få både personlighetsforstyrrelse og tilbakevendende depressiv lidelse (alvorlig) uten å bli informert. Flere ganger hos ulike psykologer. Og jeg synes det er sterkt kritikkverdig.

Anonymous poster hash: 52ec5...7a8

AnonymBruker
Skrevet

De setter som regel en diagnose ganske raskt, bare som et utganspunkt. I ditt tilfelle er det mye mulig; angst/depresjon som står. Diagnosene kan endres etter hvert under behandlingen, både med og uten din viten. Er du nyskjerrig er det nok bare å spørre. :)

Får ikke alle utdelt sånn skjema på første time som man må svare på da? På disse skjemaene er det jo lett for psykologen å finne ut av hvilken alvorlighetsgrad man står ovenfor, sikkert også eventuelle diagnoser.

Anonymous poster hash: 65c15...5a5

AnonymBruker
Skrevet

Får ikke alle utdelt sånn skjema på første time som man må svare på da? På disse skjemaene er det jo lett for psykologen å finne ut av hvilken alvorlighetsgrad man står ovenfor, sikkert også eventuelle diagnoser. Anonymous poster hash: 65c15...5a5

De må ha utredningssamtaler også. Et skjema gir kun en pekepinn. Like viktig å observere personen.

Anonymous poster hash: 52ec5...7a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...