Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #1 Skrevet 19. august 2004 Hørte i nyhetene i dag at tallet på arbeidsledige lærere hadde passert 5000, en kraftig økning fra i fjor. Med andre ord er det endelig blitt konkurranse også om lærerjobber. Når kommunene får mindre penger for hvert år, er det vel ikke så rart at man for eksempel kutter ned på antall grendeskoler? Dermed blir det i disse kommunene færre skoler, større klasser (kanskje 18 elever i stedet for 2) og derfor færre unødvendige stillingshjemler. Selvsagt er det kjipt å utdanne seg til midlertidig arbeidsledighet, eller å måtte ta en annen jobb enn drømmejobben. Men noen katastrofe er det absolutt ikke, det er ikke verre for lærere å være arbeidsledig enn det er for 100 000 andre. Eller hva?
Gjest Madam Felle Skrevet 19. august 2004 #2 Skrevet 19. august 2004 Det er bare så synd, at det er ikke bare lærerene det går ut over, men elevene lider også. Større klasser gir mindre tid til hver enkelt elev.
Gjest TomKrus Skrevet 19. august 2004 #3 Skrevet 19. august 2004 Hørte i nyhetene i dag at tallet på arbeidsledige lærere hadde passert 5000, en kraftig økning fra i fjor. Med andre ord er det endelig blitt konkurranse også om lærerjobber. Når kommunene får mindre penger for hvert år, er det vel ikke så rart at man for eksempel kutter ned på antall grendeskoler? Dermed blir det i disse kommunene færre skoler, større klasser (kanskje 18 elever i stedet for 2) og derfor færre unødvenige stillingshjemler. Selvsagt er det kjipt å utdanne seg til midlertidig arbeidsledighet, eller å måtte ta en annen jobb enn drømmejobben. Men noen katastrofe er det absolutt ikke, det er ikke verre for lærere å være arbeidsledig enn det er for 100 000 andre. Eller hva? Det føles nok kjipt at store andeler av dem utdanner seg rett ut i arbeidsløsheten. Så i stedet for å gå på høyskolen i tre(fire?) år kunne man nok ha jobbet seg opp en grei arbeidserfaring. Men selvfølgelig er vel dette bare midlertidig, men det kan ta noen år før de får seg en lærerjobb. Det samme problemet nå virker det som om man har i yrkesrettede utdanninger på vgs. Slike vg-skoler har blitt mer populære nå, men antall lærlingplasser øker ikke nødvendigvis tilsvarende med antall studieplasser, og markedet har ikke like stort behov som det utdannes fagpersoner. Så klart oppleves det bittert.
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #4 Skrevet 19. august 2004 Det er bare så synd, at det er ikke bare lærerene det går ut over, men elevene lider også. Større klasser gir mindre tid til hver enkelt elev. Klart at større klasser gir mindre tid til hver enkelt elev, og jeg ser helt klart at Stortingets vedtak, eller mangel på vedtak, om begrensninger i gruppestørrelser kan ha uheldige konsekvenser. Men store deler av en eventuell reduksjon ligger jo i at tallet på små, små grendeskoler er redusert. Jeg for min del ville aldri latt Daniel og fremtidige småsøsken gå på en fådelt skole der det knapt var en eneste jevnaldrende og der kvaliteten på det pedagogiske tilbudet var avhengig av dagsformen og den generelle kvaliteten hos én lærer. Derfor er jeg glad for at min kommune har fått en ryddig skolestruktur, der midler fra innsparte lærerhjemler faktisk er blitt frigjort til tiltak som virkelig bedrer læringsmiljøet.
Gjest Chrizzy Skrevet 19. august 2004 #5 Skrevet 19. august 2004 Jeg for min del ville aldri latt Daniel og fremtidige småsøsken gå på en fådelt skole der det knapt var en eneste jevnaldrende og der kvaliteten på det pedagogiske tilbudet var avhengig av dagsformen og den generelle kvaliteten hos én lærer. Det er jo en side som kan være negativ da, men i gjennomsnitt så er elevene på "grendeskoler" mye sterkere faglig og tryggere i skolesituasjonen. Det handler jo om så mange ting. En stor del av en lærers jobb er å se alle sine elever, vite hva som foregår i livet deres, være nær......... Tror du at din Daniel blir "sett" like lett i en stor klasse, ofte en klasse med 1-3 elever med ADHD eller andre syndrom? Eller en skole der elevene har masse forskjellige lærere, vikarer, assistenter osv? Selv mener jeg ikke at det ene egentlig er bedre enn det andre, for begge deler har pluss og minussider. MEN mitt barn hadde jeg gjerne latt gå på en liten grendeskole
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #6 Skrevet 19. august 2004 i gjennomsnitt så er elevene på "grendeskoler" mye sterkere faglig og tryggere i skolesituasjonen. Man hører, ser og leser noe helt annet enn denne påstanden. Gi meg en link til statistikk.
Gjest TomKrus Skrevet 19. august 2004 #7 Skrevet 19. august 2004 Man hører, ser og leser noe helt annet enn denne påstanden. Gi meg en link til statistikk. Du kom da med en påstand først, så det er vel strengt tatt du som bør komme med noen dokumentasjon annet enn hearsay.
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #8 Skrevet 19. august 2004 Ikke forstyrr. Ammetråden er lenger ned på siden.
Gjest Chrizzy Skrevet 19. august 2004 #9 Skrevet 19. august 2004 Man hører, ser og leser noe helt annet enn denne påstanden. Gi meg en link til statistikk. Har ikke noen statistikk. Men jeg ER lærer på en stor skole. Og dette tema ble diskutert mye under utdanningen og likeså nå når jeg er i arbeid. Hadde bla praksis på en "liten grendeskole"
kjellebassen Skrevet 19. august 2004 #10 Skrevet 19. august 2004 Selv ville jeg tro at ersom lærerkvaliteten var omtrent den samme på den store og den lille skolen så ville det være best å gå på den lille. Ikke fordi at de beste elevene er bedre der, for det tror jeg ikke. De beste vil være best uansett. Grunnen til at en liten skole er bedre er at det er mye lettere å fange opp de elevene som IKKE gjør det så bra. Læreren vil da ha mer tid til å hjelpe elever med problemer enn det en lærer på en stor skole ville ha. Og det er jo slik a mange elever ville synes det var flaut å havne i en "spesialklasse" for å få mer hjelp når de går på en stor skole og heller prøver å hjemme seg bort, noe som er mye vanskeligere på en liten skole.
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #11 Skrevet 19. august 2004 Chrizzy; jeg vet at dette blir diskutert mye både på lærerværelser og ikke minst underveis i utdanningen. Og det er bra å lese at du har det synet du har; av de pedagogene jeg har diskutert dette med er det ingen som ville ønsket sine barn inn på en fådelt skole nettopp på grunn av alle de læringsmessige ulempene en slik organisering medfører. Ingen før deg, altså - takk for nyanser! Men om vi dermed blir enige, se dét er en annen sak!
Gjest Valhalla Skrevet 19. august 2004 #12 Skrevet 19. august 2004 Huff da,jeg som vil bli lærer :cry:
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #13 Skrevet 19. august 2004 Huff da,jeg som vil bli lærer :cry: Du har minimum fire år igjen til du er kvalifisert. Innen den tid vil store deler av dagens godt voksne lærerstand ha gått ut på ymse typer pensjon, så dine muligheter bør ikke være så hårreisende dårlige. Bare pass på at du velger fag som skolene ønsker/har behov for. Det er ikke sikkert at historie og KRL (nei, forresten... ) er det smarteste.
Gjest Valhalla Skrevet 19. august 2004 #14 Skrevet 19. august 2004 Driter jeg i,jeg velger det som intereserer meg
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #15 Skrevet 19. august 2004 Driter jeg i' date='jeg velger det som intereserer meg[/quote'] Som for eksempel..?
Gjest Valhalla Skrevet 19. august 2004 #16 Skrevet 19. august 2004 historie :-) P.S i dag lærte jeg at kapitalisme = umoralsk
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #17 Skrevet 19. august 2004 Valhalla; betyr dét at du har tenkt å ta hovedfag, eller betyr det at du har tenkt å ta lærerutdanning ispedd en årsenhet historie eller noe deromkring?
Gjest Valhalla Skrevet 19. august 2004 #18 Skrevet 19. august 2004 Det betyr ikke annet enn at jeg svarte på hva som intereser meg
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #19 Skrevet 19. august 2004 Det betyr ikke annet enn at jeg svarte på hva som intereser meg Sånn rent bortsett fra at du for noen minutter siden hevdet at du hadde tenkt å bli lærer. Men pytt! Jeg prøvde bare å late som om jeg er en hyggelig fyr som bryr seg om andre mennesker.
Gjest Anonymous Skrevet 19. august 2004 #20 Skrevet 19. august 2004 Huff da' date='jeg som vil bli lærer :cry:[/quote'] Til orientering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå