Gå til innhold

Når man trenger hjelp!


Anders26år

Anbefalte innlegg

Var på vei hjem fra trening i dag da jeg så en mann ligge å blø på rett forran en taxiholdeplass .

Før jeg fikk kommet meg dit så kom en dame som jeg så hadde prøvd å hjelpe han opp mot meg og spurte meg om hjelp.

Da jeg kom bort til mannen så jeg at han blødde ganske bra fra nese og øyet + at han var helt bortreist i hodet .

Jeg prøvde å snakke med han men han svarte på helt andre ting . Vi fikk han opp og i ly fra regnet fordi det pøsregnet og han lå i en søledam!

Vi prøvde først å få han med bort til legekontoret men han nektet å gå noen steder .

Vi valgte da å ringe legevakten !

Dette var en mann som tydeligvis drakk mye men hadde slått seg kraftig og blødde masse.

Det jeg reagerte på var at hun damen fortalte meg at hun fant han der forran 5 taxi som sto og ventet på kunder uten at de gadd å hjelpe han mens ha lå og blødde i en søledam i det værste regnet .

Hun fortalte meg at hun jobbet som hjelpepleier og så at han måtte ha legehjelp .

Hun hadde prøvd få han opp fra dammen før jeg kom men det var jo umulig for han veide hvertfall 100 kg.

Da sykebilen kom valgte de å ta han med seg !

Det er helt utrolig at folk kan bare sitte 2 meter fra en person som trenger hjelp uten å gidde å gjøre en dritt for å hjelpe , hva har skjedd med oss??

Alkoholiker eller ikke , noen ganger trenger man hjelp!

Denne mannen prøvde å gi meg 200 kr bare fordi jeg prøvde å hjelpe han , så takknemlig var han !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dessverre sånn mennesker er. Vi tør ikke stikke oss fram, redd for å dumme oss ut eller gjøre en feil og tror alltid at noen andre vil gjøre det. Det er helt forferdelig, men dessverre ikke noe nytt. Og det verste er at disse drosjesjåførene kunne enkelt ringt en sykebil, sittende trygt og tørt i sin egen bil, men det gjorde altså ingen av dem! :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammelig!

Honnør til dere for god innsats, om du en dag får barn får du prøve å videreføre slik tankegang. Det samme gjelder i og for seg ellers i vår hverdag i sosialisering med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klappe: for deg Anders26år - jeg liker å tro at jeg hadde vært like flink, men jeg er ikke helt sikker...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre sånn mennesker er. Vi tør ikke stikke oss fram' date= redd for å dumme oss ut eller gjøre en feil og tror alltid at noen andre vil gjøre det. Det er helt forferdelig, men dessverre ikke noe nytt. Og det verste er at disse drosjesjåførene kunne enkelt ringt en sykebil, sittende trygt og tørt i sin egen bil, men det gjorde altså ingen av dem! :-x

Du har rett der. Frykten for å drite seg ut er ganske stor hvis man er usikker på situasjonen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*bøyer meg i støvet for Anders26*

Bra at du ikke bare gikk videre. Skremmende at folk faktisk gjør det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har folk blitt likegyldige i dagens samfunn. Selv bor jeg i Halden og en dag jeg gikk nedover gågata så jeg en mann som lå midt i gågata uten at noen ville hjelpe ham. Da gikk jeg bort og hjalp ham opp på bena. Han var alkoholiker men var ikke skadet. Det som slo meg var hvor mange mennesker som bare gikk forbi uten å hjelpe. Finnes det ingen medmenneskelighet igjen i verden?? Jeg ble skikkelig forbanna på at folk kan bare gå forbi andre som ligger på bakken slik uten å hjelpe. Og dette skjedde i en liten by som Halden der "alle kjenner alle". :evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da lys i tunnelen! Veldig bra, Anders. jeg hars elv gjort det samme, da var det også en alkoholiker/narkoman, skitten og forslått som lå på fortauet. Folk tråkket faktisk over ham da han lå der, isteden for å gå rundt. ufattelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre mange mennesker velger å handle/eller IKKE handle i slike situasjoner etter å ha spurt seg selv " JEG HJELPE TIL HER - ELLER ER DET IKKE NØDVENDIG?" Ser man et menneske som ligger såret på bakken burde jo dette klart kvalifisere til en "her må jeg hjelpe til" situasjon, men noen er feige og analyserer situasjonen videre og kommer fram til: "det er jo bare en alkoholiker så det er sikkert ikke nødvendig at akkurat jeg hjelper til....". Håper virkelig ikke jeg kommer fram til en like feig løsning dersom jeg havner oppi en slik situasjon! Det å hjelpe andre bør ikke være basert på en følelse av at dette er noe jeg MÅ gjøre, istedet bør det være noe man gjør automatisk fordi man selv ønsker det og fordi man ser at det er det eneste rette å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd en gjeng med menn som var kjempehjelpsomme. (ikke ironisk, selv om det kanskje kunne virke sånn :ler: ) Jeg tenkte på å sette en takkebilag i avisa, men det ble aldri noe av. Men kanskje en av dem kjenner seg igjen hvis de leser her...

Ihvertfall - jeg hadde vært på byen og blitt overstadig (drita full, på godt norsk). Hadde glemt igjen jakka mi inne på dette utestedet og gikk alene. Det var vinter og glatt og jeg hadde sommersko (kjempesmart den gangen, gitt...)

Jeg var også kjempelei meg og var full pga en krangel med han jeg var sammen med den gangen.

Jeg datt. Jeg husker at jeg datt, men ikke hvordan. Jeg husker at jeg så en 3-4 menn stå på andre siden av veien å prate sammen, og så husker jeg at jeg datt og ble borte et lite øyeblikk.

Da jeg kom til meg selv var det en 3-4 menn som hjalp meg opp. To av dem hjalp meg til legevakten, og han ene ble tilogmed igjen på legevakta sammen med meg til jeg ble ropt inn til legen.

Jeg var kjempeglad for denne hjelpen. Jeg hadde brukket beinet i ankelen og kunne ikke gå, så all honnør til de som hjalp meg...

Han som hjalp meg til legevakta skulle egentlig på en fest videre, men valgte å sitte sammen med meg...

Kjempe syns jeg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest velger som regel det enkleste og det er å se vekk og skynde seg forbi. Det er bra at det er noen som deg Anders 26år :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lovet meg selv at jeg aldri skal gå forbi noen som trenger hjelp!

Til nå har jeg heller ikke gjort det. Jeg har tatt meg av mennesker som har falt om i heten, mennesker med diabetes som har fått altfor lavt blodsukker, gamle damer og menn som faller, samt folk som har blitt svinbanket på byen.

Jeg har rett og slett ikke samvittighet til noe annet. Og så takknemlige som de menneskene er i etterkant!

Vil anbefale alle som ikke har det, om å ta et førstehjelpskurs. Det kan redde liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder alkoholikere så har folk en tendens til å tneke "han er sikkert bare full", også gi faen. Men vi er alt for lite flinke til å bry oss generelt sett. Det har faktisk hendt i Norge at folk har blitt drept på gata, mens folk har gåt forbi og sett en annen vei. Og dere husker kanskje hun jenta i Tyskland som ble voldtatt midt på lyse dagen, mens folk så en annen vei? Jeg skjønner ikke at noen greier å ignorere slike ting. Det er så lett å bare finne frem mobilen og ringe ett nødnummer i det minste, selv om man ikke tør å blande seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Anders 26år : :blomst:

..og jeg ville gjort det samme. Hadde aldri hadde samvittighet til å bare gå...tenk om det var min bestefar eller noen andre jeg er glad i? (og man er vel glad i sine kjære selvom de er narkoman/alkoholiker??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er redd for å dumme seg ut burde virkelig ikke spille noen rolle i en slik situasjon.Skjønner meg ikke på mennesker som velger å snu ryggen til slike situasjoner og mennesker.

Også reagerte jeg litt på at Arkana skrev "det er desverre slik mennesker er", for jeg er hvertfall ikke slik :o

En stor :dagensrose: til deg Anders :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...