Gå til innhold

Dere som jobber fulltid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser dagen deres ut?

Tenker at det blir ganske travelt.

- når spiser dere middag? Og blir det noe kveldsmat?

- tid for lekser?

- annet husarbeid

- aktiviteter som barn drar på

- handling av matvarer

Anonymous poster hash: 6fb76...3d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er travelt. Vi jobber fulltid begge to. To barn i bhg.

-middag: ca kl fem. Kveldsmat (yoghurt m gryn i, en brødskive, el.l) halv sju ca.

-vi har ikke lekser ennå, men er spent på hvordan vi skal klemme det inn i tidsskjemaet. Skolebarn legger seg vel litt senere så vi får vel en time ekstra på kvelden til det når den tid kommer...

-husarbeid: vaskehjelpen tar seg av vaskingen. Takk og lov for henne! Ellers gjør vi det som trengs innimellom, ingen spesielle rutiner på dette.

-matvarer handles etter jobb, den av oss som ikke plukker opp barna stikker innom butikken på veg hjem. Blir stort sett handlet en gang per dag, vi er dårlige på å storhandle og planlegge ukesmenyer.

Anonymous poster hash: 79368...e69

AnonymBruker
Skrevet

Planlegger mat for hele uka på søndag. En av oss handler på vei hjem på mandag så vi slipper å tenke på det. Vi spiser stort sett 1715.

Vi har ikke barn. Hvordan de med full jobb og barn får hverdagen til å gå i hop - det forstår jeg ikke ;)

Anonymous poster hash: de4e1...b0b

• Liker 1
Skrevet

Han leverer, jeg henter. Når han kommer hjem leker han med vesla mens jeg lager middag. Mat senest 5. Vanligvis ikke kveldsmat, kanskje en frukt eller en youghurt, litt avhengig av om hun er sulten eller ikke. Storhandler hele familien på lørdag formiddag (himla rolig og fint på butikken klokka 8 en lørdag gitt), hvis vi trenger noe mer i løpet av uke (f.eks. brød/melk) stikker vi enten alle 3 etter middag, eller bare en av oss voksne, avhengig av hvor sliten hun er. Noen ganger handler en av oss på vei hjem fra jobb.

Kun barnehagealder nå da, hvordan vi gjør det med lekser tar vi når det kommer.

Skrevet

Vi har løst det ved å bytte om på rekkefølgen av måltider.
Begge har vært hjemme ca 16.00. Da finner vi litt brødmat eller frukt, og så er det lekser som skal settes i gang. Det blir gjort så mye som mulig frem til f.eks. selskap eller fotballtrening osv, og så gjøres resten evt. når det er ferdig. Og så blir det middag ca klokka 19.00, litt TV tid, og lesing og kvalitetstid sammen.

Hvis dere får utdelt ukeplan og har tilgang på skolebøkene hele uka eller oppgaver skal gjøres på nett så vil det være lurt å få gjort det meste på de dagene det ikke er noen planer. Og er det aktiviteter hver eneste dag så bør det begrenses. Slikt stress er ikke en god situasjon for barn :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

- tid for lekser?

- annet husarbeid

- handling av matvarerAnonymous poster hash: 6fb76...3d9

Middag ca.17, 17.30.

Lekser gjøres rett etter skolen på mandag (har ukeplan), da vi har en time å vente på en aktivitet, og den nyttes godt. Skippertakmetoden ... Ellers er det bare lesing, det gjør vi ved leggetid.

Har vaskehjelp, forøvrig er det kaos

Skolebarnet har to aktiviteter, og uendelig med bursdagsselskaper. Det beryr at vi spiser middag kl.19 de dagene (bytter kveldsmat/middag).

Vi har middagslevering levert på døra for en uke av gangen. Melk og brød osv plukker en av oss opp når vi henter i bhg el skole.

Annen handling kan være et problem, må ofte stikke ut i lunsjen for å finne en bursdagspresang el.

Anonymous poster hash: bc526...2f3

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet (endret)

Lekser medan eg lagar middag

Middag mellom 16 og 1630

Kvelds kl 1845

Legging kl 1915

Fritidsaktiviteter kl 1700-1800 (berre 1 dag)

Handling kl 1545

Eg er åleine med ett barn.

Endret av Stjerner og planeter
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber turnus, han jobber bare dagtid, så dagene varierer litt. Hvis vi begge jobber dagtid, er han ferdig 15.30 og jeg 16.30-17.00, han henter i bhg, og skolebarnet kommer hjem ca 15.45. De spiser litt da, før skolebarnet gjør lekser, og så tar de seg gjerne en tur ut og spiller ball, går en tur i skogen, sykler eller lignende. Jeg er hjemme 17-17.30. Det er fritidsaktivitet for skolebarnet to-tre ganger i uken, som regel fra 17.30-18.30. Vi spiser middag ca 18.30-18.45. Barnehagebarnet legger seg rundt 19.30, skolebarnet kl 20. Mannen og jeg legger hvert vårt barn (bytter på annenhver dag), leser bok, synger og prater. Fra ca 20.45 har vi tid til trening, husarbeid, lesing og diverse. Handling gjør vi som regel på fredager etter jobb, da drar en av oss etter jobb med ferdig handleliste. Småhandling gjør den som henter.

Anonymous poster hash: 60bf3...b96

Skrevet (endret)

Vi jobber fult begge to+ at mannen jobber deltid og har hobbyer i tillegg.

Vi har mine og dine barn.

Mitt barn bor mest hos oss,og hans annenhver uke.

Jeg jobber rett ved skolen til barna og gåavstand hjemmefra. Det er deilig!

Jeg lager mest middager,for jeg er først hjemme.

Barna starter på lekser og gjør de mens jeg lager middag.

Barna har hver sin aktivitet i uka.

Mannen handler mest.

Middag ca 17/1730. Kveldsmat kl 19. Mest kun frukt.

Jentene på 8 og 9 legges kl 20.00. Gutten på snart 12 ca 2100

Endret av oslojente1980
Skrevet

- tid for lekser?

- annet husarbeid

- handling av matvarer

Skolebarna går selv, barnehagejenta leveres av en av oss (oftest mannen). Jeg henter oftest, både i barnehage og SFO, siden jeg slutter tidligere enn han.

Middag mellom 17 og 18, som regel. Barnehagen har ganske sent ettermiddagsmåltid, så det går greit å vente en stund til middag. Så dropper vi kveldsmat- hvis noen av de større ungene er sultne kan de jo ordne seg selv.

Lekser for barneskolebarna gjøres mens jeg/mannen lager middag. Tidligst mulig, i hvert fall, og ofte rett etter skoletid. Samme med øving osv. De største barna har orden på dette selv.

Vi rydder etter oss daglig på kjøkken, i stua osv og vasker tøy daglig. Men det store husarbeidet tar vi i helgen. Med alle mann i arbeid tar det ikke så lang tid. Det hender likevel vi ikke får gjort det, da prøver jeg å ta litt og litt i løpet av uka (er hjemme i permisjon nå, må bli strengere når jeg begynner å jobbe igjen).

Vi har flere aktiviteter daglig, også+ i helgene, men det går fint. En blanding av at barna går selv, jeg kjører eller mannen kjører, alt etter hva som passer seg. Det kan også kombineres med handling.

Handle gjør vi tre-fire ganger i uka. Orker ikke lage full ukesmeny, og vi må uansett handle melk, frukt osv i løpet av uka. Men tenker alltid et par dager fram i tid når vi handler, så vi slipper å måtte handle hver dag.

Ungene legger seg mellom klokka 19:00 og 23:00. Jeg legger meg ofte tidligere enn de eldste :ler:

Det er hektisk, men jeg synes egentlig det går veldig greit. Det eneste er at jeg gjerne skulle hatt det enda finere i huset, men jeg har bare innsett at det må komme når vi ikke har fullt så høyt tidspress. Inntil da får "greit nok" være greit nok :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet turnus, enten 7-15/15-22 eller fri (jobber tredjehver helg, og 35,5 timers uke, så har litt fri i ukedagene). Han har flexitid. Når jeg har dagvakt leverer han i bhg, og jeg henter kl 15.15. Jeg og barnet drar innom butikken og så hjem. Spiser brødmat/yoghurt/frukt. Leker og slapper av. Pappaen kommer kl 18.15. Og vi spiser middag rundt da. Ungen legges kl 19.30 av en av oss. Husarbeid, handling o.l. gjøres stort sett av meg når jeg er hjemme på dagtid før kveldsvakt.

Barnet går ikke på noen aktivitet. Jeg syns ikke vi har det travelt. Det er nok fordi jeg jobber turnus, og fordi jeg har kort reisevei, samt slutter på jobb kl 15 etter dagvakter.

Når jeg har kveldsvakt leverer jeg i bhg kl 10. Mannen henter kl 16, og de spiser middag ca 17.30.

Anonymous poster hash: 7e07a...309

AnonymBruker
Skrevet

Alene med to skolebarn. Henter rundt 16, de gjør lekser mens jeg lager middag. Ferdig med middag og lekser rundt 17. Aktiviteter 3 dager i uka. 3 klassingene følges til aktivitet og hentes 1,5 time etterpå. 1 klassingene er da gjerne ute å leker med venner. Den tiden brukes gjerne på huset.

Lørdag formiddag handles det for hele uka og huset får gjerne en overhaling også på søndag. Klesvask gjøres hver dag omtrent og tar jo ikke tid. Vi rydder alltid opp etter oss med en gang.

Kl 19 er innetid og da er det kvelds og litt kos før eventuell dusjing før legging. Føler ikke vi stresser.

Har kort vei til jobb og fleksitid da.

Anonymous poster hash: 302f9...13f

Skrevet

Opp klokka 6 om morran, jobber fra 7 til 18-22, noen ganger rundt hele døgnet. Jobber også helger som regel. Tar meg fri når jeg kan, men det er ikke så ofte.

Jobben står for maten, som jeg kan bestille eller kjøpe hvor jeg vil. Har ei dame som kommer to dager i uka og vasker og rydder.

Skrevet

Jeg leverer ungene i barnehagen, mannen starter tidlig på jobb (7) og henter ungene. Når jeg kommer hjem står middagen på bordet - vi spiser ca klokka fem. Så er det leking og barne-tv, og kveldsmat halv sju. Tett mellom måltidene, men forunderlig nok spiser ungene masse til kveldsmat. Én dag i uka går det ene barnet på allidrett, da kommer jeg litt tidligere hjem fra jobb for at vi skal rekke å spise og gå ut døra igjen klokka fem. Jeg pådrar meg jevnt og trutt noen minustimer som jeg tar igjen ved å jobbe sent en gang i blant.

På lørdager handler mannen min alt vi trenger for hele uka av mat. Imens starter jeg på husvasken. Så tar vi resten av husvasken sammen når han er tilbake. Ungene er med på det de kan. I tillegg vasker vi klær omtrent daglig, baker brød daglig, og et par-tre ganger i uka støvsuger jeg og tar en rydderunde. Det pleier jeg å gjøre etter at ungene har lagt seg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fleksitid, han jobber skift; 7-15 annenhver uke og 15-22:30 annenhver uke. Hans barn (som går på vgs) er hos oss når han går dag. Mine barn (ungdomsskole) er hos oss hele tiden.

Når han går dag, er det han som er først hjemme og lager middag. Da spiser vi ca kl 16. Med store barn eier vi ettermiddagene mer selv, bortsett fra viss de må ha skyss til fritidsaktiviteter og venner. Vi bor litt utenfor sentrum med dårlig kollektivtilbud, så noen kjøring er det så godt som hver dag. Det er buss til og fra skolen.

Når han jobber kveld, er det ofte ikke middag før 17. Jeg kommer meg som oftest ikke fra jobb før etter kl 16.

Vi ukeshandler lørdag eller mandag og har ukemeny. Vasker et par ganger i uka, rydder litt hver dag, vasker mest klær i helga.

Litt travelt av og til, men ikke uoverkommelig, heller ikke de ukene jeg er alene. :-)

Anonymous poster hash: 1ff32...9f1
AnonymBruker
Skrevet

Middag ca.17, 17.30.

Lekser gjøres rett etter skolen på mandag (har ukeplan), da vi har en time å vente på en aktivitet, og den nyttes godt. Skippertakmetoden ... Ellers er det bare lesing, det gjør vi ved leggetid.

Har vaskehjelp, forøvrig er det kaos

Skolebarnet har to aktiviteter, og uendelig med bursdagsselskaper. Det beryr at vi spiser middag kl.19 de dagene (bytter kveldsmat/middag).

Vi har middagslevering levert på døra for en uke av gangen. Melk og brød osv plukker en av oss opp når vi henter i bhg el skole.

Annen handling kan være et problem, må ofte stikke ut i lunsjen for å finne en bursdagspresang el.Anonymous poster hash: bc526...2f3

Glemte kveldsmat, vi har alltid kveldsmat! Først barna (ca en time etter middag), så vi om kvelden, foran en dvd-serie/nyhetene, tv. Det viktigste måltidet, barna spiser mye mer til kvelds enn middag.

Anonymous poster hash: bc526...2f3

Skrevet

Vi har to ganske ulike hverdager, henholdsvis når mannen er hjemme og når han er på jobb.

Når han er på jobb:

- Jeg leverer ungene 6:45 i bhg, henter dem 15:45.

- Vi har middag 16:30-17, alt etter hvor lang tid det tar å lage.

- Vi har vaskehjelp som tar seg av vaskingen, alt annet gjøres fortløpende (bortsett fra klesbretting :fnise: )

- Onsdager har eldstejenta dans. Da rekker vi såvidt hjemom for å smøre brødskive og lempe av minsten til mamma før vi drar videre.

- Brødskive 18-18:30 om de vil.

- Handlingen tas etter at jeg har hentet ungene, siden jeg ikke har samvittighet til å la dem bli enda lengre i bhg enn de allerede er. Vi lar det bli en ekskursjon ut av det, og spiser gjerne middag på senteret etterpå.

Når mannen er hjemme:

- Han leverer ig henter, om han i det hele tatt leverer dem. Stort sett 9-14:30.

- Han lager middag og handler. Vi spiser 16-16:30.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to ganske ulike hverdager, henholdsvis når mannen er hjemme og når han er på jobb.

Når han er på jobb:

- Jeg leverer ungene 6:45 i bhg, henter dem 15:45.

- Vi har middag 16:30-17, alt etter hvor lang tid det tar å lage.

- Vi har vaskehjelp som tar seg av vaskingen, alt annet gjøres fortløpende (bortsett fra klesbretting :fnise: )

- Onsdager har eldstejenta dans. Da rekker vi såvidt hjemom for å smøre brødskive og lempe av minsten til mamma før vi drar videre.

- Brødskive 18-18:30 om de vil.

- Handlingen tas etter at jeg har hentet ungene, siden jeg ikke har samvittighet til å la dem bli enda lengre i bhg enn de allerede er. Vi lar det bli en ekskursjon ut av det, og spiser gjerne middag på senteret etterpå.

Når mannen er hjemme:

- Han leverer ig henter, om han i det hele tatt leverer dem. Stort sett 9-14:30.

- Han lager middag og handler. Vi spiser 16-16:30.

Når står dere opp når du levere 6:45? Bare lurer :)

• Liker 1
Skrevet

Når står dere opp når du levere 6:45? Bare lurer :)

Jeg og eldstejenta står opp 5:30 (slik hun alltid gjør), og minstejenta blir i ''verste'' fall vekket 6:20. Jeg har innarbeidet en ganske effektiv morgenrutine nå, ja. :fnise: Vi har 5 minutter å kjøre til barnehagen.

• Liker 1
Skrevet

Hverdagen går rundt uten noe særlig stress.

Vi står opp 07.00, leverer i barnehage før 08.00, henter 16.00, så er det middag i 17.00 tiden. Etter det tar vi klesvask og annet husarbeid mens småen enten hjelper til eller ser "Fantorangen". Tar et bad etterpå eller leker eller leser.

Handler mat for en uke ad gangen; storhandling hver lørdag etter frokost. Det er utrolig tidsbesparende, men krever at man har spikret middager etc for hele uka.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...