Gå til innhold

MR isteden for ultralyd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hey!

For noen uker siden var jeg hos legen for å sjekke ut en kul på kinnet.

Fikk beskjed om at det var nødvendig med å ta ultralyd for å få et ordentlig svar, så legen sa jeg skulle få en henvisning til det.

Ventet et par uker, og fikk brev i posten. Da jeg åpnet det, ble jeg litt overasket. Der sto det at jeg skulle på MR isteden!

Skjønner ikke helt hvorfor det er nødvendig med MR når det er så kostbart, tar lengre tid og har lengre ventetid...

Så! er det noen som skjønner grunnen til at legen har henvist meg til MR isteden for ultralyd? Og er det normalt at legen bare henviser til noe annet uten å informere om det?

Anonymous poster hash: 2b595...ffe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det tar jo ikke lang tid å ta MR-bilder av kinnet... Da jeg tok MR av hodet på et privat senter, tok det drøyt ti minutter fra jeg ble hentet, til jeg var ute igjen, og på den tiden tok de altså hundrevis av bilder av hele hodet/hjernen min.

Anonymous poster hash: 0a36d...489
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er vurdert, og man har funnet at beste løsning er MR. Det viktigste er da vel å finne ut hva dette er ?

Anonymous poster hash: c9983...e20

AnonymBruker
Skrevet

Radiologen vurderer hva som er best. De er ikke forpliktet til å informere deg. Hvis du ikke ønsker den beste undersøkelsen, har du lov til å takke nei.

Anonymous poster hash: 15c3f...0b4

AnonymBruker
Skrevet

Det tar jo ikke lang tid å ta MR-bilder av kinnet... Da jeg tok MR av hodet på et privat senter, tok det drøyt ti minutter fra jeg ble hentet, til jeg var ute igjen, og på den tiden tok de altså hundrevis av bilder av hele hodet/hjernen min.

Ok ;P Leste litt på nett, og virket som at det tok lengre tid med MR.

AnonymBruker
Skrevet

Ok ;P Leste litt på nett, og virket som at det tok lengre tid med MR. Anonymous poster hash: 2b595...ffe

Det tar lengre tid. Du får finne ut om det er verdt din dyrebare tid å finne ut hva kulen er.

AnonymBruker
Skrevet

Det tar jo ikke lang tid å ta MR-bilder av kinnet... Da jeg tok MR av hodet på et privat senter, tok det drøyt ti minutter fra jeg ble hentet, til jeg var ute igjen, og på den tiden tok de altså hundrevis av bilder av hele hodet/hjernen min. Anonymous poster hash: 0a36d...489

Tror du snakker om CT.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er vurdert, og man har funnet at beste løsning er MR. Det viktigste er da vel å finne ut hva dette er ?

Anonymous poster hash: c9983...e20

Jo,er det viktigste det! Men blir jo litt stressa når de bytter. Sånn jeg har skjønt det, så er det normalt å ta ultralyd først, for så å ta MR om nødvendig. (var også det legen sa)

AnonymBruker
Skrevet

Radiologen vurderer hva som er best. De er ikke forpliktet til å informere deg. Hvis du ikke ønsker den beste undersøkelsen, har du lov til å takke nei.

Selvfølgelig ønsker jeg en god undersøkelse som gir svar! ;) Men blir ganske stressa av å ikke vite hvorfor legen har henvist meg til MR.. når legen var veldig klar på at det bare var nødvendig med et ultralyd :/

Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ønsker jeg en god undersøkelse som gir svar! ;) Men blir ganske stressa av å ikke vite hvorfor legen har henvist meg til MR.. når legen var veldig klar på at det bare var nødvendig med et ultralyd :/ Anonymous poster hash: 2b595...ffe

Hvorfor blir du stressa av det? Og som sagt, legen din har sikkert henvist deg til ultralyd, men radiologen bestemmer til syvende og sist hva som er den beste undersøkelsen ut fra hva som skal utredes. Du må stole på at fagfolk vet hva de gjør, og slappe av.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir du stressa av det? Og som sagt, legen din har sikkert henvist deg til ultralyd, men radiologen bestemmer til syvende og sist hva som er den beste undersøkelsen ut fra hva som skal utredes. Du må stole på at fagfolk vet hva de gjør, og slappe av.

Hvis du lurer på hvorfor jeg blir stressa, så er det fordi jeg har en kul med en diameter på ca. 4-5 cm som er godt synlig, er ubehagelig og vokser. Legen sa "det holder med en ultralyd" og så får jeg MR? Da begynner jeg bare å lure på hvorfor det ikke holder med det legen sier, noe som også stresser meg .. nå må det også sies at jeg stresser fort over ting, men er ikke hypokonder (8 mnd. siden siste legesjekk og da hadde jeg blindtarmbetennelse)

AnonymBruker
Skrevet

MR tar alt fra ca 15 min til 1.5 time, det spørs hva man tar bilder av og hvor stort område/hvor komplekse bilder man ønsker. CT er raskere, men det tar litt tid det også.

Vet ikke hvordan man kan kompensere ultralyd med MR, så skal ikke gi formening om det, men legen ved nok hva de gjør ;)

Takk for svaret! :)

AnonymBruker
Skrevet

Tror du snakker om CT.

Nei, det er jeg 100 % sikker på at jeg ikke gjør :fnise: Har til og med alle bildene her, merket med "MR caput".

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du lurer på hvorfor jeg blir stressa, så er det fordi jeg har en kul med en diameter på ca. 4-5 cm som er godt synlig, er ubehagelig og vokser. Legen sa "det holder med en ultralyd" og så får jeg MR? Da begynner jeg bare å lure på hvorfor det ikke holder med det legen sier, noe som også stresser meg .. nå må det også sies at jeg stresser fort over ting, men er ikke hypokonder (8 mnd. siden siste legesjekk og da hadde jeg blindtarmbetennelse) Anonymous poster hash: 2b595...ffe

Bytte av modalitet trenger ikke bety annet enn at radiologen vurderer det som mest hensiktsmessig å gå rett på MR. Det kan være pga beliggenheten av kulen, f.eks. Det kan også være at radiologen innser at her kommer man ikke til mål uten MR uansett, og kanskje har du sagt til fastlegen din at du er bekymret og har symptomer, og da bil det være tidsbesvarende å droppe ultralyd. Husk at et er radiologene som er ekspertene her, ikke fastlegen. Trenger ikke bety at de mistenker at det er noe alvorlig galt. Hvis du stresser over ventetiden, er det mulighet for å ta MR privat, omtrent på dagen. Koster et par tusen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic, men er det skadelig å ta MR flere ganger av samme område, på ca ett år pga strålingen?

Jeg er ikke ts, men vil se om noen kuler jeg har, har krympet.

Anonymous poster hash: 4f75c...f5b
AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic, men er det skadelig å ta MR flere ganger av samme område, på ca ett år pga strålingen?

Jeg er ikke ts, men vil se om noen kuler jeg har, har krympet.

Anonymous poster hash: 4f75c...f5b

MR er magnet, ikke stråling.

CT derimot er bortsett fr angio den modaliteten med mest stråling.

TS; ultralyd på kjeven er lite hensiktmessig da kjevebeinet vil lage skygger og radiologen vil ikke se noe som helst omtrent. Med MR kan man kjøre forskjellige protokoller for å få frem mye mer informasjon så du får korrekt diagnose

Anonymous poster hash: d376d...db1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...