Gå til innhold

Foreldrene mine velger aldri sunt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år, som for tiden bor hjemme hos foreldrene mine pga. studiesituasjon (har bodd hjemmefra før, men bor hos dem nå).

Til vanlig spiser jeg maten foreldrene mine kjøper/lager. Dette er fordi det passer seg sånn, siden vi spiser middag til samme tid, og jeg får ta mat fra kjøleskapet osv.

Jeg er opptatt av å ha en sunn livsstil, trene regelmessig (fire ganger i uka), samt spise stort sett sunn mat. Problemet er det, at foreldrene mine alltid velger de usunne matvarene. Istedet for å velge magre og sunnere varianter av kjøtt og andre matvarer, velger de alltid det med mest fett og salt. De mener det smaker mye bedre. I tillegg velger de alltid lys pasta, lyst brød, lyse lefser osv, fordi pappa "synes dette er best". De steker alltid maten i en haug med smør, og det virker som poenget er å få maten til å smake best mulig (etter deres mening) og de tenker aldri på å velge sunt i helheten.

Selv har jeg prøvd å foreslå sunnere alternativer, men de bare sier at det ikke smaker like godt, og at det "ikke er noe problem å kjøpe kjøttdeig istedet for karbonadedeig, fordi vi har god økonomi". I tillegg tror mamma alltid at jeg enda har et problematisk forhold til mat, da jeg hadde spiseforstyrrelser for fem-seks år siden. Dette er ikke (!!!) tilfellet nå, da jeg ønsker å ha et sunt forhold til mat, men likevel spise sunt og kose meg en gang i blant.

Selvfølgelig kan jeg lage min egen mat, men dette blir som regel bare et par ganger i uka, da det rett og slett blir unaturlig at jeg lager min egen middag når foreldrene mine uansett lager.

Noen som har råd til meg angående dette? Kan jo selvfølgelig flytte ut, men akkurat nå er den beste løsningen å bo her.

Hilsen fortvilet jente.

Anonymous poster hash: f1620...641
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har jo rett til å gjøre sine valg, selv om de fra et ernæringsmessig synspunkt ikke gjør så smarte valg. Du kan evt tilby å lage noen av ukens middager til alle, og da velge noe som er både sunt og smakfullt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spise dere fisk? Dere burde spiser 4-5 fiskemiddager i uka.

Og grønsaker, dere spise vel grønsaker???

Nå skal jeg wokke champignong, brokkoli og vårløk, også skal jeg steke torskefilet med salt og pepper - mmm det sunne fettet er jo bra. ;)

Igår lagde jeg hjemmelaget fiskesuppe med torsk og laks i - så godt! :)

De liker vel litt sånne fiskemiddager? :)

Anonymous poster hash: 932ff...669
AnonymBruker
Skrevet

De har jo rett til å gjøre sine valg, selv om de fra et ernæringsmessig synspunkt ikke gjør så smarte valg. Du kan evt tilby å lage noen av ukens middager til alle, og da velge noe som er både sunt og smakfullt?

Jeg har prøvd å lage middag noen ganger, og få fram at sunn mat faktisk er godt det også. Likevel klarer de ikke å innse at dette burde lages av dem også.

Jeg har en ganske travel hverdag med skole, jobb og trening, og derfor kommer jeg ofte ikke hjem før maten står på bordet. Hadde jeg vært hjemme mer, kunne jeg jo tatt på meg ansvaret for å lage maten oftere også.

AnonymBruker
Skrevet

Og grønsaker, dere spise vel grønsaker???

Nå skal jeg wokke champignong, brokkoli og vårløk, også skal jeg steke torskefilet med salt og pepper - mmm det sunne fettet er jo bra. ;)

Igår lagde jeg hjemmelaget fiskesuppe med torsk og laks i - så godt! :)

De liker vel litt sånne fiskemiddager? :)

Anonymous poster hash: 932ff...669

Vi spiser litt fisk ja, og vi spiser grønnsaker. Men tilbredningen er absolutt ikke sunn. Foreldrene mine velger liksom alltid de mest usunne alternativene av alle typer matvarer.

Skrevet

Vær med på handling og få foreldrene dine til å kjøpe inn sunn mat (siden det virker som om de allerede er de som betaler) og lag maten din selv.

Ingen grunn til å gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare midlertidig.

Selv om de spiser annen type mat enn du foretrekker er det jo sabla greit å komme til dekket bord når du er 20, kan jo tenkes at du kommer til å savne det når du flytter ut?

Anonymous poster hash: 2ad7f...c37
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vær med på handling og få foreldrene dine til å kjøpe inn sunn mat (siden det virker som om de allerede er de som betaler) og lag maten din selv.

Ingen grunn til å gjøre det.

Det er vanskelig å være med på handling når de som regel gjør det etter jobb, og jeg ikke har mulighet til å vite når og hvor.

Er ikke sjelden jeg kommer hjem og de har laget kokt pølse og hjemmelaget potetstappe dynket i smør og fløte. Blir så trist når de ikke kan lage mat som er bra for helsa. Selvfølgelig går det an med en kjapp løsning en gang i blant, men ikke i helheten.

AnonymBruker
Skrevet

Åhhhh... hjemmelaget potetstappe *sikle*

AnonymBruker
Skrevet

Åhhhh... hjemmelaget potetstappe *sikle*

Ja, men ikke SÅ ofte, og med 90 % smør og fløte, 10 % poteter (virker det i alle fall som).

Skrevet

Lag din egen mat, problem solved. Foreldrene dine er begge voksne folk, de må få bestemme selv hva de vil lage i sitt eget hus, det blir ikke rett at 20-åringen i huset skal diktere hva de skal spise.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Det er vanskelig å være med på handling når de som regel gjør det etter jobb, og jeg ikke har mulighet til å vite når og hvor.

Det burde vel være mulig å få dem til å kjøpe inn kyllingfilet, svinekjøtt, fisk eller karbonadedeig når de er og handler, eller at du gjør dette selv. Dette blir heller ikke noe dyrere for dem. Har du dette og grønnsaker (som du sier de allerede kjøper) har du et helt fint utgangspunkt for å lage sunne og enkle retter. At de skal endre på eget kosthold er nesten noe som må komme på eget initiativ.

Endret av Meeh
  • Liker 1
Skrevet

Jeg liker dine foreldres matvalg, jeg. Det er sånn mat jeg har gått ned 20 kilo på og fortsatt spiser.

Du nevner dog ikke frukt og grønnsaker? Det må til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er helsa til foreldrene dine lurer jeg på? Og vekta?

Anonymous poster hash: e35a5...9a9
Skrevet

Jeg liker dine foreldres matvalg, jeg. Det er sånn mat jeg har gått ned 20 kilo på og fortsatt spiser.

Massevis av karbohydrater og fett..?

• Liker 1
Skrevet

Da håper jeg du tar diverse kostilskudd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er helsa til foreldrene dine lurer jeg på? Og vekta?

Helsa vet jeg ikke. Mamma er ganske stor (aner ikke vekten), men ikke sånn at det er et problem. Pappa har sånn "vanlig pappamage"… Tror ikke han heller er overvektig, akkurat.

AnonymBruker
Skrevet

Du er 20 år gammel. Lag din egen middag!

Anonymous poster hash: 104e7...a33
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner frustrasjonen din, og det høres svært næringsfattig ut. Det er jo blitt mer fokus på rett kosthold de siste årene, og mat man bør holde seg unna, bl.a for mye farseprodukter, som bl.a kjøttdeig, pølser, lyst brød osv.

Men samtidig kan du ikke forandre deres matvaner hvis de ikke vil det selv.

Mitt tips: begynn å lag din mat noen ganger, og spis sammen med dem ( du får tid til det hvis du planlegger...hallo, du er ung og frisk! ), mens de spiser sin, og vips: kanksje de synes din ser bedre ut!

Det har skjedd noen ganger når jeg har vært hjemme hos mine foreldre i ferier, da begynner mamma å spørre hva og hvordan jeg har laget det, og vips. har hun kjøpt det samme neste gang!

Vær en inspirator, ikke klag på dem, men ha fokus på hva du selv liker og følg det opp selv!

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var på slankern og bodde hjemme laget jeg sunnifiserte versjoner av det mamma laga, og spiste sammen med de. Jeg døtta på med grønnsaker og salat, og etterhvert innså mamma at det faktisk ikke var så verst, og begynte å legge om selv.

Anonymous poster hash: d69cd...941

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...