Gå til innhold

Backpacker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en 19 år gammel jente fra Bergen. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre når jeg er ferdig på vgs til sommeren, men jeg vet er at jeg har aller mest lyst til å jobbe et halvt år for å spare, så backpacke i noen måneder. Jeg tenker å jobbe til rundt februar 2016 og reise da. Problemet mitt er at jeg ikke har noen å reise med, for alle vennene mine har allerede planer.

Mine foreldre er litt i mot at jeg reiser alene fordi det kan være farlig osv... Jeg tenker å reise i 4-6 måneder (vet ikke enda..) og jeg vil helst innom Asia, Australia og kanskje Amerika. Er det noen her som har backpacket alene før? I såfall - del gjerne erfaringer!

Jeg lurer også på om det kanskje er noen som er i samme båt som meg, i så fall kan du gjerne sende meg en PM så vi kan snakkes litt? Jeg har jo hørt at når man backpacker er det lett å komme i kontakt med andre, men jeg skulle gjerne hatt en å reise ned med og være litt med i begynnelsen i hvert fall.

Jeg er ikke ute etter en tur med mye fyll, men kan drikke av og til. Vil få med meg de største severdighetene, men jeg vil også få med meg hvordan lokalbefolkningene har det. Jeg er veldig eventyrlysten og elsker å prøve nye ting. Målet mitt med turen er å ha det gøy og å oppleve verden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har backpacket men det var med 5 andre jenter.

Et godt råd er hvertfall å undersøke kvinnesynet i de landene du kan tenke deg. Det er ikke alle som er like hjelpsom eller hyggelige. Vi fikk f.eks ikke bevege oss alene på markeder etc. i India fordi vi var kvinner og måtte betale noen menn som kjeftet på oss for å få med en mannlig guide.

Kan jo selvsagt hende vi var uheldig med akkurat der vi gikk, men greit å være obs på :)

Ellers så er jo folkehøgskole med fokus på reiseliv absolutt å anbefale. Jeg gjorde dette og angrer ikke! :)

Gikk egen backpacker-linje og fikk oppleve mye. En kombinasjon av frivillighetsarbeid og sightseeing :)

Skrevet

Har backpacket men det var med 5 andre jenter.

Et godt råd er hvertfall å undersøke kvinnesynet i de landene du kan tenke deg. Det er ikke alle som er like hjelpsom eller hyggelige. Vi fikk f.eks ikke bevege oss alene på markeder etc. i India fordi vi var kvinner og måtte betale noen menn som kjeftet på oss for å få med en mannlig guide.

Kan jo selvsagt hende vi var uheldig med akkurat der vi gikk, men greit å være obs på :)

Ellers så er jo folkehøgskole med fokus på reiseliv absolutt å anbefale. Jeg gjorde dette og angrer ikke! :)

Gikk egen backpacker-linje og fikk oppleve mye. En kombinasjon av frivillighetsarbeid og sightseeing :)

Jeg har sett på mange folkehøgskoler, men på reisene med disse forsvinner mye av friheten. De har masse program og man har inntid osv..

Skrevet

Jeg har sett på mange folkehøgskoler, men på reisene med disse forsvinner mye av friheten. De har masse program og man har inntid osv..

Kan ikke snakke for alle de folkehøgskolene som tilbyr reising, men jeg gikk på en som heter Soltun FHS.

Her fikk vi være med å legge opp løypa selv. Vi bestemte hvor vi ønsket å holde sammen, og hvor vi ville ha fritid. Selv føler jeg vi fikk masse tid til å gjøre som vi selv ville. Vi lå på stranda, besøkte Christ Renedor i brasil, Var oppi i fjellene i Peru, Så Taj Mahal i india, Sightseeing i New York, Så Haga Sofia og Den blå moske i Istanbul, var på regnskog safari i Costa Rica, Safari i Kenya. Ja, rett og slett masse turist ting. Det som gjorde det spennende var at vi ikke levde som turister. Altså på store fancy hotel etc. Vi fikk bli kjent med menneskene i hvert land og se hvordan dere hverdag var, og delta på frivillig prosjekter som ga et helt annet innsyn enn det man får som turist. Blant annet besøk i verdens største slum og redding av havskilpadder.

Vi måtte heller ikke være sammen som gruppe 24/7, men selvsagt så de helst at vi ikke vandra for mye helt mutters alene i de verste strøkene.

Men dette er jo selvfølgelig min opplevelsen, og noe som passet for meg. Om du ønsker en reise basert mer på egne premisser så forstår jeg det :) Men folkehøgskoler er ikke så strenge og rutinebasert som mange tror, og du vil bli kjent med ufattelig mange nye mennesker :)

Når det gjelder reiseland kan jeg i allefall anbefale Cuba, Brasil og Costa Rica. Det er idyll! :)

Storbyer så er Mumbay og New York utrolig moro :)

AnonymBruker
Skrevet

Det går greit å reise alene. Om du har reiseerfaring fra før. At du har be alert modus og ikke er naiv..

Kommer jo litt an på hvor du skal reise og da.

Det fikk meg til å tenke på noe trist jeg opplevde for noen år siden. Jeg backpacket og traff å kom i snakk med en jente i Bangkok som planla å dra videre til India og Nepal alene. Tenkte med meg selv hun var veldig modig og kanskje litt naiv. Tenkte ikke noe mer over det før jeg fikk litt av et sjokk da jeg kom over en avisartikkel om en kvinne som var funnet misbrukt og drept i Nepal. Langs trekkingruta der. Kjente med en gang igjen bildet av kvinnen. Veldig trist. De har så vidt jeg har fått med meg aldri tatt gjerningspersonen/ene.

Anonymous poster hash: 0764d...658
Skrevet

Heisann! Jeg er tjue, og nettopp reist i sentral og sør Amerika alene! Bare til åra kontakt!

• 4 uker senere...
Gjest Thessie!
Skrevet

Hei! Jeg tenker på det samme som deg. Vil gjerne ut på reise i begynnelsen av 2016.

Har blant annet vært på Zanzibar og i Australia tidligere. Kan anbefale begge disse stedene til deg. Veldig greie steder om man ikke er veldig reisevant.

Har du tenkt mer på dette? Kanskje du har funnet ut av noe som også kan være til hjelp for meg? Er så usikker på reiserute.. Jeg vil gjerne rundt i Asia, sør-og mellom Amerika og gjerne en liten tur innom Afrika. Men usikker på hvilke steder som kan passe for meg med tanke på at jeg også mest sannsynlig kommer til å ende opp alene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...