Gå til innhold

barn bakvendt i bil. Hvor lenge?

Hvor lenge satt ditt barn mot kjøreretningen?  

1. 1. Hvor lenge satt ditt barn mot kjøreretningen?

• under et år
      1
    • Nærmere et år
      1
    • Nærmere et og et halvt år
      2
    • Nærmere to år
      1
    • Nærmere to og et halvt år?
      2
    • Nærmere tre år
      1
    • Over tre og et halv år?
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trygg trafikk anbefaller at alle under 4 år sitter baklengs i bilen. Gjør dine smårollinger det? Synes det virker som om de fleste blir snudd før de er to..

Videoannonse
Annonse
Gjest Mystiqa
Skrevet

Vi ha akkurat kjøpt nytt bilsete til frøkna. Hun er 11 mnd. Dette setet er forovervendt.

Skrevet

Jeg forestilte meg liksom pappa prøve å få guttungen på tre til å sitte bakovervendt.. Aldri i verden..

Gjest Mystiqa
Skrevet

Setet er CE godkjent, og veldig bra. Hun sitter godt og trygt i dette.

Var forøvrig ikke noe vi planla, men det ble nå sånn.

Gjest Anonymous
Skrevet

ER bare et sete som er "ordentlig" godkjent og det er HTS iZI Kid. I Ulike tester i nyere tid er det bare dette setet som har blitt godkjent. Etterspørsel er nå så stor at det er leveringstid på flere måneder(bestilte et idag).Når det går på sikkerhet så kjøper vi alltid det beste selv om det koster. Skjeønner ikke at folk tør bruke bilseter som ikke er av beste kvalitet.

Skrevet

Bør ikke barn som er under ett år sitte bakovervendt uansett....?

Skrevet
Jeg forestilte meg liksom pappa prøve å få guttungen på tre til å sitte bakovervendt.. Aldri i verden..

Men hvis barnet alltid har sittet bakovervendt, vil det da være et problem? (lurer)

Gjest Anonymous
Skrevet

Har ikke dette mer med vekt/størrelse enn barnets alder. Har hørt at når barnet passerer ca 15 kg og en viss høyde kan det sitte forover på "pute"sete.

Vi har en treåring som er på vei fra bakovervendt sete til forovervendt "pute" - dvs han bruker det bakovervendte på lange turer, men puten på bykjøring.

Skrevet

Grunnen til at små barn skal sitte bakovervendt er at de har altfor stort hode i forhold til kroppen. Ved en kollisjon vil dete være katastrofalt for et barn som sitter forovervendt.

Ingen foreldre ønsker at barna skal bli skadet, så da må man vel innse fakta og gjøres det som trengs for at barna er tryggest mulig... eller??

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har forovervendt sete til vår datter på 14 mnd. Dette setet er bare til låns inntil nytt sete er i hus.

Bakovervendt sete er det beste for barnet, det sier jo spesialistene.

Det vi fikk fortalt når vi skulle bestille sete, var "de forovervendte setene er også bra! Testene utført av Trygg Trafikk går på front-mot-front, og dette er jo ikke alle ulykker....".

Ikke vet jeg, men stoler nok på at bakovervendt sete er best.

De som skriver at de alltid kjøper det beste til barnet, uavhengig av pris, har vel kanskje mye bedre råd enn mange andre. Finnes mange gode godkjente seter - man MÅ ikke kjøpe det dyreste.

Kjøper dere kanskje også den bilen som er best i test på sikkerhet? Bare for å provosere litt det her altså, fordi jeg vet det finnes mange som må snu og vende på hver eneste krone......

Gjest Mystiqa
Skrevet

Enig med deg Gjest.. Vi kjøpte jo ikke ett sete out of the blue akkurat. Setet vi kjøpte er som sagt CE godkjent, og vært testet, så vi ble betrygget med det. Håper virkelig ikke de selger trafikkfarlige seter..

Vi valgte ett fremovervendt sete fordi hun er veldig opptatt av oss, og snudde seg i ett hele tiden da hun satt andre veien. Så for oss virket det faktisk tryggere å ha henne den veien enn at hun skulle vende og vri på hodet når vi er ute og kjører.

Selgeren betrygget oss også med at dette var helt trygt.

Skrevet

Minsten (2 år) siiter fortsatt bakeovervendt. Setet kan også settes andre veien, og det blir nok gjort i løpet av vinteren. Regner med at det blir mindre plass til beina etterhvert.

For å ha øyekontakt med han har vi montert opp et speil i baksetet. Da kan vi se han og han ser oss.

Enkelt og greit :) !

Skrevet
ER bare et sete som er "ordentlig" godkjent og det er HTS iZI Kid. I Ulike tester i nyere tid er det bare dette setet som har blitt godkjent. Etterspørsel er nå så stor at det er leveringstid på flere måneder(bestilte et idag).Når det går på sikkerhet så kjøper vi alltid det beste selv om det koster. Skjeønner ikke at folk tør bruke bilseter som ikke er av beste kvalitet.

Hva er prisen på et slikt sete? Hvor mange kilo/år kan det brukes fra - til? Kan det snus forovervendt etterhvert? Hvor kan slike kjøpes? Finnes det noe nettside?

Mest av alt ønsker vi oss et sete som kan brukes fra barnet er ca. 1,5 år - 7 år. Altså seter som også kan snus fremover etterhvert. Noen som har noen å anbefale?

For oss er kanskje ikke pris så viktig, men allikevel - trenger ikke det dyreste?! Finnes mange bra seter på markedet - som er godkjente. Hva menes med at kun setet som er nevnt ovenfor er "ordentlig" godkjent?

Og å mene at folk som har barna sine forovervendt i bilsete ikke setter barnet like høyt som andre som har sete bakovervendt er helt latterlig spør du meg... Hva vet vel DU om denne spesifikke familien behov? Hva vet vel DU om hva familien har blitt anbefalt av butikk ved kjøp? Unødvendig kommentar spør du meg.

Skrevet

hei

for og svare på tråden det er anbefalt at barn sitter bakovervent til de er 18 kilo og påbudt at basr sitter bakoverventtil de er ti kil

for og svare på Lullu jeg kan anbefale et graco sete det brukes bakovervent fra barnet er 9 kilo til barnet er 18 kilog og brukes forovervent fra barnet er 18 kilo til det er 27 kil og da og med bilens eget belte rundt barnet noe som gjør det mye sikrere jeg tror siden er http://www.Graco.se

hilsen

Skrevet

Vårt barn beregnes som en del av familien :wink:

Ja, om bakovervendte stoler hadde blitt forbudt hadde nok saken vært annerledes.

P.S. Kun Norge som har et så stort fokus på at setene skal være bakovervendte. Betyr dette at andre nasjoner som Sverige og Danmark tar fullstendig feil? Testene som utføres gjøres jo ofte front-i-front så vidt meg er bekjent, og hva hvis kollisjonen skjer fra siden?

Stoler på Trygg Trafikk vi altså, og velger bakovervendt sete til Vesla. Men spør allikevel.

Skrevet

Det är inte bara i Norge som det är fokus på bakåtvända barnstolar. När vi har gått på mödravården och de har pratat om barnstolar har de till och med sagt till oss att "I Sverige rekommenderar vi att barnet sitter bakåtvänt till fyra års ålder medan i Norge är det vanlitgt att vända på barnen redan innan 2 år." (det sista har de lagt till eftersom min man är norrman.

Hur som helst är det viktigaste (tycker jag) att:

* Barnen sitter i ett godkänt skydd. I Svenska tidningar betygsätter de inte godkända stolar eftersom det kan ge intrycket att de är mer eller mindre säkra. En CE godkänd stol är säker. Sen beror mycket på barnet, bilen och fram för allt typ av krock.

* Man INTE sätter en barnstol i framsätet om det finns Airbag.

* Att man alltid, alltid, alltid använder skyddet. Det ska vara en regel helt utan undantag för även på parkeringen sker krockar med skador

Som flera har sagt så är bakåtvänt är bättre när barnet är litet eftersom huvudet är så pass stort. Vid en frontalkrock och bakåtvänt säte bromsar sätet upp hela barnets kropp på ett helt annat sätt än vad som sker när kroppen kastas fram mot selen och sen bak igen.

Det är relativt nya studier och rekommendationer att barnen ska vara bakåtvända.

Den stolen vi har köpt är vändbar, den kan vi använda bakåt och sen vända vid 4 år och sedan använda framåt i 2? år till. Det är en Akta Graco-stol.

Skrevet
Vårt barn beregnes som en del av familien  :wink:  

Ja, om bakovervendte stoler hadde blitt forbudt hadde nok saken vært annerledes.

P.S. Kun Norge som har et så stort fokus på at setene skal være bakovervendte. Betyr dette at andre nasjoner som Sverige og Danmark tar fullstendig feil? Testene som utføres gjøres jo ofte front-i-front så vidt meg er bekjent, og hva hvis kollisjonen skjer fra siden?

Stoler på Trygg Trafikk vi altså, og velger bakovervendt sete til Vesla. Men spør allikevel.

hei

her tar du feil i sverige anbefales det og ha barna bakovervbent til de er fire fem år så dette er i norden pog i eu er det også mye det som er rart i sverige er at de vil ha barna foran men det er sikrere bak. ved koisjon fra siden er det også sikrere men derfor bør banret plaseres i midten når barnet settes bakovervent absorberes kolisjonsneregien ab kroppen over det hele og barnet skades mindre

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Fra Trygg Trafikks side - "Trygg Trafikk anbefaler å bruke en bakovervendt stol så lenge som mulig, helst til barnet er tre-fire år"(15-18kg)

Skrevet

Vi har en akta cosmic, men måtte snu den da junior var ca 2, for da var det rett og slett ikke plass til beina hans lenger, når han satt bakovervendt.

Likte det ikke, men sånn var det bare.

Uansett er jeg enig i at barn bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, men dette er da virkelig den enkeltes valg.

Enkelte får det til å høres ut som barnevernet bør gripe inn mot foreldre som snur barnet "for tidlig". I en slik diskusjon, er det lurt å ha en smule perspektiv......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...