sonush Skrevet 24. mars 2015 #1 Skrevet 24. mars 2015 Min nå 17 åring ønsker å reise på interail med klassen, til neste år, når hun er ferdig med videregående. Hun er en skoleflink, og hjemmeflink jente, som har lyst til å studere medisin, neste høst (om hun kommer inn), og ønsker å ha "time of her life", før hun tar fatt på en lang studiet. Jeg elsker henne, og ønsker å unne henne denne reisen. Hun er flink datter, og ville nok ikke reist, om vi sa nei (selv om hun var 18 år). MEN Jeg er litt redd for dette. Jeg stoler på henne uten tvil, men er redd for at verden (inkl. europa) ikke er så trygg som det var en gang i tiden. Er redd for at noen skal slippe rohypnol i drinken hennes, sjarmere henne og lure henne. At hun skal bli kidnappet osv... Jeg er fullstendig klar over at alt kan skje også her i Norge, men Norge oppleves tryggere enn resten av verden. Hun er en naiv jente som tror godt om alle, og har mye omsorg, og er redd for at det kan misbrukes. Jeg vet jo at på et eller annet tidspunkt må jeg "slippe" henne. Jeg trenger ikke eplekjekke svar, men helt seriøse svar fra folk, som har sendt sine barn, eller som selv har reist på interrail, og kan trygge en bekymret mor.
sonush Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2015 Takk for et fornuftig svar. Akkurat hva jeg lurte på. 😒😒😒
Gorgonzola Skrevet 24. mars 2015 #4 Skrevet 24. mars 2015 Man sender ingen 18 åringer på noe som helst. De sender seg selv 22
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #5 Skrevet 24. mars 2015 Min nå 17 åring ønsker å reise på interail med klassen, til neste år, når hun er ferdig med videregående. Hun er en skoleflink, og hjemmeflink jente, som har lyst til å studere medisin, neste høst (om hun kommer inn), og ønsker å ha "time of her life", før hun tar fatt på en lang studiet. Jeg elsker henne, og ønsker å unne henne denne reisen. Hun er flink datter, og ville nok ikke reist, om vi sa nei (selv om hun var 18 år). MEN Jeg er litt redd for dette. Jeg stoler på henne uten tvil, men er redd for at verden (inkl. europa) ikke er så trygg som det var en gang i tiden. Er redd for at noen skal slippe rohypnol i drinken hennes, sjarmere henne og lure henne. At hun skal bli kidnappet osv... Jeg er fullstendig klar over at alt kan skje også her i Norge, men Norge oppleves tryggere enn resten av verden. Hun er en naiv jente som tror godt om alle, og har mye omsorg, og er redd for at det kan misbrukes. Jeg vet jo at på et eller annet tidspunkt må jeg "slippe" henne. Jeg trenger ikke eplekjekke svar, men helt seriøse svar fra folk, som har sendt sine barn, eller som selv har reist på interrail, og kan trygge en bekymret mor. Har Europa blitt utrygt, mer utrygt enn det var før? Norge oppleves tryggere enn resten av verden FOR DEG. Jeg har bodd i flere europeiske byer og synes Oslo er mye mer guffen enn steder som Paris, Amsterdam, London, Barcelona. Jeg hadde heldigvis kloke foreldre som ga meg tydelige regler i Syden som tenåring og som (selvsagt) lot meg reise etter fylte 18. Reglene er veldig enkle: Hold sammen og pass på hverandre, ikke bli med noen inn i biler eller på motorsykler eller i båter, og sørg for at du ser hva det er bartenderen heller i drinken (eller hold deg til øl), og ikke gå fra drinken - kjøp heller en ny. Bruk kondom - uansett. Det er din forbannede plikt som forelder å gjøre henne mindre naiv, og det gjelder også forholdene i Norge. Og det er din forbannede plikt som forelder å sørge for at hun som 18-åring faktisk kan stå på egne ben og vurdere risiko. Med andre ord burde du kanskje utvide horisonten din litt selv. Anonymous poster hash: 295af...4f4 20
minister-mio Skrevet 24. mars 2015 #6 Skrevet 24. mars 2015 Hadde hun virkelig blitt hjemme om du sa nei?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #7 Skrevet 24. mars 2015 Min nå 17 åring ønsker å reise på interail med klassen, til neste år, når hun er ferdig med videregående. Hun er en skoleflink, og hjemmeflink jente, som har lyst til å studere medisin, Det skremmer meg ganske mye at ungdom med så lite kulturell og sosial bagasje og såpass trangsynte foreldre vil bli leger. Du snakker om å være minimalt forberedt på å møte lidelse, nød og død. Anonymous poster hash: 295af...4f4 17
Druid Skrevet 24. mars 2015 #8 Skrevet 24. mars 2015 Min nå 17 åring ønsker å reise på interail med klassen, til neste år, når hun er ferdig med videregående. Hun er en skoleflink, og hjemmeflink jente, som har lyst til å studere medisin, neste høst (om hun kommer inn), og ønsker å ha "time of her life", før hun tar fatt på en lang studiet. Jeg elsker henne, og ønsker å unne henne denne reisen. Hun er flink datter, og ville nok ikke reist, om vi sa nei (selv om hun var 18 år). MEN Jeg er litt redd for dette. Jeg stoler på henne uten tvil, men er redd for at verden (inkl. europa) ikke er så trygg som det var en gang i tiden. Er redd for at noen skal slippe rohypnol i drinken hennes, sjarmere henne og lure henne. At hun skal bli kidnappet osv... Jeg er fullstendig klar over at alt kan skje også her i Norge, men Norge oppleves tryggere enn resten av verden. Hun er en naiv jente som tror godt om alle, og har mye omsorg, og er redd for at det kan misbrukes. Jeg vet jo at på et eller annet tidspunkt må jeg "slippe" henne. Jeg trenger ikke eplekjekke svar, men helt seriøse svar fra folk, som har sendt sine barn, eller som selv har reist på interrail, og kan trygge en bekymret mor. Det er tryggere nå enn da jeg var på den alderen. Og du er javnt over tryggere i resten av europa enn i Oslo. Det største problemet er at hun er naiv og ikke voksen enda, men det må da være mulig å snakke voksent med henne. 3
sukkerspinnn Skrevet 24. mars 2015 #9 Skrevet 24. mars 2015 Jeg har dratt på interrail mange ganger de siste årene og har aldri opplevd noe skummelt. Dette høres ut som en ypperlig sjangse til å la henne forlate redet. Det går sikkert helt fint og det blir nok gøy for henne å bevise for den engstelige mammaen sin at hun klarer seg ute i den store verden. 1
Cashbah Skrevet 24. mars 2015 #10 Skrevet 24. mars 2015 Jeg bodde i et annet land i noen måneder fordi jeg ville oppleve noe nytt. Og tro meg, det er den beste tiden i livet mitt, og det kommer helt sikkert til å være den beste tiden i din datters liv. Men moren min engstet seg så hun ble grå i håret Så ikke begrens hennes muligheter, hvis hun skal studere medisin kommer hun til å få det ganske tøft, så unn henne å oppleve dette mens hun enda kan. 4
sonush Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #11 Skrevet 24. mars 2015 Pkt 1: Verken jeg eller min datter er trangsynte........jeg unner henne reisen.........jeg er bare en bekymret mor. Hun er et godt engasjert i både skole, hjemme og samfunnet. I tillegg til å få rene 6-ere på skolen, er hun med i både rusfri ungdom klubb i lokalområdet, og med i amnesti ungdom i lokalområdet. Hun har reist alene på mange møter i regi av disse over hele norge, sammen med andre. Ingenting av dette er valgt av oss (hun har valgt områder hun vil bidra i helt på egen hånd) Pkt 2: Ja, hun hadde blitt hjemme, om vi hadde sagt nei. Igjen må jeg si at jeg hadde håpet på fornuftige svar som ville kun betrygget meg at europa faktisk ikke er så farlig som jeg vil ha det til. At det var folk som hadde reist selv, og hvordan de opplevde det. Hvor bodde de, og hvilke forholdsregler som de anbefaler. Jeg trenger ikke eplekjekke svar. Jeg vet akkurat hva min forbannede plikt er, og vi har oppdratt henne godt, og hun har aldri hatt behov for å være redd for å si sin sterke mening, og sier gjerne hvor skapet skal stå, om hun er uenig med oss. Jeg har behov for erfaringer fra andre, men det er kanskje for mye å håpe på
sonush Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #12 Skrevet 24. mars 2015 Jeg har dratt på interrail mange ganger de siste årene og har aldri opplevd noe skummelt. Dette høres ut som en ypperlig sjangse til å la henne forlate redet. Det går sikkert helt fint og det blir nok gøy for henne å bevise for den engstelige mammaen sin at hun klarer seg ute i den store verden. Takk for et meget fornuftig svar, det er eksakt det jeg håpet på.......
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #13 Skrevet 24. mars 2015 Igjen må jeg si at jeg hadde håpet på fornuftige svar som ville kun betrygget meg at europa faktisk ikke er så farlig som jeg vil ha det til. At det var folk som hadde reist selv, og hvordan de opplevde det. Hvor bodde de, og hvilke forholdsregler som de anbefaler. Jeg trenger ikke eplekjekke svar. Jeg vet akkurat hva min forbannede plikt er, og vi har oppdratt henne godt, og hun har aldri hatt behov for å være redd for å si sin sterke mening, og sier gjerne hvor skapet skal stå, om hun er uenig med oss. Jeg har behov for erfaringer fra andre, men det er kanskje for mye å håpe på Dette har du fått svar på, men du er tydeligvis litt for glad i din egen angst til å lese svarene skikkelig. Anonymous poster hash: 295af...4f4 8
sonush Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #14 Skrevet 24. mars 2015 e Hun har mye godt i bagasjen....... og vi unner henne dette. Er bare litt redd. Men det jeg prøver å si til meg selv er at vi uansett må "slippe" henne utenfor redet når det nærmer seg august/september, når hun starter på studiene. Jeg ser at det blir "time of her life" og unner henne dette, virkelig..
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #15 Skrevet 24. mars 2015 Var nylig på interrail. Følte meg trygg nesten hele tiden. Eneste gangen jeg ikke følte meg trygg var én gang i en taxi, men jeg er relativt paranoid og det var ingenting å bekymre seg for. Hvis de skal reise i en gruppe så ser jeg ingen problem med det egentlig. Det du nevner som skummelt er ting du kan nevne for henne på forhånd som hun kan være obs på. En interrail-tur er ofte til store turistbyer og jeg befant meg ikke en eneste gang på hele turen i et mørkt smug alene for å sette det på spissen. For min del var det to ting som gav meg en følelse av økt sikkerhet : - Jeg hadde veske på som jeg bar fremme ved magen og pass og penger i en sånn sak som jeg bar rundt halsen under t-skjorte/genser. - Vi booket første overnatting på hvert sted før vi ankom slik at vi ikke ankom på ett nytt sted midt på natten uten sted å sove. Var i fantastiske og noenganger lugubre byer og følte meg trygg så lenge jeg tok mine forhåndsregler. Send dattera di, gi henne noen gode råd og la henne få kjenne på den deilige frihet og ansvarsfølelsen som å reise alene kan gi Anonymous poster hash: dd883...9cf 1
sonush Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #16 Skrevet 24. mars 2015 Dette har du fått svar på, men du er tydeligvis litt for glad i din egen angst til å lese svarene skikkelig. Anonymous poster hash: 295af...4f4 De siste svarene var det jeg trengte å høre, ikke de første hvor jeg får følelsen av å bli "angrepet" istedenfor å få fornuftige svar
sonush Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #17 Skrevet 24. mars 2015 Var nylig på interrail. Følte meg trygg nesten hele tiden. Eneste gangen jeg ikke følte meg trygg var én gang i en taxi, men jeg er relativt paranoid og det var ingenting å bekymre seg for. Hvis de skal reise i en gruppe så ser jeg ingen problem med det egentlig. Det du nevner som skummelt er ting du kan nevne for henne på forhånd som hun kan være obs på. En interrail-tur er ofte til store turistbyer og jeg befant meg ikke en eneste gang på hele turen i et mørkt smug alene for å sette det på spissen. For min del var det to ting som gav meg en følelse av økt sikkerhet : - Jeg hadde veske på som jeg bar fremme ved magen og pass og penger i en sånn sak som jeg bar rundt halsen under t-skjorte/genser. - Vi booket første overnatting på hvert sted før vi ankom slik at vi ikke ankom på ett nytt sted midt på natten uten sted å sove. Var i fantastiske og noenganger lugubre byer og følte meg trygg så lenge jeg tok mine forhåndsregler. Send dattera di, gi henne noen gode råd og la henne få kjenne på den deilige frihet og ansvarsfølelsen som å reise alene kan gi Anonymous poster hash: dd883...9cf Takk for svar, begynner å føle meg litt "lettet" i angsten min...
sonush Skrevet 24. mars 2015 Forfatter #18 Skrevet 24. mars 2015 Hun har ikke planer om å reise alene, men sammen med sin BFF og flere av ungdommen i hennes klasse på videregående, når de er ferdig russ til neste år.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #19 Skrevet 24. mars 2015 Takk for svar, begynner å føle meg litt "lettet" i angsten min... Bra! Det er virkelig en god ting å få se verden når du er ung og jeg synes absolutt ikke at Europa er "skummel". :D Selv var jeg så heldig at foreldrene mine støttet meg i reiselysten fra veldig ung alder og det har ført til så mange gode opplevelser! Anonymous poster hash: dd883...9cf 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2015 #20 Skrevet 24. mars 2015 De siste svarene var det jeg trengte å høre, ikke de første hvor jeg får følelsen av å bli "angrepet" istedenfor å få fornuftige svar Når du hevder at du er redd for at verden ikke er så trygg som den en gang var og at Norge oppleves tryggere, så må du nesten regne med å bli kalt trangsynt, for det er faktisk det det dreier seg om. Anonymous poster hash: 295af...4f4 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå