Gjest Gjest_Idja Skrevet 25. mars 2015 #41 Skrevet 25. mars 2015 Jo. Men det er et tankekors at antall alvorlige ulykker har økt dramatisk det siste tiåret. Det har nok en sammenheng med lavprisselskapenes inntog på markedet. Anonymous poster hash: 6ab72...05c Selvfølgelig har antall ulykker økt, ettersom antall fly og passasjerer også har økt!? Hva trodde du egentlig kom til å skje når man øker antall flygninger fordi det har blitt så vanlig å fly? TS, hvorfor kan du ikke ta et flyskrekkurs? Et kurs vil ikke gjøre slik at du IKKE kan forberede deg på en ulykke som best du kan, men det vil gi deg større kontroll over situasjonen. Jeg tror du vil klare deg BEDRE i en eventuell ulykke om du ikke er ødelagt av flyskrekk, enn du vil gjøre nå. Det finnes overhodet ingen rasjonell eller logisk grunn til at du ikke skal ta et kurs for å håndtere skrekken! Selv om du går på kurs kan du fortsatt ha med vann i veska, sjekke sikkerhetsbeltet, telle setene osv.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #42 Skrevet 25. mars 2015 Jeg tror det fort kan bli komplisert om samboeren din skal prøve å få i deg beroligende uten at du vet det. Du kunne prøvd å ta ting gradvis, feks først bli mer komfortabel med det å ta beroligende, så jobbe med å bestille billetter (med full avbestillingsmulighet etc.) og så gradvis komme til selve flyturen. Greit å føle at man har kontroll på det man kan ha kontroll på. Jeg skjønner at det er ekstra skremmende når man hører om flyulykker som den i Frankrike. Men om det er noen trøst er det nettopp ulykker som har bragt sikkerheten i luftfart fremover, siden man i etterarbeidet etter store ulykker har tatt lærdom og gjort grep for å unngå at noe lignende skal skje igjen. Anonymous poster hash: 0135c...2aa Ja, det er kanskje sant...vi har liksom allerede planlagt reisen og må egentlig bare sette dato og bestille fly og slikt, men jeg har bare ikke taklet det enda...redd for at det skal bli utsolgt/samtidig som jeg håper at det skal bli det, men har jo ikke lyst til å ødelegge for samboeren min heller!! Vet han har gledet seg ekstremt, og jeg har jo det jeg også, men er litt merkelig, for det virker nesten som om jeg glemmer at man "må" fly når vi skal på ferie! Var til og med en periode, på en dag, da jeg fikk skikkelig lyst til å bli flyvertinne, Tanten min fortalte om ledige stillinger osv., før jeg plutselig kom på at det faktisk betyr at jeg måtte fly, og jeg fikk da helt panikk Anonymous poster hash: 471d3...b8e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #43 Skrevet 25. mars 2015 Jeg liker heller ikke å fly. Gjør ingenting om jeg dauer i en flyulykke....det er de siste 20 minuttene av livet jeg ikke takler. Må være helt jævli ombord da. Anonymous poster hash: 7da0a...25c
Jobbermedbarn Skrevet 25. mars 2015 #44 Skrevet 25. mars 2015 Uff, TS, forstår deg så godt... Hadde flyskrekk i mange år, har ikke prøvd beroligende eller flyskrekkurs, men synes det hjalp å ta et par glass vin... men det som har hjulpet meg og gjør at jeg nå tom kan slappe av på en flytur(!) er å fly masse...Mange ganger i året! Så hvis du har mulighet, fly mer!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #45 Skrevet 25. mars 2015 Selvfølgelig har antall ulykker økt, ettersom antall fly og passasjerer også har økt!? Hva trodde du egentlig kom til å skje når man øker antall flygninger fordi det har blitt så vanlig å fly? TS, hvorfor kan du ikke ta et flyskrekkurs? Et kurs vil ikke gjøre slik at du IKKE kan forberede deg på en ulykke som best du kan, men det vil gi deg større kontroll over situasjonen. Jeg tror du vil klare deg BEDRE i en eventuell ulykke om du ikke er ødelagt av flyskrekk, enn du vil gjøre nå. Det finnes overhodet ingen rasjonell eller logisk grunn til at du ikke skal ta et kurs for å håndtere skrekken! Selv om du går på kurs kan du fortsatt ha med vann i veska, sjekke sikkerhetsbeltet, telle setene osv. Jeg vet set høres ut som om jeg ikke har lyst til å bli bedre osv., men jeg har det, det er bare at tanken skremmer meg veldig! Jeg føler det blir det samme som om jeg skulle gått på kurs og lært at løver ikke er farlige, og så gå bort til en vill løve i Afrika og klemme den liksom, siden jeg har lært at de ikke er noe å være redd for lenger. Vet det er helt dust sammenligning, men akkurat som at man vet man ikke skal gjøre det med en løve, så føles det ut som om at det faktisk er farlig å fly og angsten (kan jeg kalle det angst, vil ikke misbruke det ordet for de som faktisk sliter med angst) som jeg da får er reell, at jeg på en måte skal lure meg selv til å tro at noe som er farlig ikke er farlig.... Dette ble vanskelog å forklare, og jeg ser jo at det er helt dust... Men hvordan foregår et slikt kurs da, kan man være der å observere bare? Eller må man snakke og vise svakheter osv.? Jeg er veeeeldig sjenert, og sliter veldig med å vise svakheter ovenfor fremmede, tror de færreste fakTisk kan se på meg at jeg er redd når jeg skal fly, utenom at jeg sikkert har puls langt opp mot tusen, kaldsvetter og vide øyne og slikt da men...Anonymous poster hash: 471d3...b8e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #46 Skrevet 25. mars 2015 Kjenner jeg blir stressa bare av å lese det TS skriver... Kanskje på tide at du oppsøker en psykolog som kan hjelpe deg med problemene dine, TS? Anonymous poster hash: aa1f3...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #47 Skrevet 25. mars 2015 Kjenner jeg blir stressa bare av å lese det TS skriver... Kanskje på tide at du oppsøker en psykolog som kan hjelpe deg med problemene dine, TS? Anonymous poster hash: aa1f3...1f3 Har da ikke noen problemer utenom det med flyskrekken? Er jo ikke et problem til hverdags, men når vi da gjerne vil dra på ferie, så er det jo litt verre. Anonymous poster hash: 471d3...b8e
TaiBella Skrevet 28. mars 2015 #48 Skrevet 28. mars 2015 Huff, jeg har det akkurat som deg, og for min del virker det som om flyskrekken bare blir verre og har nå kommet til et punkt der jeg ikke klarer å glede meg til e ferie fordi jeg gruer meg mer til å fly. Jeg flyr når jeg absolutt må, men har på en måte akseptert at jeg har flyskrekk, og satser derfor heller på tog eller ferge dersom det er et alternativ. Det er faktisk utrolig hvor langt man kan nå med toget på en natt, dersom man planlegger litt. Det at jeg vet at jeg kan ta et tog, hjelper til og med på flyskrekken i de tilfellene jeg må fly. Ellers, når jeg flyr, så er det piller som gjelder, dessverre.En flytur til Frankrike går nok helt fint, og kanskje du kan foreslå en ferie der dere kan ta toget neste gang?Lykke til
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #49 Skrevet 28. mars 2015 Jeg vil det, på en måte, men på en annen måte ikke! Altså jeg vil ikke være så redd og jeg vil ikke få de reaksjonene jeg får, for nå klarer jeg jo egentlig ikke å fly. Jeg vil ikke være så bekymret, men jeg vil likevel holde hodet kaldt nok til å være forberedt. men jeg tror det er angsten, kan jeg kalle det det?, som gjør st jeg ikke vil lære at det ikke er farlig, for keg føler jeg lurer meg selv om jeg lærer det ikke er farlig. Der blir på en måte som å lære en mus at katten ikke er farlig, så oppsøker den katten og blir spist, slik føles det hvert fall. :/Anonymous poster hash: 471d3...b8e dersom du er så hysterisk uten medisinering har jeg null, 0, zip, tro på at du skal greie å holde hodet kaldt dersom noe faktisk skulle skje, det er vel mer sanysnlig at du hadde vært en av de som smittet andre med panikk. Anonymous poster hash: 70fb9...d42 2
amalie_n Skrevet 28. mars 2015 #50 Skrevet 28. mars 2015 Jeg har selv hatt en enorm flyskrekk, det tok tilslutt så overhånd at jeg tok tog fra bergen og nordover i et døgn fremfor å ta fly, tilsutt hyperventilerte jeg til jeg besvimte ombord og dersom jeg hadde mellomlanding noen steder kunne jeg ende opp med å ikke klare å komme meg på neste fly pga angsten ble for stor. Jeg turte ikke ta fly hjem etter en helg i Berlin så endte opp med tog og kiel fergen hjemover.. Det som ble redningen for meg ble et flyskrekkurs som jeg tok via SAS. Det er den beste invisteringen jeg har gjort i mitt liv. På kurset lærer man alt fra fysikk, sikkerhetsrutiner, lyder, bevegelser, hva som skjer med kroppen under angst og hvordan håndtere dette. Jeg er kontrollfreak, og det er derfor jeg har en vanvittig skrekk, jeg er livredd å fly bl.a fordi at lille jeg kan overhode ikke kontrollere det som skjer, jeg må faktisk stole på at kapteinen og bestetningen gjør jobben sin. Men kurset lærte meg så enormt masse, siden jeg liker kontroll ble et kurs med masse fakta helt tipp topp. I dag kan jeg ha flyturer som går helt smertefritt, jeg har reist til afrika, asia, amerika. Jeg har reist medi alt fra svære fly til små propellfly. Noen ganger går det problemfritt, andre ganger kan det komme noen tårer, men jeg klarer å hente meg inn raskere. Jeg gikk i mange år uten beroligende, men når jeg skulle til mexico i fjor fant jeg ut at jeg skulle gi det et forsøk. Så nå har jeg tatt sobril med svært god effekt. Jeg ble overhode ikke sløv, men alle de katastrofetankene uteble, og jeg klarte faktisk å slappe av og småkose meg ombord flyet. Skulle en ulykke skje så vil adrenalinet kicke inn og jeg ville nok klart å handle deretter. Jeg bruker ikke lengre unødvendig tid og energi på å grue meg. Å reise er så fantastisk, og å ha flyskrekk legger faktisk en demper på ferie og opplevelser. Ta et kurs og prøv med beroligende, det er verdt det!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #51 Skrevet 28. mars 2015 http://flyredd.no Kollega av meg som holder det. Kunnskapsrik og dyktig dame! Bli med Anonymous poster hash: 47cc7...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2015 #52 Skrevet 28. mars 2015 Etter flyulykken nå, vil jeg heller si at det er 《tryggere》 å fly enn vanlig, på grunn av skjerpet sikkerhet. Samme som etter 9/11. Vil berolige deg med at jeg er livredd for å fly, men etter Lubitz sitt stunt er jeg mindre redd i nærmeste fremtid, fordi det er satt på ordenen. Anonymous poster hash: 6a78c...942
Chiubi Skrevet 10. april 2015 #53 Skrevet 10. april 2015 Den beste måten å bli kvitt flyskrekk, er å fly! Believe me, been there, done that. Jeg kommer nok aldri til å glede meg til å reise med fly, men målet mitt har aldri vært å unngå å fly. Målet mitt er å komme meg dit jeg skal. Jeg flyr 6- 7 ganger i året, og som regel går det helt greit. Jeg pleier å si fra til kabinpersonellet at jeg har flyskrekk og hvilket sete jeg sitter på. De setter pris på at man sier ifra. Jeg foretrekker å sitte foran i flyet, og sørger for å få plass så langt frem i flyet som mulig. Finn ut hvor du helst vil sitte, og be om å få sete der. Jeg pleier å be om å få en rad for meg selv dersom det er mulig. Det hjelper IKKE å drikke alkohol når man har flyskrekk. Det gjør bare at man har mindre kontroll over seg selv. Jeg har stor nytte av ørepropper med aktiv støykontroll.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #54 Skrevet 12. april 2015 Nei, kvaliteten på servicen og komforten ombord går ned, mens den tekniske kvaliteten fremdeles er ivaretatt. Et fly som ikke følges opp teknisk ihht produsentens anvisninger blir ikke resertifisert for videre drift, akkurat som at din bil blir avskiltet hvis ikke du utbedrer mangler påvist ved EU-kontroll. Og når det er snakk om flyteknisk er det aldri noe som "skurrer", med mindre du flyr med et èn-manns-flyselskap med tilhold i Kongos jungelstrøk! Det er grenser for hvor mye man kan redusere kvaliteten på servicen og komforten ombord før det faktisk er en ren sikkerhetsreduksjon. Kabinpersonalet er der for de reisendes sikkerhet, så man kan ikke redusere lønningene uten at det er en direkte trussel mot tryggheten. Samtidig har de jo lite å gjøre rent praktisk og kan fint skjenke kaffe og selge diverse varer i løpet av turen. Sittekomfort og plass har igjen med sikkerhet å gjøre i tilfelle det oppstår en evakueringssituasjon. Anonymous poster hash: be255...13b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #55 Skrevet 12. april 2015 Ts her... Unnskyld men kan dere ta denne diskusjonen er annet sted det hjelper ikke så veldig mye for meg altså... Jeg føler jeg får angst bare av å lese her nå.... Tidligere i kveld følte jeg meg faktisk bedre, og skulle avtale med samboeren det jeg skrev tidligere i tråden, men nå orker jeg ikke tanken på det en gang.. Kanskje jeg nå burde ta beroligende formål fortelle samboeren min om planen min, for så ta beroligende så vi får bestilt og så be samboeren min gi meg beroligende uten at jeg vet det før vi skal fly. Dere ser hvordan det her går nå, så hver så snill å ta diskusjonen et annet sted!!!!Anonymous poster hash: 471d3...b8e Anonymous poster hash: be255...13b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #56 Skrevet 12. april 2015 Ts her... Unnskyld men kan dere ta denne diskusjonen er annet sted det hjelper ikke så veldig mye for meg altså... Jeg føler jeg får angst bare av å lese her nå.... Tidligere i kveld følte jeg meg faktisk bedre, og skulle avtale med samboeren det jeg skrev tidligere i tråden, men nå orker jeg ikke tanken på det en gang.. Kanskje jeg nå burde ta beroligende formål fortelle samboeren min om planen min, for så ta beroligende så vi får bestilt og så be samboeren min gi meg beroligende uten at jeg vet det før vi skal fly. Dere ser hvordan det her går nå, så hver så snill å ta diskusjonen et annet sted!!!!Anonymous poster hash: 471d3...b8e Anonymous poster hash: be255...13b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2015 #57 Skrevet 12. april 2015 Ts her... Unnskyld men kan dere ta denne diskusjonen er annet sted det hjelper ikke så veldig mye for meg altså... Jeg føler jeg får angst bare av å lese her nå.... Tidligere i kveld følte jeg meg faktisk bedre, og skulle avtale med samboeren det jeg skrev tidligere i tråden, men nå orker jeg ikke tanken på det en gang.. Kanskje jeg nå burde ta beroligende formål fortelle samboeren min om planen min, for så ta beroligende så vi får bestilt og så be samboeren min gi meg beroligende uten at jeg vet det før vi skal fly. Dere ser hvordan det her går nå, så hver så snill å ta diskusjonen et annet sted!!!!Anonymous poster hash: 471d3...b8e Du kan ikke diktere hva folk skal diskutere i en tråd selv om du har startet den. Og kan du ikke forholde deg til slike diskusjoner, er det vel en del som tyder på at du bør gjøre noe med angsten din? Du kan ikke legge skylden på verden rundt deg for at den blir verre. Anonymous poster hash: be255...13b
AnonymBruker Skrevet 15. april 2015 #58 Skrevet 15. april 2015 Du kan ikke diktere hva folk skal diskutere i en tråd selv om du har startet den. Og kan du ikke forholde deg til slike diskusjoner, er det vel en del som tyder på at du bør gjøre noe med angsten din? Du kan ikke legge skylden på verden rundt deg for at den blir verre. Anonymous poster hash: be255...13b Eh unnskyld meg... Hvorledes sikkerheten på fly går opp eller ned har vitterlig ikke noe med diskusjonen å gjøre og dette regnes derfor som off topic! Så jo, jeg kan fint "diktere" (eller spørre om de vær så snill kunne ta diskusjonen ett annet sted) om jeg har lyst til det. Skjerp deg! Og nei, jeg legger ikke skylden på verden rundt meg, men når jeg spør om råd mot flyskrekk forventer man ikke at folk begynner å diskutere hvor farlig det kommer til å være å fly fremover, men det er kanskje feil av meg å tro at alle her inne har empati for andre... --- Hvert fall, til dere andre mer normale folk som har kommet med råd vi har nå bestilt ferie og reise og jeg gleder meg veldig til selve ferien, men gruer meg så klart veldig til reisen... Har fått beroligende av legen på nytt og samboeren min skal snakke med personalet på flyet når vi går om bord. Så får vi håpe det går greit. vi reiser i Juni! Er bare redd for at vi ikke skal komme oss hjem igjen, siden jeg får helt panikk etter å ha flydd ned dit Anonymous poster hash: 471d3...b8e Anonymous poster hash: 471d3...b8e 1
charmisss Skrevet 16. april 2015 #59 Skrevet 16. april 2015 Kjære anonym, dette kommer til å gå så fint. Jeg er selv crew i et stort nordisk selskap og får daglig henvendelser fra flyredde. Dette er vi godt trent på og vi svarer på alle spørsmål du skal kunne ha. Satt her om dagen nesten en hel flytur med en jente som var så redd at hun skvatt hver gang flyet skiftet høyde/fart. Frykten for å fly er ikke rasjonell, men det hjelper å snakke med noen som bruker livet sitt ombord i en flymaskin. God tur og lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå