Gå til innhold

Muggsopp på senga, hvordan fjerne det?

Fremhevede innlegg

Gjest Mocchhaa
Skrevet

Har fått mugg på kanten av senga mi nederst, og det er ikke så voldsomt mye, men lurte på om det er noen måte jeg kan fjerne dette på, eller må jeg bytte ut hele senga??

Tenkte jeg kansje kunne bløte det med eddik og vann, skrubbe så godt jeg kan også ta på litt mer eddikk og la det tørke slik, burde det drepe mesteparten av muggen? Slik at det ikke sprer seg tenker jeg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bytt seng (!)

Anonymous poster hash: f30f9...22c
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mugg kan ikke fjernes i porøse materialer de må byttes ut.

Ring asrma og allergiforbundet om du trenger å få dette bekreftet.

Anonymous poster hash: 914ca...1c2

• Liker 1
Skrevet

Tror du bør bytte seng, vaske ned hele rommet og bedre ventilasjonsanlegget eller sette opp vinduer. Mugg skyldes fukt, økt luftsirkulasjon vil kunne tørke ut dette. Men som nevnt over så er det veldig vanskelig å fjerne mugg fra porøse materialer. Så sengen bør gå på fyllinga, og dyner, puter og sengetøy bør få en runde på 90 i vaskemaskinen, og ventilasjon på soverommet bør bedres. Beklager TS. Kjipt men alternativet er potensielle helseskader.

AnonymBruker
Skrevet

Den senga ville jeg nok kastet.

Anonymous poster hash: 7aa5b...9ae
Gjest Mocchhaa
Skrevet

Må jeg virkelig det? :( Den er jo ikke gammel engang, det er jo bare litt..

Er det ingen håp om å prøve å vaske det vekk? Er det garantert å spre seg ellr?

AnonymBruker
Skrevet

Muggsopp er noe forbannet dritt, desverre :glare: Det har nesten helt garantert flyttet dypt inn i madrassen, så med en gang forholdene blir gode, f.eks hvis du har en varm, svett natt, blomstrer den opp og sprer masse skadelige sporer som du puster inn.

Senga må kastes og sengetøyet må kokvaskes. Hvis det er noen spor av mugg på pute eller dyne må det også på dynga.

Rommet senga står på har et fuktproblem, finn det og løs det før du kjøper en ny seng. I verste fall er det mer mugg i rommet. Mugg kan være farlig, og noen ganger kan det gi deg plager for resten av livet.

Mugg på harde gjennstander kan fjernes. Da bør det først vaskes grundig med et kraftig vaskemiddel, og så helst utsettes for UVstråling, enten i et gammelt solarium eller en solrik sommerdag. Myke og porøse materialer har for mange gjemmesteder til at det er mulig å fjerne alt. Mugg er mye mer enn bare det vi ser. Det er som et isberg der den delen som er under vann er mye større og helt usynlig.

Anonymous poster hash: 5cd43...8ac

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fjerne det som er synlig ved det blotte øye for mennesker. Legger du området under mikroskop, etterpå vil du se at der er rikelig med soppsporer igjen som ikke er mulig å fjerne.

Soppsporer er hydrofobe, dvs. De er ikke mulig å vaske bort. Haddedet vært mulig ville de også regnet bort ute for mange årtusener siden.

Sopp sporer er like helseskadelige enten de er levende, døde eller i dvale pga frost.

Å vaske dyner, puter eller sengetøy er derfor bortkastet arbeid. Sopp sporer dør ikke ved verken frost eller varmebehandling.

Noen sopper koker ved 240 grader celcius, men uten å dø ved denne temperaturen.

Gjest Mocchhaa
Skrevet

Jaja.. Takk for svar. Tok bare å bestilte meg en ny seng jeg heller da :/

AnonymBruker
Skrevet

Pass bare på at ikke problemet er for mye fukt på soverommet eller muggvekst i konstruksjonen, da får ny seng og nytt sengetøy samme problem etter kort tid.

Gjest Mocchhaa
Skrevet

Pass bare på at ikke problemet er for mye fukt på soverommet eller muggvekst i konstruksjonen, da får ny seng og nytt sengetøy samme problem etter kort tid.

Jada, skal nokk ta hånd om problemet

Skrevet

Jaja.. Takk for svar. Tok bare å bestilte meg en ny seng jeg heller da :/

Gratulerer med ny seng:) Kanskje du bør passe på å ikke ha den inntil veggen, samt å lufte godt?

Skrevet

Støtter meg i resten her, senga må kastes. Kan du se om det er noe mugg på andre møbler eller på noen vegger, lister, vindu etc? Sørg for at lufteventil alltid står åpent på soverommet, enten på vindu eller vegg. I tillegg så kan det være lurt å ikke ha sengen helt inntil veggen, særlig hvis du har kontinental/rammemadrass.

Muggsopp må taes veldig alvorlig, så det er viktig å få bukt med årsaken til at du har fått mugg.

Gjest Mocchhaa
Skrevet

Gratulerer med ny seng:) Kanskje du bør passe på å ikke ha den inntil veggen, samt å lufte godt?

Ja skal passe på at det ikke skjer igjen. Er kjipe penger! :P

AnonymBruker
Skrevet

Alle folk som bor en eller annen plass burde hatt et hygrometer.

Pass på luftfuktigheten!!! Ikke for tørt og ikke for fuktig.

Mellom 30-70 %, eller aller helst mellom 40 og 60 % relativ fuktighet.

Anonymous poster hash: 889de...571

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...