Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Trenger noen råd og innspill her. For tre år siden sa jeg opp jobben min hos nevnte sjef i overskriften, som er en butikk på et kjøpesenter. Jeg fikk et bedre tilbud ved en annen butikk på senteret, og summen av det og mye konflikter med den vanskelige sjefen gjorde at jeg takket ja til det. Så har det seg sånn at så lang tid etterpå, er det fremdeles mye trøbbel-min tidligere sjef har ringt min nåværende arbeidsgiver-for å "advare mot meg." Hun baksnakker, setter ut falske rykter, sprer løgner. Dette synes jeg er vanskelig å forholde seg til. Er det noen som vet hvordan i all verden jeg skal gripe dette fatt? Jeg har selvsagt snakket med senterledelsen(er et mellomstort senter i norsk målestokk), men de kan ikke gjøre så mye, selv om de er enig i at dette overhodet ikke er greit. Jeg føler det er mobbing og trakassering, og vet søren ikke hva jeg kan gjøre. Prate med henne er uaktuelt.

Anonymous poster hash: bca65...be7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke senterleder du skal ta det opp med, send mail til arbeidstilsynet. Hvorfor tar i det hele tatt din nye sjef telefonen når tidligere sjef ringer?? Vet ikke om du kan snakke med hovedkontor eller verneombud/tillitsvalgt på tidligere eller nåværende arbeidsplass, men arbeidstilsynet har svar. For slik skal det IKKE være!

Anonymous poster hash: ce22c...4f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er de jeg bør ta kontakt med, det har jeg ikke tenkt på. Takk:-)

Ts

Skrevet

Du kan jo vurdere om det er såpass graverende at det er på sin plass med en anmeldelse. Evt ta kontakt med henne og si at om hun ikke lar deg og ditt omdømme være i fred, så vil du anmelde henne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Anmeldelse har jeg vært inne på selvsagt, men lurer litt på hva som vil komme ut av det. Motanmeldelse liksom, og antakeligvis henlagt sak? Det er ganske drøye påstander hun kommer med, og jeg synes det er vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har du jobbet tre år hos ny sjef, er det noen problemer i forhold til henne?

Hvis du har et godt forhold til din nye sjef. Kan du snakke med henne og be henne si til den gamle sjefen at denne sjikaneringen må ta slutt og hun ikke vil godta at hennes ansatte blir baksnakket.

Noe din nye sjef burde gjøre helt uoppfordret.

Anonymous poster hash: 7c0e4...88d
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min sjef sitter i en annen by. Jeg er øverste sjef her. Hun har allerede ringt min nye sjef som tidligere skrevet-men dette er jo nærmere tre år siden. Han har gitt henne klar beskjed om å holde seg unna, men det varte ikke så lenge.

Skrevet

Anmeld henne for ærekrenkelse. Det som da sannsynligvis vil skje i første omgang er at poltiet ringer og tar en prat med henne.

Du har din nye sjef som vitne, men trenger ikke spørre om hun vil vitne. Det er hun pliktig til hvis det blir noen større sak av dette, men en telefon fra poltiet kan virke avskrekkende og få din gamle sjef på andre tanker.

AnonymBruker
Skrevet

Sørg for å ha MINST to referanser du stoler på fra din gamle arbeidsplass, og gjør det klart at din gamle sjef ikke må få vite hvor du har søkt. Med minst to referanser er sannsynligheten liten for at en eventuell arbeidsgiver vil ringe din gamle sjef.

Jeg har en slik sjef selv, og har vært svært forsiktig med hvem jeg har spurt om å være referanse for meg når jeg nå søker ny jobb.

Anonymous poster hash: 7e698...27e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med å anmelde for trakassering? Hva vil skje da?

Ts

Skrevet

Anmeld og begjær besøksforbud. Det betyr at om hun fortsetter, gjør hun seg skyldig i straffbar handling.

Ved et besøksforbud har ingen av dere lov til å ta kontakt med hverandre, eller bruke en tredje part for å på noen mulig måte trakkasere den andre.

Gjør det, det redder deg og er forferdelig ubehagelig for henne.

• Liker 3
Skrevet

Gå til anmeldelse for noe som man kan ta opp ansikt til ansikt med den det gjelder???? Seriøst, dere er gale.

Skrevet

Hei. Trenger noen råd og innspill her. For tre år siden sa jeg opp jobben min hos nevnte sjef i overskriften, som er en butikk på et kjøpesenter. Jeg fikk et bedre tilbud ved en annen butikk på senteret, og summen av det og mye konflikter med den vanskelige sjefen gjorde at jeg takket ja til det. Så har det seg sånn at så lang tid etterpå, er det fremdeles mye trøbbel-min tidligere sjef har ringt min nåværende arbeidsgiver-for å "advare mot meg." Hun baksnakker, setter ut falske rykter, sprer løgner. Dette synes jeg er vanskelig å forholde seg til. Er det noen som vet hvordan i all verden jeg skal gripe dette fatt? Jeg har selvsagt snakket med senterledelsen(er et mellomstort senter i norsk målestokk), men de kan ikke gjøre så mye, selv om de er enig i at dette overhodet ikke er greit. Jeg føler det er mobbing og trakassering, og vet søren ikke hva jeg kan gjøre. Prate med henne er uaktuelt.

Politiet må være rette instans

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selvfølgelig forsøkt å prate med henne. Det jeg sier blir da vridd og vendt på, og det er altså umulig å føre en samtale med henne. Det er jo ikke så jeg har lyst til å ha det slik. Kunder av begge butikker kommer til meg og sier bla at jeg stjeler, som selvsagt ikke er tilfelle. Det er derfor jeg vurderer en anmeldelse, for jeg har fått nok.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe du har gjort mot din gamle sjef som er grunnen til dette? Sliter med å tro at en sjef kan drive på sånn uten at det er en grunn for det...

Anonymous poster hash: d20e5...3e6
Skrevet

Sørg for å ha MINST to referanser du stoler på fra din gamle arbeidsplass, og gjør det klart at din gamle sjef ikke må få vite hvor du har søkt. Med minst to referanser er sannsynligheten liten for at en eventuell arbeidsgiver vil ringe din gamle sjef.

Jeg har en slik sjef selv, og har vært svært forsiktig med hvem jeg har spurt om å være referanse for meg når jeg nå søker ny jobb.

Anonymous poster hash: 7e698...27e

Jeg hadde også en sjef som jeg nektet å oppgi som referanse og jeg hadde behov for to referanser. Dette er lenge siden, men jeg sa at grunnen til at jeg bare har oppgitt en referanse er hun ikke var godt likt av de andre ansatte og at flere detaljer vil jeg helst ikke gi.

Jeg sa også at jeg kan få referanse fra en annen, men det var mange år siden jeg jobbet der og jeg tror hun har byttet jobb. Det var ikke nødvendig, fikk jeg høre. Jeg fikk jobben.

Tror jeg ville klikket hvis en tidligere sjef trakkaserte meg. Jeg hadde anmeldt henne. Men hvis dette var for tre år siden, ville jeg valgt å gå videre.

AnonymBruker
Skrevet

Anmeldelse har jeg vært inne på selvsagt, men lurer litt på hva som vil komme ut av det. Motanmeldelse liksom, og antakeligvis henlagt sak? Det er ganske drøye påstander hun kommer med, og jeg synes det er vanskelig.

"Motanmeldelse" finnes ikke. Man kan ikke anmelde noen for å selv ha blitt anmeldt.

Dersom påstandende er graverende er det tilstrekkelig. Om du har dokumentasjon eller noen som kan gi en forklaring på hva som er sagt er det ofte nok. I det minste vil din tidligere arbeidsgiver ta hintet når hun får brevet i posten.

Anonymous poster hash: 2690a...bb5

Skrevet

Er det noen som har erfaring med å anmelde for trakassering? Hva vil skje da?

Ts

Les dette en gang til:

Anmeld og begjær besøksforbud. Det betyr at om hun fortsetter, gjør hun seg skyldig i straffbar handling.

Ved et besøksforbud har ingen av dere lov til å ta kontakt med hverandre, eller bruke en tredje part for å på noen mulig måte trakkasere den andre.

AnonymBruker
Skrevet

Nja. Et besøksforbud gjelder kontakt, direkte eller via andre. At hun snakker om TS er ikke et brudd sånn sett.

Anonymous poster hash: 2690a...bb5

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke noe jeg har gjort. Det vil si, vi er neppe hverandres største fans i utgangspunktet, men jeg jobber i en butikk ved siden av hennes nå, og har så langt lykkes bra i jobben min. Det tåler hun ikke.

Jeg hadde ingen arbeidsavtale, kontrakt eller noe-det ga jeg beskjed om til senterledelsen. Så det kan selvsagt være en medvirkende årsak. Jeg vet ikke. Hun har bare voldsomt mye mot meg, som egentlig er greit, og helt ok å leve ned-men ikke når det blir så til de grader baksnakking og løgner ut av det. Jeg har i det minste oppdragelse nok til å holde de meningene for meg selv.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...