Gå til innhold

permanent urinkateter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga blæresmerter skal jeg kanskje få prøvd å se om det kan være løsningen. Men må jeg gå med pose på benet da? Eller kan jeg tømme den regelmessig? Kan ikke bruke engangskateter.

Anonymous poster hash: 34e25...e3a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja. da må du gå med en pose på beinet som du tømmer noen ganger om dagen. Det er ingen annen måte å gjøre det på.

Skrevet (endret)

Selv gikk jeg med permanent kateter i 4 år. Nå har jeg et subrapubisk kateter (SPK) som går rett inn i bukveggen. Om det er meningen du etter hvert skal gå lenge med dette, vil jeg anbefale SPK da det er mindre smertefult og mindre fare for alvorlig UVI. Det vil alltid være bakterier i urinen når det ligger et fremmedlegme iblæren og denne skal i hvert fall ikke behandles med SPK.

Jeg har et belte rundt livet og fester kateterposen på hoten med slike blå små sykehuseste. Det går or min del siden jeg alltid går med kjoler eller skjørt. Jeg kan forestille meg at dette kan gå, om du fester sengefestet i bukselinningen og nedover på et av lårene.

Jeg ville bedt om urinposer med 4 kammer. Disse kammerne fyller seg opp på en måte slik at rinen ikke blir en stor "klump" nederst på låret. Disse er kun på 600 ml og må tømmes hyppigere. Jeg har orsøkt pose på låret med stropper, og om jeg strammer den så godt jeg kan med lysken, får jeg gnagesår. Hvis jeg slakker den, vil urinposen gli sakte nedover låret og i verste fall leggen... Det finnes også en pose du trer på beinet og utenpå posen, men denne har jeg ikke prøvd selv.

Jeg anbefaler deg å ta en telefon til Mediq Norge: 67 02 44 40. Der kan du få tilsendt utstyr fraktfritt hjem på døren.

Urinkateterutstyr går på blå resept.

Endret av Erica

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...