AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #1 Skrevet 23. mars 2015 Lurer på en del ting kanskje dere kan noe om: Dersom en person med lavt stoffskifte har vært stabil på medisiner i noen år, men plutselig begynner å få de samme kjipe symptomene som før han ble medisinert, hva har skjedd da? Og hvordan kan det skje at man får symptomene tilbake når man er optimalt medisinert? Betyr det at man ikke er optimalt medisiner likevel? Trenger kroppen da mere medisin? Håper noen kan svare. Takker. Anonymous poster hash: 89fe1...359
HvittHus Skrevet 23. mars 2015 #2 Skrevet 23. mars 2015 (endret) Det kommer an på flere faktorer. Noen har Hashimoto som gradvis destruerer kjertelen. Da kan man plutselig få en forandring i mengden stoffskiftehormon kroppen sender ut og man må justere dosen med feks Levaxin opp eller ned. Noen har ikke kjertel/eller liten kjertelfunksjon og burde da være stabile i sin dosering, men så kan man få problemer med opptaket i tarmen, man kan ha begynt med medisiner som påvirker stoffskiftemedisinen, man kan ha forandret vekt, kosthold, d-vitamin-mangel, mye d-vitamin gjennom sola, kommet i overgangsalder, begynt med p-piller. Og noen mister effekt av syntetisk stoffskiftemedisin etter en tids bruk og må opp i dose, evnt skifte til naturlig thyroxin. Har man fått tilbake symptomer fra stoffskiftet, er det rimelig å tenke seg at man trenger å justere dosen. Endret 23. mars 2015 av zellica
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #3 Skrevet 23. mars 2015 Tusen takk for svar!! Men ved Hashimotos, og dersom symptomene kommer tilbake, er det ikke da logisk å måtte justere dosen opp og ikke ned (som du skriver kan være en mulighet)? For ved hashimotos blir det vel egentlig mindre og mindre hormoner som man igjen må justere opp med medisiner? Prøver bare forstå. Legen mistenker slik sykdom hos meg og jeg heller mot å tro det kan være sånn hashimotos som du nevner. Hvordan får man bekreftet det forresten, er det ved å ta sånn tpo-prøve? Anonymous poster hash: 89fe1...359
HvittHus Skrevet 23. mars 2015 #4 Skrevet 23. mars 2015 Tusen takk for svar!! Men ved Hashimotos, og dersom symptomene kommer tilbake, er det ikke da logisk å måtte justere dosen opp og ikke ned (som du skriver kan være en mulighet)? For ved hashimotos blir det vel egentlig mindre og mindre hormoner som man igjen må justere opp med medisiner? Prøver bare forstå. Legen mistenker slik sykdom hos meg og jeg heller mot å tro det kan være sånn hashimotos som du nevner. Hvordan får man bekreftet det forresten, er det ved å ta sånn tpo-prøve? Anonymous poster hash: 89fe1...359 Ved Hashimoto vil man i perioder få veksling mellom høyt og lavt stoffskifte, ikke kun lavt. Derfor må man sjekke med blodprøver for å finne ut om man skal evnt øke eller senke dosen. Hashimoto testes ved å ta anti-TPO prøven ja.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå