Gå til innhold

sukkerfri saft eller sukkerfri brus?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er best helsemessig?

Jeg drikker som oftest kun vann og et glass juice om dagen, men jeg er i perioder dårlig på å få i meg væske og da må jeg ha noe godt som gjør at jeg drikker litt mer. De siste dagene har jeg drukket så lite om dagen at jeg har våknet og vært helt uttørket om natten.

For min del er det ikke noen krise uansett om jeg skulle drukket saft eller brus med sukker i fordi jeg er så tynn, men jeg tåler rett og slett ikke sukker så godt. Derfor kan jeg heller ikke drikke juice om morgenen. Blir helt svimmel og rar og kjenner ut som at jeg får hetetokter :P

Men det rareste med dette er at det ikke er problemer med blodsukkeret mitt. Det er helt stabilt. Legen skjønner ikke hvorfor det er sånn for meg.

Men uansett så bør jeg da drikke noe sukkerfritt for da blir jeg ikke svimmel og rar.

Derfor lurer jeg på dette med saft vs brus. Er det bedre å drikke Fun light enn pepsi max? Eller er det ett fett?

Anonymous poster hash: fc795...1ca
Videoannonse
Annonse
Gjest avocadoen
Skrevet

Det var ikke meningen å poste som AB. Beklager..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg innbiller meg at brus er litt surere enn saft og dermed gir litt større risiko for syreskader på tennene (men klarer ikke å finne noen skikkelige kilder, bare bisetninger som "brus er absolutt verst"). Begge er dog sure, så man bør for tennenes skyld ikke gå og supe hverken brus eller saft dagen lang. For resten av kroppen sin del blir det vel nokså likegyldig, så lenge man ellers drikker mest vann er det ingen som dør av litt fun light eller pepsi max. Fordelen med saft er jo dog at man kan velge blandingsforhold selv, så man kan jo blande det relativt svakt.

Anonymous poster hash: 58c81...d3a
AnonymBruker
Skrevet

Henger meg på her, trenger også litt tips til å få i meg mer væske.

Anonymous poster hash: a1e2c...81e
Skrevet

Prøv vann og la det stå i vannkarafel i kjøleskapet. Fyll så opp med lime, sitron, stjernefrukt eller jordbær ol:)

ellers kan man lage seg Sukkerfri iste som man har stående i kjøleskapet :)

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg innbiller meg at brus er litt surere enn saft og dermed gir litt større risiko for syreskader på tennene (men klarer ikke å finne noen skikkelige kilder, bare bisetninger som "brus er absolutt verst"). Begge er dog sure, så man bør for tennenes skyld ikke gå og supe hverken brus eller saft dagen lang. For resten av kroppen sin del blir det vel nokså likegyldig, så lenge man ellers drikker mest vann er det ingen som dør av litt fun light eller pepsi max. Fordelen med saft er jo dog at man kan velge blandingsforhold selv, så man kan jo blande det relativt svakt. Anonymous poster hash: 58c81...d3a

Jeg har svært gode tenner uten syreskader selv om jeg drikker juice og spiser mye forskjellig frukt daglig. Derfor tror jeg ikke en flaske brus ekstra vil ødelegge tennene totalt siden tennene mine er veldig sterke :)

Prøv vann og la det stå i vannkarafel i kjøleskapet. Fyll så opp med lime, sitron, stjernefrukt eller jordbær ol:)

ellers kan man lage seg Sukkerfri iste som man har stående i kjøleskapet :)

Takk for tips altså, men det var egentlig ikke spm. Jeg lurer på hva som er verst av saft og pepsi max :)

Men antar det er ganske ett fett da :)

Skrevet

Kullsyren i brusen gjør den til det verste valget for tennene.

Det er jo tross alt saft tilsatt ekstra syre.

Dessuten kan man blande saft tynnere enn produsentens oppgitte blandingsforhold.

Så saft vinner stort sett uansett.

Brus er ille, selv om den er sukkerfri.

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til at brus er surere enn saft så kan kullsyra gi deg gass i magen, noe som kan være ubehagelig og flaut.

Anonymous poster hash: 91823...e3b
Gjest avocadoen
Skrevet

Kjøpte meg en flaske brus jeg. Og har fått i meg mye mer væske i dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...