Gå til innhold

Sende til hvilken menighet??


Fabia

Anbefalte innlegg

Heisan !

Fikk så raske, flotte svar på spm. om fødselsattester, så jeg prøver igjen.

Har nå fylt ut ekteskapserklæringene og forlovererklæringene, problemet nå er hvor jeg skal sende dem!!! Gifter meg i en annen menighet en den jeg tilhører, og er redd for at de skal bli borte i systemet.

Mener å ha hørt at de skal sendes den menigheten man tilhører, og at de sender dem videre til menigheten man skal gifte seg i.

Noen som har erfaringer med dette?

Leste om en som måtte sende nye i all hast rett før bryllupet fordi de ikke hadde kommet til rett sted. Vil jo helst unngå det, da...

Fabia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi tilhører begge statskirken (i den forstand at vi er døpt og konfirmert) men skal vies av en prest som tilhører metodistkirken. Vi skal bruke de samme skjemaene som alle andre og vi skal levere de til henne. Det er hun som skal foreta "prøvingen" siden det er hun som skal vie oss..

Jeg vet ikke hvordan den generelle praksisen er, men sånn gjør ihvertfall vi det. Kan du ikke høre med presten deres?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinK

Vi har fått beskjed om å sende papirene til den menigheten vi tilhører. Vi skal gifte oss i en annen menighet, men de skulle altså ikke ha papirene.

Er du redd at papirene skal bli borte eller forsvinne kan du jo ringe for å få bekreftet at de er mottatt!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som KristinK sier - de skal sendes til den menigheten du tilhører, det er de som skal prøve ekteskapsvilkårene.

Det er også de som har ansvar for å sende dem til den menigheten du skal gifte deg i, og det bør de har gjort tre-fire uker før vielsen. Dette skal gå automatisk, men min erfaring er at det bør man følge opp. Den menigheten vi tilhører var nemlig ikke helt våkne, så vi fikk et bittelite stressmoment en uke før vi giftet oss... 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva når vi tilhører samme kirkesamfunn, men står i hver vår lokal-menighet? Skal vi sende til begge menighetene (den ene er i utlandet), eller bare den vi går fast i? I tillegg skal vi gifte oss i en tredje lokal menighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...