Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 23. mars 2015 #1 Skrevet 23. mars 2015 Tenkte jeg skulle lage fiskekaker denne uka. Spiser alt for sjeldent fisk, så tenkte å begynne å snu på det nå. Skal på butikken snart, og lurer derfor på hva slags fisk som er å anbefale, og da gjerne billig siden lommeboken er gnien av seg Man kan vel kanskje bruke flere fiskeslag også? Og har dere noen triks på lur for god smak? Tenkte å ha i litt purre bl.a
Viktualia Skrevet 23. mars 2015 #2 Skrevet 23. mars 2015 Det mest tradisjonelle å bruke til fiskekaker har vel vært hyse/kolje. Men torsk er forholdsvis rimelig nå, og blir også veldig godt!
chouette Skrevet 23. mars 2015 #3 Skrevet 23. mars 2015 Tror sei er det vanligste- og billigste 8 kr for en 400grams frossenblokk om du liker frossen fisk. Torsk er også nydelig, bland gjerne disse to!
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #4 Skrevet 23. mars 2015 Jeg bruker lyr og synes det er godt Spennende, vil du oppdatere oss på hva du velger og hvordan det ble? Kunne tenke meg å prøve andre fiske typer. Anonymous poster hash: d6e1b...e6a
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 23. mars 2015 #5 Skrevet 23. mars 2015 Får man kjøpt dette i frysedisken, eller må man i ferskvaredisken? Rimelig fiske"noob" Vil helst slippe å måtte filetere og rense fisk for bein
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #6 Skrevet 23. mars 2015 Oppskrift på Lyrekaker: http://fruensvilje.blogg.no/1410849151_tidlig_pann.html Anonymous poster hash: d6e1b...e6a
FantasDick Skrevet 23. mars 2015 #7 Skrevet 23. mars 2015 Synes sei og hyse er best til fiskekaker. Og steinbit, men den er ganske dyr. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #8 Skrevet 23. mars 2015 Får man kjøpt dette i frysedisken, eller må man i ferskvaredisken? Rimelig fiske"noob" Vil helst slippe å måtte filetere og rense fisk for bein Vi fisker vår fisk selv, vi har hytte og et smalt sund rett ved og der henter vi lyr Ellers selges lyr på Fiskebutikken her i vår by Anonymous poster hash: d6e1b...e6a
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 23. mars 2015 #9 Skrevet 23. mars 2015 Jeg bruker lyr og synes det er godt Spennende, vil du oppdatere oss på hva du velger og hvordan det ble? Kunne tenke meg å prøve andre fiske typer. Anonymous poster hash: d6e1b...e6a Skal oppdatere når valget er tatt og fiskekakene stekt Mulig det ikke blir før i morgen eller på onsdag, avhengig av når jeg får tid 1
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 23. mars 2015 #10 Skrevet 23. mars 2015 Vi fisker vår fisk selv, vi har hytte og et smalt sund rett ved og der henter vi lyr Ellers selges lyr på Fiskebutikken her i vår by Anonymous poster hash: d6e1b...e6a Har en egen fiskebutikk her i byen også, men vil helst ikke kjøre til andre siden av byen for å handle der. Men har en Meny butikk rett ved der jeg bor da
Ulveedderkopp Skrevet 23. mars 2015 #11 Skrevet 23. mars 2015 Lyr skal visstnok være best til fiskekaker.
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 23. mars 2015 #12 Skrevet 23. mars 2015 Ok, så lyr, hyse og sei er mest vanlig. Hvis en blokk med sei bare koster 8 kroner, så kan jeg jo ta med det...og så ta enten hyse eller lyr fra ferskvaredisken.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #13 Skrevet 23. mars 2015 Fisk som har vært frosset egner seg ikke til fiskemat, så jeg ville ikke brukt seiblokk. Ellers gir hyse uten sammenlikning den beste fiskematen. Anonymous poster hash: 43509...e7e 1
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 23. mars 2015 #14 Skrevet 23. mars 2015 Tenkt litt på det, kikket litt på oppskrifter...og jeg tror nok jeg kjører over til andre siden av byen og kjøper fersk fisk Når jeg først skal få i meg fisk så tenkte jeg det kanskje var lurt å få de beste smakene 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2015 #15 Skrevet 23. mars 2015 Fiskekaker må lages av fersk fisk. Opptint frossenfisk vil gi fiskefarse som ikke henger sammen. Det skal visstnok være mulig å få det til av opptint fisk også, men da er det en forutsetning at du tar med absolutt all væske fisken slipper i tineprosessen (fordi denne væsken inneholder bindestoffer som er nødvendige for å få farsen til å henge sammen). Jeg lager mye fiskekaker, og bare én gang har jeg laget det av filet som var opptint (i den tro at den var fersk). Kakene ble kornete og lite tiltalende i smak og konsistens. Anbefales altså virkelig ikke. Mht fiskeslag går jeg ofte for en miks av sei og lyr. Begge fås som skinn- og beinfri filet i fiskedisker, og er rimelige fiskeslag. Min absolutte favoritt til fiskekaker er lysing, det er dyrere og kan være vanskelig å få tak i, men gir helt nydelig fiskemat. Anonymous poster hash: 12493...e41 2
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 23. mars 2015 #16 Skrevet 23. mars 2015 Det ble sei, hyse og skrei Helt fersk. Så nå har jeg lagt det i kjøleskapet. Håper jeg får tid til å lage det i morgen
Gjest Cevita Skrevet 23. mars 2015 #17 Skrevet 23. mars 2015 Jeg er også veldig glad i fiskekaker av laks. Lager en farse laks, purre, hvitløk og litt potetmel og steker i kaker eller som burgere. Litt mer utradisjonelt kanskje, men knallgodt, og veldig godt likt også av barn! (Pluss at jeg har fryseren full av laks som mannen får med seg hjem fra jobb).
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 23. mars 2015 #18 Skrevet 23. mars 2015 Takk for tipset Er veldig glad i laks og ørret, så det kommer jeg absolutt til å prøve meg på
Gjest Lille-pus Skrevet 23. mars 2015 #19 Skrevet 23. mars 2015 (endret) Jeg er av den typen som velger den fisken som der og da er fersk og fin (og kommet inn samme dag). Steinbit er snadder, men som nevnt ganske dyr. Seikaker er supergodt, og hyse/kolje kaker er en tradisjonsrett. Jeg blander gjerne og har laget sei-og laksekarbonader (blandet laks og sei) med hvitløk og purre (de ble virkelig gode). Endret 23. mars 2015 av Lille-pus 1
Atea Skrevet 23. mars 2015 #20 Skrevet 23. mars 2015 Fisk som har vært frosset egner seg ikke til fiskemat, så jeg ville ikke brukt seiblokk. Ellers gir hyse uten sammenlikning den beste fiskematen. Anonymous poster hash: 43509...e7e Dette er feil. Hvis fisken har vært frossen (og det er en fordel om den er halvfrossen), blir fiskekakene bedre og mer grove, samtidig som de henger fast. Hyse er dyrt. Men seikaker kan man lage uavhengig av andre fiskeslag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå