Gå til innhold

endetarmsprolaps eller hemoroide?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en slags klump utenfor endetarmsåpningen i to-tre år. Er 19 år og jente. Aldri hatt analsex. Hemorroidesalve har ikke gitt virkning.

Er så mye til legen ellers at det virker rart å måtte ta opp dette også..

Hva burde jeg gjøre? Hva kan hjelpe? Ender det ofte i operasjon når man har hatt de så lenge..?

Anonymous poster hash: 9c87e...849
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

blør også når jeg tørker meg, og det svir i dusjen..

Anonymous poster hash: 9c87e...849
AnonymBruker
Skrevet

Er nok hemoride. Gå til legen. De kan fikse det ;)

Anonymous poster hash: 636c9...2cf

Skrevet

Sjansen er ekstremt mye høyere for at du har en hemoride enn analprolaps.

Hemorider er så vanlig at rundt 80% av befolkningen har eller har hatt det en eller annen gang i livet. Noe vanligere hos kvinner enn hos menn, men det forekommer hos begge kjønn.

Forårsaket av en myriade av årsaker, det vanligste er hard mage og trykking på do, graviditet og fødsel. Så har man diaré, holde seg for lenge før man går på do, stringtruser, trange bukser og mere til.

De fleste hemorider går bort etter riktig behandlig med hemoridesalve, noen ender opp med en ekstra utposning i huden der hemoriden har vært, men som oftest vil ikke kirurger operere bort hemorider med mindre de har trombosert seg. En trombosert hemoride er blålilla på farge, knallhard og ekstremt smertefull. Disse kan også gå over med hemoridekrem, men det går mye raskere med operasjon om de først blir trombosert.

Selv slet jeg med hemorider i flere år til jeg sluttet å bruke stringtruser. Har ikke sett en hemoride siden, men jeg har fortsatt utposninger ved analåpningen som et resultat av at jeg hadde så mange hemorider i så mange år. Disse kan opereres vekk, men jeg har valgt å la være da de foreløpig ikke er til særlig stor plage og operasjonen fører til mange ukers plager før man blir helt bra igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det samme, det er i følge legen hemoroider. Hun ba meg kjøpe salve på apoteket (reseptfritt).

Anonymous poster hash: 0c24a...b66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...