AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #1 Skrevet 22. mars 2015 IS har laget en listen over 100 amerikanere som de vil ha drept. Det er i praksis en Fatwa og en krigserklæring. IS ber sympatisører på amerikansk jord drepe dem. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorisme/is-oppfordrer-til-drap-paa-100-navngitte-personer-i-usa/a/23419563/ Vil USA svare? Anonymous poster hash: d8969...07a
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #2 Skrevet 22. mars 2015 De har også postet addressene hvor personene bor. Hadde du følt deg trygg om du var på denne listen? Hva kan USA gjøre for å beskytte dem? Anonymous poster hash: d8969...07a
Lanista1984 Skrevet 22. mars 2015 #3 Skrevet 22. mars 2015 Nå er jeg tilfeldigvis inne her og kan si hva jeg tenker. Dette er noe som finnes hele tiden. De har alltid hatt en liste. Om det er Taliban i Afg eller andre steder. IS har sin. Boko Haram har også. Det er en grunn til at man prøver å unngå media. Men dette er ment for media. De som jobber profesjonelt for en sak eller for noe viktig i deres øyne, vil alltid føle seg jaget. De som kjenner dette, vil uansett alltid føle det og vil ha det inkludert i sin livsstil. Det gjelder begge sider. Ingen, uansett side, vil noensinne sove optimalt. Sånn er det og sånn blir det. Man tenker stort sett alltid på hvordan man kan hindre at familie ikke rulles inn i dette. Og hva man kan gjøre for at de ikke havner i fokus. Hvem er jeg? Ingen og betyr ingenting. Jeg bare vet litt om dette, det er alt.
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #5 Skrevet 22. mars 2015 Betyr du ingenting? Anonymous poster hash: d8969...07a
Mann 42 Skrevet 22. mars 2015 #6 Skrevet 22. mars 2015 (endret) IS har laget en listen over 100 amerikanere som de vil ha drept. Det er i praksis en Fatwa og en krigserklæring. IS ber sympatisører på amerikansk jord drepe dem. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorisme/is-oppfordrer-til-drap-paa-100-navngitte-personer-i-usa/a/23419563/ Vil USA svare? Anonymous poster hash: d8969...07a Det er ikke noen fatwa. Dette er en gruppe ekstremister som har lagt ut en liste over folk de sier de vil ha drept. De har ingen myndighet eller religiøs autoritet. En fatwa er en domsavsigelse, og den kan bare fremsettes av en person som er en anerkjent autoritet på islamsk lov. En fatwa vil innholde henvisninger til koranen og hadith og andre lovkilder innen islam, og vil begrunne dommen med henvisning til disse. Det er selvsagt en krigserklæring, men akkurat det er gammelt nytt. Det eneste amerikanerne kan gjøre, er å fortsette å bekjempe IS, og evt gi familiene til de som er på denne listen, ekstra beskyttelse. Men jeg tipper at det først og fremst er et propagandafremstøt. Endret 22. mars 2015 av Mann 42
maskineple Skrevet 22. mars 2015 #7 Skrevet 22. mars 2015 (endret) . Endret 16. juni 2015 av kjærligbåttur 1
Mann 42 Skrevet 22. mars 2015 #8 Skrevet 22. mars 2015 (endret) Ikke det nei? Så IS er IKKE islam i reneste form? Er det virkelig slik du tenker? Det er en debatt som jeg vanskelig kan gå inn i, siden jeg ikke vet så mye om islam at jeg kan si hva som er islam i sin reneste form og hva som ikke er. Men siden IS's terror for det meste rammer andre muslimer, så er det mange muslimer som fordømmer dem, og som sier det ganske klart. De som bekjemper IS er stort sett muslimer. Når jeg sier at dette ikke er noen fatwa, så er det fordi oppfordringen om å drepe amerikanske militære i hjemmene deres kommer fra en anonym kilde i form av en video. En fatwa er en mer formell sak, og den fremsettes av en anerkjent muslimsk skriftlærd, med henvisninger til muslimsk lov og kilder som koranen, hadith og sharia. Det er så vidt jeg forstår ikke tilfelle her. Det er altså ingen fatwa, det er en oppfordring til terror. Det er selvsagt tenkelig og til og med sannsynlig at det sitter noen ensomme ulver rundt omkring og brenner etter å gjøre noe, og at de kan handle på bakgrunn av denne informasjonen. Morderiske ekstremister som ikke har turt eller klart å komme seg til Syria eller Irak, men som tenker på det. Som det sies i videoen: Man har gjort det enkelt for dem, ved å oppgi navn og adresser. Endret 22. mars 2015 av Mann 42 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #9 Skrevet 22. mars 2015 Ikke det nei? Så IS er IKKE islam i reneste form? Er det virkelig slik du tenker? No true scotsman..? Anonymous poster hash: 354fc...450
Snof Skrevet 23. mars 2015 #10 Skrevet 23. mars 2015 (endret) Det er en debatt som jeg vanskelig kan gå inn i, siden jeg ikke vet så mye om islam at jeg kan si hva som er islam i sin reneste form og hva som ikke er. Men siden IS's terror for det meste rammer andre muslimer, så er det mange muslimer som fordømmer dem, og som sier det ganske klart. De som bekjemper IS er stort sett muslimer. Når jeg sier at dette ikke er noen fatwa, så er det fordi oppfordringen om å drepe amerikanske militære i hjemmene deres kommer fra en anonym kilde i form av en video. En fatwa er en mer formell sak, og den fremsettes av en anerkjent muslimsk skriftlærd, med henvisninger til muslimsk lov og kilder som koranen, hadith og sharia. Det er så vidt jeg forstår ikke tilfelle her. Det er altså ingen fatwa, det er en oppfordring til terror. Det er selvsagt tenkelig og til og med sannsynlig at det sitter noen ensomme ulver rundt omkring og brenner etter å gjøre noe, og at de kan handle på bakgrunn av denne informasjonen. Morderiske ekstremister som ikke har turt eller klart å komme seg til Syria eller Irak, men som tenker på det. Som det sies i videoen: Man har gjort det enkelt for dem, ved å oppgi navn og adresser. Ut ifra det jeg har sett deg skrevet så virker du svært politisk interessert, det er bra. Anbefaler deg derfor på det sterkeste å lese koranen hvis du har tid. Du får faktisk et annet perspektiv på hva som skjer, og det vil bli lettere å motsi eller bekrefte hva mange av oss sier om islam, og dens innflytelse på den absurde situasjonen mange av oss føler verden er i pr dags dato. En liten advarsel om du tar deg tiden, den er tunglest. Hvis du har veldig god tid kan du også lese hadithene. Endret 23. mars 2015 av Snof
Mann 42 Skrevet 23. mars 2015 #11 Skrevet 23. mars 2015 Ut ifra det jeg har sett deg skrevet så virker du svært politisk interessert, det er bra. Anbefaler deg derfor på det sterkeste å lese koranen hvis du har tid. Du får faktisk et annet perspektiv på hva som skjer, og det vil bli lettere å motsi eller bekrefte hva mange av oss sier om islam, og dens innflytelse på den absurde situasjonen mange av oss føler verden er i pr dags dato. En liten advarsel om du tar deg tiden, den er tunglest. Hvis du har veldig god tid kan du også lese hadithene. Hvorfor i all verden skulle jeg ønske å lese koranen? Jeg har ingen interesse av å begi meg inn på noen teologisk diskusjon med noen troende person, og etter det jeg ser av muslimsk praksis, så velger muslimene ut det de ønsker å forholde seg til fra koranen i akkurat like stor grad som de kristne gjør. Det ville være komplett meningsløst for meg å gjøre dette. Jeg har ikke lest bibelen heller, av nøyaktig samme grunn.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #12 Skrevet 25. mars 2015 Hvorfor kaller man dem IS når det i andre land pluss stasjoner som CNN, BBC etc sier ISIS (Islamic State of Iraq and al-Sham)?! Anonymous poster hash: bbdec...4b6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #14 Skrevet 26. mars 2015 De heter IS nå. Byttet navn fra ISIS. Anonymous poster hash: d8969...07a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2015 #15 Skrevet 26. mars 2015 Selv mener jeg vi ikke bør kalle dem IS. Det er å la dem få mer makt enn de fortjener. De bør ikke engang få velge sitt eget navn. La oss kalle dem Goat Fuckers Kingdom. Anonymous poster hash: d8969...07a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå