Gå til innhold

Redusert effekt av hormonspiral?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i 4,5 år. Jeg fikk satt den inn like etter fødsel, og har ikke hatt blødning i det hele tatt siden fødselen. Supert.

For ca et halvår siden begynte jeg å spotte innimellom. Bare bittelitt. Men det har gradvis blitt mer, og hyppigere. Har ikke notert hvor hyppig, men ca 1 gang i mnd eller litt sjeldnere. Nå er det vel omtrent som en veldig liten menstruasjon (truseinnlegg i 3 dager).

Det jeg lurer på, er om dette kan tyde på at effekten av spiralen er redusert, selv om det ikke har gått 5 år ennå. Og om jeg evt bør få satt inn ny spiral allerede nå.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det samme lurte jeg på i går kveld! Jeg satt inn hormonspiral for 3,5 år siden, like etter fødsel, og heller ikke hatt noe blødninger eller andre problemer.

Nå de siste par månedene har jeg begynt å få smerter både knyttet til eggløsning og mens, og spotter en dag i forbindelse med mens. Men det verste er altså menssmertene.

Så da er vi i alle fall to som opplever det samme - men jeg vet ikke om konsekvensen av det er redusert effekt av den. Håper noen andre vet?

Anonymous poster hash: ec6e1...12d
AnonymBruker
Skrevet

Hormonspirallen har to funksjoner enkelt sagt. Den avgir hormoner og den er utformet som en spiral som forhindrer egget i å feste seg.

Hormonbiten svekkes når spiralen nærmer seg fem år, så det er nok på tide å begynne å tenke på å skifte den ts.

Ta en telefon til legen som satte den inn på mandag. Der vet de hvilken spiralmerke du har og kan gi mer presist svar.

Anonymous poster hash: 15dd8...105

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...