Gå til innhold

Antidepressiva


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må sannsynligvis starte på antidepressiver, og lurer på om noen har erfaring med dette?

Jeg forstår egentlig ikke selv at jeg er deprimert, og er ikke suicidal.

Hvilke antidepressiver er dere kjent med og har erfaring med? Lurer også på om noen av disse pillene kan føre til vektoppgang/ vektnedgang eller økt/ nedsatt appetitt.



Anonymous poster hash: b4fc2...70d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke at pillene fører til noe som har med vekt å gjøre, men en kan bli likegyldig når man tar dem og da er en kanskje ikke så flink til å holde på inntaksgrensene. En lar det stå til og unner seg mat eller godterier og da går en opp i vekt. Det går an å bli bevisst på det og bekjempe det.



Anonymous poster hash: c26b5...cb3
Skrevet

Hvis man ser på listen over bivirkninger på en antidepressiv medisin, kan det stå både vektoppgang og vektnedgang, søvnproblemer og søvnighet osv. Bivirkninger man får er forskjellig fra person til person, og også virkning. En medisin som virker bra for meg, virker ikke nødvendigvis bra for deg. Vi er forskjellig skrudd sammen både i kropp og hjerne.

Skrevet

Alle reagerer forskjellig på medisiner, for min del gikk jeg kraftig ned i vekt av Fluoxetin, og opp igjen da jeg brukte Tolvon for søvn. Men alt i alt så var det verdt det :)

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke at pillene fører til noe som har med vekt å gjøre, men en kan bli likegyldig når man tar dem og da er en kanskje ikke så flink til å holde på inntaksgrensene. En lar det stå til og unner seg mat eller godterier og da går en opp i vekt. Det går an å bli bevisst på det og bekjempe det.

Anonymous poster hash: c26b5...cb3

Hvis man ser på listen over bivirkninger på en antidepressiv medisin, kan det stå både vektoppgang og vektnedgang, søvnproblemer og søvnighet osv. Bivirkninger man får er forskjellig fra person til person, og også virkning. En medisin som virker bra for meg, virker ikke nødvendigvis bra for deg. Vi er forskjellig skrudd sammen både i kropp og hjerne.

Alle reagerer forskjellig på medisiner, for min del gikk jeg kraftig ned i vekt av Fluoxetin, og opp igjen da jeg brukte Tolvon for søvn. Men alt i alt så var det verdt det :)

Jeg sliter allerede med at jeg er svært likegyldig, og er redd for å bli mer "følelsesløs" og "likegyldig". Jeg har store problemer med mat, kropp og vekt, så dersom disse pillene har vektoppgang som bivirkning er det uaktuelt for meg å starte.

Fikk dere det bedre? Hvor lenge måtte dere gå på antidepressiva?

Anonymous poster hash: b4fc2...70d

Skrevet

Jeg var også skeptisk til medisiner lenge, men tenkte at det kunne ikke skade å prøve, for ting var til slutt så ille at det ikke kunne bli verre.. Og det er det lureste jeg har gjort! Gikk på medisiner i ca 1,5 år :)

Gjest Explsm
Skrevet

Jeg fikk wellbutrin, siden jeg er veldig redd for å gå opp i vekt. Har ikke gått opp i vekt med de og de hjalp veldig med indre uro.

AnonymBruker
Skrevet

Ene tanta mi som jeg er svært nær har gått på antidepressiva i mange år. Har ikke spurt etter navnet på de tablettene hun tok. Men etter at hun har sluttet å bruke dem har hun gått ned omtrent 15 kg. Så jeg er ganske sikker på at hun gikk opp minst tilsvarende da hun begynte med dem.



Anonymous poster hash: a58cf...965
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk wellbutrin, siden jeg er veldig redd for å gå opp i vekt. Har ikke gått opp i vekt med de og de hjalp veldig med indre uro.

Jeg bruker også disse og er fornøyd. Det var viktig for meg å ikke ha vektøkning som bivirkning.

Anonymous poster hash: 0bf10...275

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 21 Mar 2015 - 15:36, said:

Fikk dere det bedre? Hvor lenge måtte dere gå på antidepressiva?

Anonymous poster hash: b4fc2...70d

Jeg gikk på Efexor i litt mer enn 4 år og hadde god effekt. Ingen bivirkninger annet enn at jeg fikk mer energi. De fant at medisinen fremprovoserte en hjerterytmeforstyrrelse og måtte seponere med en gang. Har prøvd diverse annet, som Cipralex, Zoloft og Fevarin, men mange av de fremprovoserer hjerterytmeforstyrrelsen eller øker faren for kramper (jeg har epilepsi). Anonymous poster hash: 7cdea...28d
AnonymBruker
Skrevet

Går på cipralex, funker fint for meg. Både for angst og depresjonen.

Anonymous poster hash: 7377d...db6

Skrevet

Eg har gått på Cipralex i eitt år no, og har ikkje merka noko på vekta. Har hatt god effekt, men har fått ein litt merkbar biverknad, nemlig veldig livaktige draumar. Men alt i alt har medisinane vore til meir hjelp enn bry. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mista matlysten og gikk ned 5 kg da jeg begynte.



Anonymous poster hash: ba1c2...e9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...