Gå til innhold

Tor Milde ble drept av helsevesenet?

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen
Skrevet

Som pasient har du et ansvar for å formidle problemet slik at det oppfattes hva det er snakk om. Svært mange pasienter er dårlige på det, og det er ofte grunnen til slike opplevelser som din. Over telefon kan man ikke verifisere påstander med klinisk undersøkelse, og hvis du er uklar i beskrivelsen eller utelater noe, blir ikke vurderingen riktig.Anonymous poster hash: 95208...2d5

Problemet er at en del har skremmende lav terskel for å avvise pasienter pr telefon. Min bror døde nylig, og var i kontakt med helsevesenet tre ganger de to siste dagene av sitt liv. Han ble bare avskrevet med at det var noe ufarlig. Han har formidlet symptomene så godt han kan, men det er faktisk opp til de med medisinsk utdanning å skjønne symptomene, ikke bare avskrive ting som ufarlig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dette er korrekt, hvilket det er ingen grunn til å betvile, har det her skjedd et drap, mest sannsynlig uaktsomt. Norske leger dreper pasienter i hopetall, men kun unntaksvis må de stå til rette for sine feil og kriminelle handlinger. Legen har i dette tilfellet skjult seg bak "sykmelding" for å hindre å bli konfrontert med mistanken om drap. La oss håpe at denne pasientens berømmelse hjelper til å få alle ansvarlige dømt til lange fengselsstraffer, og at dette kan åpne øynene til politi og rettsvesen for den utstrakte kriminalitet som foregår blant legene på norske sykehus med den følge at pasienter lider og dør. Anonymous poster hash: 73885...20b

Kanskje du skulle forsøke å sette deg inn i hva medisinfaget egentlig er før du utbasunerer sånt tull?

Problemet er at en del har skremmende lav terskel for å avvise pasienter pr telefon. Min bror døde nylig, og var i kontakt med helsevesenet tre ganger de to siste dagene av sitt liv. Han ble bare avskrevet med at det var noe ufarlig. Han har formidlet symptomene så godt han kan, men det er faktisk opp til de med medisinsk utdanning å skjønne symptomene, ikke bare avskrive ting som ufarlig.

Jeg kan ikke kommentere konkrete saker jeg ikke har kjennskap til, men det er rent generelt ikke alltid det er mulig å gjøre den riktige vurderingen. Det er noe en lege faktisk må leve med.

Anonymous poster hash: 95208...2d5

Gjest Vampen
Skrevet

Kanskje du skulle forsøke å sette deg inn i hva medisinfaget egentlig er før du utbasunerer sånt tull?

Jeg kan ikke kommentere konkrete saker jeg ikke har kjennskap til, men det er rent generelt ikke alltid det er mulig å gjøre den riktige vurderingen. Det er noe en lege faktisk må leve med.Anonymous poster hash: 95208...2d5

Nei, det er noe vi som pårørende må leve med. Leger og helsepersonell må derimot jobbe med å se på rutinene sine. Terskelen for å avvise eller sende pasienter på dør når man faktisk ikke vet hva som feiler dem, må bli høyere. Jeg har null medisinsk kunnskap, men jeg ser også at min brors symptomer kunne ha vært et ufarlig virus. Men det kunne også være den sykdommen som drepte ham. Og da er det å sjanse på at det sikkert er noe ufarlig, uten å vite, en stor risiko å ta.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke kommentere konkrete saker jeg ikke har kjennskap til, men det er rent generelt ikke alltid det er mulig å gjøre den riktige vurderingen. Det er noe en lege faktisk må leve med.

Det er da ikke tull at leger som gjør feil, nesten aldri blir stilt til ansvar for sine tabber, selv ikke der tabbene fører til dødsfall, m.a.o. drap.

En hver pasient har krav på å få korrekt diagnose og behandling. Dersom den som snakker med en pasient over telefon, ikke får tilstrekkelig informasjon til å stille korrekt diagnose, må h*n sørge for at vedkommende kommer til undersøkelse slik at pasienten kan få best mulig behandling.

Anonymous poster hash: 73885...20b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er noe vi som pårørende må leve med. Leger og helsepersonell må derimot jobbe med å se på rutinene sine. Terskelen for å avvise eller sende pasienter på dør når man faktisk ikke vet hva som feiler dem, må bli høyere. Jeg har null medisinsk kunnskap, men jeg ser også at min brors symptomer kunne ha vært et ufarlig virus. Men det kunne også være den sykdommen som drepte ham. Og da er det å sjanse på at det sikkert er noe ufarlig, uten å vite, en stor risiko å ta.

Ikke alle dødsfall eller skader kan avverges selv om man gjør alt riktig, og noen ganger blir behandlingen feil selv om man gjør alt riktig.

Hvis du vil ha den endringen du skisserer, må du be myndighetene om å bevilge nok penger til at det kan gjennomføres. Skulle man hatt slike rutiner i dag, ville de sykeste dødd fordi ressursene gikk til å undersøke mennesker som kanskje er friske.

Det er da ikke tull at leger som gjør feil, nesten aldri blir stilt til ansvar for sine tabber, selv ikke der tabbene fører til dødsfall, m.a.o. drap.En hver pasient har krav på å få korrekt diagnose og behandling. Dersom den som snakker med en pasient over telefon, ikke får tilstrekkelig informasjon til å stille korrekt diagnose, må h*n sørge for at vedkommende kommer til undersøkelse slik at pasienten kan få best mulig behandling. Anonymous poster hash: 73885...20b

Du har ikke forstått hvordan medisinfaget fungerer. Eller helsevesenet.

Skal vi fengsle brannfolk hvis bygninger brenner ned også?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som pasient har du et ansvar for å formidle problemet slik at det oppfattes hva det er snakk om. Svært mange pasienter er dårlige på det, og det er ofte grunnen til slike opplevelser som din. Over telefon kan man ikke verifisere påstander med klinisk undersøkelse, og hvis du er uklar i beskrivelsen eller utelater noe, blir ikke vurderingen riktig.Anonymous poster hash: 95208...2d5

Nei vet du hva, som helsepersonell har du et ansvar for å kommunisere med pasienten på en måte som gjør at du får et best mulig bilde av de skutte symptomene - også over telefon. Man må kunne forvente såpass av en helsearbeider som tar i mot akutte telefoner på legevakten og på AMK. Å skyve alt ansvar over på pasienten for å forklare seg er like arrogant og uprofesjonelt som det man kan få inntrykk av skjedde på nyreavdelingen i Milde-saken.

Anonymous poster hash: ee00d...044

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle dødsfall eller skader kan avverges selv om man gjør alt riktig, og noen ganger blir behandlingen feil selv om man gjør alt riktig.

Hvis du vil ha den endringen du skisserer, må du be myndighetene om å bevilge nok penger til at det kan gjennomføres. Skulle man hatt slike rutiner i dag, ville de sykeste dødd fordi ressursene gikk til å undersøke mennesker som kanskje er friske.

Skal vi fengsle brannfolk hvis bygninger brenner ned også?Anonymous poster hash: 95208...2d5

I Tor Milde- saken er tydeligvis ikke alle vurderinger og behandlingstiltak forsvarlige. Han var godt stabilisert i USA og også på lungeavdelingen på Ullevål, det var når han kom i kontakt med nyreavdelingen at han ikke fikk helhetlig behandling og til slutt døde av symptomer som enhver med minimumskunnskap om hjerte -og lungesvikt ville ha oppfattet som alarmerende.

Legen fra USA har tidligere uttalt seg i et intervju om at han trolig ville overlevd om legen på nyreavdelingen hadde lest journalen.

Anonymous poster hash: ee00d...044

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

Skal vi fengsle brannfolk hvis bygninger brenner ned også?Anonymous poster hash: 95208...2d5

Jeg må si jeg finner holdningen din provoserende, og håper virkelig ikke at du jobber i helsevesenet.

At ikke alle kan reddes, til tross for at alt gjøres riktig, har jeg faktisk full forståelse for. Det er ikke det det handler om. Det handler derimot om å ta pasienter på alvor, og faktisk gjøre en innsats for å finne ut hva som er galt. Ikke gå rett på å skylde på virus, luft, psykiske plager eller gudene vet hva. Det er faktisk ikke greit. Det du sier her er i bunn og grunn at man må regne med at alvorlig og akutt sykdom ikke får livsnødvendig behandling, på grunn av penger. Jeg har levd i den tro at vi har legevakter og akuttmottak nettopp for at mennesker som kommer med akutt sykdom eller skade skal få hjelp. Da er det litt essensielt at de som møter disse pasientene faktisk tar seg bryet med å finne ut hva som feiler dem. For hva skal vi i det hele tatt med legevakt og lignende akuttmottak, om disse uansett bare skal avskrive alt som kommer inn døra som "sikkert noe ufarlig"?

Min bror døde av en sykdom han kunne ha levd med, og alt tyder på at årsaken er en svikt i flere ledd av helsevesenet. Og ja, jeg er ikke mer forståelsesfull enn at jeg skulle ønske at saker som hans, og lignende saker, fikk større konsekvenser for de som ikke har gjort jobben sin.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min bror døde av en sykdom han kunne ha levd med, og alt tyder på at årsaken er en svikt i flere ledd av helsevesenet. Og ja, jeg er ikke mer forståelsesfull enn at jeg skulle ønske at saker som hans, og lignende saker, fikk større konsekvenser for de som ikke har gjort jobben sin.

Da bør du i det minste anmelde forholdet til politiet og klage til fylkeslegen, samtidig som du/dere søker NPE om pasientskadeerstatning. Dessverre dekker legene systematisk for hverandre for å unngå kritikk, samtidig som politiet har en utrolig slapp holdning når det gjelder å etterforske feil som gjøres på sykehus, selv når det åpenbart dreier seg om drap. Uansett skjer det intet med mindre pårørende alarmerer om det som er skjedd. Helsevesenet fortier systematisk alle feil.

AnonymBruker
Skrevet

Nei vet du hva, som helsepersonell har du et ansvar for å kommunisere med pasienten på en måte som gjør at du får et best mulig bilde av de skutte symptomene - også over telefon. Man må kunne forvente såpass av en helsearbeider som tar i mot akutte telefoner på legevakten og på AMK. Å skyve alt ansvar over på pasienten for å forklare seg er like arrogant og uprofesjonelt som det man kan få inntrykk av skjedde på nyreavdelingen i Milde-saken.Anonymous poster hash: ee00d...044

Det er ikke alltid pasienter klarer å formidle all relevant informasjon pr. telefon (eller ved us. for den saks skyld), uansett hvor flink man er til å grave.

Jeg har ikke sagt noe om å skyve ALT ansvar over på pasienten.

I Tor Milde- saken er tydeligvis ikke alle vurderinger og behandlingstiltak forsvarlige. Han var godt stabilisert i USA og også på lungeavdelingen på Ullevål, det var når han kom i kontakt med nyreavdelingen at han ikke fikk helhetlig behandling og til slutt døde av symptomer som enhver med minimumskunnskap om hjerte -og lungesvikt ville ha oppfattet som alarmerende.

Legen fra USA har tidligere uttalt seg i et intervju om at han trolig ville overlevd om legen på nyreavdelingen hadde lest journalen. Anonymous poster hash: ee00d...044

Alle dødsfall som er påfallende blir gransket - også dette. Om dette har vært uforsvarlig behandling, vil det få konsekvenser. Noen nærmere konklusjon kan ingen av oss trekke her. Vi har ikke innblikk i sakens detaljer.

Jeg må si jeg finner holdningen din provoserende, og håper virkelig ikke at du jobber i helsevesenet.

At ikke alle kan reddes, til tross for at alt gjøres riktig, har jeg faktisk full forståelse for. Det er ikke det det handler om. Det handler derimot om å ta pasienter på alvor, og faktisk gjøre en innsats for å finne ut hva som er galt. Ikke gå rett på å skylde på virus, luft, psykiske plager eller gudene vet hva. Det er faktisk ikke greit. Det du sier her er i bunn og grunn at man må regne med at alvorlig og akutt sykdom ikke får livsnødvendig behandling, på grunn av penger. Jeg har levd i den tro at vi har legevakter og akuttmottak nettopp for at mennesker som kommer med akutt sykdom eller skade skal få hjelp. Da er det litt essensielt at de som møter disse pasientene faktisk tar seg bryet med å finne ut hva som feiler dem. For hva skal vi i det hele tatt med legevakt og lignende akuttmottak, om disse uansett bare skal avskrive alt som kommer inn døra som "sikkert noe ufarlig"?

Nei, det er ikke det jeg sier, og det er heller ikke slik du antyder her. Les en gang til.

AnonymBruker
Skrevet

Da bør du i det minste anmelde forholdet til politiet og klage til fylkeslegen, samtidig som du/dere søker NPE om pasientskadeerstatning. Dessverre dekker legene systematisk for hverandre for å unngå kritikk, samtidig som politiet har en utrolig slapp holdning når det gjelder å etterforske feil som gjøres på sykehus, selv når det åpenbart dreier seg om drap. Uansett skjer det intet med mindre pårørende alarmerer om det som er skjedd. Helsevesenet fortier systematisk alle feil. Anonymous poster hash: 73885...20b

Det er helt tydelig at du ikke kjenner internrutinene for avvikshåndtering og granskning av unormale eller uventede dødsfall.

Du aner faktisk ikke hva du snakker om.

Gjest Vampen
Skrevet

Da bør du i det minste anmelde forholdet til politiet og klage til fylkeslegen, samtidig som du/dere søker NPE om pasientskadeerstatning. Dessverre dekker legene systematisk for hverandre for å unngå kritikk, samtidig som politiet har en utrolig slapp holdning når det gjelder å etterforske feil som gjøres på sykehus, selv når det åpenbart dreier seg om drap. Uansett skjer det intet med mindre pårørende alarmerer om det som er skjedd. Helsevesenet fortier systematisk alle feil. Anonymous poster hash: 73885...20b

Ja, det er den veien det går. Vi har allerede vært i kontakt med politiet, og neste stopp er fylkeslegen. Som begge allerede har antydet at vi bør ta saken videre.

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

Det er ikke alltid pasienter klarer å formidle all relevant informasjon pr. telefon (eller ved us. for den saks skyld), uansett hvor flink man er til å grave.

Jeg har ikke sagt noe om å skyve ALT ansvar over på pasienten.

Alle dødsfall som er påfallende blir gransket - også dette. Om dette har vært uforsvarlig behandling, vil det få konsekvenser. Noen nærmere konklusjon kan ingen av oss trekke her. Vi har ikke innblikk i sakens detaljer.

Nei, det er ikke det jeg sier, og det er heller ikke slik du antyder her. Les en gang til.Anonymous poster hash: 95208...2d5

Jeg har lest, og jeg får fortsatt det samme ut av innlegget ditt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt tydelig at du ikke kjenner internrutinene for avvikshåndtering og granskning av unormale eller uventede dødsfall.

Du aner faktisk ikke hva du snakker om.

Det finnes rutiner ved sykehusene for å håndtere avvik slik du skisserer, men problemet er at rutinene ikke følges, da legene foretrekker å forbigå sine tabber i stillhet. Et hvert uventet eller plutselig dødsfall skal meldes til politiet som unaturlig, men dette gjøres kun unntaksvis (som i det aktuelle tilfellet her). Det er legene som er ansvarlige for dødsfallet, som skal melde fra til politiet. Dette blir som å gi forbryterne plikt til å melde fra til politiet om sine egne kriminelle handlinger. Av dødsfallene som likevel blir meldt, er det dessuten nesten ingen som blir etterforsket som mulig drap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest, og jeg får fortsatt det samme ut av innlegget ditt.

Jeg kan ikke hjelpe deg med forutinntattheten din, men jeg håper i det minste du legger merke til at jeg ikke omtaler eller tar stilling til din konkrete opplevelse.

Det finnes rutiner ved sykehusene for å håndtere avvik slik du skisserer, men problemet er at rutinene ikke følges, da legene foretrekker å forbigå sine tabber i stillhet. Et hvert uventet eller plutselig dødsfall skal meldes til politiet som unaturlig, men dette gjøres kun unntaksvis (som i det aktuelle tilfellet her). Det er legene som er ansvarlige for dødsfallet, som skal melde fra til politiet. Dette blir som å gi forbryterne plikt til å melde fra til politiet om sine egne kriminelle handlinger. Av dødsfallene som likevel blir meldt, er det dessuten nesten ingen som blir etterforsket som mulig drap. Anonymous poster hash: 73885...20b

Det vet du ingen ting om.

Om man ikke selv melder, så finnes det alltid en kollega som vil ha deg fjernet av karrieremessige hensyn, og de tar ikke fem flate øre for å skrive et avvik på deg. Den kollegiale lojaliteten du beskriver finnes ikke, og ingen lege er alene om å kjenne omstendighetene rundt et dødsfall. Det er mange mennesker involvert i prosesser som leder opp til at en pasient dør, og avdelingsledelsen vil også stille spørsmål.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan virke som om hans tilstand var sammensatt, og at det oppsto multiorgansvikt. Han hadde flere forutsetninger for å få svikt i hvert av organene også hver som seg.

Det kan skje at medikamenter for å avhjepe et organ, kan redusere optimal effekt for et annet. Funksjonene til hjerte, lunger og nyrer henger i hop, og alle symtomer som beskrives er relatert til alle disse organene.

Men det er mye vi ikke vet, og som vi nok aldri får vite om behandlingen han fikk.

Anonymous poster hash: 3abe9...e89
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kom til Norge med sviktende lunger og nyresvikt.

Han viste tydelige tegn på tilbakefall.

Legen sa det var psykisk. De skylder alltid på psyken til pasienten når de ikke klarer å gjøre jobben sin. Når de ikke vet hva som skjer er det noe galt med pasientens psyke.

Har sett det samme når en person hadde en stor kreftsvulst i lungen.

De sa smerten var psykisk betinget.

Helt til noen fant en svulst, helt tilfeldig, når personen skulle ha røntgen for noe helt annet...

Har også hørt det samme når en person i tenårene hadde svulst i hjernen.

Det han opplevde av symptomer var "psykisk stress." Helt til en optiker så inn i øynene og sendte med et brev der han ba fastlegen til personen om å få pasienten inn på sykehus umiddelbart.

Har også sett det samme med en slektning der blod i avføringen skulle behandles med stikkpiller mot hemmorider og når dette ikke var til noen hjelp og slektningen min sa fra, var han "hysterisk pga han ikke tålte å se blodet i avføringen" og derfor hendte det ingenting i ett helt år, helt til slektningen var i utlandet på ferie og kom på sykehus og fikk påvist tykktarmskreft med diagnosen at det bare var måneder igjen å leve.

Når man tar dette opp med norske leger, som var behandlingsansvarlige, har de "ikke gjort noen feil."

Norske leger og helsevesenet har generelt dårlig kompetanse på det meste.

Enig! Jeg har også mistet tilliten til norske fastleger.

Jeg kjenner en person som gikk til legen fordi han følte seg utmattet og tungpustet. Etter mange besøk hos fastlegen og forverring av symptomer ga legen ham diagnosen kols. Han fikk inhalator og beskjed om at han trygt kunne reise på ferie. Etter 3 dager i syden kollapset personen og ble fraktet på sykehuset med hylende sirener. Han måtte altså til utlandet for å få diagnosen alvorlig hjertesvikt. Legene på sykehuset i Hellas latterliggjorde diagnosen han hadde fått hjemme i Norge.

Anonymous poster hash: e4778...a8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mente du var alvorlig syk burde du dratt på legevakten samme dag, ikke ventet til fastlegen neste dag. Noe som skurrer her.

Anonymous poster hash: 64ac8...c23

Enig. I tillegg er det ingen som meg bekjent har måttet vente i åresvis på behandling. Vi har en maxgrense på hvor lenge man må vente på behandling. Jeg har fått henvisning til gynekolog mange ganger pga smerter, og får alltid sånn rett som gjør at jeg får time innen 30 dager (som oftest går det to uker) og jeg ser derfor at de har en lav terskel for å gi denne retten.

I tillegg har jeg operert to ganger på sykehus det siste året. Sist gang var for 1 mnd siden og jeg ble behandlet svært godt av leger og sykepleiere.

Jeg har aldri som en kronisk syk pasient som nærmest har klippekort på legevakten opplevd en eneste arrogant lege eller sykepleier. Jeg har alltid fått god behandling og har alltid blitt tatt seriøst.

Så jeg synes det er veldig rart at jeg som har vært på mange sykehus og møtt flere leger og sykepleier enn de aller fleste her ikke har opplevd en eneste arrogant lege eller sykepleier om det er så utrolig vanlig.

Anonymous poster hash: a09f2...80a

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe deg med forutinntattheten din, men jeg håper i det minste du legger merke til at jeg ikke omtaler eller tar stilling til din konkrete opplevelse.

Det vet du ingen ting om.

Om man ikke selv melder, så finnes det alltid en kollega som vil ha deg fjernet av karrieremessige hensyn, og de tar ikke fem flate øre for å skrive et avvik på deg. Den kollegiale lojaliteten du beskriver finnes ikke, og ingen lege er alene om å kjenne omstendighetene rundt et dødsfall. Det er mange mennesker involvert i prosesser som leder opp til at en pasient dør, og avdelingsledelsen vil også stille spørsmål.Anonymous poster hash: 95208...2d5

Jeg kan ikke huske å ha bedt deg om en kommentar på den konkrete saken, så det skulle egentlig bare mangle. Poenget er like fullt at en del leger er altfor raske med å avskrive livstruende sykdom som noe ufarlig. Så ufarlig at det ikke er vits i å sjekke nærmere, eller ta pasienten inn til kontroll. Det er ikke greit. Det er ikke greit at leger ikke leser journalen. Det er ikke greit at dødssyke sendes på dør med beskjed om at det er noe ufarlig. Det er ikke greit at alvorlig syke avvises pr telefon. Du kan skylde på både ressurser og pasientens manglende evne til å formidle symptomer. Jeg mener fortsatt at det er en feil i helsevesenet også.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...