Gå til innhold

Bystyrerepresentanter som ikke kan norsk

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla
Skrevet

Ja det må jeg si. Det er da ikke viktig at folk som sitter i bystyret for norges hovedstad faktisk har mulighet til å forstå og gjøre seg forstått i norsk. I sin iver etter å nominere innvandrere har man altså fått inn flere som trenger norsk kurs. Heia Norge :hoho:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=239786

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo!! :o :o Det er hvertfall helt utrolig. Det bør faktisk være et minstekrav at de snakker norsk de folkevalgte.

Gjest TomKrus
Skrevet
Ja det må jeg si. Det er da ikke viktig at folk som sitter i bystyret for norges hovedstad faktisk har mulighet til å forstå og gjøre seg forstått i norsk.

Jeg er skremt over bystyremedlemmer som ikke forstår det som blir sagt, jeg. Tenk hvis en fra indre Telemark kom på tinget? Gud forby.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg tror faktisk Sven E. Kristiansen uttaler seg som FRPère flest. Jeg tror overhode ikke de representantene han prater om er SÅ dårlige i norsk,at man ikke engang forstår hva de sier (det blir jo også sagt lengre ned i artikkelen). Kanskje litt uheldig at skatte penger skal gå til kurs. Men når jeg var i en politisk ungdomsforening fikk vi også støtte til bra mange kurs, og noen av kursene var ikke nødvendige i det hele tatt :)

Skrevet

Sitat fra artikkelen:

- Men hvis disse politikerne er så dårlige i norsk, passer det ikke da godt med et norskkurs?

- Det synes jeg er greit, men jeg synes det er galt at det er velgerne som skal betale. Det finnes jo hundrevis av norskkurs rundt omkring. Det er en underlig utvikling at velgerne må finansiere språkkurs for sine representanter, sier Kristiansen.

Men er det ikke velgerne som har stemt på dem da?

Tviler på at de er sååå dårlige i norsk...

Gjest Valhalla
Skrevet

Innvandrerbefolkningen er flinke til å få sine representanter inn det skal de ha. Dette er voksne mennesker som tjener rimelig greit,har de ikke råd til å betale kurs de trenger?

Gjest Chrizzy
Skrevet

Sitat fra artikkelen: Nei, partiene har nominert sine kandidater, og de er valgt. Da er de fullverdige representanter. Mange av dem er meget flinke, men på talerstolen har selvsagt enkelte et handikap. Det ønsker vi å hjelpe dem med, sier Ditlev-Simonsen.

- Har du selv hatt problemer med å forstå enkelte?

- Nei, det har jeg ikke. Jeg har selvsagt hørt ting som ikke har vært på perfekt norsk, men det har ikke vært noe problem.

Kan jo hende at ordføreren er på stemmesanking, kanskje han overdriver nettopp for å få slike reaksjoner. Er jo litt likt FRP da????

Gjest Valhalla
Skrevet

Kebab Dilter Simonsen har ikke særlig troverdighet i slike saker. Forslaget er der fra et parti med 3 representanter som trenger norsk kurs,setter større lit til dem jeg.

"Vedtaket om norskkurs kom etter forslag fra Aps gruppeleder, Rune Gerhardsen. Partiet har seks representanter med ikke-vestlig bakgrunn, men bare halvparten av dem har språkproblemer."

Gjest Anonymous
Skrevet
Innvandrerbefolkningen er flinke til å få sine representanter inn det skal de ha. Dette er voksne mennesker som tjener rimelig greit' date='har de ikke råd til å betale kurs de trenger?[/quote']

I denne tråden mener du altså at innvandrere tjener rimelig greit. Betyr det at de ikke er snyltere?

Interessant.

Gjest Valhalla
Skrevet

Trøffel spøker du? Bystyrerepresentanter har en grei inntekt. Vi snakker ikke om norskkurs for nyankomne her,men for folk som har vært her lenge.

Gjest Anonymous
Skrevet

Norskkurs er forresten billig, Valhalla. Du burde bekymre deg mer over at for ekempel FrP's representanter i blant annet plan- og byggekomitéer både i Oslo og ellers må reise på vanvittig dyre kurs om plan- og bygningsloven, rett og slett fordi FrP-velgerne er flinke til å velge inn uskolerte folk.

Dét skal de ha.

Gjest Valhalla
Skrevet

Og jeg regner med at det er det eneste partiet som sender representanter på kurs om slike snevre saker. Litt forskjell på det og å kunne SPRÅKET i landet du er politiker. Det er ikke viktig å kunne språket så lenge du har nok av dine egne som krysser deg av på listen. Det er viktig å kunne språket hvis du skal være med å styre.

Man kan fundere over hvor stødig de er i skriftlig norsk,kanskje papirene om saker de skal sette seg inn i ikke er lett heller?

Skrevet

Norskkurs er gratis hvis du tar det igjennom kommunen men koster ca 3000,- per mnd hvis man tar det privat.

Skrevet

Helt enig med deg Valhalla!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg foretrekker å bli representert av en som snakker noe gebrokkent, men som faktisk har peiling, fremfor en raseren nordmann uten kompetanse.

Folk er forskjellige, ser jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet
Trøffel spøker du? Bystyrerepresentanter har en grei inntekt. Vi snakker ikke om norskkurs for nyankomne her' date='men for folk som har vært her lenge.[/quote']

OK, noen som har tatt jobbene våre, altså. Ikke snyltere.

*noterer*

Gjest Valhalla
Skrevet

Nå er du urettferdig Trøffel. Kan du ikke være seriøs i en eneste tråd? Det er flere representanter med innvandrerbakgrunn i Oslo som er dyktige. Jeg har hørt på dem flere ganger. Her diskuterer vi de som ikke kan skikkelig norsk. Er det virkelig ikke så farlig om våre folkevalgte kan vårt språk?

Gjest Anonymous
Skrevet
Kebab Dilter Simonsen har ikke særlig troverdighet i slike saker.

Nei, men Frp-representanten har veldig stor troverdighet?

Han kommer tross alt fra et parti som aldri har vært kjent for å spille på fremmedfrykt og innvandringspolitikk for å sanke stemmer.

Du kan i det minste forklare hvorfor Simonsen ikke har troverdighet.

Gjest Valhalla
Skrevet

Hvis du leste hele innlegget viste jeg til Rune Gerhardsen under,hvorfor skulle han ønske slikt kurs om det ikke var nødvendig?

Skrevet
Nå er du urettferdig Trøffel. Kan du ikke være seriøs i en eneste tråd? Det er flere representanter med innvandrerbakgrunn i Oslo som er dyktige. Jeg har hørt på dem flere ganger. Her diskuterer vi de som ikke kan skikkelig norsk. Er det virkelig ikke så farlig om våre folkevalgte kan vårt språk?

Om de klarer å gjøre seg forstått, så ser jeg ikke problemet. Det er da mange norske politikere som kunne trenge et kurs i kommunikasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...