AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #1 Skrevet 20. mars 2015 De har 60/40 deling. Da de gikk fra hverandre fikk ho ALT unntatt 200 000,- (Dvs ho fikk hus, bilen, alt innbo, og datteren 60%) Men han betaler ikke bidrag (ho som ville ha det sånn og de har juridisk kontrakt på det. Men når vi nå har fått felles økonomi reagerer jeg litt på at vi kjøper en god del klær til ho. Mor sender ikke med klær i helger, og min samboer syntes før det var like greit å ha klær til henne hjemme hos seg. Men når vi sender ho i nye fine klær på skole når ho skal tilbake til mor, kan holdt komme tilbake til oss i hullete tights og en noe utvasket topp. Vi har også kjøpt vintersko og vårjakke til ho i år. Tatt dette opp med min eks og sagt jeg syns mor kan sende med iallfall ett skift, så slipper i sende ho til moren i klær vi har kjøpt. Jeg føler dette går utover vår felles økonomi. Er jeg bare kjip nå eller? Min samboer sier han skal snakke med ho, er vel ho som egentligskal stå for klær ved samvær sånn egentlig?Anonymous poster hash: 154fc...488
sweety pie Skrevet 20. mars 2015 #2 Skrevet 20. mars 2015 Jepp du er kjip. Er hans barn, han kan kjøpe hva han vil. Moren tar jo heller ikke barnebidrag. 12
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #3 Skrevet 20. mars 2015 Jepp du er kjip. Er hans barn, han kan kjøpe hva han vil. Moren tar jo heller ikke barnebidrag. Jo, men bidrag er på en måte forhåndsbetalte i form av hus, bil og interiøret. Var som sakt hun som ville ha d sånn. Så om hun skulle prøve å kreve bidrag har han papirer på at han har betalt bidrag og vel så d frem til ungen er 18.år.Anonymous poster hash: 154fc...488 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #5 Skrevet 20. mars 2015 Jeg hadde også reagert. Du er ikke kjip, men moren er litt kjip. Det hadde vært mer ryddig med barnebidrag. Men om moren har datteren 60/40, så er det vel ikke bidrag å snakke om heller. De burde derfor delt alt av verdier i to.Anonymous poster hash: 92772...121 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #6 Skrevet 20. mars 2015 Han høres ut som en anstendig mann og en god far. Hvorfor henge seg opp i noen få klesplagg?Anonymous poster hash: 7102b...af8 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #7 Skrevet 20. mars 2015 Kommer barnet nakent til dere fra mor? Nei,selvfølgelig ikke. Men ofte i slitte og små klær.Anonymous poster hash: 154fc...488
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #8 Skrevet 20. mars 2015 Har dere all økonomi felles? Dere skulle hatt felles økonomi til felles utgifter og resten av lønna kunne dere brukt på dere selv. Så får far bruke av sine egne penger til å kjøpe klær til sitt barn.Anonymous poster hash: 48b07...03b 7
Annie Hall Skrevet 20. mars 2015 #9 Skrevet 20. mars 2015 Ja du er kjip. Du bør umiddelbart slutte med å irritere deg over slikt. T Tenk heller på hva dere kan bidra med for at datteren skal ha det fint, istedet for å telle knapper og glansbilder og irritere deg over hvem som kjøper hva. Så fint at pappa kjøpte vintersko og vinterjakke da. Det var sikkert en hyggelig ting for dem begge to. Det viser at han er en far som virkelig bryr seg og engasjerer seg i hvordan datteren har det. (og at du har funnet deg en bra mann... det bør du være glad for) Alle foreldre kjøper ting til barna sine "litt utenom". Det er ikke slik at alt slikt kan og bør styres gjennom avtaler. Jeg har vært stemor i tjue år, og jeg kan love deg at dersom du først begynner å henge deg opp i slikt så vil du få mye å irritere deg over. Julegaver, konfirmasjoner, frisørtimer, aktiviteter etc... Prøv heller å tenke at dersom hun hadde vært deres felles datter så hadde dere betalt alt på egen hånd, også svelger du noen kameler når det trengs... det lønner seg på sikt. Det viktigste er faktisk at jentungen har det bra. Og slike "vi skal ikke kjøpe noe til ungen, for avtalen sier at det skal moren stå for"-oppheng kan veldig lett bli noe som skaper konflikt. Du er sammen med en som har barn fra før, da har du som voksen ansvar for at det barnet skal ha det bra. Å trigge konflikter er å risikere en relativt velfungerende forhold til mor. Husk også at utsikten kan være veldig annerledes fra andre siden av gjerdet. Det kan vel hende moren har noen kameler hun svelger også. Noen ting som hun synes er urettferdig, eller som hun irriterer seg over med dere. De kan være like store og like reelle for henne. 13
Puny Skrevet 20. mars 2015 #10 Skrevet 20. mars 2015 (endret) De har 60/40 deling. Da de gikk fra hverandre fikk ho ALT unntatt 200 000,- (Dvs ho fikk hus, bilen, alt innbo, og datteren 60%) Men han betaler ikke bidrag (ho som ville ha det sånn og de har juridisk kontrakt på det. Men når vi nå har fått felles økonomi reagerer jeg litt på at vi kjøper en god del klær til ho. Mor sender ikke med klær i helger, og min samboer syntes før det var like greit å ha klær til henne hjemme hos seg. Men når vi sender ho i nye fine klær på skole når ho skal tilbake til mor, kan holdt komme tilbake til oss i hullete tights og en noe utvasket topp. Vi har også kjøpt vintersko og vårjakke til ho i år. Tatt dette opp med min eks og sagt jeg syns mor kan sende med iallfall ett skift, så slipper i sende ho til moren i klær vi har kjøpt.Jeg føler dette går utover vår felles økonomi. Er jeg bare kjip nå eller? Min samboer sier han skal snakke med ho, er vel ho som egentligskal stå for klær ved samvær sånn egentlig?Anonymous poster hash: 154fc...488 en god del klær, + vintersko og vårjakke og du føler det går ut over økonomien deres? Virkelig? La oss is, for å ta hardt i, at vintersko og kjakke koster 2000 til sammen og han bruker 500 kr i mnd. på klær til henne. Går dette virkelig ut over økonomien deres,? Er det kronene dette handler om? Eller er det bare følelsen av at han betaler for noe han ikke burde Endret 20. mars 2015 av Zereta 6
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #11 Skrevet 20. mars 2015 Jeg synes ikke det er noe å henge seg opp i. Han handler vel inn disse tingene fordi han vil bidra (og som mange kanskje vil kompensere litt) og det har han lov til. Har vanskelig for å tro at dette er et stort problem ift. felles penger, tror heller det bare irriterer deg? Slik er det når man er sammen med noen som har barn allerede. Anonymous poster hash: f1e90...cfb 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #12 Skrevet 20. mars 2015 Jo, men bidrag er på en måte forhåndsbetalte i form av hus, bil og interiøret. Var som sakt hun som ville ha d sånn. Så om hun skulle prøve å kreve bidrag har han papirer på at han har betalt bidrag og vel så d frem til ungen er 18.år.Anonymous poster hash: 154fc...488 At det var?? Nå kom kaffen nesten ut av nesen her! Han har ikke betalt bidrag, nei, at mor eier bolig betyr da ikke at far er fritatt å betale for barnet sitt. Anonymous poster hash: a2550...911 3
Neeli00 Skrevet 20. mars 2015 #13 Skrevet 20. mars 2015 (endret) At det var?? Nå kom kaffen nesten ut av nesen her! Han har ikke betalt bidrag, nei, at mor eier bolig betyr da ikke at far er fritatt å betale for barnet sitt. Anonymous poster hash: a2550...911 I dette tilfellet, jo. Hvis jeg forstår TS korrekt så har mannen og eksen en egen avtale seg imellom. Og der var forutsetningene at hun fikk en rekke ting etter bruddet (hus m/innbo, bil osv.) og at han ikke betaler bidrag. TS har skrevet tydelig at de har en juridisk avtale seg imellom. Så det at han ikke betaler bidrag er ikke noe som da senere kan brukes som motargument og at han "skylder henne" ditt og datt. De har ordnet det slik at det er likeverdig slik som de er og ingen skal betale mer enn den andre. Når det er sagt synes jeg dette er en ikke-sak og noe man bare burde ignorere da det er småting i den store sammenhengen. Endret 20. mars 2015 av Neeli00 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #14 Skrevet 20. mars 2015 dette handler vel om at stemor bidrar til innkjøp av klær og at disse klærne havner hos mor mens de kommer i gamle klær tilbake. Kjenner det så godt igjen. I starten hadde mor ansvar for alt av klær og ungene måtte pakke hver gang når de skulle til oss. Men etterhvert såg jeg at mor sendte ungene i hullete bukser (ikke sånne moderne bukser) og gamle klær. Jeg ville ha klær som ungene kunne dra i besøk i og får å få det slik måtte jeg ta ansvar selv. Far betaler i massevis i bidrag så sånn sett burde mor hatt ansvar for klær, men når det blir bare tull så er det like godt å ordne opp selv. Så her kommer ungene i ett antrekk som de må ta av når de kommer til oss. Dette antrekket henger så klart til de skal tilbake til moren. Ikke noe problem det! Det var vel den dagen vi skulle i barndåp og ene ungen kom en time før kirketid med ei bukse jeg skulle legge opp (i følge moren) at jeg skjønte at noe måtte gjøres. Så mitt tips; la de ta av seg klærne de kommer med fra mor og ha de på igjen når de reiser. Da forblir de klærne du er med på å kjøpe hos dere. En helt annen sak er vel at hvis du har problemer med å være med å kjøpe inn klær til ungene så bør dere ha adskilt økonomi på dette. Anonymous poster hash: 239c8...9bf 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #15 Skrevet 20. mars 2015 Det er da helt vanlig at far har litt klær hos seg, selv om han betaler bidrag? Min bror og eksen sender barnet tilbake i klærne det kom i. Han betaler bidrag. Han synes det er greit å ikke være avhengig av hva moren pakker, og har dessuten en annen livsstil (hun traver shoppingsentre, han er et skikkelig friluftsmenneske).Anonymous poster hash: 7102b...af8
Million Skrevet 20. mars 2015 #16 Skrevet 20. mars 2015 (endret) Er enig i innlegget et par innlegg ovenfor mitt. Be barnet skifte så snart det kommer inn døren hos dere. Heng opp klærne barnet kom i, så er det bare for barnet å ta de på seg igjen når hun/han skal dra tilbake til mor igjen. Og de nye, fine klærne dere har kjøpt, forblir hjemme hos dere. Da slipper du problemet med at alle de fine, nye klærne du og mannen din har betalt for, forsvinner i det store sorte hullet hjemme hos barnets mor og aldri ses igjen. Bittelitt plunder for barnet å skifte når det kommer inn døra, men det tar et par minutter, gjør det mer rettferdig - og etter hva jeg kan skjønne; sparer deg for mye irritasjon :-) Endret 20. mars 2015 av Million
Trampe Skrevet 20. mars 2015 #17 Skrevet 20. mars 2015 Det er ikke nødvendig å skifte med en gang barnet kommer inn døra heller da. Det er å ta litt hardt i, og det skaper et kjempeskille mellom mor og far. "Velkommen hit, gå og skift klær". Her kommer stebarnet på en mandag. Tirsdag er det nye, rene klær fra topp til tå som ligger klart om morgenen. Da har jeg ei uke på meg til å vaske klærne barnet hadde på seg hvis det trengs. Mandags morgen når barnet drar, ligger "mammaklærne" klare, ingen klær jeg har kjøpt havner hos mor, ingen klær mor har kjøpt blir liggende igjen her og alle blir fornøyde. Jeg og pappaen til mitt barn har ei litt annerledes ordning. Vi merker alle klær tydelig, barnet går fritt imellom og skifter klær her og der. Ca annenhver uke ser vi igjennom klesskapet og pakker alt av klær som er merket med den andres telefonnummer, og leverer hos den andre. Det er slett ikke sikkert at det er noe, men om noe faren har kjøpt havner her finner jeg det da. Han gjør det samme, og det funker. Yttertøy og sportsutstyr følger barnet. Når det gjelder økonomien bør dere ha felles kontoer til mat og andre felles utgifter, og han kan bruke alt han vil av egen lønn på datteren sin. Ikke bland deg i det. I samme slengen bør du få vite hva han tenker rundt betaling av ferie etc. Hvis dere tre skal på chartertur, skal han da betale seg + barn og du deg, eller mener han at det skal deles i to? Hva med matutgifter, betaler dere halvparten hver, eller betaler han mer? Det kan hende at det du ser på som en selvfølge er noe helt annet for ham. Et samliv med et særkullsbarn kan gå knirkefritt, men du er nødt til å svelge kameler nå og da, og dere må snakke og planlegge mye sammen. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #18 Skrevet 20. mars 2015 Klart at far også skal forsørge for barnet sitt - enten gjennom bidrag eller ved å handle inn direkte til barnet. Tenkte du at det kun er mor som skal forsørge barnet?? Anonymous poster hash: 8ac88...03a
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #19 Skrevet 20. mars 2015 Det enkleste er å ikke ha felles økonomi som flere over her sier. Skaff dere en felles konto for fellesutgifter og behold lønnen deres på hver deres konto. Da går det ikke utover deg når han må kjøpe noe eller bidra på et eller annet vis. Når det er sagt så er jo barnebidraget betalt og hadde jeg vært far hadde jeg ikke punget ut i hytt og pine. Anonymous poster hash: c79c4...fd4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2015 #20 Skrevet 20. mars 2015 Jeg synes ikke det er noe å henge seg opp i. Han handler vel inn disse tingene fordi han vil bidra (og som mange kanskje vil kompensere litt) og det har han lov til. Har vanskelig for å tro at dette er et stort problem ift. felles penger, tror heller det bare irriterer deg? Slik er det når man er sammen med noen som har barn allerede. Anonymous poster hash: f1e90...cfb Mannen fikk jo skarve 200 000 ved samlivsbruddet. Mora tok bolig og alt annet av verdier. Dårlig deal, spør du meg. Men det er jo faren sin feil.Anonymous poster hash: 92772...121 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå