Gå til innhold

Solformørkelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åja? Er du helt helt sikker på det der?

Den blir ikke sterkere men det blir "lettere" å se rett på den, slik vi vanligvis automatisk ikke gjør fordi det er for lyst. Så en liten baby kan jo i verste stirre rett på sola, dermed synes jeg ikke det er hysterisk å ta forholdsregler i dette tilfellet.

Anonymous poster hash: 3b887...067

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet (endret)

Dersom mor ikke skjuler lyset for barnet i bilen, så jo, barnet kan fint se sola og få synskader av dette. Dette er ikke en overhysterisk mor, og barnehagebarn er innendørs i morgen fordi det er helseskadelig om det skulle skje. Mye bedre å være føre var, sola blir sterkere ved solformørkelse... Støtter opp om å passe på barnet, fremfor å komme med "er dette et seriøst innlegg?". Les deg opp på hva det kan gjøre med barn, å ta forhåndsregler når du på død og liv må ut med en liten venn!

Anonymous poster hash: de88f...c5f

Tru meg eg har lest!!

Ts snakkar om ein 5 mnd gamal baby! Ikkje barnehage- eller skuleungar. Ein baby vil ikkje vise interesse for eit himmellegeme i endring.

Og nei, sola er ikkje sterkare ved ein solformørking! Korleis skal det gå an? Sola vert jo skjult!

Og,jo det ts ber preg av å vera ei hysterisk mor. Og det er sikkert ikkje den einaste.

Rådet for i dag er å IKKJE SJÅ DIREKTE PÅ SOLA UTEN SKYDD. LEV SOM NORMALT.

Endret av Stjerner og planeter
AnonymBruker
Skrevet

Ja, og det er jo nettopp dette som kan være litt vanskelig å forklare en liten baby da...ikke fordi babyen tenker "hmm, er det solformørkelse på gang, det er best at jeg stirrer på sola" men fordi babyer ser på hva som helst. Min baby kunne ligge i flere minutter og studere en stekespade, og jeg tror ikke det var fordi han var så interessert i matlaging. Jeg synes det er greit å holde små barn inne i det aktuelle tidsrommet, uten at det er hysterisk.

AnonymBruker
Skrevet

Det snør faktisk her i dag, så det blir ikke noe å se er jeg redd.

Anonymous poster hash: 6e5c0...33c

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og det er jo nettopp dette som kan være litt vanskelig å forklare en liten baby da...ikke fordi babyen tenker "hmm, er det solformørkelse på gang, det er best at jeg stirrer på sola" men fordi babyer ser på hva som helst. Min baby kunne ligge i flere minutter og studere en stekespade, og jeg tror ikke det var fordi han var så interessert i matlaging. Jeg synes det er greit å holde små barn inne i det aktuelle tidsrommet, uten at det er hysterisk.

Akkurat dette jeg tenkte... Leste en artikkel om ei som så på solformørkelse i noen sekunder og fikk skade på øyet.. Å disse små som bare kikker rundt på alt, kan jo fort kikke opp..

Ts

Anonymous poster hash: feaa3...afc

Skrevet

Tru meg eg har lest!!

Ts snakkar om ein 5 mnd gamal baby! Ikkje barnehage- eller skuleungar. Ein baby vil ikkje vise interesse for eit himmellegeme i endring.

Og nei, sola er ikkje sterkare ved ein solformørking! Korleis skal det gå an? Sola vert jo skjult!

Og,jo det ts ber preg av å vera ei hysterisk mor. Og det er sikkert ikkje den einaste.

Nei, du har helt rett, sola blir ikke sterkere. Men fordi det blir mørkere utvider pupillene seg og er dermed ennå mer utsatt for skade av det sollyset som er igjen.

Jeg ser ingen problem med å ta forhåndsregler ved soldormørkelsen, også på babyer. Babyene er ofte opptatt av lys og kan fort finne på å se på sola. Og det koster så fryktelig lite å ta sine forhåndsregler i stede for å skade barnas øyne for alltid.

Skrevet

Eg syns det er rett og slett hysteri og heilt vanvittig at folk skal halde born inne pga ein solformørking.

Å samnlilna ei solformørking på himmelen som er så lang borte med ei steikepanne barnet ser mor brukar kvar dag er totalt irrelevant.

Å ta forhandsreglar er greit, men å halde born inne er hysteri.

Bruk det vettet du har fått utlevert!

Sånn. Då er eg ferdig med denne saken. Eg vert så sjokkert over evna til enkelte folk at eg har ikkje godt av det.

God solformørking til deg som vågar deg ut.

AnonymBruker
Skrevet

Tru meg eg har lest!!

OK! VI HAR HØRT DEG!

Anonymous poster hash: cbd06...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Eg syns det er rett og slett hysteri og heilt vanvittig at folk skal halde born inne pga ein solformørking.

Å samnlilna ei solformørking på himmelen som er så lang borte med ei steikepanne barnet ser mor brukar kvar dag er totalt irrelevant.

Sånn. Då er eg ferdig med denne saken. Eg vert så sjokkert over evna til enkelte folk at eg har ikkje godt av det.

Jaja, jeg hører heller på leger som anbefaler at man holder barna inne.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10767687.ece

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har tydeligvis ikke satt deg inn i det. Å holde barn inne er ikke hysterisk, men anbefalt.

Jeg husker sist det var solformørkelse (for 12-13 år siden?). Husker at jeg måtte konsentrere meg om å ikke se på sola.

• Liker 1
Skrevet

Du har tydeligvis ikke satt deg inn i det. Å holde barn inne er ikke hysterisk, men anbefalt.

Jeg husker sist det var solformørkelse (for 12-13 år siden?). Husker at jeg måtte konsentrere meg om å ikke se på sola.

Jo, det har eg. Veldig godt og faktisk. Les andre artiklar enn tabloidavisene så får du eit anna innblikk.

Jobbar dessutan som allmennlærar og har god peil på barn 😉

Takk for meg

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det har eg. Veldig godt og faktisk. Les andre artiklar enn tabloidavisene så får du eit anna innblikk.

Takk for meg

Siden du har oversikt over disse artiklene kan du vel hjelpe oss å finne dem? Hva er det feks kommunelegen i Trondheim sier som er feil?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for meg

Du får linker til disse artiklene da vet du :)

Jeg er også lærer, og har vært det i mange år, men har desverre likevel ikke full kontroll over hva barn kan finne på. De overrasker meg stadig. Det jeg vet er at det i si "dere må ikke se på sola" i alle fall ikke er en forsikring mot at noen gjør det.

Skrevet (endret)

Her i Trondheim er det nå strålende sol, og her er alle skoler anbefalt å holde elevene inne til kl.11.30

Jeg har oppfattet det sånn at problemet med solformørkelse er at øynene blir lurt av mørket slik at pupillen ikke trekker seg sammen og beskytter øyet som vanlig. Barn er ekstra utsatt fordi de allerede har større pupiller enn voksne. Altså, selv om vi ikke kan se de skadelige strålene i form av lys så er de der like fullt.

Jeg slipper heller ikke ut katten eller hundene i hagen, fordi dyr også kan få skade på øynene når det er solformørkelse.

Å ta hensyn i dag er absolutt ikke hysterisk!

Endret av palamina
AnonymBruker
Skrevet

Du får linker til disse artiklene da vet du :)

Jeg er også lærer, og har vært det i mange år, men har desverre likevel ikke full kontroll over hva barn kan finne på. De overrasker meg stadig. Det jeg vet er at det i si "dere må ikke se på sola" i alle fall ikke er en forsikring mot at noen gjør det.

Jeg håper du ikke er norsklærer.

Jeg er enig med SoP. Hysteri!! TS snakket om et barn på 5 måneder. Dette barnet bryr seg katten i om sola og hva s8m skjer der.

Støtter de som velger å være fornuftige.

Anonymous poster hash: 0dac1...af5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper du ikke er norsklærer.

Jeg er enig med SoP. Hysteri!! TS snakket om et barn på 5 måneder. Dette barnet bryr seg katten i om sola og hva s8m skjer der.

Støtter de som velger å være fornuftige.

Anonymous poster hash: 0dac1...af5

Kan jo hende at barnet ser på sola uten å vite at det er en solformørkelse, da... Det holder med et par sekunder, så kan det bli skade på øyet, og ja barn er ekstra utsatt.

Her er det altså sol i dag, og barnehagebarna skal være inne fram til lunsj. Ikke hysteri i mitt hode, bare sunn fornuft.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stått å sett på gjennom stuevindu..Oops..Er dette skadelig????? Kan jeg ikke ut å gå tur i dag??

Anonymous poster hash: 5408c...f99
Skrevet

Kan jo hende at barnet ser på sola uten å vite at det er en solformørkelse, da... Det holder med et par sekunder, så kan det bli skade på øyet, og ja barn er ekstra utsatt.

Her er det altså sol i dag, og barnehagebarna skal være inne fram til lunsj. Ikke hysteri i mitt hode, bare sunn fornuft.

Stemmer det, jo yngre barnet er jo mer utsatt. Det vil si at det er enda viktigere å beskytte en baby, selv om de selvfølgelig ikke går inn for å se i retning sola under solformørkelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det, jo yngre barnet er jo mer utsatt. Det vil si at det er enda viktigere å beskytte en baby, selv om de selvfølgelig ikke går inn for å se i retning sola under solformørkelsen.

Enig. Forstår ikke helt hvorfor det liksom skal være helt trygt bare fordi barnet ikke VET at det er solformørkelse? Det går jo an å se på sola likevel, og en så liten baby er det umulig å gi instrukser til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...