Gå til innhold

Solformørkelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere med små barn som må ut når det er solformørkelse, hva gjør dere?

Har en liten en på fem månder som har time hos legen mens dette holder på.. Så jeg må liksom ut i bilen, kjøre ett stykke og inn på legesenteret.. De anbefaler jo å holde barn inne for at de ikke skal se opp på sola.. Sikkert litt over-hysterisk her, men ble så i tvil :P

Anonymous poster hash: feaa3...afc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å ha aluminiumfolie på vinduene bak og solbriller på barnet, om du ikke har fått tak i spesialbriller (men det er de visst tomme for i hele landet...). Det stemmer at lyset blir veldig sterkt for barnet når det skjer, så gjør det du kan for at barnet ikke skal se på det.

Største anbefalingen er selvsagt å holde barnet inne, det skal vi i barnehagen i morgen. Da holdes alle inne med gardinene for og lek for å holde på barnas oppmerksomhet. Ingen mulighet for å endre timen? Er det mellom ti og elleve du må være ute?

Anonymous poster hash: de88f...c5f
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å ha aluminiumfolie på vinduene bak og solbriller på barnet, om du ikke har fått tak i spesialbriller (men det er de visst tomme for i hele landet...). Det stemmer at lyset blir veldig sterkt for barnet når det skjer, så gjør det du kan for at barnet ikke skal se på det.

Største anbefalingen er selvsagt å holde barnet inne, det skal vi i barnehagen i morgen. Da holdes alle inne med gardinene for og lek for å holde på barnas oppmerksomhet. Ingen mulighet for å endre timen? Er det mellom ti og elleve du må være ute?

Såpass ja.. Nei, har ikke det :/ leste nå at det er meldt overskyet så lite sannsynlig at man kan se noe. Vet ikke om det har noe å si.. Er nok midt i kjøringa i halv 11 tiden..:/

AnonymBruker
Skrevet

Når er den`?

I morgen fra 10 og utover.

Skrevet

I morgen fra 10 og utover.

Spennende.

AnonymBruker
Skrevet

Spennende.

Hva skjer da egentlig? Blir det mørkt?

Anonymous poster hash: 6f348...c35

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet (endret)

Altså er dette eit seriøst innlegg?

Er du aldri ute med barnet ditt? Får ikkje barnet sollys? Det er ikkje noko anleis i morgon utan om solformørkinga. Ein unge på 5 mnd har null interesse av å kikke meir på sola i morgon enn neste dag.

Det er ikkje slik at sola er eksepsjonelt sterk i morgon. Ho er akkurat lik som alle andre dagar, det er berre det at månen går framfor. Barnehageungar og skuleungar vert fråråde fordi dei kan kikke opp på sola og kan få synsskader av det. Ein 5 mnd gamal unge vil ikkje det.

Endret av Stjerner og planeter
AnonymBruker
Skrevet

Er du aldri ute med barnet ditt? Får ikkje barnet sollys? Det er ikkje noko anleis i morgon utan om solformørkinga. Ein unge på 5 mnd har null interesse av å kikke meir på sola i morgon enn neste dag.

Det er ikkje slik at sola er eksepsjonelt sterk i morgon. Ho er akkurat lik som alle andre dagar, det er berre det at månen går framfor. Barnehageungar og skuleungar vert fråråde fordi dei kan kikke opp på sola og kan få synsskader av det. Ein 5 mnd gamal unge vil ikkje det.

Blir det mørkt?

Skrevet

Hva skjer da egentlig? Blir det mørkt?

Det spørs kvar du er i landet. Her eg bur vert sola dekkja med 93%. På Svalbard er den total. Eg trur og håpar me får oppleva litt skumring, iallefall.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, ja er faktisk seriøs.. Som sagt, sikkert hysterisk, men når jeg leste i avisen "hold barna inne" og "fare for øyeskade" ble jeg så i tvil om det var noen forhåndsregler man burde ta.. Ikke lett å si til en på fem månder "øy kompis, la vær å kikke på sola er du grei"..

Er selvfølgelig ute med barnet mitt ellers, men nå er ikke akkurat solformørkelse hverdagskost heller, og jeg har null peiling på det der..

AnonymBruker
Skrevet

Litt eldre barn kan få meg seg at det skal være solformørkelse. Da vil de selfølgelig også se hva som skjer, men uten spesialbriller er det fare for skade. Dette gjelder IKKE babyer som ikke forstår hva som foregår selfølgelig.

Anonymous poster hash: 62d63...576

Skrevet

Haha, ja er faktisk seriøs.. Som sagt, sikkert hysterisk, men når jeg leste i avisen "hold barna inne" og "fare for øyeskade" ble jeg så i tvil om det var noen forhåndsregler man burde ta.. Ikke lett å si til en på fem månder "øy kompis, la vær å kikke på sola er du grei"..

Er selvfølgelig ute med barnet mitt ellers, men nå er ikke akkurat solformørkelse hverdagskost heller, og jeg har null peiling på det der..

Men ein 5 mnd gamal baby vil ikkje ha noko interesse av det som skjer på himmelen. Nada!

Ta han til legen og lev som normalt! :)

AnonymBruker
Skrevet

Men ein 5 mnd gamal baby vil ikkje ha noko interesse av det som skjer på himmelen. Nada!

Ta han til legen og lev som normalt! :)

Hehe, takk for svar... :)

AnonymBruker
Skrevet

Dersom mor ikke skjuler lyset for barnet i bilen, så jo, barnet kan fint se sola og få synskader av dette. Dette er ikke en overhysterisk mor, og barnehagebarn er innendørs i morgen fordi det er helseskadelig om det skulle skje. Mye bedre å være føre var, sola blir sterkere ved solformørkelse... Støtter opp om å passe på barnet, fremfor å komme med "er dette et seriøst innlegg?". Les deg opp på hva det kan gjøre med barn, å ta forhåndsregler når du på død og liv må ut med en liten venn!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper alle barnehager får med seg dette, og tar dette på alvor i morgen!

Selv må jeg være utendørs og jobbe i morgen, er det noe spesielt jeg skal tenke på da? Bortsett fra å se rett på sola?

Anonymous poster hash: c82e0...43a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Its on the internet - IT MUST BE TRUE!!!!

Anonymous poster hash: cbd06...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Har kommunelegene sendt ut varsel til alle bhg og slikt?

Anonymous poster hash: cbd06...6ed
Skrevet

Dersom mor ikke skjuler lyset for barnet i bilen, så jo, barnet kan fint se sola og få synskader av dette. Dette er ikke en overhysterisk mor, og barnehagebarn er innendørs i morgen fordi det er helseskadelig om det skulle skje. Mye bedre å være føre var, sola blir sterkere ved solformørkelse... Støtter opp om å passe på barnet, fremfor å komme med "er dette et seriøst innlegg?". Les deg opp på hva det kan gjøre med barn, å ta forhåndsregler når du på død og liv må ut med en liten venn!

Åja? Er du helt helt sikker på det der?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...