henti Skrevet 19. mars 2015 #1 Skrevet 19. mars 2015 (endret) Jeg skal sette inn hormonspiral. Jeg har vært igjennom en abort så legen fortalte meg at det kanskje ikke vil gjøre så vondt for meg som allerede har hatt noe oppi der.. smerten bryr jeg meg egentlig ikke noe om. Men det jeg lurer på er: Vil jeg ha vondt etter å ha satt inn spiralen? Hvor mange dager vil jeg ha vondt? Blør man uansett etter å ha satt den inn? Kan man ha sex samme dagen eller dagen etter jeg har satt inn spiral? Hva er deres opplevelse med dette? Endret 19. mars 2015 av henti
Betty2 Skrevet 19. mars 2015 #2 Skrevet 19. mars 2015 Jeg følte ubehag samme dag jeg satt den inn, men ikke noe dagn etter. Vet ikke om mann blør uansett, jeg tok vevsprøve samme dag jeg satt den inn, så kan være derfor jeg blødde. Ble vel anbefalt å vente noen dager slik at den finn begynne å fungere som et prevensjonsmiddel. Men jeg kunne fint ha samleie om jeg ville. Jeg er veldig fornøyd, er på min 2 spiral nå (hatt tilsammens i litt over 3 år) og vil ikke tilbake til andre prevansjons midler.
henti Skrevet 19. mars 2015 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2015 Jeg følte ubehag samme dag jeg satt den inn, men ikke noe dagn etter. Vet ikke om mann blør uansett, jeg tok vevsprøve samme dag jeg satt den inn, så kan være derfor jeg blødde. Ble vel anbefalt å vente noen dager slik at den finn begynne å fungere som et prevensjonsmiddel. Men jeg kunne fint ha samleie om jeg ville. Jeg er veldig fornøyd, er på min 2 spiral nå (hatt tilsammens i litt over 3 år) og vil ikke tilbake til andre prevansjons midler. Tusen takk for svar! Så godt å høre at du er fornøyd. Det er så mye forskjellig.. Vi mennesker reagerer forksjellig så jeg kan ikke tro at alt vil gå fint for meg også, men jeg får håpe!
Motorsportfruen Skrevet 19. mars 2015 #4 Skrevet 19. mars 2015 Jeg fikk satt inn hormonspiral pg kunne ikke bade eller ha sex før etter 14 dager .. Blødde en del de første dagene + smerter men det avtar. Selve prevensjonenn er veldig sikker og grei å ha med tanke på at man slipper å huske på piller osv, men min gled ned og jeg fikk da derfor smerter ... Så jeg fikk tatt den ut. Bruker nå p ring, og det er det absolutt beste for meg masse lykke til!! 1
Gjest Silje1 Skrevet 19. mars 2015 #5 Skrevet 19. mars 2015 (endret) <p>Jeg skal sette inn hormonspiral. Jeg har vært igjennom en abort så legen fortalte meg at det kanskje ikke vil gjøre så vondt for meg som allerede har hatt noe oppi der.. smerten bryr jeg meg egentlig ikke noe om. Men det jeg lurer på er: Vil jeg ha vondt etter å ha satt inn spiralen? Hvor mange dager vil jeg ha vondt?Blør man uansett etter å ha satt den inn?Kan man ha sex samme dagen eller dagen etter jeg har satt inn spiral?Hva er deres opplevelse med dette? Jeg har kobberspiral og hadde sammentrekninger som rett før mensen i 2-3 dager. Jeg blødde ingenting. Vent 7 dager med å ha sex. Jeg er veldig fornøyd! Den bare er der. Merker ingenting. Billigere er det å! 750 kr + 200kr hos legen for å sette den inn = 950 kr for 5 års prevensjon! Har ikke født jeg heller, ikke vondt. Kjenner et ordentlig stikk i 1 minutt så er det over Endret 19. mars 2015 av Silje1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2015 #6 Skrevet 19. mars 2015 Jeg følte ubehag samme dag jeg satt den inn, men ikke noe dagn etter. Vet ikke om mann blør uansett, jeg tok vevsprøve samme dag jeg satt den inn, så kan være derfor jeg blødde. Ble vel anbefalt å vente noen dager slik at den finn begynne å fungere som et prevensjonsmiddel. Men jeg kunne fint ha samleie om jeg ville. Jeg er veldig fornøyd, er på min 2 spiral nå (hatt tilsammens i litt over 3 år) og vil ikke tilbake til andre prevansjons midler. Den funker som prevensjon fra første dag.Anonymous poster hash: f07c5...4ad
Blablab Skrevet 20. mars 2015 #7 Skrevet 20. mars 2015 Jeg hadde ubehag 3 uker etter innsetting, litt som svake menssmerter. Blødde ganske mye de første dagene og litt fra og til neste måneden. Men jeg har ikke født, og hun slet med å sette den inn fordi jeg var trang, så mulig det har en sammenheng. Etter det tok det ikke mange måneder før mensen forsvant fullstending. Veldig fornøyd med spiralen alt i alt, bittelitt nedsatt sexlyst som eneste bivirkning. Har nå kobberspiral, her blødde jeg minimalt og hadde null smerter etter innsetting,
Puny Skrevet 20. mars 2015 #8 Skrevet 20. mars 2015 jeg er kjempefornøyd. Gjorde litt vondt i et par dager, og samboeren kunne kjenne den den første mnd. eller noe, men ellers har jeg ikke hatt noen problemer, fantastisk og slippe mensen og å tenke på å huske pillen jeg kommer garantert til å bruke dette igjen...
Stjerneklart Skrevet 20. mars 2015 #9 Skrevet 20. mars 2015 Jeg fikk satt inn spiral i går. Fikk under narkose da deg var veldig smertefullt bår gynekolog forsøkte ved en tidligere anledning. Jeg har menslignende smerter og får noen voldsomme stikninger. Fikk beskjed om å vente med sex i hvertfall en uke. Jeg har ikke født før, har minimalt med blødninger, er vel mer spotting. Men du bør bruke truseinnlegg et par dager (vente med tampong)
Trampe Skrevet 21. mars 2015 #10 Skrevet 21. mars 2015 Jeg kjente knapt at den ble satt inn. Blødde i et par dager, så spottet jeg i tide og utide i over 6 mnd. Så forsvant mensen helt. Jeg hadde noen runder med ømme pupper og småkvalme, som legen mente var bivirkninger av spiralen, ellers hadde jeg ingen problemer. Hadde den inne i tre år. Mannen kjente den ikke. Grunnen til akkurat det fant jeg ut da den skulle ut - trådene var så korte at gynekologen ikke fant den. Det var forferdelig vondt å få den ut, til tross for mye bedøvelse. Mensen kom tilbake etter en måned, og jeg ble gravid på første forsøk. Jeg kommer definitivt til å vurdere hormonspiral på nytt igjen etter svangerskapet, det er utrolig deilig å slippe både mensen og tanken på prevensjon i fem år.
Derpinaa Skrevet 21. mars 2015 #11 Skrevet 21. mars 2015 (endret) Jeg syns den var vond å sette inn, men grunnen til det var nok at jeg har noen slags folder som gjør at "veien" inn til livmoren ikke er rett, men har en slags 90° bøy. Etter innsetting så hadde jeg tilsvarende menssmerter i ett til to døgn. Jeg brukte truseinnlegg i samme periode. Gynekologen sa at jeg kunne leve som før etter ca ett døgn, før det måtte jeg holde meg unna bading, tamponger og sex. Han sa at preventiv effekt var fra fem dager før jeg satte den i. Ikke merket noe til den i etterkant. Nå er det under en måned siden jeg satte den i så jeg kan ikke si så mye om langsiktige bivirkninger, men hittil er jeg veldig fornøyd Edit: samboeren har merket litt til den, men hittil ikke plagsomt mye. Endret 21. mars 2015 av Derpinaa
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #12 Skrevet 21. mars 2015 Jeg skal sette inn hormonspiral. Jeg har vært igjennom en abort så legen fortalte meg at det kanskje ikke vil gjøre så vondt for meg som allerede har hatt noe oppi der.. smerten bryr jeg meg egentlig ikke noe om. Men det jeg lurer på er: Vil jeg ha vondt etter å ha satt inn spiralen? Hvor mange dager vil jeg ha vondt? Blør man uansett etter å ha satt den inn? Kan man ha sex samme dagen eller dagen etter jeg har satt inn spiral? Hva er deres opplevelse med dette? Jeg hadde det ikke vondt etter å ha satt inn spiralen, men jeg var kvalm et par timer eller noe slikt etterpå. I ettertid hadde jeg nok spurt om jeg kunne tatt smertestillende før legetimen (spør de i god tid før) da det var litt ubehagelig å få satt den inn, men det gjorde ikke ordentlig vondt. Men man er jo gjerne litt nervøs for det. Jeg kan ikke huske at jeg blødde noe av det. Dette bør du nok spørre legen om. Jeg er generelt sett svært glad over at jeg valgte hormonspiral. For oss var tryggheten det viktigste, at vi valgte et prevensjonsmiddel som var mest mulig sikkert. En del humørsvinginger/kviser har det blitt, og jeg skriver dette under kvoten på bivirkninger. Slik sett er det ikke gøy. MEN det er jo en grei sum økonomisk sett når man bruker den i de fem åra man an det. Dessuten er det herlig å slippe å måtte tenke på å bruke kondom/ta p-piller så ofte som man måtte brukt det. Man er litt mer "fri" sånn sett. Et stort pluss for min del er at jeg ikke har hatt ordentlig mensen i løpet av disse snart fem årene med hormonspiral. Jeg har hatt noen svært få, svært små blødninger, men det er helt normalt i følge legen min. Godt å slippe å tenke på bind/tamponger/holde oversikt over hvilke dag jeg kan måtte regne med å få mensen på igjen etc. Anonymous poster hash: ac474...4d1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2015 #13 Skrevet 21. mars 2015 Jeg hadde det ikke vondt etter å ha satt inn spiralen, men jeg var kvalm et par timer eller noe slikt etterpå. I ettertid hadde jeg nok spurt om jeg kunne tatt smertestillende før legetimen (spør de i god tid før) da det var litt ubehagelig å få satt den inn, men det gjorde ikke ordentlig vondt. Men man er jo gjerne litt nervøs for det. Jeg kan ikke huske at jeg blødde noe av det. Dette bør du nok spørre legen om. Jeg er generelt sett svært glad over at jeg valgte hormonspiral. For oss var tryggheten det viktigste, at vi valgte et prevensjonsmiddel som var mest mulig sikkert. En del humørsvinginger/kviser har det blitt, og jeg skriver dette under kvoten på bivirkninger. Slik sett er det ikke gøy. MEN det er jo en grei sum økonomisk sett når man bruker den i de fem åra man an det. Dessuten er det herlig å slippe å måtte tenke på å bruke kondom/ta p-piller så ofte som man måtte brukt det. Man er litt mer "fri" sånn sett. Et stort pluss for min del er at jeg ikke har hatt ordentlig mensen i løpet av disse snart fem årene med hormonspiral. Jeg har hatt noen svært få, svært små blødninger, men det er helt normalt i følge legen min. Godt å slippe å tenke på bind/tamponger/holde oversikt over hvilke dag jeg kan måtte regne med å få mensen på igjen etc. Anonymous poster hash: ac474...4d1 Nedsatt sexlyst er også noe jeg har fått merke litt for mye av dessverre som en bivirkning av det, og det er jo et stort minus egentlig. Men legen snakket med oss om dette på forhånd slik at vi var inneforstått om det begge to. Anonymous poster hash: ac474...4d1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå